Szatan atakuje nieustannie - Aleksander Posacki.txt

(13 KB) Pobierz
Jadwiga Knie-G�rna 

Szatan atakuje nieustannie

Z ks. dr. Aleksandrem Posackim SJ -filozofem, teologiem, znawc� historii mistyki, demonologii oraz problematyki okultyzmu i ezoteryzmu, wyk�adowc� akademickim, publicyst�, autorem wielu ksi��ek - rozmawia Jadwiga Knie-G�rna



W mentalno�ci wsp�czesnego cz�owieka szatan kojarzy si� raczej ze �redniowiecznymi gus�ami albo �wiatem science fiction. Tymczasem ka�dy cz�owiek nara�ony jest na kusicielskie dzia�anie szatana. Jego pokusom poddawany by� przecie� tak�e sam Jezus. Wielu �wi�tych, r�wnie� tych �yj�cych we wsp�czesnych czasach, by�o dr�czonych przez Z�ego.

Op�tanie jest zawsze zwi�zane z grzechami ci�kimi, dotycz�cymi pierwszego przykazania Dekalogu. Trzeba podkre�li�, �e op�tanie nie zdarza si� jak choroba. Jest to zjawisko nale��ce do porz�dku duchowo-moralnego, gdzie cz�owiek sam wkracza w jakie� obszary ciemno�ci
 
Powo�ani do rozkazywania z�ym duchom
Egzorcyzm jest szczeg�ln� form� b�ogos�awie�stwa, kt�re kap�an udziela cz�owiekowi tylko w okre�lonych sytuacjach i potrzebach. Egzorcyzm mo�e by� wielki, publiczny lub uroczysty. Jego celem jest wyrzucenie z�ego ducha z op�tanej osoby oraz uwolnienie od wp�yw�w demonicznych. To sakramentalium, kt�rego mog� udziela� wy��cznie biskupi oraz osoby duchowne przez nich uprawnione. W zakres tego egzorcyzmu wchodzi tak�e egzorcyzm zwyk�y (w��czony w sakrament chrztu �w.) oraz stosowanie wody, oleju i soli egzorcyzmowanej przez kap�ana. Egzorcyzmy mniejsze, prywatne lub proste nie s� egzorcyzmami w �cis�ym tego s�owa znaczeniu, s� modlitwami do indywidualnego odmawiania przez wszystkich wiernych, np. w chwilach pokus i dr�cze� pochodz�cych od z�ego ducha.

Obowi�zuj�cy Kodeks prawa kanonicznego jasno okre�la, �e zgodnie z prawem, egzorcyzm�w nad op�tanymi nie mo�e dokonywa� �adna osoba bez specjalnego i wyra�nego pozwolenia ordynariusza miejsca. A takie zezwolenie ordynariusz mo�e udzieli� tylko kap�anowi odznaczaj�cemu si� pobo�no�ci�, wiedz�, roztropno�ci� i nieskazitelno�ci� �ycia. Zatem tylko egzorcyzmy przeprowadzane przez kap�an�w uprawnionych do tego przez biskupa mog� mie� uzdrowicielsk� moc.

Je�li do�wiadczasz dr�czenia demonicznego
Osoby, kt�re do�wiadczaj� dr�czenia demonicznego, powinny szuka� pomocy tylko i wy��cznie u kap�ana. Je�eli konieczno�ci� oka�e si� kontakt tej osoby z egzorcyst�, to zostanie on na pewno nawi�zany. Egzorcysta podejmuje decyzj�, czy dana osoba wymaga odprawienia egzorcyzm�w. Je�li tak, to sprawuje si� je w miejscu ustronnym, kt�re ca�kowicie wyklucza udzia� przypadkowych os�b.

Podstaw� uwolnienia cz�owieka od szatana stanowi nawr�cenie i absolutne zerwanie ze z�em. W�a�ciwym za� celem egzorcyzmu nie jest samo wyrzucenie z�ego ducha oraz odci�cie jego wp�yw�w, ale przede wszystkim nawr�cenie dr�czonego cz�owieka i skierowanie go na drog� �ywej wiary.




--------------------------------------------------------------------------------


Czy fakt powo�ywania w Polsce coraz wi�kszej liczby egzorcyst�w oznacza nasilenie dzia�a� szatana?

- I tak, i nie. Szatan zawsze dzia�a� podobnie, tylko ukrywa�o si� te sprawy, tak�e egzorcy�ci dzia�ali w atmosferze wi�kszego spokoju. Dzi�, w epoce medi�w, wszystko jest sztucznie nag�a�niane. Mo�na jednak pokusi� si� o hipotez�, �e szatan we wsp�czesnych czasach dzia�a pr�niej, co zwi�zane jest z nasileniem grzech�w, z pewnym przyzwoleniem na z�o.

Je�li mamy czasy relatywizmu, zam�tu poj�ciowego, tak�e w teologii, to one wp�ywaj� na dezorientacj� sumienia, kt�re niestety jest kszta�towane przez mass media w duchu liberalizmu, hedonizmu czy te� koncentrowania si� na w�asnych egoistycznych celach. To wszystko sprzyja dzia�aniu szatana. Poza tym od lat 60. do 90. XX w. panowa�a epoka ekspansji pseudoduchowo�ci, mass medi�w i New Age. W Ko�ciele panowa� regres na egzorcyzmy. To spowodowa�o, �e na �wiecie zadomowi�o si� wiele satanistycznych teorii.

Niew�tpliwie szatan ma dzisiaj wi�ksze mo�liwo�ci, wi�cej narz�dzi do wykorzystania. Dawniej wi�cej os�b by�o ochrzczonych, bardziej przestrzegano moralno�ci, Dekalogu, unikano grzechu.

Ksi�e Doktorze, czy mo�na powiedzie�, �e egzorcyzmy s� zjawiskami paranormalnymi?

- Z punktu widzenia teologicznego jest to zjawisko duchowe, za� prawo kanoniczne i teologia dogmatyczna okre�laj� je jako sakramentalia, czyli jako pewn� form� modlitewn� czy nawet liturgiczn�. Powiedzia�bym, �e jest to bardziej cud ni� zjawisko paranormalne. Dlatego cud, bo prawdziwy egzorcyzm dzieje si� tylko i wy��cznie z pomoc� Boga, gdy� tylko B�g mo�e pokona� i wyp�dzi� szatana, wi�c jest to forma cudu.

Cud jest natomiast tak�e zjawiskiem paranormalnym, je�li u�ywamy j�zyka, kt�ry jest wieloznaczny, bo r�wnie� dotyczy on zjawisk ludzkich i demonicznych. Ponadto zjawiska, jakie towarzysz� op�taniom i cudom zar�wno w mistyce, jak i w przypadku op�tania, mo�emy nazwa� zjawiskami paranormalnymi. Zajmuje si� nimi parapsychologia.

Zjawiska paranormalne czy parapsychologiczne nie nale�� w sensie �cis�ym do mistyki, ale mog� jej towarzyszy�. Te zjawiska wyst�puj� tak w mistyce prawdziwej, jak i w pseudo-mistyce, np. tak jest z lewitacj�. Mo�e ona wyst�pi� podczas egzorcyzm�w, kt�rym nierzadko towarzysz� zjawiska paranormalne.

Prosz� o wskazanie najcz�stszych form obecno�ci kultu szatana we wsp�czesnym �wiecie.

- Przybiera on r�ne formy. Niestety, jeste�my dzisiaj ma�o uczuleni na rozr�nienie i zauwa�enie ukrytego kultu szatana. Jawny kult istnieje w postaci rozmaitych form sekt, np. sekt satanistycznych, kt�re te� maj� r�ne podgrupy; s� bardziej kultyczne, inne bardziej intelektualne, spontaniczne, prywatne. Jedne s� bardziej subtelne i zwi�zane w�a�nie z intelektem, z duchowo�ci�, inne bardziej prymitywne, drastyczne, w kt�rych sk�adane s� ofiary ze zwierz�t czy ludzi.

Istniej� r�wnie� formy ukryte, kt�re nale�y umie� odczyta�. Wsz�dzie tam, gdzie cz�owiek przekracza swoje kompetencje, gdzie stara si� by� bogiem, gdzie zabiega o to, by by� kim�, kto nie musi respektowa� �adnych granic, tam znajduje si� doskona�e miejsce dla satanizmu ukrytego, dla satanizmu potencjalnego, lucyferyzmu. Ten niezwykle niebezpieczny obszar nazywam �bia�ym satanizmem", inni m�wi� o �neosatanizmie". Jakiekolwiek reaktywowanie, przyzywanie szatana po imieniu jest niebezpieczne, bo wi��e si� z otwieraniem si� na t� duchowo��. Wiemy, zreszt� potwierdza to sama tradycja, �e w przypadku satanizmu wystarczy samo zainteresowanie i otwarcie na niego, aby te rzeczywisto�ci same przysz�y i zniewoli�y cz�owieka.

Dlaczego uciekanie si� do okultyzmu, czyli praktyk magicznych, spirytyzmu, wr�biarstwa jest takie niebezpieczne?

- Przede wszystkim dlatego, �e mamy do czynienia z bardzo wyra�nym zakazem biblijnym, podtrzymanym przez Ojc�w Ko�cio�a i przypomnianym w nowym Katechizmie Ko�cio�a. Jest to tradycja m�wi�ca o grzechu ba�wochwalstwa w przypadku okultyzmu, wobec kt�rej konsensus jest niewzruszony. To stanowi wyra�n� wskaz�wk�, �e mamy do czynienia z tajemnic�.

Rodzi si� w nas niekiedy pokusa, by t� tajemnic� rozszyfrowa�, przekroczy� granice ustanowione przez Boga. Jest to jednak �wiedza zakazana". Wiedz� o tym dobrze okulty�ci, kt�rzy wprowadzaj� pewne stopnie inicjacji i pos�uguj� si� metodami ukrywania jej, gdy� zdaj� sobie spraw�, �e jest ona niebezpieczna.

Jest to oczywi�cie krzywe zwierciad�o, ale ono te� na�wietla problem.

To jest raczej teoria, a my mamy tak�e ogromn� praktyk�, kt�ra wyra�nie potwierdza, �e zajmowanie si� tego typu formami pseudoduchowo�ci powoduje pewne zniewolenie duchowe, kt�re wymaga pomocy egzorcyst�w i duchownych w spos�b szczeg�lny. Nasza wiedza potwierdza, �e ludzie, kt�rzy dokonuj� tych praktyk czy te� tylko interesuj� si� nimi, niestety ponosz� szkody. Wida� w nich pewn� degradacj� osobowo�ci na p�aszczy�nie psychologicznej, ale przede wszystkim spustoszenie w wymiarze duchowym. S� to problemy typu zniewole� demonicznych, kt�re maj� r�ne stopnie i wymagaj� ju� tylko ingerencji duchowych.

Dzi� sformu�owania: z�e moce, demony, si�y ciemno�ci, op�tanie zazwyczaj wywo�uj� ironiczny u�miech, a ironia w tych sprawach jest chyba bardzo niebezpieczna?

- Je�eli ignorant czy kto�, kto nie jest kompetentny wy�miewa te poj�cia, ironizuje, to ja b�d� si� �mia� z niego. Jest to wyj�tkowo niem�dra postawa. Trzeba na to reagowa�, gdy� media s� w r�kach ignorant�w w tej materii, kt�rzy nie tylko wy�miewaj� si� z istnienia szatana, ale tak�e ukazuj� prawd� o nim w takim �wietle, aby pomiesza� ludziom poj�cia.

Niestety tak�e wielu pisarzy czy teolog�w, zupe�nie nieznaj�cych si� na tych sprawach, pr�buje tak ogromn� chrze�cija�sk� tradycj�, jak� jest rozeznanie duchowe w tych wszystkich przejawach, o kt�rych m�wili�my, bagatelizowa� czy o�miesza�. To trzeba koniecznie napi�tnowa�. Musimy ludziom t�umaczy�, �e walka duchowa czy zniewolenia duchowe w r�nych formach mog� by� opisywane racjonalnie.

Otrzymujemy sygna�y od nowej generacji parapsycholog�w, �e kl�twy i magia czyni� spustoszenie. Nie jest to wi�c tylko wymys� teolog�w. Wszechobecna ignorancja przeszkadza czy wr�cz blokuje prawd� o niebezpiecze�stwach, jakie nios� wspomniane praktyki. Nie zdajemy sobie wprost sprawy, jak wielu ludzi opowiada si� za ziem. O tym si� za ma�o m�wi, r�wnie� w Ko�ciele. Nie zapominajmy, �e nieustannie trwa walka duchowa, w kt�rej jedni wyra�nie opowiadaj� si� po stronie dobra, a drudzy po stronie z�a. Zastan�wmy si�, po kt�rej my jeste�my stronie...

Na czym polega istota op�tania?

- Biblia przedstawia to w spos�b opisowy, �e jest to zaw�adni�cie przez duchy, �zdemonizowanie". Teologia scholastyczna dopowiedzia�a p�niej, �e jest to op�tanie cia�a, ale nie duszy, bo dusza zawsze nale�y do Boga.

Cia�o, kt�re wed�ug wsp�czesnej wiedzy mo�emy nazwa� uk�adem psychofizycznym, kt�rym steruje m�zg, jest czym� innym od duchowo�ci. Szatan bardzo g��boko ingeruje w ten uk�ad ludzki; mo�e wykorzysta� cz�owieka jako medium. Cz�owiek mo�e wpada� w trans, szatan mo�e przemawia� przez...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin