Temat: Co już wiemy o czasowniku- ćwiczenia utrwalające.
Cel główny: przypomnienie i utrwalenie wiadomości o czasowniku.
Cele operacyjne: Uczeń: - potrafi usystematyzowawać wiedzę o czasowniku, - zna pytania czasownika, - wie, że czasownik to odmienna część mowy, - wie, przez co odmienia się czasownik i co określa, - wie, że czasownik odmienia się przez trzy czasy, - zna podział czasowników na dokonane i niedokonane i podaje przykłady, - umie uzupełnić zdania czasownikami w odpowiedniej formie - podkreśla w tekście wszystkie osobowe formy czasownika - zamienia czasowniki dokonane na niedokonane i niedokonane na dokonane, - uzupełnia tabele poprawnymi formami czasowników
Metody pracy: pogadanka, ćwiczeń praktycznych
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: zeszyt ćwiczeń, plansza
Bibliografia: H.Dobrowolska, Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy czwartej szkoły podstawowej, wyd. 10, Warszawa 2006, s. 67-69.
FAZY LEKCJI:
I. Wprowadzenie:1. Czynności porządkowe (sprawdzenie listy obecności, przygotowanie do zajęć).
2. Konkurs: w ciągu minuty uczniowie indywidualnie wypisują na karce jak największa ilość czasowników. Uczniowie odczytują wyniki. Ćwiczenie służy przypomnieniu i wprowadzeniu w powtarzaną dzisiaj część mowy.
II. Rozwinięcie: 1. Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.
2. Przypomnienie wiadomości o czasowniku: jaka to część mowy, co nazywa, na jakie odpowiada pytania, przez co się odmienia, jaką pełni funkcję w zdaniu.
3. Skonfrontowanie przedstawionych przez uczniów wiadomości z informacjami na planszy tematycznej.
4. Odmiana czasownika: a) Uzupełnij tekst czasownikami w odpowiedniej formie.Mój tata……………(lubić) piesze wędrówki. Często całą rodziną………………….. (chodzić) rozmaitymi, górskimi szlakami. Najpierw mama ……………………….. ( szykować) jedzenie, …………………………. (pakować) plecaki, po czym możemy ………………………… (wyruszać) w drogę. Ja i mój brat ………………………… (
robić) zdjęcia z naszych wypraw. …………………….. (Mieć) już sporą kolekcję albumów, które wspólnie…………………………(oglądać) wieczorami.
5. Forma osobowa a bezokolicznik: a) Ćw1. Wpisz podane czasowniki w odpowiednie miejsce w tabeli.
pije, czytać, pisać, kupowali, móc, malować, liczę, biega, śmiejemy się, płakać, dajesz, biec
Forma osobowa
Forma nieosobowa
6. Czas: a) teraźniejszya) Ćw.1. Podane czasowniki odmień przez osoby w czasie teraźniejszym.
jeść Liczba pojedyncza Liczba mnoga 1 os. (ja)………………………….. 1 os. (my)…………………………… 2 os. (ty)………………………...... 2 os. (wy)…………………………… 3 os. (on, ona, ono)……………….. 3 os. (oni, one)………………………
krzyczeć
Liczba pojedyncza Liczba mnoga 1 os. (ja)………………………….. 1 os. (my)…………………………… 2 os. (ty)………………………...... 2 os. (wy)…………………………… 3 os. (on, ona, ono)……………….. 3 os. (oni, one)………………………
b) przeszły - zeszyt ćwiczeń: zad. 161, s.67 i 162, s.68
c)przyszły - zad. 165-157, s.69
III. Zakończenie: 1. Rekapitulacja informacji przez nauczyciela. 2. Zadanie pracy domowej.
Kaacha91