6BDiA - nawierzchnia [tryb zgodności].pdf

(8455 KB) Pobierz
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
Podział ze względu na przydatność do ruchu
samochodowego
¦ nawierzchnie TWARDE odporne na działanie
ruchu i wpływów atmosferycznych :
¦ ULEPSZONE – bezpylne i dostatecznie równe
dla szybkiego ruchu pojazdów ( asfaltowe,
betonowe, kostkowe, klinkierowe ),
¦ NIE ULEPSZONE – ( brukowcowe, tłuczniowe, z
płyt prefabrykowanych)
¦ nawierzchnie GRUNTOWE ULEPSZONE
nawierzchnia z gruntu ulepszonego mechanicznie
lub chemicznie .
BUDOWA DRÓG
I AUTOSTRAD
Podział i konstrukcja
nawierzchni drogowych
Dr inż. Jacek Alenowicz
PODZIAÝ NAWIERZCHNI
Ze względu na rodzaj materiału w warstwie
ścieralnej – najwyższej warstwie nawierzchni:
¦ asfaltowe ,
¦ betonowe ,
¦ kostkowe,
¦ klinkierowe,
¦ brukowcowe,
¦ tłuczniowe,
¦ żwirowe,
¦ żużlowe,
¦ z elementów prefabrykowanych.
Nawierzchnie asfaltowe
Nawierzchnie betonowe
Nawierzchnia klinkierowa
Nawierzchnia z kostki betonowej
1
Nawierzchnia z elementów betonowych „trylinki”
Nawierzchnie z kostki kamiennej
Płyty jomb
Nawierzchnia tymczasowa z płyt betonowych
Nawierzchnie brukowcowe
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
Ze względu na zdolność do przenoszenia
obciążeń (nośność)
¦ nacisk na pojedynczą tylną oś pojazdu
¦ poniżej 80 kN/oś,
¦ 80 kN/oś,
¦ 100 kN/oś,
¦ 115 kN/oś.
¦ obciążenie ruchem (natężenie)
¦ KR1 – do 12 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦ KR2 – 13-70 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦ KR3 – 71-335 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦ KR4 – 336-1000 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦ KR5 – 1001-2000 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu,
¦ KR6 – ponad 2000 osi 100 kN/dobę/obl. pas ruchu.
Japonia lata 1950te
Droga gruntowa, brak nawierzchni
Nawierzchnia tłuczniowa
Droga o nawierzchni żwirowej
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
NAWIERZCHNIA
PODATNA
Ze względu na odkształcalność
¦ PODATNE
nawierzchnie o konstrukcji wykazującej pod
obciążeniem odkształcenia nie w pełni odwracalne
(kumulowanie się odkształceń trwałych)
¦ asfaltowe o podbudowach podatnych (z kruszyw
nie związanych spoiwem),
¦ kostkowe j.w.,
¦ brukowcowe,
¦ tłuczniowe.
¦ SZTYWNE
nawierzchnie o konstrukcji odkształcającej się
sprężyście pod działaniem obciążenia
¦ betonowe
z betonu asfaltowego
NAWIERZCHNIA
SZTYWNA
z betonu cementowego
2
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
Ze względu na odkształcalność cd.
¦ PÓŁSZTYWNE
nawierzchnie asfaltowe, kostkowe o podbudowie
z materiałów zawierających spoiwa hydrauliczne ,
¦ podbudowa z chudego betonu,
¦ podbudowa z kruszyw stabilizowanych spoiwami,
¦ podbudowa z gruntów stabilizowanych spoiwami .
półsztywna
13%
podatna
82%
sztywna
5%
Rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych w Europie (2000)
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
NAWIERZCHNIE
RZYMSKIE
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg WT 2010 GDDKiA
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg WT 2010 GDDKiA
WARSTWA ŚCIERALNA – wierzchnia warstwa
nawierzchni poddana bezpośredniemu oddziaływaniu
ruchu i czynników atmosferycznych, wykonana z
mieszanki mineralnoasfaltowej (ew. z kostki
kamiennej, kostki betonowej ).
PODBUDOWA ZASADNICZA – górna część
podbudowy spełniająca funkcję nośną w konstrukcji
nawierzchni. Zapewnia przenoszenie obciążenia z
warstw leżących wyżej na podbudowę pomocniczą
lub podłoże. Jest wykonana z:
¦ mieszanki mineralno-asfaltowej, kruszywa
stabilizowanego mechanicznie – nawierzchnie
podatne
¦ mieszanek mineralnych i gruntów zwiazanych
spoiwem hydraulicznym – nawierzchnie półsztywne.
WARSTWA WIĄŻĄCA – warstwa znajdująca się
między warstwą ścieralną a podbudową,
zapewniająca lepsze rozłożenie naprężeń w
nawierzchni i przekazywanie ich na podbudowę,
wykonana z mieszanki mineralnoasfaltowej,
(gdy ścieralna z kostki – nie ma jej, a jest warstwa
podsypki)
3
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg wg WT 2010 GDDKiA
PODŁOŻE ULEPSZONE cd.
¦ warstwę odsączającą ( jest to warstwa mrozoochronna,
zapewniająca odprowadzenie wody spod nawierzchni,
najniższa w PU, ew. na odcinającej) ,
¦ warstwę odcinającą ( uniemożliwienie przenikania
cząstek gruntu do warstwy leżącej powyżej).
¦ warstwę wzmacniającą (zapewnia przeniesienie ruchu
technologicznego, ang. „working platform”)
PODŁOŻE – grunt rodzimy lub nasypowy leżący pod
nawierzchnią do głębokości przemarzania, (ale co
najmniej do głębokości gdzie σ = 0,02 MPa od obciążeń
użytkowych).
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
wg WT 2010 GDDKiA
PODBUDOWA POMOCNICZA – dolna część podbudowy.
Warstwa zapewniająca przenoszenie obciążenia z
podbudowy zasadniczej na podłoże.
PODŁOŻE ULEPSZONE – warstwa lub zespół warstw
leżących pod nawierzchnią (konstrukcją nawierzchni
drogowej) w wypadku gdy podłoże gruntowe nie spełnia
warunku nośności, mrozoodporności lub
przepuszczalności. Może zawierać:
¦ warstwę mrozoochronną (ochrona nawierzchni przed
skutkami oddziaływania mrozu ),
NAWIERZCHNIA PODATNA
i PÓŁSZTYWNA
NAWIERZCHNIA PODATNA
Warstwa ścieralna – beton asfaltowy,
mieszanka SMA.
¦
Warstwa wiążąca – beton asfaltowy.
¦
Podbudowa zasadnicza – beton
asfaltowy, kruszywo łamane
stabilizowane mechanicznie, tłuczeń,
kruszywo związane spoiwem
hydraulicznym, chudy beton.
¦
Podbudowa pomocnicza – grunt
związany cementem, kruszywo
żwirowe.
¦
Podłoże ulepszone– warstwa
odsączająca, mrozoochronna,
odcinająca, grunt związany spoiwem
hydraulicznym.
¦
NAWIERZCHNIA PODATNA
NAWIERZCHNIE
PÓŁSZTYWNE
4
NAWIERZCHNIA
PÓŁSZTYWNA
NAWIERZCHNIA
PÓŁSZTYWNA
SPĘKANIA ODBITE
NAWIERZCHNIA BETONOWA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
PŁYTA BETONOWA:
¦ Beton B40 lub mocniejszy,
¦ Wytrzymałość na rozciąganie przy zginaniu
minimum 5,5 MPa,
¦ Nasiąkliwość poniżej 4%,
¦ Wysoka mrozoodporność,
¦ Wysokie wymagania dla kruszyw w górnej
części płyty (mała polerowalność, duża
wytrzymałość na miażdzenie).
Warstwa
poślizgowa
NAWIERZCHNIA BETONOWA
NAWIERZCHNIA BETONOWA
Betonowanie metodą ślizgową
Betonowanie metodą ślizgową
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin