Statut zawodowy położnej.pdf

(288 KB) Pobierz
654959828 UNPDF
Dorota Karkowska
status zawodowy
położnej zarys problemu
654959828.003.png
Redakcja: Urszula Kubicka-Kraszyńska, Anna Otffinowska, Aleksandra Siemińska
Korekta: Maria Tomaszewska-Chyczewska
Projekt graficzny i skład: Krzysztof Kubicki
Warszawa 2007
© Copyright by Fundacja Rodzić po Ludzku
ISBN 978-83-60971-01-7
Fundacja Rodzić po Ludzku
00-150 Warszawa, ul. Nowolipie 13/15
tel. (022) 887 78 76
www.rodzicpoludzku.pl
fundacja@rodzicpoludzku.pl
Publikacja opracowana i opublikowana dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej
(Program Środki Przejściowe 2004 „Zwiększenie świadomości społecznej oraz
wzmocnienie roli organizacji pozarządowych w zakresie rzecznictwa i monitoringu”).
Za treść publikacji odpowiada Fundacja Rodzić po Ludzku, poglądy w niej wyrażone
nie odzwierciedlają w żadnym razie oficjalnego stanowiska Unii Europejskiej.
654959828.004.png 654959828.005.png
Fundacja Rodzić po Ludzku od początku swojej działalności promuje zawód położnej jako
najbardziej odpowiedni do świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej nad kobietą i jej dzieckiem.
Model opieki, w którym położna odpowiada za prowadzenie fizjologicznej ciąży, porodu i połogu,
opiekę nad noworodkiem oraz przygotowanie do porodu i rodzicielstwa, promowany jest przez
Światową Organizację Zdrowia i realizowany w wielu krajach na świecie. Międzynarodowa Federacja
Ginekologów i Położników zwraca uwagę na fakt, że takie miejsce położnych w systemie opieki zapew-
nia kobietom lepszy dostęp do świadczeń medycznych, realizowanych w placówkach o najniższym
poziomie referencyjności, z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa i z efektywnym wykorzystaniem
zasobów finansowych i materialnych.
Historia zawodu położnej w Polsce pokazuje, że ma on długą tradycję samodzielnej pracy położ-
nych w lokalnych społecznościach. Instrukcja Ministra Zdrowia z 1955 r. tak określa uprawnienia położ-
nej gminnej (miejskiej) i izby porodowej: „Do obowiązków położnej należy prowadzenie prawidłowej
ciąży i prawidłowego porodu. W razie wystąpienia w czasie porodu powikłań, położna jest obowiązana
wezwać lekarza bądź przetransportować rodzącą do najbliżej położonego szpitala”. Kompetencje
położnej ulegały stopniowemu ograniczeniu wraz z koncentracją opieki w dużych ośrodkach, w których
nadzór nad pracą położnych sprawował lekarz. Podobny proces miał miejsce w innych krajach Europy,
z wyjątkiem Holandii, w której położne zachowały swój status niezależnego i samodzielnego zawodu.
Od dwóch dziesięcioleci jesteśmy świadkami prób odbudowania pozycji położnej. W wielu krajach
położne współtworzą wraz z lekarzami opiekę nad kobietą, z jasno zakreślonym podziałem kompetencji
i odpowiedzialności.
Uchwalona w 1996 r. ustawa o zawodzie położnej daje mocne podstawy do rozwoju samodzielności
polskich położnych. Jednak na drodze pełnego wykorzystania ich kompetencji stoją dawne przyzwycza-
jenia, a także brak wiedzy (u dużej części położnych) o tym, jakie możliwości stwarzają obowiązujące
przepisy. Dodatkową trudnością jest fakt, że zapisy te nie do końca precyzują pewne sporne kwestie,
np. podział kompetencji między lekarzami a położnymi w szpitalach.
Niniejsza publikacja jest analizą statusu zawodowego położnej w świetle obowiązujących prze-
pisów. Jej zadaniem jest przybliżenie czytelnikowi uwarunkowań prawnych tego zawodu i pokazanie
możliwości, jakimi położne dysponują, chcąc realizować swój zawód i misję. Mamy nadzieję, że pub-
likacja ta przyczyni się do lepszego rozumienia samodzielności zawodowej i pełnego wykorzystania
przez położne ich kompetencji.
Zespół Fundacji Rodzić po Ludzku
3
654959828.006.png
4
654959828.001.png
I. Wprowadzenie
Status położnej zajmuje kluczową pozycję w polskim systemie opieki zdrowotnej. Z punktu widze-
nia dobrobytu obywatelek-pacjentek, efektywna i szeroko dostępna położnicza opieka zdrowotna jest
jednym z najważniejszych obszarów aktywności władzy publicznej. Państwo winno tak zorganizować
proces udzielania świadczeń zdrowotnych kobiecie ciężarnej, rodzącej i będącej w połogu, aby pacjentka
mogła uzyskać opiekę na odpowiednim poziomie fachowym i w czasie właściwym z punktu widzenia
skuteczności medycznej. Zapis art. 68 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. (dalej:
Konstytucja) 1 obliguje władzę publiczną do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej kobietom cię-
żarnym. W pewnym sensie do zadań związanych z ochroną zdrowia nawiązuje art. 71 ust. 2 Konstytucji,
z którego wynika, że „ Matka przed i po urodzeniu dziecka ma prawo do szczególnej pomocy władz
publicznych, której zakres określa ustawa 2 .
Z regulacji prawnych wynika, że profesjonalne świadczenia zdrowotne dla kobiet mogą być samo-
dzielnie wykonywane przez położne, wykonujące zawód w różnych formach organizacyjno-prawnych.
Jednak, aby położne mogły prawidłowo funkcjonować w systemie opieki zdrowotnej, potrzebne są jed-
noznaczne i stabilne unormowania prawne.
W związku z brakiem jednolitego i powszechnie przyjętego rozumienia obowiązujących przepisów,
skutkującym niejednolitym rozumieniem niektórych pojęć i terminów używanych w tych przepisach,
podjęto się wyjaśnienia ich znaczenia w oparciu o wybrane, najistotniejsze zagadnienia.
Zasady wykonywania zawodu położnej uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 5 lipca 1996
r. o zawodach pielęgniarki i położnej (u.z.p.p.) 3 . Zastąpiła ona rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 16
marca 1928 r. o położnych 4 . Uchwalenie nowych regulacji wynikło z faktu znacznego usamodzielnienia
się zawodu położnej, lepszego wykształcenia jego przedstawicielek oraz systemowych przekształceń
w opiece zdrowotnej, wpływających na formy wykonywania zawodu.
W ujęciu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), Międzynarodowej Konfederacji Położnych
(ICM) oraz Międzynarodowej Federacji Położników i Ginekologów (FIGO): „Położna to osoba, która
została zakwalifikowana i pomyślnie ukończyła oficjalne i formalnie uznawane przez państwa, w których
się odbyły, studia położnicze oraz uzyskała kwalifikacje wymagane dla posiadania licencji i/lub rejestracji
praktyki położniczej” 5 . Położna jest więc osobą wykwalifikowaną w położnictwie, przeszkoloną do niesie-
nia pomocy w sytuacji porodu fizjologicznego. Ustalono międzynarodowe standardy wykonywania przez
nią samodzielnego zawodu 6 . Zakres uprawnień położnej został również określony w Dyrektywie EWG
80/155 7 , zastąpionej Dyrektywą Wspólnoty Europejskiej 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifika-
cji zawodowych (dalej: dyrektywa o kwalifikacjach) 8 , która nakłada na państwa członkowskie Wspólnot
Europejskich obowiązek zapewnienia położnym tych uprawnień w odpowiednim akcie prawnym. Ponadto,
warto wskazać na Deklarację Monachijską (pielęgniarki i położne na rzecz zdrowia) 9 z 17 maja 2000 r.,
w której Ministrowie Zdrowia Krajów Członkowskich Regionu Europejskiego WHO zwrócili się do
wszystkich zainteresowanych władz tych krajów, aby przyspieszyć działania w celu wzmocnienia pozy-
cji położnej przez m.in. kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe oraz zapewnienie im dostępu do
1 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. Nr 78, poz.483, z późn. zm.
2 M. Dercz, Samorząd terytorialny w systemie ochrony zdrowia , Michalineum, Warszawa 2005, s.77.
3 Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, Tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602.
4 Rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 16 marca 1928 r. o położnych Dz.U.RP Nr 34, poz.316; por. S. Poździoch, Prawo zdrowia
publicznego, Zarys problematyki , Kraków 2004
5 Międzynarodowe Stowarzyszenie Położnych – ICM, 1972, zmieniona w 2005, www.internationalmidwives.org/; Międzynarodowa
Federacja Ginekologów i Położników – FIGO, 1973, zmieniona w 1990 i przez WHO, 1991, także WHO 1997, Care in normal
birth, www.who.int
6 Kodeks Postępowania Profesjonalnego
7 Dyrektywa Rady z dnia 21 stycznia 1980 r. dotycząca koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
odnoszących się do podejmowania i wykonywania działalności przez położne (80/155/EWG) (Dz. U. UE. L Nr 33, str. 8).
8 Dyrektywa 2005/36/we Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U.UE L z dnia 30 września 2005 r.). Dyrektywa jest efektem prac organów WE
zmierzających do częściowego ujednolicenia, w ramach WE, zasad dotyczących wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych,
do tej pory regulowanych w odrębnych dla poszczególnych zawodów tzw. dyrektywach sektorowych.
9 Munich Declaration: Nurses and midwives: a Force for Health, 2000, www.who.int
5
654959828.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin