Co już wiemy o czasowniku - ćwiczenia utrwalające.doc

(43 KB) Pobierz
Kraków, 21

Temat: Co już wiemy o czasowniku- ćwiczenia utrwalające.

 

 

 

 

Cel główny: przypomnienie i utrwalenie wiadomości o czasowniku.


Cele operacyjne:
                 Uczeń:
                        - potrafi usystematyzowawać wiedzę o czasowniku,
                        - zna pytania czasownika,
                        - wie, że czasownik to odmienna część mowy,
                        - wie, przez co odmienia się czasownik i co określa,
                        - wie, że czasownik odmienia się przez trzy czasy,
                        - zna podział czasowników na dokonane i niedokonane i podaje przykłady,
                       - umie uzupełnić zdania czasownikami w odpowiedniej formie
                       - podkreśla w tekście wszystkie osobowe formy czasownika
                       - zamienia czasowniki dokonane na niedokonane i niedokonane na           
                          dokonane,
                       - uzupełnia tabele poprawnymi formami czasowników
 

 

Metody pracy: pogadanka, ćwiczeń praktycznych

 

 

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

 

 

Środki dydaktyczne:  zeszyt ćwiczeń, plansza
 


Bibliografia: H.Dobrowolska, Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy czwartej szkoły podstawowej, wyd. 10, Warszawa 2006, s. 67-69.
 

 

 

 

 


FAZY LEKCJI:

 

 

 

I. Wprowadzenie:
1. Czynności porządkowe (sprawdzenie listy obecności, przygotowanie do zajęć).

2. Konkurs: w ciągu minuty uczniowie indywidualnie wypisują na karce jak największa        ilość czasowników. Uczniowie odczytują wyniki. Ćwiczenie służy przypomnieniu i wprowadzeniu w powtarzaną dzisiaj część mowy.
 

II. Rozwinięcie:
1. Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.

2. Przypomnienie wiadomości o czasowniku: jaka to część mowy, co nazywa, na jakie odpowiada pytania, przez co się odmienia, jaką pełni funkcję w zdaniu.

3. Skonfrontowanie przedstawionych przez uczniów wiadomości z informacjami na planszy tematycznej.

4. Odmiana czasownika:
  a) Uzupełnij tekst czasownikami w odpowiedniej formie.
Mój tata……………(lubić) piesze wędrówki. Często całą rodziną………………….. (chodzić) rozmaitymi, górskimi szlakami. Najpierw mama ……………………….. (  szykować) jedzenie, …………………………. (pakować) plecaki, po czym możemy ………………………… (wyruszać) w drogę. Ja i mój brat ………………………… (

robić) zdjęcia z naszych wypraw. …………………….. (Mieć) już sporą kolekcję albumów, które wspólnie…………………………(oglądać) wieczorami.

 

5. Forma osobowa a bezokolicznik:
  a) Ćw1. Wpisz podane czasowniki w odpowiednie miejsce w tabeli.
 

pije, czytać, pisać, kupowali, móc, malować, liczę, biega, śmiejemy się, płakać, dajesz, biec

Forma osobowa

Forma nieosobowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


6. Czas:
a) teraźniejszy
a) Ćw.1. Podane czasowniki odmień przez osoby w czasie teraźniejszym.

                                                        jeść
     Liczba pojedyncza                                    Liczba mnoga
     1 os. (ja)…………………………..            1 os. (my)……………………………
     2 os. (ty)………………………......            2 os. (wy)……………………………
     3 os. (on, ona, ono)………………..           3 os. (oni, one)………………………

 

 

                                                        krzyczeć

 

Liczba pojedyncza                                    Liczba mnoga
     1 os. (ja)…………………………..            1 os. (my)……………………………
     2 os. (ty)………………………......            2 os. (wy)……………………………
     3 os. (on, ona, ono)………………..           3 os. (oni, one)………………………
 


b) przeszły
- zeszyt ćwiczeń: zad. 161, s.67 i 162, s.68


c)przyszły
-  zad. 165-157, s.69

 

 


III. Zakończenie:
1. Rekapitulacja informacji przez nauczyciela.
2. Zadanie pracy domowej.
 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin