Asystentka_stomatologiczna_322[01]_1998_06_29.pdf

(2134 KB) Pobierz
MINISTERSTWO ZDROWIA I OPIEKI SPOEECZNEJ
PROGRAM NAUCZANIA
w zawodzie asystentki stomatologicznej 322(01)
Dla medycznej szkoly policealnej
na podbudowie: liceum ogolnokszta~c~cego,
licetun technicznego
Zatwierdzil
rnSTER ZDROWIA
Warszawa 1998
831184856.002.png
L
ZESPOL AUTORSKI
Psychologia
mgr Jacek Formariski
Anatomia z fizjologiq i patologiq
narqdu iucia
lek. stom. Aleksander Ci&o
dr n. med. Jerzy Szewczyhki
Farmakologia
Podstawy mikrobiologii
mgr Katarzyna Tarczyhka
Zasady i technika pracy asystentki
stomatologicznej
lek. stom. Maria Makarewicz
Pracownia zasad i techniki pracy
asystentki stomatologicznej
lek. stom. Gabriela Szen
lek. stom. Gabriela Szen
Zajecia praktyczne
Praktyka zawodowa
lek. stom. Gabriela Szen
Prace programowe prowadzila Komisja Programowa dla Zawodu Asystentki
Stomatologicznejpowolana przez Ministra Zdrowia i Opieki Spolecznej.
Dopuszczony do uzytku szkolnego - 29.06.1998r.
831184856.003.png
PLAN NAUCZANIA
Medyczna szkoEa policealna
Zawod: asystentka sto~natologicma322[01]
Podbudowa prograrnowa: licewn ogolnokszta~cqce,liceurn technicme
liczba
godzin
Semestr
I
I1
.
Przedmioty nauczania
tygodnowo
w cyklu
Lp.
liczba godzin
tygodniowo
nauczania
2
2
2
2
-
2
2
1
2
1.
2.
3.
Wychowanie fizyczne
Psychologia
Anatornia, fizjologia i patologia
narzqdu bcia
Podstawy mikrobiologii
Farmakologia
Zasady i teclmika pracy asystentki
stomatologicznej
Pracownia zasad i techniki pracy
asystentki stomatologicznej
Zajecia praktyczne
-
4.
5.
6.
2
2
4
1
1
33
-
3
4
4
4
7.
18
8.
9.
12
15
,Praktyka zawodowa w semestrze I1 - 2 tygodnie
Razem I
30
29
29,5
831184856.004.png
PSYCHOLOGIA
W wymku zorganizowanego procesu ksztalcenia shchacz powinien umiec:
wyszczeg~lniaCczynniki spoleczne majqce wplyw na zdrowie;
interpretowak podstawowe pojqcia psychologicme dotyczqce kontaktow
interpersonalnych;
rozpoznawaC i oceniaC postawy pacjentbw wobec wlasnego zdrowia, wlasnej
choroby, leczenia i instyh~cji
leczqcych;
opisywaC sposoby lagodzenia bezpoirednich i poirednich skutkow choroby
w sferze stanu psychicmego pacjenta;
wplywaC efektywme na jakoiC kontaktu z pacjentem;
unikaC blqdow jatropatogennych w zachowaniu wlasnym.
Podziat tre5ci nauczania
Orientacyjna liczba godzin
Tematy
Cwiczenla
Ogbiem
Zajqcia
teoretyczne
LP.
Semestr I
2 godziny tygodniowo
1.
2.
Wprowadzenie do przedmiotu
Ogolna charakterystyka procesow
psychicznych
Psychologicme uwarunkowania
kontaktu z pacjentem
Psychologiczne prawidlowoici
rozwoju cztowieka
Do dyspozycji nauczyciela
1
7
1
7
-
-
3.
10
12
22
4.
6
6
-
2
1
1
Razem w cyklu nauczania
25
13
38
-
831184856.005.png
Temat 1: Wprowadzenie do przedmiotu
Przedmiot zainteresowania psychologii. Urniejqtnobi psychologiczne podane
w opisie zawodu asystentki stomatologicznej.
. .
Temat 2: Og6lna charakterystyka proces6w psychicznych cztowieka
CzynnoSci czlowieka i ich mechantmy regulacyjne - aktywacja, zachowanie
siq reaktywne i celowe, struktura czynno4ci. Pojqcie zachowania zdrowotnego
(sprzyjajqcego zdrowiu).
Pojqcie sytuacji psychologicznej. Czlowiek w sytuacji. Procesy poznawcze -
spostrzeganie, parnick, uwaga, wyobrahia, myilenie, mowa, inteligencja. Proces
uczenia siq - og6lne prawidiowoici.
Procesy emocjonalne, motywacyjne i osobowoSC czlowieka - cechy i rodzaje
emocji, fizjologiczne przejawy emocji, emocje a uczucia, motywacyjna Wcja
potrzeb a potrzeby, rodzaje potrzeb psychospdecznych czlowieka. Pojqcie
osobowoici. -
Temat 3: Psychologiczne uwarunkowania kontaktu z pacjentem
Sytuacja psychologiczna pacjenta - pojqcie sytuacji trucinej, rodzaje sytuacji
trudnych oraz ich bezpoirednie i odlegle nastqpstwa. Sposoby reagowania na
sytuacje trudne, mechanizmy obronne. Chorobajako sytuacja trudna. Wplyw
choroby na stan psychiczny. Lqk i strach. Zwi- miqdzy napiqciem
miqiniowym i lqkiem a b6lem. Objawy zespolu lqkowego.
Zachowanie si? pacjent6w w warunkach przychodni. Psychologicme metody
pomawania pacjenta - obserwacja, cechy dobrej obsenvacji, obserwowanie
zachowari werbalnych, parawerbalnych. Romowa i wywiady, technika
zadawania pytari.
Kontakt i komunikowanie siq z pacjentem. Pojqcie i struktura procesu
komunikowania siq miedzy ludimi. Umiejqtnoici interpersonalne ulatwiajqce
kontakt miqdzy ludimi - style komunikowania siq, umiejqtnoiC sluchania,
pmekazywanie i przyjmowanie informacji zwrotnych. Rozpoznawanie
i komunikowanie uczuC. Pojqcie ,,bycia z kimP. Pojqcie akceptacji i empatii.
Zachowania akceptujqce i nie akceptujqce w kontakcie z pacjentem.
1. PoznawaC partnera kontaktu, oceniC i zanalizowak wlasne urniejqtnoici
interpersonalne.
2. BadaC sty1 komunikowania sie w trakcie kontaktu. Umiejqtnie sluchad
partnera.
831184856.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin