Już święta - scenariusz zajęcia w grupie dzieci 3,4,5 - letnich
Cele operacyjne :Dziecko potrafi :- wymienić niektóre tradycje Świąt Bożego Narodzenia-posługiwać się nożyczkami-naklejać ozdoby choinkowe-wykonać dekorację świąteczną-ozdobić makietę choinki papierowymi motywamiDziecko wie:- jakie święta obchodzi się zimą-jak ludzie przygotowują się do Bożego Narodzenia-jak dekoruje się choinkę-co dzieci znajdują pod nią w Wigilię-co śpiewa się przy ubranej choinceDziecko rozumie:-potrzebę kultywowania niektórych tradycji ludowych związanych z Bożym Narodzeniem - dekorowanie choinkiForma pracy:praca w grupachMetody: rozmowa,pokaz,ćwiczenia praktyczneŚrodki dydaktyczne: wiersz pt. "Wesoła choinka" T.Kubiaka, ilustracje do opowiadania prowadzącej, makiety choinek, klej, nożyczki, ozdoby choinkowe do wycięcia i te już wycięte , choinka klasowa, nagranie piosenki pt. "Choinka zielona" według "Kalendarza muzycznego w przedszkolu" U. Smoczyńskiej - Nachtman.Przebieg zajęcia:1. Rozmowa wprowadzająca do tematu świąt Bożego Narodzenia- Jakie zbliżają się święta?- Jak przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia?-Co dzieci lubią najbardziej w tym okresie? itp.2.Opowiadanie nauczycielki dotyczące zwyczaju dekorowania choinki poparte ilustracjami.- Jacek i Ola kupują choinkę na placu choinkowym,przynoszą ją do domu i stawiają w stojaku.-Dzieci samodzielnie wykonują ozdoby choinkowe z papieru kolorowego- Rozpoczynają ubieranie choinki od założenia gwiazdy na czubku a kończą na zawieszeniu ozdób na dole drzewka.- Po skończonej pracy cieszą się tańcząc i śpiewając wokół choinki.Tak ubraną choinkę z oświetleniem mamy w naszej sali.Co można śpiewać siedząc przy choince?Co znajdujemy pod nią w Wigilię? 3.Zabawa ruchowa :"Ubieramy choinkę"-marsz po kole z wysokim unoszeniem kolan(idziemy przez zaspy)- stanie na jednej nodze (jesteśmy choinkami)-podnoszenie rąk do góry z równoczesnym staniem na palcach (zakładamy gwiazdę)- skłony do przodu, wyprost z podnoszeniem rąk do góry (zawieszamy ozdoby choinkowe)- obroty wokół własnej osi i po obwodzie koła z klaśnięciem nad głową (cieszymy się z pięknie ubranej choinki)4. Recytacja przez nauczyciela wiersza T. Kubiaka "Wesoła choinka" z wykorzystaniem makiety choinki ozdobionej wymienionymi w utworze ozdobami.5.Zachęcanie dzieci do wykonania wspólnej pracy plastycznej(w grupach)w oparciu o treść wiersza - zadaniem dzieci pięcioletnich jest wycięcie ozdób i naklejanie ich na makietę choinki, dzieci czteroletnie i młodsze naklejają wycięte ozdoby na własną makietę choinki.6.Objaśnienie sposobu wykonania prac - zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami.7.Kontrolowanie pracy dzieci - w tle słychać nagranie piosenki "Choinka zielona". 8. Rozmowa na temat wykonanych prac, które są jednocześnie dekoracją sali.
Agnieszka Niezgoda
Zawady
annkrzpk3636