WIEK: 8/9 LATCZAS: ok. 2 - 3 godz.CELE OGÓLNE:- budowanie poczucia własnej wartości,- poznanie siebie i innych,- rozwijanie zasobu słownictwa,- kształtowanie nawyku uważnego słuchania,- nauka wyrażania swoich opinii i poglądów,- nauka wyrażania uczuć i nazywania ich,- kształtowanie wrażliwości i empatii,- stymulowanie wyobraźni i twórczego myślenia,- pokonywanie nieśmiałości,- uwrażliwienie na dobro i piękno.CELE SZCZEGÓŁOWE: dziecko:- potrafi prawidłowo formułować swoje wypowiedzi,- kształci umiejętności konstruowania twórczych działań i opowiadań, - współdziała w zabawach,- okazuje uczucie radości w sposób niewerbalny, - potrafi pracować w zespole; wspólnie z kolegami podejmuje i realizuje różne zadania,- za pomocą gestu i ruchu okaże swoje uczucia w odniesieniu do pojęcia „wolność”. TECHNIKI I STRATEGIE DRAMOWE: muzeum, słoneczko skojarzeń, scenka improwizowana, zdjęcie, wywiad, tunel myśli, wprawka dramatyczna (taniec wolności), rundka, inne formy artystyczne (konstruowanie modelu klatki)POMOCE: biżuteria złota, srebrna, bursztyny, kamienie szlachetne, kryształy, porcelana, pieniądze (monety lub banknoty; mogą być historyczne), bilety lotnicze, walizki, ilustracje przedstawiające sale balowe, eleganckie stroje, kawałek „drogocennego” materiału (np. z zasłony), płyta CD z nagraniem głosu słowika i dźwięków natury, ptaszek w klatce ...PRZEBIEG ZAJĘĆ:I. WYTWORZENIE SKOJARZEŃ: 1. Odsłuchanie śpiewu słowika z płyty CD (ewentualnie: dźwięki natury, śpiew ptaków, szum morza albo wiatru)2. Muzeum – prezentacja przedmiotów wywołujących skojarzenia bogactwa, przepychu, takie jak: biżuteria złota, srebrna, bursztyny, kamienie szlachetne, kryształy, porcelana, pieniądze (monety lub banknoty; mogą być historyczne), bilety lotnicze, walizki (nasuwające na myśl motyw podróży), ilustracje przedstawiające sale balowe, eleganckie stroje, kawałek „drogocennego” materiału (np. z zasłony)...3. Dyskusja na temat przedmiotów4. Próby wyjaśnienia pojęcia „ZŁOTA KLATKA” 5. Słoneczko skojarzeń – dzieci formułują własne wypowiedzi i zapisują je na kartkach w formie krótkich haseł (np. niewola, brak swobody, smutek, przygnębienie, itp...), następnie nauczyciel zbiera karteczki i tworzy słoneczko (promienie tworzą jednakowe odpowiedzi dzieci)II. PRACA NAD PROBLEMEM:1. Odczytanie I części opowiadania (do słów: „...Wraca kupiec do domu...”)2. Konstruowanie klatki dla słowika z kółek Hula-hop (dwa kółka połączone ze sobą na skos za pomocą taśmy klejącej)3. Scenka improwizowana – 1 dziecko – słowik – siedzi w klatce z kółek, jest smutne, służba przynosi słowikowi tace z jedzeniem (ziarenkami), wodę w kryształowych pucharach, owoce na porcelanowych półmiskach, itp...słowik nie chce jeść, odwraca się w stronę okna, wydaje się być obrażony, zniechęcony?!...4. Zdjęcie słowika w klatce.5. Dyskusja na temat zdjęcia (nauczyciel może nakierować uczniów zadając pytania: dlaczego słowik jest niezadowolony, za czym tęskni, dlaczego nie śpiewa, czego mu brakuje, a może nie lubi ziarenek, tylko wolałby dostawać hamburgery na obiad...itp...) dzieci próbują odgadnąć motywy zachowania słowika,6. Cd. Scenki: wchodzi kupiec przyodziany w szykowny strój (materiał z zasłony), zabiera walizki, żegna się z ptakiem – wyjeżdża do ojczyzny słowika.7. Wywiad ze słowikiem – pytania może zadawać nauczyciel lub uczniowie. Przykładowe pytania: - Jak się czujesz?- Czy jesteś zadowolony, że mieszkasz w tak pięknej klatce?- Czy wolałbyś mieszkać na wolności i dlaczego?- Jak wyglądało twoje życie zanim trafiłeś do niewoli u kupca?- O czym marzysz?8. Odczytanie II części opowiadania9. Tunel myśli – „co czuł słowik gdy wyfrunął z klatki?”III. PODSUMOWANIE:1. Interpretacja WOLNOŚCI własnym ciałem (przy dźwiękach muzyki dzieci pokazują co oznacza sformułowanie „wolny jak ptak” – TANIEC WOLNOŚCI.)2. Rundka – „ Moim zdaniem wolność to...” – dzieci siedząc w kole, wyciągają wnioski z opowiadania (odpowiada ta osoba, która trzyma w ręku rekwizyt - ptaszka )
ewamagdalena