skrypt-benedikt NEGOCJACJE(1).doc

(774 KB) Pobierz
Definicja negocjacji

SPIS TREŚCI

 

Wstęp.....................................................................7

I. Czym są negocjacje...........................................9

1.      Definicja negocjacji....................................................9

2.      Logika negocjowania................................................12

3.      Strategie a taktyki negocjacyjne..............................15

4.      Przygotowanie negocjacji.........................................18

4.1.    Analiza interesów własnych i drugiej strony........18

4.2.    Analiza alternatyw..................................................20

4.3.    Zdefiniowanie kwestii negocjacyjnych..................22

4.4.    Opracowanie obiektywnych kryteriów dla
każdej omawianej kwestii.....................................23

4.5.    Przygotowanie rozwiązania i oferty wstępnej......25

4.6.    Dobór osób do zespołu negocjacyjnego.................26

5.      Modele negocjacji......................................................29

5.1.    Harvardzki model negocjacji.................................29

5.1.1.      Należy oddzielić ludzi od problemu...................30

5.1.2.      Koncentracja na interesach, a nie na stanowiskach.......................................................32

5.1.3.      Wypracowanie rozstrzygnięcia satysfakcjonującego obie strony.......................32

5.1.4.      Rozwiązanie w oparciu o obiektywne
kryteria............................................................... 32

5.2. Model negocjacji według Karla Berkela...............32

5.2.1. Kontrola emocji....................................................33

5.2.2. Budowanie zaufania.............................................33

5.2.3. Otwarta komunikacja..........................................34

5.2.4. Rozwiązanie problemu.........................................34

5.2.5. Dochodzenie do porozumienia.............................34

5.2.6. Osobista przemiana..............................................34

5.3. Metoda negocjacji Thomasa Gordona...................34

5.4. Metoda negocjacji według Lutza Schwäbischa
i Martina Simsa...............................................................36

6.      Kiedy nie podejmować negocjacji............................37

 

II. Charakterystyka mediacji jako alternatywnej metody rozwiązywania konfliktów............................................................39

1.      Istota procesu mediacji.........................................39

2.      Powstanie i rozwój mediacji na tle alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR).....................................................................39

2.1.                                                     Koncyliacja...........................................................41

2.2.                                                     „Mini proces” („Mini – trial”)............................41

2.3.                                                     „Analiza eksperta” („Fact – finding”)...............42

2.4.                                                     Metoda „wczesnej obiektywnej oceny sprawy” („Early Neutral Evaluation”)..............................42

2.5.                                                     „Skoncentrowana rozprawa” („Summary jury trial”).....................................................................43

2.6.                                                     „Mediacja – arbitraż” („Med – arb” lub „Mediation – Arbitration”)..................................43

2.7.                                                     „Arbitraż – mediacja” („Arb – med” lub „Arbitration – Mediation”)..................................44

2.8.                                                     „Rady rozpatrywania sporów” („Dispute Reviev Boards”).................................................................45

2.9.                                                     „Mediacja i arbitraż ostatniej oferty” („Mediation and last offer arbitration”)……….45

2.10. „Arbitraż w oznaczonych granicach” („High – Low Arbitration”).......................................................46

2.11. „Rzecznik klientów” („Ombudsmen”).............46

3. Definicja i style mediacji.........................................47

4. Fazy mediacji...........................................................51

      5. Dyrektywy procesu mediacyjnego.........................51

      6. Rodzaje i zalety mediacji........................................52

    7. Alternatywy mediacji..............................................53

    8. Charakterystyka osoby mediatora........................55

    9. Zagrożenia mediacji................................................56

 

III.  Istota i elementy procesu komunikacji......58

1.      Elementy procesu komunikowania......................59

1.1.  Uczestnicy komunikacji.......................................59

1.2.  Przekaz – komunikat...........................................59

1.3.  Kanał przekazu.....................................................60

1.4.  Szum......................................................................61

1.5.  Sprzężenie zwrotne...............................................61

1.6.  Kontekst................................................................62

1.7.  Zalecenia niezbędne do dobrego porozumiewania się.............................................63

2.      Formy komunikowania........................................64

2.1.  Komunikowanie werbalne..................................64

2.2.  Komunikowanie niewerbalne.............................65

3. Typy komunikowania.............................................67

3.1. Komunikowanie informacyjne...........................67

3.2. Komunikowanie perswazyjne.............................68

4. Sztuka słuchania......................................................71

4.1. Nie uprzedzaj........................................................71

4.2. Skoncentruj się.....................................................71

4.3. Patrz rozmówcy w oczy........................................72

4.4. Parafrazuj wypowiedzi partnera........................72

4.5. Odzwierciedlaj własnymi słowami.....................72

5. Komunikacja niewerbalna w podstawowych interakcjach negocjacji..............................................78

5.1. Zachowania przy powitaniu................................78

5.2. Zachowania przy zmianie inicjatywy w rozmowie......................................................................80

5.3. Udzielenie głosu....................................................81

5.4. Utrzymanie się przy głosie...................................82

5.5. Prośba o głos.........................................................82

5.6. Odmowa zabrania głosu......................................83

5.7. Zachowania przy pożegnaniu..............................84

6. Przeszkody w skutecznej komunikacji..................85

6.1. Bariery językowe..................................................85

6.2. Niewłaściwa krytyka............................................87

6.3. Filtrowanie............................................................88

6.4. Wybiórcze postrzeganie.......................................88

6.5. Style komunikowania się w zależności od
płci................................................................................88

 

IV. Strategie i techniki stosowane
w negocjacjach i mediacjach..............................89

1.      Negocjacje integracyjne........................................89

2.      Typy rozwiązań integracyjnych...........................89

2.1.    Kompensacja kosztów.........................................89

2.2.    Redukcja kosztów................................................91

2.3.    Dopasowanie........................................................95

2.4.    Łączenie................................................................95

3.      Czynniki sprzyjające negocjacjom
integracyjnym.......................................................97

3.1.    Istnienie wspólnego celu lub zamierzenia.........97

3.2.    Wiara stron we własne umiejętności rozwiązania problemu........................................98

3.3.    Przekonanie o słuszności zarówno własnego stanowiska jak i poglądów drugiej strony........98

3.4.    Zaangażowanie we wspólną sprawę..................99

3.5.    Wzajemne zaufanie.............................................99

3.6.    Jasna i wyraźna komunikacja pomiędzy stronami.............................................................100

4.      Negocjacje konfrontacyjne.................................101

5.      Techniki stosowane w czasie negocjacji konfrontacyjnych i sposoby radzenia sobie
z nimi....................................................................101

5.1.    Ostatnie życzenie...............................................101

5.2.    Rzut na taśmę....................................................102

5.3.    Zabójcze pytanie................................................103

5.4.    Techniki groźby.................................................103

5.5.    Techniki blefowania..........................................104

5.6.    Taktyki zobowiązania.......................................105

5.7.    Balon próbny.....................................................108

5.8.    Skubanie.............................................................109

5.9.    Taktyka „zły policjant – dobry policjant”......111

5.10.                                                 Pozorne ustępstwo............................................111

5.11.                                                 Fałszywa BATNA.............................................112

5.12.                                                 Rzekomy zwierzchnik......................................112

5.13.                                                 Zamiana ról.......................................................113

5.14.                                                 Analiza transakcyjna jako technika stosowana w negocjacjach konfrontacyjnych...................113

 

 

V. Mediacje w postępowaniu cywilnym
i administracyjnym...........................................118

1.      Instytucja mediacji w prawie cywilnym............118

2.      Fundamentalne cele Ustawy o mediacji
cywilnej................................................................118

3.      Zakres przedmiotowy Ustawy o mediacji.........119

4.      Typy mediacji według Ustawy...........................119

4.1.  Mediacja konwencjonalna.................................119

4.2.  Typ procesowy....................................................120

5.      Wybór i status osoby mediatora........................120

6.      Listy mediatorów................................................121

7.      Poufność i bezstronność mediacji......................122

8.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin