ZASADY I ETAPY BUDOWY KWESTIONARIUSZA
Kwestionariusz to zbiór celowo zaprojektowanych i odpowiednio ułożonych pytań, które mają być zadane badanym osobom. Stanowi on narzędzie badawcze w badaniach ankietowych.
Etapy budowy kwestionariusza:
I. Sprecyzowanie problemu badawczego
Pytania umieszczone w kwestionariuszu, mające zapewnić uzyskanie potrzebnych informacji, można podzielić na dwie podstawowe grupy:
· związane z podstawowym celem i przedmiotem badań – tzw. pytania merytoryczne
· charakteryzujące osobę respondenta i jego pozycję społeczno – ekonomiczną – metryczkowe (klasyfikacyjne)
II. Wybór typu kwestionariusza
III. Opracowanie pytań kwestionariuszowych
Zasady:
· umieszczanie pytań we właściwej kolejności:
zasada przechodzenia od pytań ogólnych do szczegółowych,
zasada wzbudzania zainteresowania (łatwe – trudne)
zasada stopniowego wyczerpywania tematu.
· niezbędność pytań
· pytania powinny dotyczyć faktów, które respondenci mogą sobie łatwo przypomnieć
· nie należy wymagać uogólnień w odpowiedzi na pytania
· unikanie pytań sugerujących odpowiedź
· jednorodność form gramatycznych i znaczeń (formułowanie pytań jasnych i precyzyjnych)
· dopasowanie pytań do wiedzy respondenta
· unikanie pytań drażliwych
· unikanie pytań wieloskładowych lub dwóch pytań ujętych w jedno
· nie zadawanie pytań nie dających szansy na prawidłową odpowiedź
· układ i prezentacja graficzna kwestionariusza powinny ułatwić udzielanie odpowiedzi
IV. Przeanalizowanie form odpowiedzi
Przyjmując za kryterium klasyfikacji formę odpowiedzi wyróżniamy:
1. pytania otwarte - zapewniające swobodę wypowiedzi, nie narzucające z góry żadnego możliwego wariantu. Ph. Kotler[1] wyróżnia kilka rodzajów pytań otwartych:
û całkowicie niesprofilowane – to pytanie, na które można odpowiedzieć w dowolny sposób,
û skojarzenia słowne – podaje się klika słów i respondent powinien podać pierwsze skojarzenie,
û uzupełnianie zdań – respondent ma za zadanie dokończyć rozpoczęte zdanie,
û uzupełnianie anegdoty – respondent ma za zadanie dokończyć rozpoczęte opowiadanie,
û uzupełnianie rysunku – rysunek przedstawia dwie osoby, które rozmawiają, z tym ze wypowiedź jednej jest widoczna, a zadaniem respondenta jest uzupełnienie drugiej,
û test percepcji tematycznej – respondentowi prezentowany jest rysunek i jego zadaniem jest stworzenie opowiadania o tym, co jego zdaniem może się wydarzyć.
2. pytania zamknięte - to pytania z wyznaczonymi z góry możliwościami odpowiedzi, spośród których respondent ma dokonać wyboru, odpowiedzi są wyskalowane.
Wyróżniamy pytania zamknięte typu:
· alternatywa (rozstrzygnięcie) - jest to pytanie, w którym można udzielić tylko jednej z wykluczających się odpowiedzi np. Czy lubi Pan(i) mleko? – tak lub nie. Pytania tego typu zaczynają się zawsze od słowa „czy”.
· kafeteria - to pytanie, w którym respondentowi przedstawia się do wyboru różne możliwości odpowiedzi, należy przy tym podać sposób wyboru odpowiedzi - jedna (kafeteria dysjunktywna) czy więcej (kafeteria koniunktywna)
np.: Które czynniki są dla Pana(i) ważne przy wyborze ...?
cena jakość opakowanie usługi dodatkowe
· w postaci skali - stosuje się je wówczas, kiedy chce się poznać stopień, czy też natężenie postaw, ocen i poglądów respondenta, czyli pozyskać dane typu jakościowego. Pytania - skale mogą różnić się zarówno liczbą stopni, jak i ich kierunkiem (dodatnim lub ujemnym), a także formą graficzną. Możemy wyróżnić podstawowe rodzaje pytań w postaci skali[2]:
* skale werbalne - zawierają odpowiedzi słowne, najczęściej stopniowane (najczęściej mają pięć stopni). Można ich używać w odniesieniu do niemal wszystkich określeń: dobry/zły, zadowolony/niezadowolony, wystarczający/niewystarczajacy, przyjemny/nieprzyjemny itp. Pytania tego typu powinny również dopuszczać możliwość braku opinii respondenta na dany temat, czyli zawierać opcję odpowiedzi nie wiem.
np.: Jak ocenia Pan(i)...?
bardzo dobre( ) dobre( ) ani dobre, ani złe( ) złe( ) bardzo złe( ) nie wiem( )
* skale liczbowe – zawierają odpowiedzi w postaci liczb. Respondenci muszą znać kierunek skali, tzn. która z liczb odpowiada ocenie najlepszej, a która najgorszej. Najczęściej występują skale 5- lub 10- punktowe.
* skale w postaci wykresów (skale graficzne) – respondent ma za zadanie zaznaczyć odpowiedź w sposób graficzny (na linii pionowej lub poziomej, bądź na wykresie słupkowym). Wśród tego typu skal możemy wyróżnić skale:
v ciągłe - pokazują tylko maksymalne i minimalne natężenie cechy,
v dyskretne - pozwalają szacować poziom natężenia cechy.
Wyżej wymienione skale niekiedy występują łącznie.
Przedmiotem większości pomiarów w badaniach marketingowych są postawy nabywców wobec różnych dóbr. Zgromadzenie informacji o postawach i przekonaniach klienta jest związane z koniecznością wtargnięciem w sferę prywatności konsumenta i odkrywaniem jego subiektywnych odczuć i opinii. O jakości takich badań decyduje więc rodzaj stawianych pytań i sposób ich sformułowania, a także przewidywana wielowariantowość odpowiedzi i możliwość ich skalowania. Pytania w postaci skali stanowią najpopularniejsze narzędzie do badania postaw[3].
Do najbardziej znanych i szeroko stosowanych skali mierzących postawy należą[4]:
Skala Likerta, stosowana do pytań, które dają możliwość określenia stopnia akceptacji danego stwierdzenia (odpowiedzi mają określić w jakim stopniu respondent zgadza się lub nie zgadza z danym stwierdzeniem). Wszystkie pozycje skali mają przyporządkowane skale intensywności, będące skalami porządkowymi, zazwyczaj pięciostopniowymi. Stopnie skali są opisane w kwestionariuszu werbalnie, a także numerycznie np.:
Biuro notarialne „X” zapewnia wyższy poziom usług niż inne firmy tego typu działające w Krakowie.
zupełnie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania
zgadzam się
całkowicie się zgadzam
1
2
3
4
5
Skala ważności, według której szereguje się cechy (pewne atrybuty oferty) od „w ogóle nie istotnych” do „bardzo istotnych” np.:
Posiłki wydawane w samolocie są dla mnie:
zupełnie nieistotne
niezbyt istotne
dość istotne
istotne
bardzo istotne
Skala ocen, według której szereguje się oceny atrybutów oferty od „złych” do „znakomitych” np.:
Obsługa w hotelu Sofitel jest:
zła
zadowalająca
dobra
bardzo dobra
znakomita
Skala zróżnicowania semantycznego (metoda profili semantycznych) – służy do pomiaru znaczeń jakie konsument przypisuje badanemu obiektowi. Budowa skali polega na dobraniu odpowiednich cech obiektu, z których każda jest oznaczona przeciwstawnymi określeniami. Skala zawiera się pomiędzy dwoma skaranymi wyrazami opisującymi właściwości, postawy, przekonania. Środkowy przedział każdej skali jest neutralny, natomiast kolejne sąsiadujące przedziały są o stopień wyższe lub niższe aż do najbardziej skrajnych. Respondent wybiera punkt, który najlepiej przedstawia jego poglądy. Prezentacja wyników ma zazwyczaj postać wykresu, np.:
Linie lotnicze LOT są:
doświadczone
niedoświadczone
nowoczesne
staromodne
solidne
niesolidne
Skala intencji zakupu - sygnalizuje zdecydowanie respondenta i jego zamiar zakupu, np.:
Czy na Pan(i) zamiar w ciągu najbliższych 3 miesięcy po raz kolejny korzystać z oferty biura „X”?
nie
prawdopodobnie nie
nie wiem
prawdopodobnie tak
tak
Skala znajomości, stosowana w celu odzwierciedlenia stanu wiedzy respondenta o ofercie rynkowej, np.:
Czy wie Pan jakie dodatkowe usługi świadczy biuro „X” przy wyjazdach za granicę?
nigdy nie słyszałem
kiedyś słyszałem
znam tylko trochę
znam całkiem dobrze
znam bardzo dobrze
Skala życzliwości, stosowana w celu określenia empatii w pytaniach o odczucia związane z jakością świadczonych usług i o subiektywny stosunek do oferty rynkowej, np.:
...
olaholak