1. Dlaczego PR jest skuteczniejszy od reklamy? Wyjaśnić pojęcia , wady i zalety.
Zaskakujący jest fakt, jak często ludzie utożsamiają public relations z reklamą. Uważają, że między tymi pojęciami nie ma zbytniej różnicy, bo i jedno i drugie to promocja. Najczesciej mysla tak ci, którzy nie mają zbytniej styczności ani z pr ani z reklamą. Czasem jednak pojawia się nawet określenie: „reklama czy piar… wszystko jedno”.
Należy jasno przedstawić roznice miedzy reklamą a pr, ponieważ nie można mylic tych pojec.
-Reklama jest płatną formą komunikacji, a PR wykorzystuje możliwość bezpłatnego przekazywania informacji
-Reklama informuje o istnieniu produktów i usług,nakłania do ich zakupu. PR edukuje odbiorców na temat korzystania z produktów i usług.
-Reklama to monolog, PR – dialog z otoczeniem.
-Reklama często zachwala firmę, jej produkty i usługi. PR informuje o opiniach innych, zeby zyskać aprobatę otoczenia.
-Przekaźnikami informacji w reklamie są prasa, radio, telewizja, internet. W pr – dziennikarze i opinia publicznej.
-Trudniejsze jest zamieszczanie w mediach informacji PR (kontrolowanie ich treści) niż umieszczanie reklam (które się kupuje).
-reklama nakłania na sprzedaż (działania krótkookresowe), pr kształtuje pozytywne relacji z otoczeniem (dz. długookresowe).
Działania PR jest skuteczniejszy od reklamy, bo ustala pozytywne nastawienie do firmy i tworzy jej wiarygodny wizerunek, przez co klient chętniej kupuje u producenta, którego szanuje i ceni. PR trwa niewątpliwie dluzej, niż wykupiona reklama, wyswietlana w tv przez kilka tygodni.
karolcia_sc