6BDiA - nawierzchnia [tryb zgodności].pdf
(
8455 KB
)
Pobierz
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
Podział ze względu na przydatność do ruchu
samochodowego
¦
nawierzchnie
TWARDE
–
odporne na działanie
ruchu i wpływów atmosferycznych
:
¦
ULEPSZONE
– bezpylne i dostatecznie równe
dla szybkiego ruchu pojazdów (
asfaltowe,
betonowe, kostkowe, klinkierowe
),
¦
NIE ULEPSZONE
– (
brukowcowe, tłuczniowe, z
płyt prefabrykowanych)
¦
nawierzchnie
GRUNTOWE ULEPSZONE
–
nawierzchnia z gruntu ulepszonego mechanicznie
lub chemicznie
.
BUDOWA DRÓG
I AUTOSTRAD
Podział i konstrukcja
nawierzchni drogowych
Dr inż. Jacek Alenowicz
PODZIAÝ NAWIERZCHNI
Ze względu na rodzaj materiału w warstwie
ścieralnej – najwyższej warstwie nawierzchni:
¦
asfaltowe
,
¦
betonowe
,
¦
kostkowe,
¦
klinkierowe,
¦
brukowcowe,
¦
tłuczniowe,
¦
żwirowe,
¦
żużlowe,
¦
z elementów prefabrykowanych.
Nawierzchnie asfaltowe
Nawierzchnie betonowe
Nawierzchnia klinkierowa
Nawierzchnia z kostki betonowej
1
Nawierzchnia z elementów betonowych „trylinki”
Nawierzchnie z kostki kamiennej
Płyty jomb
Nawierzchnia tymczasowa z płyt betonowych
Nawierzchnie brukowcowe
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
Ze względu na zdolność do przenoszenia
obciążeń (nośność)
¦
nacisk na pojedynczą tylną oś pojazdu
¦
poniżej 80 kN/oś,
¦
80 kN/oś,
¦
100 kN/oś,
¦
115 kN/oś.
¦
obciążenie ruchem (natężenie)
¦
KR1 – do 12 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦
KR2 – 13-70 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦
KR3 – 71-335 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦
KR4 – 336-1000 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦
KR5 – 1001-2000 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦
KR6 – ponad 2000 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu.
Japonia lata 1950te
Droga gruntowa, brak nawierzchni
Nawierzchnia tłuczniowa
Droga o nawierzchni żwirowej
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
NAWIERZCHNIA
PODATNA
Ze względu na odkształcalność
¦
PODATNE
nawierzchnie o konstrukcji wykazującej pod
obciążeniem odkształcenia nie w pełni odwracalne
(kumulowanie się odkształceń trwałych)
¦
asfaltowe o podbudowach podatnych
(z kruszyw
nie związanych spoiwem),
¦
kostkowe j.w.,
¦
brukowcowe,
¦
tłuczniowe.
¦
SZTYWNE
nawierzchnie o konstrukcji odkształcającej się
sprężyście pod działaniem obciążenia
¦
betonowe
z betonu asfaltowego
NAWIERZCHNIA
SZTYWNA
z betonu cementowego
2
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
Ze względu na odkształcalność cd.
¦
PÓŁSZTYWNE
nawierzchnie asfaltowe, kostkowe o podbudowie
z materiałów zawierających spoiwa hydrauliczne
,
¦
podbudowa z chudego betonu,
¦
podbudowa z kruszyw stabilizowanych spoiwami,
¦
podbudowa z gruntów stabilizowanych spoiwami
.
półsztywna
13%
podatna
82%
sztywna
5%
Rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych w Europie (2000)
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
NAWIERZCHNIE
RZYMSKIE
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg WT 2010 GDDKiA
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg WT 2010 GDDKiA
WARSTWA ŚCIERALNA –
wierzchnia warstwa
nawierzchni poddana bezpośredniemu oddziaływaniu
ruchu i czynników atmosferycznych,
wykonana z
mieszanki mineralnoasfaltowej
(ew. z kostki
kamiennej, kostki betonowej
).
PODBUDOWA ZASADNICZA –
górna część
podbudowy spełniająca funkcję nośną w konstrukcji
nawierzchni. Zapewnia przenoszenie obciążenia z
warstw leżących wyżej na podbudowę pomocniczą
lub podłoże. Jest wykonana z:
¦
mieszanki mineralno-asfaltowej, kruszywa
stabilizowanego mechanicznie –
nawierzchnie
podatne
¦
mieszanek mineralnych i gruntów zwiazanych
spoiwem hydraulicznym –
nawierzchnie półsztywne.
WARSTWA WIĄŻĄCA –
warstwa znajdująca się
między warstwą ścieralną a podbudową,
zapewniająca lepsze rozłożenie naprężeń w
nawierzchni i przekazywanie ich na podbudowę,
wykonana z mieszanki mineralnoasfaltowej,
(gdy ścieralna z kostki – nie ma jej, a jest warstwa
podsypki)
3
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg wg WT 2010 GDDKiA
PODŁOŻE ULEPSZONE cd.
¦
warstwę odsączającą
(
jest to warstwa mrozoochronna,
zapewniająca odprowadzenie wody spod nawierzchni,
najniższa w PU, ew. na odcinającej)
,
¦
warstwę odcinającą
(
uniemożliwienie przenikania
cząstek gruntu do warstwy leżącej powyżej).
¦
warstwę wzmacniającą
(zapewnia przeniesienie ruchu
technologicznego, ang. „working platform”)
PODŁOŻE –
grunt rodzimy lub nasypowy leżący pod
nawierzchnią do głębokości przemarzania, (ale co
najmniej do głębokości gdzie σ = 0,02 MPa od obciążeń
użytkowych).
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg WT 2010 GDDKiA
PODBUDOWA POMOCNICZA –
dolna część podbudowy.
Warstwa zapewniająca przenoszenie obciążenia z
podbudowy zasadniczej na podłoże.
PODŁOŻE ULEPSZONE – warstwa lub zespół warstw
leżących pod nawierzchnią (konstrukcją nawierzchni
drogowej) w wypadku gdy podłoże gruntowe nie spełnia
warunku nośności, mrozoodporności lub
przepuszczalności. Może zawierać:
¦
warstwę mrozoochronną
(ochrona nawierzchni przed
skutkami oddziaływania mrozu
),
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
NAWIERZCHNIA PODATNA
Warstwa ścieralna – beton asfaltowy,
mieszanka SMA.
¦
Warstwa wiążąca – beton asfaltowy.
¦
Podbudowa zasadnicza – beton
asfaltowy, kruszywo łamane
stabilizowane mechanicznie, tłuczeń,
kruszywo związane spoiwem
hydraulicznym, chudy beton.
¦
Podbudowa pomocnicza – grunt
związany cementem, kruszywo
żwirowe.
¦
Podłoże ulepszone– warstwa
odsączająca, mrozoochronna,
odcinająca, grunt związany spoiwem
hydraulicznym.
¦
NAWIERZCHNIA PODATNA
NAWIERZCHNIE
PÓŁSZTYWNE
4
NAWIERZCHNIA
PÓŁSZTYWNA
NAWIERZCHNIA
PÓŁSZTYWNA
SPĘKANIA ODBITE
NAWIERZCHNIA BETONOWA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
PŁYTA BETONOWA:
¦
Beton B40 lub mocniejszy,
¦
Wytrzymałość na rozciąganie przy zginaniu
minimum 5,5 MPa,
¦
Nasiąkliwość poniżej 4%,
¦
Wysoka mrozoodporność,
¦
Wysokie wymagania dla kruszyw w górnej
części płyty (mała polerowalność, duża
wytrzymałość na miażdzenie).
Warstwa
poślizgowa
NAWIERZCHNIA BETONOWA
NAWIERZCHNIA BETONOWA
Betonowanie metodą ślizgową
Betonowanie metodą ślizgową
5
Plik z chomika:
budownictwopg
Inne pliki z tego folderu:
5BDiA - ochrona skarp przed erozją [tryb zgodności].pdf
(5130 KB)
6BDiA - nawierzchnia [tryb zgodności].pdf
(8455 KB)
4BDiA - wykopy i nasypy [tryb zgodności].pdf
(6038 KB)
2BDiA - wymagania dla gruntów i podłoża [tryb zgodnośc i].pdf
(8991 KB)
3BDiA - objętości robót ziemnych i transport [tryb zgod ności].pdf
(4865 KB)
Inne foldery tego chomika:
Exam
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin