ORGANIZACJE NIE ISTNIEJĄ SAME DLA SIEBIE, LECZ SĄ ŚRODKAMI, ORGANAMI SPOŁECZEŃSTWA, SŁUŻĄCYMI DO REALIZACJI OKREŚLONYCH CELÓW DZIAŁALNOŚCI LUDZKIEJ
wyróżnia się następujące typy organizacji (układ funkcjonalny):
· administracyjne (militarne, policyjne, lokalne, ogólnopaństwowe, globalne, np. ONZ);
· gospodarcze (działające w oparciu o zaspokajanie potrzeb materialnych);
· społeczne (stowarzyszenia, partie polityczne, związki zawodowe);
· religijne (związki wyznaniowe);
· typu „non-profit" (służące zaspokajaniu potrzeb społeczeństwa, np. szkoły, szpitale, organizacje komunalne itd.).
typologia organizacji według podziału tradycyjnego (D. Katz i R.L. Kahn)
· produkcyjne (dostarczają dóbr i usług społeczeństwu);
· polityczne (spełniają w społeczeństwie rolę podobną do kierowników w przedsiębiorstwie);
· adaptacyjne (placówki badawcze, kulturalne itd., zapewniające rozwój społeczeństwa poprzez edukację, kulturę itd.).
A. Etzioni – podział organizacji z uwagi na typ relacji między ludźmi a organizacjami w procesie pracy:
· przymusowe (władza oparta na przymusie, niekiedy nawet fizycznym, a uczestnicy nie utożsamiają się z organizacją, np. obóz pracy, więzienie);
· utylitarne (władza pochodzi z prawa dysponowania środkami motywowania (płace, premie) a relacja podporządkowania ma charakter kalkulacji, np. co mam z tego, że pracuję dłużej np. 10 lub 12 godzin zamiast 8 godzin;
· normatywne (władza opiera się na przekonaniach ludzi (moralność), np. kościoły, partie polityczne itd.
WARUNKI NIEZBĘDNE DLA ISTNIENIA „CECH ORGANIZACYJNOŚCI"
a) cel,
b) łączność pomiędzy poszczególnymi podmiotami działania,
c) współdziałanie poszczególnych części (członków organizacji) do powodzenia całości zorganizowanej,
d) granice wyodrębniania organizacji od innych w otoczeniu,
e) powtarzalność działań służących realizacji celów.
ORGANIZACJA jest racjonalnym współdziałaniem pewnej liczby OSÓB, z myślą o uzyskaniu jasno określonego, wspólnego CELU, dzięki SPECJALIZACJI wykonywanych FUNKCJI oraz ustaleniu HIERARCHII znaczenia i odpowiedzialności.
· Organizacja jest racjonalnym współdziałaniem pewnej liczby osób, z myślą o uzyskaniu jasno określonego, wspólnego celu, dzięki specjalizacji wykonywanych funkcji oraz ustalenie hierarchii znaczenia i odpowiedzialności
· Organizacja to „całość, której składniki współprzyczyniają się do powodzenia całości". Powodzenie – realizacja misji, jaką organizacja ma do spełnienia w otoczeniu, albo — innymi słowy — tego, co ma mu do zaoferowania
· Organizacja musi charakteryzować się pewnym poziomem spójności i wzajemnego dostosowania części. Innymi słowy organizacja jest systemem. Każde działanie jednego z elementów systemu wywołuje reakcje pozostałych. Społeczeństwo jako całość tworzy system kompleksowy, zaś przedsiębiorstwo można uważać za podsystem większej całości, który ma swoją dynamikę, zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną w odpowiedzi na zmiany relacji z otoczeniem.
· Organizacja jest ustrukturalizowanym, czyli uporządkowanym w pewien sposób, systemem spoleczno-technicznym. Oznacza to, że składa się z powiązanych ze sobą elementów technicznych i społecznych. Elementy techniczne to technologia, wyposażenie, maszyny, urządzenia i budynki. Do elementów społecznych należą zaś ludzie i relacje między nimi oraz ich symboliczne wytwory, takie jak cele, wartości, formalne reguły i struktury.
· Systemowy charakter organizacji, czyli pewien poziom wewnętrznej spójności i wzajemnego dostosowania części oznacza, że zmiana w jednym z podsystemów powinna wywołać zmiany dostosowawcze w pozostałych.
· Organizacja pojmowana jako system społeczno-techniczny jest systemem otwartym, to znaczy takim, który prowadzi wymianę energii (zasileń materialnych) i informacji z otoczeniem.
· W wymianie pomiędzy organizacją a jej otoczeniem obowiązuje zasada równowagi, czyli ekwiwalentność tej wymiany: organizacja musi zaspokajać potrzeby otoczenia, a otoczenie potrzeby organizacji. W myśl tej zasady organizacja, która nie zaspokaja potrzeb otoczenia lub też zaspokaja je zbyt drogo, powinna przestać istnieć. Zasada ta implikuje elastyczność i zmienność systemów organizacyjnych, które muszą się dostosowywać do zmiennych potrzeb i wymagań otoczenia oraz warunków działania, jakie ono stwarza.
Przebieg procesu zmiany równowagi ukształtowanej pomiędzy organizacją a jej otoczeniem
— określony kształt organizacji (czyli realizowane przez nią cele, struktury, technologia, ludzie i sposób zarządzania) może być uznany za zadowalający, jeżeli pozwala na ekwiwalentną wymianę z otoczeniem (umożliwiającą odtwarzanie potencjału z okresu na okres i rozwój);
— w miarę upływu czasu i pod wpływem zmian zachodzących w otoczeniu i w samej organizacji punkt równowagi przesuwa się; utrzymanie zasilenia na tym samym poziomie wymaga wytwarzania innych lub przynajmniej ulepszonych produktów i (lub) obniżenia finansowych kosztów działania organizacji;
— organizacja musi się więc przekształcić, czyli — innymi słowy — zmienić cele działania, struktury, technologię, ludzi oraz sposób zarządzania. Jeżeli tego nie uczyni dostatecznie szybko, wymiana z otoczeniem będzie dla organizacji coraz mniej korzystna, aż w pewnym momencie materialne podstawy jej istnienia zostaną zburzone.
Organizacje rozumiane być mogą jako:
· Konkretne — (lub przestrzenne), jeśli uwzględniamy jakie one są, jakie mają cechy i jakie stosunki zachodzą miedzy nimi oraz co się z nimi dzieje —jakie procesy w nich zachodzą, jakie spotykają je zdarzenia.
· Statyczne — chcąc zatrzymać uwagę na szczegółach struktur rzeczy i rozpatrywać stan struktury w danej chwili, odrywamy je chwilowo od procesów jakie w niej zachodzą. Stan ten obejmuje np. pionowe i poziome rozczłonkowanie organizacji, zakres uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności, powiązania hierarchiczne i funkcjonalne.
Znaczenia pojęcia organizacja
· atrybutowe ujęcie terminu organizacja - jedno ze znaczeń to „cecha" rzeczy zorganizowanych, np. stwierdzając: „organizacja przedsiębiorstwa wymaga usprawnień, bo jest zła", mówimy o atrybucie organizacji (określona cecha organizacji). Organizacja jest cechą przedmiotów złożonych, nazywaną zorganizowaniem.
· ujęcie rzeczowe – „sama rzecz", którą uważamy za zorganizowaną, np. stwierdzając: „UMK jest organizacją Uniwersytecką", mówimy właśnie o ujęciu rzeczowym organizacji. Organizacja to pewien obiekt, który można odróżnić od innych ze względu na jego cechy charakterystyczne.
· znaczenie czynnościowe - gdy stwierdzamy: „kierownik powinien zorganizować odśnieżanie ulicy przed bankiem" – mamy na myśli ujęcie czynnościowe organizacji. Organizacja to tyle, co tworzenie organizacji, zwane inaczej organizowaniem.
Podstawowe podsystemy organizacji
· podsystem celów i wartości określający misję, jaką organizacja spełnia „na zewnątrz", czyli w otoczeniu, w którym działa i „do wewnątrz", czyli wobec swych uczestników, uzasadnienie tej misji oraz strategię;
· podsystem psychospołeczny, który zawiera uczestników organizacji, ich motywacje, postawy, wartości, kulturę oraz więzi społeczne występujące pomiędzy nimi;
· podsystem struktury, który obejmuje formalne zasady podziału zadań, uprawnień, informacji oraz władzy i odpowiedzialności w organizacji;
· podsystem techniczny, w skład którego wchodzą stosowane w organizacji technologie, umiejętności techniczne (know-how), maszyny, urządzenia, budynki i ich wyposażenie;
· podsystem zarządzania, który obejmuje mechanizmy koordynacji i uzgodnienia pozostałych podsystemów w procesach podejmowania decyzji.
Otoczenie organizacji to to, co znajduje się na zewnątrz niej, poza jej granicami i oddziałuje na nią. Dla osób zarządzających organizacjami otoczenie jest źródłem niepewności, ponieważ mają ograniczone możliwości oddziaływania na nie.
Najpowszechniej akceptowana typologia otoczenia organizacji obejmuje:
· sieć współpracujących ze sobą organizacji,
· otoczenie ogólne,
· otoczenie międzynarodowe i globalne.
Każda współczesna organizacja jest elementem wielu sieci powiązanych ze sobą, współpracujących i konkurujących organizacji.
Sieci organizacji
1) agencje rządowe, które nadzorują działalność organizacji;
2) klienci;
3) partnerzy, czyli organizacje, z którymi realizuje się różnego rodzaju wspólne przedsięwzięcia;
4) konkurenci, czyli organizacje oferujące te same produkty na tych samych rynkach, niekiedy będący zarazem partnerami
5) grupy nacisku to typowe dla społeczeństwa obywatelskiego zorganizowane grupy, które dążą do przeforsowania ważnych dla siebie rozwiązań w sferze legislacji lub funkcjonowania jakiś organizacji;
6) dostawcy to organizacje, które sprzedają organizacji dobra i usługi potrzebne dla jej dalszego funkcjonowania i rozwoju;
7) związki zawodowe i profesjonalne grupujące pracowników i często wymagające od swoich członków przestrzegania norm profesjonalnego zachowania, przestrzegania „reguł sztuki", „etyki zawodowej" itp.
Otoczenie ogólne (sektory)
określa ogólne warunki funkcjonowania organizacji stwarzając jej bariery, zagrożenia i szanse
1) sektor prawny, z którego pochodzą normy prawne regulujące funkcjonowanie organizacji;
2) sektor środowiska fizycznego, obejmujący zarówno środowisko naturalne w którym organizacja działa, jak i urbanistykę, architekturę, system transportowy;
3) sektor środowiska ekonomicznego to rynki, w których organizacja uczestniczy: wytwarzanych i nabywanych dóbr i usług, pracy i kapitału;
4) sektor środowiska technologicznego, z którego pochodzą wiedza i informacja na temat technologii stosowanej w wytwarzaniu produktu oferowanego przez organizację;
5) sektor środowiska społecznego obejmuje strukturę społeczną (zawodową, wiekową, dochodową, przestrzenną itp.) oraz jej zmiany;
6) sektor środowiska politycznego jest źródłem zmian legislacyjnych i zmian polityki rządu istotnych z punku widzenia funkcjonowania i rozwoju organizacji;
8) sektor środowiska kulturowego, w którym „zanurzona" jest organizacja, jest źródłem obowiązujących w niej norm (w tym etycznych) i wartości oraz rytuałów i symboli.
Otoczenie międzynarodowe i globalne
obejmuje te elementy środowiska organizacji, które występują w skali międzynarodowej i globalnej
1. Globalna infrastruktura informacyjna, komunikacyjna i finansowa, która umożliwia swobodny ruch dóbr, usług, wartości, informacji, wiedzy, ludzi i kapitału, a tym samym przenosi konkurencję na płaszczyznę międzynarodową i globalną.
2. Unifikacja (w skali międzynarodowej i globalnej) gustów, upodobań i potrzeb z jednej strony, jak i produktów i technologii z drugiej.
3. Międzynarodowe porozumienia i sojusze. Mogą być one zawierane zarówno między państwami, jak i między przedsiębiorstwami. W pierwszym przypadku chodzi o obszary wolnego handlu i wspólnej polityki gospodarczej, takie jak Unia Europejska, oraz o porozumienia dotyczące reguł wymiany międzynarodowej, takie jak na przykład Światowa Organizacja Handlu (World Trade Organizatioń). W drugim przypadku międzynarodowe związki przedsiębiorstw tworzą nowy typ zarówno dostawców, jak i odbiorców produktów wytwarzanych przez organizację.
CYKL ŻYCIA ORGANIZACJI
· faza przedsiębiorczości, gdy podstawowym celem jest przekroczenie progu przetrwania poprzez szybki wzrost i pozyskiwanie nowych zasobów; organizacja w fazie przedsiębiorczości zorientowana jest na zewnątrz, na rynek, na klientów, na występujące w otoczeniu wolne zasoby, które można pozyskać; cechuje ją elastyczność działania, innowacyjność i kreatywność uczestników;
· faza zespołowości, gdy następuje stopniowa reorientacja organizacji do wewnątrz, a podstawowym celem jest doskonalenie umiejętności pracy w zespole i współdziałania uczestników; w tej fazie organizacja charakteryzuje się wysokim morale uczestników, którzy silnie utożsamiają się z nią i wspólnie realizują misję i cele strategiczne;
· faza formalizacji, gdy zaczyna dominować orientacja wewnętrzna i podstawowymi celami stają się stabilność i przewidywalność oraz sterowność i wydajność; pojawiają się wyspecjalizowane i sformalizowane struktury realizujące precyzyjnie określone zadania;
· faza odnowy, gdy organizacja przełamuje inercję i rutynę nabytą w fazie formalizacji i ponownie otwiera się na zewnątrz; podstawowym celem staje się przyspieszenie rozwoju poprzez zwiększenie zakresu ekspansji i dywersyfikację działalności; następuje decentralizacja oraz rozluźnienie i spłaszczenie struktur organizacyjnych.
Kierowanie a zarządzanie
(kierowanie - podstawowe pojęcia oraz definicje)
I. J. Zieleniewski – definiowanie procesu kierowania w szerszym oraz węższy...
annanastazja