Podstawy rachunkowości.doc

(402 KB) Pobierz
Wykład 1

Wykład 1

 

 

 

Cele zajęć

Po przestudiowaniu tego rozdziału powinieneś być w stanie:

u                      wyjaśnić jak informacje z systemu rachunkowości wspomagają podejmowanie decyzji.

u                      Opisać elementy bilansu.

u                      Analizować operacje gospodarcze i odnieść je do zmian w bilansie majątkowym.

u                      Porównać cechy spółek kapitałowych ze spółkami osobowymi.

Cele zajęć

Po przestudiowaniu tego rozdziału powinieneś być w stanie:

u                      Opisać proces rewizji i sposób w jaki wpływa na wartość informacji finansowych.

u                      Ocenić rolę etyki w rachunkowości.

Wprowadzenie

u                      Rachunkowość - jest to proces identyfikacji, pomiaru, rejestracji, przetwarzania i raportowania ekonomicznych informacji dla celów podejmowania decyzji w formie sprawozdań finansowych.

u                      Rachunkowość finansowa - ogniskuje się na specyficznych potrzebach zewnętrznych decydentów takich jak : akcjonariusze, dostawcy, banki, instytucje rządowe.

Istota rachunkowości

u                      System rachunkowości jest serią kolejnych etapów polegających na analizie, zapisie, pomiarze, sumowaniu, klasyfikowaniu, raportowaniu i interpretowaniu zdarzeń ekonomicznych i ich efektu na organizację oraz przygotowaniu sprawozdań finansowych.

Istota rachunkowości

u                      System rachunkowości został zaprojektowany w ten sposób aby sprostać potrzebom podejmujących decyzje, którzy wykorzystują informacje finansowe.

u                      Każdy biznes (firma) na swój system rachunkowości.

         Systemy te mogą być proste  albo bardzo kompleksowe, ale rzeczywista wartość systemu odzwierciedlona jest w informacji, którą ten system dostarcza.

Rachunkowość jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji

u                      Informacja z systemu rachunkowości jest użyteczna dla każdego, kto podejmuje decyzje mające wpływ na ekonomiczne rezultaty firmy.

         Zarządzający chcą wiedzieć czy nowy produkt będzie zyskowny.

         Właściciele chcą wiedzieć który z pracowników jest produktywny.

         Inwestorzy chcą wiedzieć czy firma jest dobrą inwestycją.

         Prawodawca chce wiedzieć jak proponowane prawo wpłynie na budżet(y).

Rachunkowość jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji

u                      Informacja z systemu rachunkowości jest użyteczna dla każdego, kto podejmuje decyzje mające wpływ na ekonomiczne rezultaty.

         Kredytodawcy chcą wiedzieć czy mogą przedłużyć termin kredytowania, na jak długo i czy mogą zwiększyć kwotę kredytu.

         Urząd skarbowy chce wiedzieć czy dochód do opodatkowania jest mierzony we właściwy sposób.

         Ustawodawca chce wiedzieć czy sprawozdania finansowe sporządzone zostały zgodnie z  obowiązującymi przepisami.

Rachunkowość jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji

u                      Podstawowa relacja w procesie podejmowania decyzji:

u                      Zdarzenie à analiza i zapias w rachunkowsci à sprawozdania finansowe à uzytkownicy

Rachunkowość finansowa a rachunkowość zarządcza

u                      Podstawowa różnica pomiędzy rachunkowością finansowa i zarządczą leży w ich użytkownikach.

         Rachunkowość finansowa służy użytkownikom zewnętrznym.

         Rachunkowość zarządcza służy wewnętrznym użytkownikom takim jak rada nadzorcza, zarządzający i administratorzy

   wewnątrz organizacji.

Rachunkowość finansowa a rachunkowość zarządcza

              Podstawowe pytania, które zadają sobie zarządzający o sukcesie organizacji są następujące:

              Jaka jest sytuacja finansowa firmy na dany dzień?

              Jak dobrze firma pracowała w ciągu danego okresu?

Rachunkowość finansowa a rachunkowość zarządcza

              Rachunkowość dostarcza odpowiedzi na podstawowe pytania w postaci sprawozdań finansowych.

u                      Bilans majątkowy - finansowy obraz na dany dzień (moment czasu).

u                      Rachunek zysków i strat - wykonanie w danym okresie czasu.

u                      Sprawozdanie o przepływie środków pieniężnych - wykonanie w danym okresie czasu.

Rachunkowość finansowa a rachunkowość zarządcza

u                      Raport roczny -  dokument przygotowany przez zarządzających i dystrybuowany wśród bieżących i potencjalnych inwestorów w celu prezentacji wyników firmy i prospektów na przyszłość.

         Raport roczny jest jednym z najpopularniejszym źródłem dostarczającym informacji finansowych wykorzystywanym przez inwestorów i zarządzających.

Rachunkowość finansowa a rachunkowość zarządcza

u                      Raport roczny zwykle zawiera:

         list przewodniczącego zarządu

         opis i analizę ostatnich decyzji ekonomicznych podejmowanych przez zarząd

         sprawozdania finansowe

         informację dodatkową wyjaśniającą wiele elementów  sprawozdań finansowych bardziej szczegółowiej

         raport biegłego rewidenta (audytora)

         inne informacje o firmie

Bilans majątkowy

u                      Jakie są części składowe bilansu majątkowego ?

Bilans majątkowy

Elementy bilansu majątkowego:

u                      Aktywa - zasoby firmy, co do których spodziewany jest ich przyszły wzrost, lub które spowodują przyszłe przepływy pieniężne (wszystko co firma posiada)

u                      Zobowiązania - zobowiązania firmy wobec zewnętrznych jednostek lub roszczenia dotyczące aktywów (długi firmy)

u                      Kapitał własny - pozostałe roszczenia aktywów po odjęciu zobowiązań (prawa właścicieli)

Bilans majątkowy

Równanie bilansowe:

Aktywa = Kapitał własny + Zobowiązania

lub

Kapitał własny = Aktywa - Zobowiązania

Bilans majątkowy

Angora S.A.

Bilans majątkowy

grudzień  31, 2000

                            Aktywa                                                                      Pasywa                           

Aktywa bieżące:                                                        Zobowiązania bieżące:                           

   Gotówka                               $ 4,525                               Zobowiązania handlowe                   $ 9,800

   Należności                                          2,040                               Zobowiązania wobec

                                                                                       pracowników                                       3,765             

          Razem aktywa bieżące   6,565                                   Razem zobowiązania                    $13,565

Aktywa trwałe:                                                                     

  Ziemia                                             $ 9,755                                                       

   Środki trwałe                                  6,500                            Kapital wlasny                           

        razem aktywa trwałe              16,255                            Kapitał własny                                   9,255

                                                                                                 

Razem aktywa                            $22,820                               Razem pasywa                                  $22,820

                                                        =============                                                                                =============

Transakcje w bilansie majątkowym

u                      Każda transakcja mająca miejsce w firmie wpływa na postać bilansu majątkowego.

u                      Każda transakcja ma wpływ na dwa elementy bilansu, tak aby zachować równość

              aktywa = pasywa,

              zatem równanie bilansowe

              musi być zawsze

              zbilansowane.

Operacje gospodarcze

u                      Tak jak równanie bilansowe musi się zgadzać, bilans majątkowy także musi być zawsze zbilansowany.

u                      Bilans majątkowy mógłby być przygotowany po każdej transakcji ale w praktyce byłby to dziwaczne i niepotrzebne.

         Zatem, bilans majątkowy przygotowywany jest miesięcznie lub dla innych okresów czasu.

Analiza transakcji finansowych

u                      Transakcje zapisywane są na  kontach, które sumują wszystkie zmiany dla danego aktywa, zobowiązania  czy kapitału własnego.

u                      Obroty jest to suma wszystkich zapisów po jednej stronie na koncie.

Analiza transakcji finansowych

u                      Dla każdej transakcji księgowy musi ustalić:

         które konto zostaje zmienione

         czy salda się zwiększają czy też zmniejszają

         kwotę o którą zmienia się zapis na koncie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin