Eksperyment.docx

(16 KB) Pobierz

Eksperyment

ćwiczenia

Eksperyment – wprowadza zmiany, które później obserwujemy



Jan Amos Komeński                    zasada poglądowości

Zasadę poglądowości można prowadzić jako:

·         Ilustratywną – nauczyciel pokazuje jakiś problem a dzieci obserwują i wyciągają wnioski.

·         Operatywną – dzieci przeprowadzają eksperymenty w grupach i same wyciągają wnioski, po czym nauczyciel je porządkuje i wraz z dziećmi wyciągają prawidłowe wnioski.

 

Problem jakiegoś eksperymentu sformułowany jest w postaci pytania.

Np. co tonie, a co pływa? (przygotowujemy przedmioty potrzebne do eksperymentu. Na tablicy zapisujemy 2 tabelki: przed i po eksperymencie. Notujemy każdy przedmiot eksperymentu. Po przeprowadzeniu eksperymentu dzieci wyciągają wnioski:

·         W wodzie toną przedmioty: metalowe, szklane, kamienie, plastelina (kulka lub wałeczek)

·         W wodzie pływają przedmioty: muszelki, szyszki, plastikowe, drewno, plastelina (łódeczka, pierożek wypełniony powietrzem)

 

Np. co się rozpuszcza w wodzie?(dzieci wsypują do kubeczków z wodą mąkę, cukier, mąkę ziemniaczaną ,sól, piasek, glebę. Mieszają i wyciągają wnioski:

·         W wodzie rozpuszcza się: cukier, sól, mąka ziemniaczana

·         Nie rozpuszcza się: mąka, piasek, gleba

 



wykład



Albert Einstein                   to, co wiemy o rzeczywistości zaczyna się i kończy na eksperymencie

 

Etapy przebiegu eksperymentu:

1.       Eksperyment zaczyna się od wytworzenia sytuacji problemowej i formułujemy problem.

Powstają tzw. hipotezy robocze (po sformułowaniu problemu)

2.       Po hipotezach roboczych prowadzimy eksperyment (możemy mieć wielość hipotez)

3.       Po eksperymencie następuje weryfikacja hipotez

 

Eksperyment może stanowić źródło wiedzy o przyrodzie lub źródło weryfikacji hipotez. Ma ścisły związek z obserwacją – różnicą jest to, że w obserwacji badacz musi czekać aż dane zjawisko w przyrodzie nastąpi, a w eksperymencie badacz ma aktywny udział w rzeczywistości.

 

Doświadczenia:

·         Jakościowe – ustalamy cechy jakościowe np. wkładamy do wazonu z wodą gałązki drzew. Wtedy możemy przyspieszyć rozkwitnięcie ich i zauważyć różnice między nimi.

·         Ilościowe – gdy liście są rozwinięte ustalamy na podstawie kilku liści jaka ilość danego liścia została zjedzona przez szkodniki.

 



Rola nauczyciela w eksperymencie                  mobilizuje uczniów do myślenia i uczestnictwa w działaniu.

ZASADA PRAKTYCZNEGO ZASTOSOWANIA ZDOBYTEJ WIEDZY

 

 

 

Do prowadzenia doświadczeń w klasie szkolnej używamy najprostszych przedmiotów.

Pokaz stosujemy wtedy, kiedy zaczynamy eksperymentowanie z uczniami oraz wtedy, gdy eksperyment wymaga użycia niebezpiecznych  materiałów.

Przykłady eksperymentów:

·         Czy liść wrzucony do wody będzie pływał, czy utonie?

·         W jakich warunkach kiełkują nasiona grochu?

·         Które przedmioty porusza wiatr?

·         Jak powstaje dzień i noc?

 

„Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych” Stanisław Dylak

 

 

Ćwiczenia 16.04.2012r, Wykład 19.04.2012r

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin