Pedagogika dorosłych Wykład 2
Pr. Z. Kosyrz
Autor: Konrad
Naukowe Podstawy Andragogiki
Można powiedzieć, że pedagogika jest „matką” andragogiki.
Gerontologia „oznajmiła” że trzeba zająć się populacją ludzi w wieku podeszłym.
Pedagogika wniosła do Andragogiki:
ü Integralne ujmowanie celów, zasad i metod wychowania
ü Integralne rozpatrywanie czynników osobotwórczych
ü Łączne ujmowanie podstawowych procesów: nauczanie
ü Dostarcza zaplecza natury metodologicznej
Gerontologia wniosła do Andragogiki:
ü Uświadomiła potrzebę leczenia człowieka po 65r.ż.
ü Upowszechniła dostępność leczenia poza instytucjami zdrowia (pomoc lekarska w domu, pomoc w OPS)
ü Wskazała na możliwości pomocy materialnej
ü Wskazała na możliwości przeciw działania procesowi starzenia się, uświadomienie jak ten proces przebiega
Ilekroć mówimy o andragogice, mamy na uwadze wieloczynnikowy i wielowymiarowy proces, kształcenia wychowania, rehabilitacji, opieki, samowychowania i resocjalizacji młodzieży pracującej, dorosłych i ludzi w wieku starym. (podeszłym)
Socjalizacja
Wychowanie
ü Kulturyzacja
ü Personalizacja
ü Resocjalizacja
Wychowanie- działanie dobra pramyślenia, dobra wcieru naukowe, celowe
Populacja która zajmuje się andragogika jest niezwykle zmienna, dynamiczna.
Układ jest pozytywny jeśli na 1 emeryta przypada 3 pracujących.
Obecnie teraz w Polsce mamy 2 pracujących na 1 emeryta.
W niektórych krajach europejskich podnosi się granicę wieku przejścia na emeryturę (np. w Islandii do 70r.ż.)Chodzi też o to, aby nie było takiej sytuacji, że ktoś jest dłużej na emeryturze niż pracował.
Młodzież do lat 15 23,2% ß27% Prognoza
Ludzie w wieku powyżej 65 lat 9,7% ß11,8%
Andragogika jest jeszcze na etapie wiedzy i wymaga uporządkowania
Paradygmat Pozytywistyczny (do lat 60)
ü Indukcyjne gromadzenie faktów
Szczegół àOgół
ü Pokazuje szereg faktów o realnym świecie
ü Preferuje naturalność aksjologiczną nauki
Paradygmat Interpretatywny (po latach 60)
ü Opozycja do paradygmatu pozytywistycznego, gdyż ten pomijał wnętrza człowieka
ü Należy pamiętać o wnętrzu człowieka, tylko wówczas możemy dodać realny obraz zjawiska itp.
ü Interesuje się mikrostruktura np. badania, biografie, listy, pamiętniki, zapiski ludzi starszych, stosunki partnerskie itp.
ü Obiektywne postrzeganie naszego subiektywizmu
Wielość podejść może wprowadzić chaos teoretyczny.
Wskaźnik obiektywności
1. personalność twierdzeń
2. intersubiektywna powtarzalność jakości teoretycznej
Musimy pamiętać także o warstwie teoretycznej.
Dobra teoria powinna wprowadzić ład poznawczy.
Fazy rozwoju Andragogiki
I. odwoływanie się do kryteriów naukowych i pozanaukowych, jest najdłuższa
II. możliwość do działania alternatywnego
III. poszukiwania teoretyczne
Podstawowe pojęcia:
® rehabilitacja
® przystosowanie do życia ludzi starych
® kompensacja (wyrównanie braku np. słuchu itp.)
® resocjalizacja
Domy Opieki Społecznej
Starość
Praca socjalna
Dydaktyka dorosłych
Uczeń dorosły
Pensjonariusz
Podstawowe Działy Andragogiki
Historia myśli andragogicznej
Teoria wychowania dorosłych
Andragogiki szczegółowe (np. andragogika- pracy, wojskowa)
Andragogika jako nauka ma sprecyzowany przedmiot, swą aparaturę pojęciową, metody, a także dane wynikające z badań empirycznych.
Magazyn_Roznosci