Heller - Czy świat jest matematyczny pap.pdf

(128 KB) Pobierz
649576679 UNPDF
ARTYKUŁY
ZAGADNIENIAFILOZOFICZNE
WNAUCE
XXII/1998,s.3–14
MichałHELLER
CZYWIATJESTMATEMATYCZNY?
1.Racjonalno±¢typumatematycznego
Wpoprzednimartykule 1 przyj¡łemwyj±ciow¡hipotez¦(jaks¡dz¦,do-
brzeumotywowan¡ju»wpunkciewyj±cia)głosz¡c¡,»e±wiatunale»yprzy-
pisa¢pewn¡cech¦,dzi¦kiktórejmo»nagoracjonalniebada¢.Cech¦t¦na-
zwałem racjonalno±ci¡±wiata .Istniejewielemetodbadawczychijednes¡
bardziejskuteczne(wdanejdziedzinie)oddrugich.Wbadaniu±wiataprzy-
rodyszczególnieskuteczn¡okazałasi¦metodamatematycznegomodelowa-
niapoł¡czonazeksperymentowaniem(wdalszymci¡gudlauproszczenia
b¦d¦mówi¢poprostuometodziematematycznej).Post¦puzyskanywfi-
zyce,odkiedyzacz¦łaonastosowa¢naszerok¡skal¦wła±niet¦metod¦,jest
takwielki,»etrudnogoporówna¢zpost¦pemwjakiejkolwiekinnejdzie-
dzinieludzkichwysiłkówpoznawczych.Tenbezspornyfaktpozwalanieco
dokładniejsprecyzowa¢moj¡wyj±ciow¡hipotez¦: ±wiatunale»yprzypisa¢
cech¦,dzi¦kiktórejszczególnieskuteczniemo»nagobada¢przypomocyme-
todymatematycznej .wiatposiadawi¦cracjonalno±¢szczególnegotypu—
typumatematycznego.Wtymsensieb¦d¦mówi¢o matematyczno±ci±wiata .
Winienemtuuczyni¢dwieuwagi.Popierwsze,u»ywaj¡cumownego
okre±lenia„matematyczno±¢±wiata”,niechc¦pomniejsza¢znaczeniaem-
pirycznejskładowejmetodyjegobadania.Beztejskładowejniebyłobyba-
dania±wiata,lecztylkoconajwy»ejkonstruowanieabstrakcyjnychmodeli.
Zdrugiejjednakstrony,nale»yznaciskiempodkre±li¢,»ebez„przenik-
ni¦ciamatematyczno±ci¡”eksperymentowaniewfizycebyłobyniemo»liwe;
odnosisi¦todowszystkicheksperymentów:odnajbardziejelementarnych
UWAGA:Tekstzostałzrekonstruowanyprzypomocy±rodkówautomatycznych;mo»-
liwes¡wi¦cpewnebł¦dy,którychsygnalizacjajestmilewidziana(obi@opoka.org).Tekst
elektronicznyposiadaodr¦bn¡numeracj¦stron.
1 Niniejszyartykułjestkontynuacj¡artykułu: Czy±wiatjestracjonalny? „Zagadnienia
FilozoficznewNauce”20(1997),s.66–78.
649576679.001.png
2 MichałHELLER
do±wiadcze«zmaszynamiprostymia»donajbardziejzaawansowanychdo-
±wiadcze«wykonywanychwewspółczesnychakceleratorachcz¡stekelemen-
tarnych.Nawetgdybybyłotak,jaks¡dz¡skrajniracjonali±ci(niebrakich
w±ródfizyków),wedługktórychcał¡informacj¦o±wieciemo»nabywydedu-
kowa¢zeszcz¦±liwieodgadni¦tejteoriimatematycznej,toitakdo±wiadcze-
niebyłobyniezb¦dne,cho¢bytylkopoto,abystwierdzi¢,»ezmatematyzo-
wanateoria(tzw.teoriawszystkiego)zostałaodgadni¦tatrafnie.Wszystko
tonale»ymie¢nauwadze,u»ywaj¡cokre±lenia„matematyczno±¢±wiata”.
Podrugie,skupiaj¡cuwag¦natejcesze±wiata,dzi¦kiktórejwyj¡tkowosku-
teczniemo»nagobada¢przypomocymatematyki,niechc¦dyskredytowa¢
innychmetodbadawczych.Poprostuwmoichanalizachinteresujemnieta
cecha±wiataanieinna.Innemetodyrównie»okazywałyswoj¡skuteczno±¢.
Naprzykładwbiologiiistotnypost¦pzostałosi¡gni¦typrzyminimalnym
zastosowaniumatematyki.Dopieroostatnioobserwujesi¦inwazj¦metod
matematycznychwtejdziedzinienauki.
Pozosta«myjeszczeprzezchwil¦przykwestiachterminologicznych.Nie-
którzyautorzyzamiastomatematyczno±ci±wiata,mówi¡ojego matematy-
zowalno±ci .Wzasadzieró»nicapomi¦dzytymidwomaterminamijesttaka,
jaknaprzykładmi¦dzyorientowalno±ci¡azorientowaniempowierzchni
wgeometrii.Orientowalno±¢oznaczamo»liwo±¢zorientowania:dan¡po-
wierzchni¦mo»nazorientowa¢tylkowtedy,gdyjestonaorientowalna.Po-
niewa»jednakwmoimrozumieniumatematyczno±ci±wiata,mamnamy±li
t¦jegocech¦,dzi¦kiktórej mo»na gomatematyczniebada¢,ró»nicapo-
mi¦dzymatematyczno±ci¡±wiata(wmoimrozumieniu)ajegomatematy-
zowalno±ci¡zacierasi¦.Wol¦jednaku»ywa¢okre±lenia„matematyczno±¢”,
poniewa»zwracaonouwag¦nietylkonapotencjaln¡skuteczno±cimatema-
tycznegobadania±wiata,leczpodkre±la„faktdokonany”:metodatafunk-
cjonujeirzeczywi±ciejestskuteczna.Aleprzykonwencjachj¦zykowychsi¦
nieupieram;byletylkozawszewiedzie¢,oczymsi¦mówi.
Niektórzyautorzyu»ywaj¡jednakokre±lenia„matematyzowalno±¢
±wiata”wniecoinnymznaczeniu.Wychodz¡onizfaktu,»ewnowo»ytnejfi-
zyce±wiatfaktyczniebadasi¦przypomocymetodmatematycznych.Aje»eli
tak,to ±wiatjestmatematyzowalny (analogiczniedorozumowaniawgeome-
trii:tapowierzchniajestzorientowana,awi¦cjestorientowalna).Inatym
dlanichproblemsi¦ko«czy.Mo»naconajwy»ejpyta¢o(metateoretyczne)
własno±cizabiegukonstruowaniamatematycznychmodeli±wiata,lub„ma-
tematycznegoopisu”±wiata,jakniekiedywol¡mówi¢zwolennicytegopo-
gl¡du(cz¦storekrutuj¡si¦onispo±ródfilozofówoanalitycznejorientacji).
CZYWIATJESTMATEMATYCZNY? 3
Wtensposób„problemmatematyzowalno±ci”redukujesi¦dotechnicznych
analizmatematycznegomodelowaniawnowo»ytnejfizyce.
Widzimywi¦c,»eterminologicznespory(matematyczno±¢czymatema-
tyzowalno±¢)niekiedyprzybieraj¡posta¢sporówzasadniczych:czyproblem
matematyczno±ci±wiatajestrzeczywi±cieproblemem,czypseudoproble-
mem?Topytaniewznacznejmierzewyznaczadalszykierunekmoichroz-
wa»a«.
2.wiatyniematematyczne
Trzebawi¦csprawdzi¢,czyhipotezamatematyczno±ci±wiataniejest
trywialna.W±ródmatematykówifizykówprzyj¡łsi¦zwyczajnazywania
stwierdzeniatrywialnym,je»elijestonotre±ciowopustelubprzynajmniej
informacyjniejałowe,tzn.„niewnosiniczasadniczonowego”.A»ebywy-
kaza¢,»eniezachodzitowprzypadkuhipotezymatematyczno±ci±wiata,
nale»yzastanowi¢si¦nadtym,czymo»liwy(iwjakimsensie)byłby±wiat,
odno±niektóregoniedałobysi¦sformułowa¢hipotezyjegomatematyczno-
±ci,czyli±wiatniematematyczny(awi¦cnieposiadaj¡cycechyumo»liwiaj¡-
cejjegobadaniemetodamimatematycznymi).Okazujesi¦,»emo»na—na
zasadziedo±wiadczeniamy±lowego—poda¢szeregprzykładów„±wiatów”,
którenieposiadaj¡cechymatematyczno±ci,alboinaczej—posiadaj¡cech¦
lubcechyuniemo»liwiaj¡ceichmatematycznebadanie;nazwijmyje ±wia-
taminiematematycznymi .Przykłady,jakieni»ejprzytocz¦,tworz¡pewn¡
hierarchi¦:od±wiatów„bardziejniematematycznych”do±wiatów„mniej
niematematycznych”.
Zacznijmyod±wiata„najbardziejniematematycznego”.Byłbyto±wiat,
wktórym»adnezasadymatematyki(ilogiki)nieobowi¡zuj¡;lubnawetsil-
niej—wktórymnieobowi¡zuj¡zasady»adnejmatematyki(i»adnejlogiki).
Taki(fikcyjny)±wiatnazwijmy całkowicieniematematycznym .Dodajmy,»e
wtakim±wieciewykluczones¡tak»ewszelkieprawatypuprobabilistycz-
negoczystochastycznego(probabilistykaistochastykas¡taksamodobr¡
matematyk¡,jakgeometriaró»niczkowaczyanalizafunkcjonalna;dozagad-
nieniaprobabilistycznychaspektówmatematyczno±ci±wiatapowróc¦przy
innejokazji).wiatcałkowicieniematematyczny,wktórymnieobowi¡zy-
wałyby»adneprawidłowo±ci,albo—cowychodzinatosamo—obowi¡zy-
wałybywszystkieprawidłowo±cirównocze±nie,byłby„rozrywanysprzecz-
no±ciami”iniemógłby„wej±¢wistnienie”.Je»elitaontologicznahipoteza
jestprawdziwa,to„pewienstopie«matematyczno±ci”jestniezb¦dny,by
±wiatbyłracjonalnywsensieokre±lonymwrozdziale2(tzn.,byposiadał
4 MichałHELLER
cech¦,dzi¦kiktórejmo»nagoskuteczniebada¢).wiatcałkowicieniemate-
matycznybyłbywi¦crównocze±nie±wiatem całkowicieirracjonalnym .
Naszaobecnaznajomo±¢matematykipozwalanamwyobrazi¢sobie
±wiat,któregostrukturaodpowiadałybystrukturommatematycznym,cał-
kowiciedlanasniepoznawalnym.Whistorycznymrozwojumatematyki
działapot¦»nyefektselekcji:badamytylkotakiestrukturymatematyczne,
któremo»emybada¢.Wiadomonaprzykład,»eistniejewielematematycz-
nychfunkcji,któres¡zbytskomplikowane,bynimimanipulowa¢,lubnawet,
byjewyrazi¢wpostacijakiej±formuły 2 .Zilustrujmyt¦mo»liwo±¢przykła-
dami.
Rozwa»mynast¦puj¡cy,skrajnieuproszczony„model±wiata” 3 .
Załó»my,»enaszhipotetyczny±wiatmo»esi¦znajdowa¢tylkowdwu
stanach;nazwijmyjestanem„zero”istanem„jeden”.Historia±wiatajest
wi¦creprezentowanaprzezci¡gzerijedynek.Załó»mydalej,»e±wiatten
miałpocz¡tek,como»emyzaznaczy¢,umieszczaj¡ckropk¦napocz¡tku
ci¡guzerijedynek.Otrzymamywi¦cnaprzykładci¡g:
. 011000101011 ...
Zadaniemfizykabadaj¡cegoten±wiatjeststworzenieteorii,napod-
stawiektórejmógłbyonprzewidywa¢nast¦pnestany±wiata.Teoriataka
sprowadzałabysi¦wi¦cdozwini¦ciaci¡guzerijedynekdopostaciwzoru
(krótszegoni»samci¡gzerijedynek),napodstawiektóregodałobysi¦
wylicza¢kolejnewyrazyci¡gu.Fizykmaszansenaznalezienieteoriirozwa-
»anego±wiatatylkowówczas,gdyci¡gzerijedynekjest—jakpowiadamy
algorytmicznie±cie±nialny .Aletupojawiasi¦problem.Tegorodzaju
ci¡gmo»nabowieminterpretowa¢jakodziesi¦tnerozwini¦cieliczbyzod-
cinka[0 , 1],a—jakwiadomo—zbiórliczbalgorytmicznie±cie±nialnych
zawartychwodcinku[0 , 1]jestmiaryzero 4 .Awi¦cje±litylkonaszhipote-
tyczny±wiatniepowstałdzi¦kibardzostarannemuzaprojektowaniuprzez
swojegoStwórc¦,lecznaprzykładprzez±lepelosowanieliczbzodcinka[0 , 1],
toci¡gzerijedynek,reprezentuj¡cyhistori¦tego±wiata,mapraktycznie
2 Zdaniutemumo»nabynada¢bardziejprecyzyjn¡posta¢podwarunkiemokre±lenia
przestrzenifunkcyjnej,jak¡mamynamy±li,aledlaobecnychrozwa»a«a»takaprecyzja
niejestkonieczna.
3 Przykładtenzawdzi¦czamA.Staruszkiewiczowi(por.jegoart.w„RocznikachFilo-
zoficznych”(KUL)28(1980),nr3,s.67–69).
4 Liczba=3,14159...nale»ydotegowyj¡tkowegozbioru,poniewa»mo»naj¡„algo-
rytmicznie±cie±ni¢”,stwierdzaj¡c,»eliczbarównasi¦stosunkowiobwodudowolnego
okr¦gudojego±rednicy.
 
CZYWIATJESTMATEMATYCZNY? 5
zeroweszanse,bynale»e¢dowyró»nionegozbiorualgorytmicznie±cie±nial-
nychci¡gów,azatemfizykbadaj¡cyten±wiatniemo»e»ywi¢rozs¡dnej
nadzieinaodkryciejegoteorii.Badanyprzezniego±wiatmastruktur¦ma-
tematyczn¡,alejestmatematycznieniebadalny.Albowbardziejtechnicz-
nymj¦zyku:podzbiórmatematyczniebadalnych±wiatówrozwa»anegotypu
tworzypodzbiórmiaryzerowzbiorzewszystkichmatematycznych±wiatów.
Oczywi±ciefizykmógłbyuzna¢zamatematyczn¡teori¦tego±wiatasam
ci¡gzerijedynek,alewówczasteoriabyłabywistociekopi¡historii±wiata.
Otrzymujemywi¦cinteresuj¡cywniosek:fizykmo»edysponowa¢albodo-
kładn¡teori¡(kopi¡)badanegoprzezsiebie±wiata,alboniedysponowa¢
»adn¡teori¡.Jego±wiatjestnieprzybli»alnyprzez»adneprostszestruktury
matematyczne(prostszeodstrukturysamego±wiata).
Wiadomo,jakbardzowa»n¡rol¦wmetodziefizykiodgrywaj¡zabiegi
idealizacjiiaproksymacji.Gdybyfizykamusiałastawia¢czoła±wiatuwca-
łejjegozło»ono±ciiskomplikowaniubezmo»liwo±ciwyizolowywaniapew-
nychaspektówiprzybli»aniazło»onychstrukturprostszymi,prawdopodob-
niedodzi±byliby±myskazaninaczystojako±ciowyopis±wiatawstylufizyki
Arystotelesa.Chwila,wktórejNewtonzrozumiał,»ewartorozwa»a¢ciała
opunktowychrozmiarach,poruszaj¡cesi¦jednostajnieiprostoliniowo,na
któreniedziałaj¡»adnesiły,stałasi¦przełomemwhistoriifizyki.
Istniejejeszczeinnamo»liwo±¢.Wyobra¹mysobie±wiatdokładnietaki
samjaknaszzjednym„małym”wyj¡tkiem:niechsiłagrawitacjipomi¦-
dzydwiemamasaminiedziała(zgodniezprawemNewtona)odwrotnie
proporcjonalniedodrugiejpot¦giodległo±cipomi¦dzynimi,leczodwrotnie
proporcjonalniedoodległo±cipomi¦dzynimipodniesionejdopot¦gi1 , 999.
Wówczasorbityplanetbyłybykrzywyminaogółnieokresowymiinieza-
mkni¦tymi,ije»elinawet»ycienaktórej±zplanetmogłobysi¦rozwin¡¢,to
tamtejsiastronomowienadługiemilleniamusielibysi¦zadowoli¢astrono-
mi¡typuptolemejskiegozcał¡hierarchi¡deferensówiepicykli.Nale»ałoby
w¡tpi¢,czyprawograwitacjiwogólezostałobyodkryte.Oczywi±ciemo»na
sobiewyobrazi¢inne„poprawki”doprawprzyrody,którebywjeszczewi¦k-
szymstopniuudaremniałybadanie±wiata.
3.Czegoucz¡przykłady?
Spróbujmywyci¡gn¡¢wnioskizpowy»szychprzykładów.Matematycz-
no±ci¡±wiatanazwałemt¦jegocech¦,dzi¦kiktórejmo»nagobada¢przypo-
mocymatematyczno–empirycznychmetod.Awi¦cmatematyczno±¢±wiata
wtakimrozumieniujestzrelatywizowanadomo»liwo±cijegobadaniaprzez
Zgłoś jeśli naruszono regulamin