ksiazeczka_dobrych_pomyslow.doc

(560 KB) Pobierz
Pomysł dobrej, nauczycielskiej praktyki

VI Ogólnopolska Konferencja Klubu SUS                                  Jachranka, 9-11 marca 2007 r.

 

 

 

 

 

VI OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KLUBU SUS

 

KSIĄŻECZKA POMYSŁÓW DOBREJ PRAKTYKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    

 

 

 

VI Ogólnopolska Konferencja Klubu SUS

 

Pomysły dobrej nauczycielskiej praktyki

 

 

 

 

Obszary:

 

 

 

Motywowanie uczniów do nauki.....................................................3-15

Organizowanie atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych..........................15-28

Budowanie odpowiedzialności za własne czyny...............................29-35

Indywidualizacja pracy z młodzieżą mająca na względzie jej optymalny rozwój......................................................................................35-46

Walka z przemocą i agresją…………………….......................................46-49

Współpraca szkoła – dom…......................................................... 49-55

Przestrzeganie przez uczniów norm współżycia...............................56-58

Egzekwowanie obowiązków przez uczniów…….................................59-60

Pozyskiwanie środków dla szkoły..................................................61-64

Wolontariat uczniowski....................................................................64

Informacja o sieciach szkół..............................................................65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OBSZAR: MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI

 

Temat: Kubuś Puchatek i origami

 

Krótki opis pomysłu:

Zajęcia zintegrowane – omówienie przygody Kubusia Puchatka na podstawie lektury A. Milnego Kubuś Puchatek – zawierające treści edukacji środowiskowej i matematycznej z elementami zabaw ruchowych oraz z wykorzystaniem techniki origami.

 

Działania, które się sprawdziły:

Duże zaangażowanie wszystkich uczniów. Dzieci poprzez zabawową formę lekcji łatwiej przyswajają sobie i zapamiętują przekazywane treści programowe.

 

Przestrogi dla naśladowców:

Lekcja jest trudna do przeprowadzenia, gdyż wymaga od nauczyciela przygotowania wcześniej wielu pomocy. Forma zabawowa lekcji może stwarzać problemy z utrzymaniem dyscypliny. Mogą wystąpić trudności, jeśli dzieci nie pracowały wcześniej techniką origami.

 

Co dalej:

Kontynuacja takich lekcji z wykorzystaniem techniki origami.

 

Nazwa szkoły i miejscowość

Szkoła Podstawowa Nr 273 w Warszawie

Imię i nazwisko autora pomysłu

Dorota Pietura

Przedmiot nauczany

Nauczanie zintegrowane

Kontakt mailowy

dorota@pietura.net

Kontakt telefoniczny

0 602 667 771

 

NOTATKI:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Przygotowanie uczniów do sprawdzianu

 

Krótki opis pomysłu:

Przygotowanie uczniów do sprawdzianu musi być dobrze zaplanowane i systematycznie realizowane. Uczniowie podlegają diagnozie testem próbnym w klasie 6, którego wyniki, po przeanalizowaniu, stanowią podstawę do budowania programów naprawczych.

 

Działania, które się sprawdziły:

Ocena prac uczniów w zespole nauczycieli.

Analiza wyników sprawdzianu dokonana z pomocą arkusza kalkulacyjnego.

Warsztaty dla nauczycieli, podczas których wspólnie opracowaliśmy:

·         analizę sprawdzianu próbnego: co wypadło dobrze, a nad czym należy intensywnie popracować,

·         schemat programu naprawczego, adresowanego do ucznia. Najprostszą techniką planowania zmian jest gwiazda pytań. Podstawowym pytaniem jest: „Po co”? Jest to pytanie o uzasadnienie tego, co chcemy zmienić. Pozostałe pytania są tylko jego konsekwencją. A zatem: „Co” trzeba zmienić? „Kiedy” należy to zmienić? „Jak” należy to zrobić? „Gdzie”, „Kto” ma to zrobić? Analogiczny program naprawczy budują wspólnie w klasie uczniowie.

Przygotowanie (z zastosowaniem narzędzia korespondencji seryjnej) dla każdego ucznia i rodzica informacji o wynikach z wyszczególnieniem, ile uczeń uzyskał punktów w każdej kategorii oraz porównanie na tle szkoły badanej próby w OKE.

Ankiety ewaluacyjne dla uczniów jako cenne źródło informacji o wspólnej pracy.

 

Przestrogi dla naśladowców:

Nie ma sensu przeprowadzać więcej niż dwa testy próbne (także na podstawie badań OKE).

 

Co dalej:

Korzystamy z pomysłów innych, dlatego także dodatkowo po raz pierwszy zorganizowaliśmy test próbny z rodzicami (Pomysł Dobrej Praktyki z roku 2006). Zachęcamy do poszukiwań dobrych pomysłów.

 

Nazwa szkoły i miejscowość

Szkoła Podstawowa nr 10 w Dębicy

 

Imię i nazwisko autora pomysłu

Dorota Cebula

Przedmiot nauczany

Matematyka

Kontakt mailowy

sp10.sekretariat@wp.pl, cebuladora@vp.pl

Kontakt telefoniczny

014 681 25 88

 

Temat: Motywowanie uczniów do systematycznego odrabiania prac domowych

 

Krótki opis pomysłu:

Wypracowanie i stosowanie jednolitych zasad zadawania pracy domowej przez wszystkich nauczycieli (przestrzeganie zasady niezadawania pracy domowej w trakcie dzwonka i po dzwonku, przestrzeganie zasady zapisywania przez uczniów każdej zadanej pracy domowej w zeszycie przedmiotowym, systematyczne sprawdzanie i ocena prac domowych). Wypracowanie i stosowanie jednolitych zasad reagowania na brak pracy domowej przez wszystkich nauczycieli (informacja w zeszycie potwierdzona przez rodziców, że się z nią zapoznali, zanotowanie w arkuszu obserwacji odrabiania prac domowych, zanotowanie w dzienniku (ewentualnie ocena negatywna, jeżeli będzie to wynikało z przedmiotowego oceniania), egzekwowanie od uczniów uzupełnienia pracy domowej, rozmowy indywidualne z rodzicami uczniów, którzy najczęściej nie odrabiają prac domowych). Wybory „Mistrza odrabiania prac domowych”. Wspomaganie uczniów w odrabianiu prac domowych, analiza wyników i prezentacja ich uczniom, nauczycielom i rodzicom, zadawanie prac domowych nie przekraczających możliwości uczniów z trudnościami w nauce, pomoc uczniom podczas zajęć wyrównawczych pomocy pedagogiczno-psychologicznej, świetlicy profilaktyczno-wychowawczej Włączenie rodziców w działania sprzyjające systematycznemu odrabianiu prac domowych.

 

Działania, które się sprawdziły:

„Wybory mistrza” wielu uczniów zmobilizowały do systematyczności i wprowadziły element rywalizacji klasowej. Uczniowie z wielkim napięciem śledzili poszczególne etapy rywalizacji.

 

Przestrogi dla naśladowców:

Trudno zmobilizować nauczycieli do przestrzegania wszystkich wprowadzonych zasad.

 

Co dalej:

Pomysł będziemy realizować do końca roku szkolnego, ponieważ widzimy efekty naszych działań.

 

Nazwa szkoły i miejscowość

Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Somoninie

Imię i nazwisko autora pomysłu

Barbara Rychert, Anetta Rozwadowska i zespół nauczycieli

Przedmiot nauczany

Nauczanie zintegrowane, plastyka

Kontakt mailowy

basia.r1@gazeta.pl

Kontakt telefoniczny

058 684 13 05

 

Temat: Możliwość odrabiania prac domowych z pomocą nauczyciela w szkole

 

Krótki opis pomysłu:

Wszyscy uczniowie mają możliwość bezpośrednio po zajęciach odrabiania pracy domowej, rozwijania umiejętności czytania i rozwiązywania zadań matematycznych. W szkole działa „Pogotowie natychmiastowej pomocy w nauce”. W pogotowiu pracują chętni nauczyciele, pedagog oraz wolontariusze, praktykanci, absolwenci i studenci kierunków pedagogicznych. Każdy uczeń indywidualnie może korzystać z pomocy nauczyciela. Dzieci pracują różnymi metodami, aby szybko wyeliminować trudności.

 

Działania, które się sprawdziły:

Coraz więcej uczniów korzysta z tej formy pomocy. Rodzice przejawiają ogromne zadowolenie, gdyż nie zawsze udzielali fachowej pomocy. Znacznie zmniejszyła się liczba ocen niedostatecznych z poszczególnych przedmiotów. A tym samym w ocenianiu punktowym z zachowania przybyło punktów za stosunek do obowiązków szkolnych.

 

Przestrogi dla naśladowców:

Dzieciom należy zapewnić dodatkowy posiłek (np. kanapkę) oraz zapewnić odwiezienie do domu, jeśli mieszkają na wsi. Informować rodziców o postępach dziecka i przekonywać, że efekty pojawiają się po pewnym, określonym czasie pracy.

 

Co dalej:

Kontynuować rozpoczęte prace, pozyskiwać środki potrzebne na posiłki spoza budżetu, ewentualnie skromne wynagrodzenie dla nauczycieli.

 

Nazwa szkoły i miejscowość

Szkoła Podstawowa w Sarbicach

Imię i nazwisko autora pomysłu

Dorota Granos, Grażyna Bielawska

Przedmiot nauczany

Informatyka, język polski

Kontakt mailowy

spsarbice@pro.onet.pl

Kontakt telefoniczny

063 2791178

 

NOTATKI:

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin