PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c wrzesień 2008r.Grupa dzieci 2,5-3-letnich.
Tematyka kompleksowa:
§ Ja w przedszkolu.
§ Wspomnienia z wakacji.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
§ Wyrażanie swoich życzeń i racji w kontaktach z innymi dziećmi, korzystanie w razie potrzeby z pomocy nauczycielki jako pośrednika.
§ Zgłaszanie przez dzieci potrzeb i napotykanych trudności w czasie zabaw i wykonywanych czynności.
§ Wdrażanie do szanowania wspólnych zabawek i odkładania ich na wyznaczone miejsce.
§ Doskonalenie czynności samoobsługowych w zakresie spożywania posiłków oraz ubierania się.
§ Poznaje kolory podstawowe, potrafi odszukać je w otaczającym środowisku.
§ Wypowiadanie się na dany temat.
§ Poznaje zwierzęta żyjące na wsi.
§ Podejmuje próbę rozmowy o swoich wakacjach.
Treści programowe
Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
Środki dydaktyczne
1. Ostrożne i uważne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych.
2. Samodzielne korzystanie z toalety.
3. Dba o wygląd swojej sali.
4. Rozwijanie świadomości własnego ciała podczas zabaw.
5. Wie, jak zachować się podczas przechodznia przez jezdnię.
Zabawy poranne:
§ „Stary niedźwiedź”
§ „Balonik”
§ „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
§ „Jak masz na imię”
§ „Figury”
Ja w przedszkolu.
1. Rozmowa połączona z obserwacją „Poznajemy naszą salę” – dziecko wie jak wygląda jego sala, łazienka, jak nazywa się grupa, do której będzie uczęszczać poznaje znaczki rozpoznawcze. Zna umiejscowienie zabawek w sali. Praca plastyczna – odrysowywanie i ozdabianie ręki.
kredki,
kartki z bloku rysunkowego, znaczki na szafeczki
2. Zabawa integrująca grupę „Jak masz na imię?” – dziecko adaptuje się w nowym środowisku; integruje się z grupą.lepienie z plasteliny tytułowego bohatera bajki pt. „Kot w butach.”
plastelina,
tekturki, bajka pt. „Kot w butach”
3. Słuchanie wiersza „Hopsasa” inscenizowanie treści wiersza – dziecko wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza; dziecko wskazuje wymienione części ciała.
wiersz pt. „Hopsasa”, bajka pt. „Złota rybka”,
ilustracje przedstawiające części ciała
4. Rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej rodzinę. Zabawy paluszkowe – dzieci naśladują nauczyciela, który pokazuje kolejne palce u ręki i jednocześnie wypowiada wyliczankę „Paluszki”. Wykonanie rysunku przedstawiającego jednego z członków rodziny.
kartki z bloku, rysunkowego
ilustracja, przedstawiająca rodzinę
5. Poznanie barw podstawowych.
Chodzenie i bieganie w „rozsypce” przy akompaniamencie ćwierćnut i ósemek (z pomocą nauczyciela).
Wykonanie jesiennego liścia – wydzieranka.
szablon liścia,
kolorowe kartoniki,
wycinanki,
klej, tamburyn
6. Nauka piosenki pt. „Krasnoludki”.
Praca plastyczna – ozdabianie paluszkami maczanymi w farbie szablonu balonika.
Farby, kartki z bloku rysunkowego,
bajka pt. „Kot w butach”
7. Spacer drogami w pobliżu przedszkola – obserwowanie przez dzieci pieszych i samochodów, zwrócenie uwagi na wygląd sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych.
Przejście na drugą stronę ulicy.
8. Marsz po sali w rytm tamburyna.
Zabawa ruchowa przy piosence „Krasnoludki” – dzieci poruszają się po sali w rytm piosenki, gdy usłyszą słowa nauczyciela tup, tup, tup... zatrzymują się i tupią, gdy la, la, la... – podskakują w miejscu.
magnetofon, płyta Cd z muzyką,
tamburyn
9. Bajka pt. „Janek Drewniaczek” – uważne słuchanie bajki, rpzmowa na jej temat.
Kolorowanie obrazka przedstawiającego tytułowego bohatera bajki.
bajka pt „Janek Drewniaczek”,
obrazek do kolorowania
10. Zabawa ruchowa - „Ojciec Wirgiliusz”.
Nauka drugiej zwrotki pioseki pt. „Krasnoludki”. Słuchanie bajki pt. „Kopciuszek”. Kolorowanie kolorowanek.
Magnetofon,
płyta CD z muzyką,
kolorowanki, bajka pt. „Kopciuszek”
1. Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski; góry, morze.
2. Bogacenie słownictwa przez wyjaśnianie znaczenia nowo poznanych słów.
§ „Szewczyk”
§ „Figurki”
§ „Krasnoludki do domu”
Wspomnienia z wakacji.
1. Słuchanie wiersza J. Jałowiec pt. „Powrót z wakacji” - rozmowa na temat wiersza.(Skąd wracały dzieci? Czy ilustracje na tablicy pasuja do wiersza? Jakie pamiątki przywieźli bohaterowie wiersza?). „Ciekawe wakacyjne pamiątki” – rysowanie pocztówek. Zorganizowanie wystawki kartek.
ilustracje różnych krajobrazów,
kredki świecowe,
kartki,
wiersz pt. „Powrót z wakacji”
2. Słuchanie wiersza pt. „Wakacje nad morzem” - rozmowa na temat wiersza. Przypomnienie poznanych kolorów – dzieci wrzucają do koszyka piłeczki w odpowiednim kolorze.
wiersz pt. „Wakacje nad morzem, kolorowe piłeczki, koszyki
3. Utrwalenie poznanych kolorów – dobieranie kolorowych woreczków do odpowiednich kolorów szarf. Rozmowa na temat wakacyjnych kąpieli w morzu.
Praca plastyczna – ozdabianie szablonów koła ratunkowego.
kolorowe woreczki, kolorowe szarfy, kredki świecowe, szablony koła ratunkowego.
4. Rozmowa na temat lasu. Oglądanie pamiątek przyniesionych z lasu (żołędzie, szyszki, kasztany). Praca plastyczna - kolorowanie ludzika z kasztanów.
obrazek przedstawiający ludzika z kasztanów do kolorowania,
żołędzie, kasztany, szyszki
5. Nauka piosenki „Szczotka pasta” - rozmowa na temat piosenki i prawidłowego mycia zębów. Praca plastyczna – rysowanie kubka, pasty i szczotki.
magnetofon,,
płyty CD,
kartki
6. „Jakie zwierzęta żyją w morzu?” – rozmowa na temat morza i zwierząt w nim żyjących. Oglądanie na ilustracjach zwierząt żyjących w morzu. Praca plastyczna – ozdabianie rysunku przedstawiającego rybkę.
Wspólne zrobienie wystawy rysunków.
szablon rybki do ozdabiania,
ilustracje ze zwierzętami morskimi
7. Zajęcia ruchowe przy muzyce - dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki (chodzą, skaczą, maszerują, biegają na paluszkach).
magnetofon, płyty CD
8. Przeliczanie do dwóch. Dzieci oglądają maskotkę kota, naśladują odgłosy kota, naśladują głaskanie i przytulanie. Słuchanie fragmentu wiersza S. Szuchowej „Kotek się uczy”. Zabawa ruchowa „Kot i myszki”.
...
beatawiewiorka