wybrane_nurty_w_pedagogice.pdf

(584 KB) Pobierz
Johann Friedrich Herbart (pedagogika naukowa)
Pedagogika opiera się na etyce i psychologii. Zadanie wychowania polega na ukształtowaniu
woli i charakteru oraz na obudzeniu w człowieku szerokich zainteresowań. Etyka wyznacza i
uzasadnia cele wychowania a psychologia uzasadnia środki do osiągnięcia celu. Środki te to:
1. Regierung – karność (utrzymanie w karności dopuszcza kary cielesne).
2. Nauczanie wychowujące (nauczanie wychowujące ma oprócz wiedzy budować
charakter).
Wszelkie przejawy życia psychicznego takie jak uczucia czy wola pochodzą od wyobrażeń.
Nauczanie to tworzenie wyobrażeń u wychowanka przez co formuje się osobowość i
charakter.
Pięć idei moralnych Herbarta
1. Idea wewnętrznej wolności – zawsze uznajemy zgodność naszej woli z naszymi
przekonaniami i przeżywamy tę zgodność pozytywnie.
2. Idea moralności – za cechę pozytywną uznajemy silną wolę w odróżnieniu od słabej,
chwiejnej, jest treścią idei doskonałości.
3. Idea życzliwości – uznajemy zgodność woli własnej z wolą innych.
4. Idea prawa – niezgodność woli, która rodzi walkę, spory, może być usunięta na
zasadzie uznawania praw.
5. Idea słuszności – łamanie prawa prowadzącego do przykrości i krzywdy innych.
Idea wewnętrznej wolności i idea życzliwości odnosi się do własnego ja, a pozostałe idee do
relacji z innymi.
John Dewey – amerykańska szkoła Nowego Wychowania
Dewey oparł swój system pedagogiczny na instrumentalizmie, kierunku pragmatyzmu
zapoczątkowanym przez Charlesa Peirce’a, a rozpowszechnionym przez Williama Jamesa.
Polegał on na rozumieniu doświadczenia jako istoty prawdy – prawdziwe jest to co sprawdza
się w działaniu jako prawdziwe. Doświadczenie jest źródłem zdobywania i weryfikowania
wiedzy, stąd w jego szkole pracy rozwijane było hasło: uczenie się przez działanie . Szkoła ta
powstała na wzór samowystarczalnego gospodarstwa domowego, gdzie dzieci wykonywały
różne zajęcia rzemieślnicze i gospodarcze. Akcent położony był na aktywność praktyczną i
manualną. Głównym celem szkoły było pobudzanie wrodzonych zdolności dzieci,
835720213.001.png
zainteresowań, wzbogacanie doświadczeń, samodzielna praca, natomiast wiedzę zdobywało
się niejako przy okazji.
W szkole nie było lekcji i przedmiotów, ośrodkiem był problem, który napotykało dziecko w
codziennym życiu i jego rozwiązanie mające doprowadzić do nabywania wiadomości, dlatego
zadaniem szkoły było stwarzanie sytuacji będących źródłem owych problemów.
Dewey wyodrębnił etapy myślenia prowadzące do rozwiązania problemu:
1. odczucie trudności
2. określenie trudności – sformułowanie problemu
3. szukanie rozwiązań – formułowanie hipotez
4. wyprowadzenie drogą rozumowania wniosków z rozwiązań – logiczna weryfikacja
hipotez
5. dalsze obserwacje prowadzące do przyjęcia lub odrzucenia hipotezy – empiryczna
weryfikacja hipotezy.
Maria Montessori
Metoda ta kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci. Przeciwstawia się systemowi
szkolnemu, tłumiącemu aktywność dzieci, którego symbolem była dla Marii Montessori
"szkolna ławka". Montessori uważała, że głównym zadaniem pedagogiki jest wspieranie
spontaniczności i twórczości dzieci, umożliwianie im wszechstronnego rozwoju fizycznego,
duchowego, kulturowego i społecznego. W 1907 otworzyła przedszkole Casa Dei Bambini -
Dom Dziecięcy.
835720213.002.png
Pedagogika Marii Montessori
Doktor Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet – lekarzy we Włoszech, a
jednocześnie antropologiem, pedagogiem. Przez ponad 50 lat pracowała z dziećmi różnych
ras, narodowości czy o różnym statusie materialnym. W jej życiu poświęciła się misji
odkrywania dziecka, jego potrzeb i możliwości.
Dzięki wieloletnim obserwacjom stworzyła podłoże pod nowe pojęcie procesu edukacji,
wykreowała filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne zasady pracy z dziećmi. Swoje
teorie opierała na silnym podłożu jej medycznego wykształcenia – była w pełni naukowcem i
wiedziała, że hipotezy muszą być poparte dowodami. Dowodami na jej metodę są dzieci, z
którymi Montessori pracowała jak również dzieci, które teraz uczęszczają do szkół i
przedszkoli montessoriańskich na całym świecie, czy wychowywane są przez swoich
rodziców w domach. Dzieci skoncentrowane na swoich zadaniach, dążące do samodzielności,
budujące wiarę w siebie i z ufnością patrzące na świat. Dzieci odpowiedzialne, umiejące
współczuć drugiemu, chętne do pomocy i wykazujące się dużą inicjatywą społeczną. Dzieci
pełne cierpliwości i nie poddające się w swoich staraniach. Dzieci znające czym jest szacunek
i honor i umiejące to wyrazić wobec siebie i innych. Dzieci radosne!
“Edukacja nigdy więcej nie powinna być w głównej mierze przekazywaniem wiedzy, ale
musi przyjąć nową formę, szukając uwolnienia dla ludzkich możliwości.” Dr Maria
Montessori
W Podejściu Montessori ważne jest przede wszystkim Dziecko, dla którego Nauczyciel
Montessori przygotowuje oraz dba o tzw. Przygotowane Otoczenie (Środowisko).
Podejście Montessori
“Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała
metoda zwana metodą Montessori.” Dr Maria Montessori
Wszystkie dzieci od urodzenia nastawione są na własny rozwój, na osiągnięcie niezależoności
i przejście od dzieciństwa do dorosłości. Metoda Montessori pomaga dzieciom i rodzicom w
tym zadaniu. Jej podstawą jest szanowanie naturalnej indywidualności każdego dziecka, jeśli
chodzi o jego rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy i emocjonalny i kierowaniu go do
całościowego wzrostu.
Wybór pracy
W Metodzie Montessori zapewnione powinno być Przygotowane Otoczenie, w którym dzieci
mogą swobodnie pracować z wybranymi przez siebie materiałami. Dzieci mają wrodzoną
chęć do uczenia się, a przy tym nauka ich nie męczy, ale raczej zachwyca i czyni
szczęśliwymi. Wykonywanie celowych prac przez dziecko pod przewodnictwem dorosłego
prowadzi do rozwoju jego koncentracji i samodyscypliny. Dziecko może pracować w zgodzie
z własnymi możliwościami, we własnym tempie i w spokoju. Rodzic czy nauczyciel powinni
umieć obserwować dziecko i przygotowywać dla niego odpowiednie materiały i zadania, by
wspomóc jego chęć dążenia do rozwoju, a nie hamować ją.
Montessori zauważyła, że dzieci w wieku od narodzin do 6 roku życia są odkrywcami,
którzy głównie wykorzystują swoje zmysły, budując siebie i swój intelekt poprzez
przyswajanie tego, co istnieje w ich otoczeniu – języka, zwyczajów, kultury, pojęcia piękna,
religii.
Wiek od 6 do 12 lat to czas świadomego poznawania. Dzieci rozwijają swoje zdolności
abstrakcyjnego myślenia i wyobraźni oraz wykorzystują zdobytą wcześniej wiedzę do
dalszych poszukiwań.
Od 12 do 18 lat to czas, w którym młodzi ludzie szukają swojego miejsca w społeczeństwie i
próbują wykorzystać możliwości, by w tym społeczeństwie uczestniczyć.
Ostatni juz okres wkroczenia w dorosłość, lata 18 do 24 to czas, kiedy ludzie stają się
specjalistami w pewnej dziedzienie lub dziedzinach, i w ten sposób poprzez ich pracę biorą
udział w budowaniu świata oraz tworzenia dialogu pomiędzy sobą.
Przygotowane otoczenie
Przygotowane otoczenie charakteryzuje się:
Pięknem, porządkiem, jest rzeczywiste, proste i dostępne
Dzieci muszą mieć zapewnioną wolność do pracy, ale jednocześnie umieć podążać
według wyznaczonych zasad, które pozwalają na pracę jako część grupy.
Dzieciom powinno się zapewnić przystosowane dla nich materiały, które wspierają
odkrywanie świata i umożliwiają im rozwój niezbędnych umiejętności.
W Metodzie Montessori istnieją mieszane grupy wiekowe, dzięki którym dzieci mogą
rozwijać swoje zdolności życia w społeczeństwie i uczyć się od siebie wzajemnie
zgodnie z własnym tempem rozwoju.
Wychowywać to pomagać dzieciom i młodzieży w tym, aby nauczyli się myśleć, kochać i
pracować. Na swej drodze do dorosłości młodzi ludzie potrzebują dorosłych, którzy potrafią
kochać i wymagać. Dobry wychowawca fascynuje młodych ludzi miłością i proponuje im
wyłącznie optymalną drogę życia. Książka do kupienia w księgarni internetowej tolle.pl.
Nauczyciel (rodzic) w podejściu Montessori
Rolą nauczyciela czy rodzica jest obserwowanie dziecka, a jego ciągłym celem jest coraz
rzadsza interwencja w miarę rozwoju dziecka. Nauczyciel jest odpowiedzialny za stworzenie
atmosfery spokoju, bezpieczeństwa, porządku i radości, oraz powinien być dostępny dla
dziecka, by w razie potrzeby pomóc mu czy zachęcić do działania. Takie podejście pomaga
dziecku w rozwoju poczucia pewności siebie i wewnętrznej dyscypliny.
Z młodszymi dziećmi, nauczyciel pracuje poprzez demonstrowanie im użycia materiałów czy
zadań odpowiednich dla ich indywidualnego rozwoju.
Największymi talentami nauczyciela czy rodzica jest umiejętność obserwowania oraz wiedza
kiedy i jak zainterweniować.
Celestyn Freinet
PEDAGOGIKA CELESTYNA FREINETA
Celestyn Freinet był francuskim pedagogiem, który żył w latach 1896 - 1966.
Pochodził z biednej, chłopskiej rodziny. I to środowisko przyrodnicze i ludzkie określiło jego
stosunek do podstawowych zagadnień społecznych, filozoficznych i pedagogicznych. Od
starszych braci, dziadków, pasterzy przejmował mądrość życiową, na którą składały się
obserwacje i doświadczenia wielu generacji. Dlatego swoje poglądy pedagogiczne ? tzw.
zdrowego rozsądku zatytułował ? Gawędy Mateusza?. Mateusz był autentyczną postacią,
mędrcem, filozofem i poetą wiejskim, z którym Freinet często rozmawiał. W czasie pierwszej
wojny światowej Celestyn Freinet został ciężko ranny. Po dojściu do zdrowia podjął pracę
nauczyciela. W 1920 roku zaczął uczyć w dwuklasowej , wiejskiej szkole. Freinet stwierdził,
że tradycyjne nauczanie nie budziło zainteresowania uczniów. Młody nauczyciel zaczyna
więc eksperymentować, szukać innych, bardziej nowoczesnych metod nauczania i
wychowania. Studiuje literaturę pedagogiczną, koresponduje ze znanymi pedagogami, bierze
udział w kongresach nauczycieli nowatorów, w 1924 roku wyjeżdża do Związku
Radzieckiego i wraca zafascynowany tą pedagogiką. Pierwszą nowością, którą wprowadził w
szkole było założenie w 1926 roku szkolnej drukarni. Umożliwiło mu to wprowadzenie
następnych innowacyjnych technik nauczania. Nie zawsze jednak udaje mu się realizować
swoje idee, gdyż napotyka sprzeciw rodziców i władz. Dlatego w 1934 roku założył prywatną
szkołę, w której zaczął stosować nowe idee pedagogiczne, opracowane przez siebie. Celestyn
Freinet uważał, że pedagogika nie jest czymś stałym, niezmiennym lecz jej celem powinno
być tworzenie warunków dla rozwoju dziecka.
Założenia pedagogiki Freineta:
1.nie ma podziału na dydaktykę i wychowanie,
2.szkoła nie może selekcjonować dzieci na lepsze i gorsze lecz powinna pracować z
dziećmi o różnych możliwościach intelektualnych,
3.w pracy pedagogicznej najważniejszy jest rozwój osobowości każdego dziecka,
4.pedagogika oparta jest na prawach dziecka, szacunku dla jego osoby, potrzeb i
dążeń,
5.w rozwoju zawodowym nauczyciela ważna jest wymiana doświadczeń,
6.założenia pedagogiczne realizowane są za pomocą TECHNIK, które ułatwiają pracę
nauczyciela.
Celestyn Freinet zrezygnował z tradycyjnych metod nauczania. Odrzuca on ocenę, konwencję
podręcznika, uwzględnia indywidualne tempo pracy. Inny jest sposób zdobywania wiedzy
przez ucznia. Freinet szczególną uwagę zwracał na rozwój samorządności czyli pracę w
małych grupach. Samorządność dzieci stanowi podstawę wychowania. Jej formą jest tzw.
spółdzielnia szkolna. Dzieci organizują wszystkie dziedziny i rodzaje działalności w szkole.
Pracują nie w klasach lecz w pracowniach wyposażonych w materiały i pomoce kształcące,
odpowiednio poklasyfikowane i dostępne w każdej chwili. Uczniowie sami określają zadania
Zgłoś jeśli naruszono regulamin