miendzynarodowa konwencja w sprawie zniesienia wszelkich form dyskrymianacji rasowej.pdf

(149 KB) Pobierz
Microsoft Word - p033.doc.doc
1
Międzynarodowa Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form
dyskryminacji rasowej
Otwarta do podpisu w Nowym Jorku dnia 7 marca 1966 r.
Dz. U. z dnia 6 września 1969 r., nr 25, poz. 187
W Imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Rada Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej podaje do
powszechnej wiadomości:
W dniu 7 marca 1966 roku otwarta została do podpisu w Nowym Jorku Międzynarodowa konwencja w
sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej.
Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną z zastrzeżeniem,
że Polska Rzeczpospolita Ludowa nie uważa się za związaną postanowieniami artykułu 22 tej Konwencji;
oświadcza, że wymieniona Konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie
niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie, dnia 9 października 1968 roku.
(Tekst konwencji zamieszczony jest w załączniku do niniejszego numeru)
Viadrina International Law Project
http://www.vilp.de
Ein Projekt des Lehrstuhls für Öffentliches Recht insb. Völkerrecht, Europarecht sowie ausländisches Verfassungsrecht.
Europa-Universität Viadrina, Frankfurt (Oder), 2002
http://voelkerrecht.euv-frankfurt-o.de
2
Załącznik
Międzynarodowa Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form
dyskryminacji rasowej
Państwa Strony niniejszej Konwencji,
zważywszy, że Karta Narodów Zjednoczonych oparta jest na zasadach godności i równości przyrodzonych
wszystkim ludziom i że wszystkie państwa członkowskie zobowiązały się do podjęcia we współpracy z
Organizacją - wspólnych i indywidualnych akcji dla osiągnięcia jednego z celów Narodów Zjednoczonych,
którym jest popieranie i zachęcanie do powszechnego poszanowania i przestrzegania praw człowieka i
podstawowych wolności dla wszystkich, bez względu na różnicę rasy, płci, języka i wyznania,
zważywszy, że Powszechna deklaracja praw człowieka proklamuje, iż wszyscy ludzie rodzą się wolni i
równi w swej godności i w swych prawach i że każdemu człowiekowi przysługują wszystkie prawa i
wolności w niej wymienione, bez względu na jakiekolwiek różnice, w szczególności bez względu na rasę,
kolor skóry i pochodzenie narodowe,
zważywszy, że wszyscy ludzie są równi wobec prawa i że przysługuje im jednakowa ochrona prawna przed
wszelką dyskryminacją i przed wszelkim podżeganiem do takiej dyskryminacji,
zważywszy, że Narody Zjednoczone potępiły kolonializm i wszelkie praktyki segregacji i dyskryminacji z nim
związane, bez względu na formę i miejsce, w jakich one występują, i że Deklaracja w sprawie przyznania
niepodległości krajom i narodom kolonialnym z dnia 14 grudnia 1960 roku (rezolucja Zgromadzenia
Ogólnego 1514 (XV)) potwierdziła i uroczyście proklamowała konieczność szybkiej i bezwarunkowej ich
likwidacji,
zważywszy, że Deklaracja Narodów Zjednoczonych w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji
rasowej z dnia 20 listopada 1963 roku (rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 1904 (XVIII)) uroczyście
potwierdza konieczność szybkiej likwidacji dyskryminacji rasowej na całym świecie we wszystkich jej
formach i przejawach oraz zapewnienia zrozumienia i poszanowania godności ludzkiej,
przekonane, że każda doktryna o wyższości opartej na zróżnicowaniu rasowym jest fałszywa pod
względem naukowym, zasługująca na potępienie z moralnego punktu widzenia, niesłuszna i niebezpieczna
społecznie oraz że nigdzie nie ma usprawiedliwienia dla dyskryminacji rasowej ani w teorii, ani w praktyce,
potwierdzając, że dyskryminacja między ludźmi z powodu rasy, koloru skóry czy pochodzenia etnicznego
stanowi przeszkodę w przyjaznych i pokojowych stosunkach między narodami i może zakłócić pokój i
bezpieczeństwo między ludami oraz harmonijne współżycie między ludźmi, nawet w obrębie jednego i tego
samego państwa,
przekonane, że istnienie barier rasowych jest niezgodne z ideałami każdego społeczeństwa ludzkiego,
Viadrina International Law Project
http://www.vilp.de
Ein Projekt des Lehrstuhls für Öffentliches Recht insb. Völkerrecht, Europarecht sowie ausländisches Verfassungsrecht.
Europa-Universität Viadrina, Frankfurt (Oder), 2002
http://voelkerrecht.euv-frankfurt-o.de
3
zaniepokojone przejawami dyskryminacji rasowej nadal występującymi na niektórych obszarach świata
oraz polityką rządów opartą na doktrynie wyższości rasowej lub nienawiści rasowej, taką jak polityka
apartheidu, segregacji lub separacji,
zdecydowane podjąć wszelkie niezbędne środki w celu szybkiej likwidacji dyskryminacji rasowej we
wszelkich jej formach i przejawach oraz zapobiegać powstawaniu doktryn i praktyk rasistowskich i zwalczać
je w celu pogłębienia zrozumienia między rasami i zbudowania społeczności międzynarodowej wolnej od
wszelkich form segregacji i dyskryminacji rasowej,
biorąc pod uwagę Konwencję dotyczącą dyskryminacji w zakresie zatrudnienia i wykonywania zawodu,
przyjętą w 1958 roku przez Międzynarodową Organizację Pracy, oraz Konwencję w sprawie zwalczania
dyskryminacji w dziedzinie oświaty, przyjętą w 1960 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych dla
Wychowania, Nauki i Kultury,
pragnąc wprowadzić w życie zasady zawarte w Deklaracji Narodów Zjednoczonych w sprawie likwidacji
wszelkich form dyskryminacji rasowej i zapewnić jak najszybsze podjęcie praktycznych środków dla
osiągnięcia tego celu,
uzgodniły, co następuje:
Część I
Artykuł 1
1. W niniejszej Konwencji wyrażenie "dyskryminacja rasowa" oznacza wszelkie zróżnicowanie,
wykluczenie, ograniczenie lub uprzywilejowanie z powodu rasy, koloru skóry, urodzenia, pochodzenia
narodowego lub etnicznego, które ma na celu lub pociąga za sobą przekreślenie bądź uszczuplenie
uznania, wykonywania lub korzystania, na zasadzie równości z praw człowieka i podstawowych wolności w
dziedzinie politycznej, gospodarczej, społecznej i kulturalnej lub w jakiejkolwiek innej dziedzinie życia
publicznego.
2. Niniejsza Konwencja nie ma zastosowania do zróżnicowania, wykluczenia, ograniczenia lub
uprzywilejowania, ustalanych przez Państwo Stronę niniejszej Konwencji w zależności od tego, czy chodzi
o własnych obywateli, czy też o osoby nie posiadające jego obywatelstwa.
3. Żadne postanowienie niniejszej Konwencji nie może być interpretowane jako naruszające w jakikolwiek
sposób przepisy prawne Państw Stron Konwencji dotyczące narodowości, obywatelstwa lub naturalizacji,
pod warunkiem że przepisy takie nie dyskryminują żadnej określonej narodowości.
4. Specjalne środki podjęte wyłącznie w celu zapewnienia odpowiedniego rozwoju pewnych grup rasowych
czy etnicznych lub jednostek, potrzebujących takiej ochrony, jaka może być konieczna do zapewnienia tym
grupom lub jednostkom wykonywania lub korzystania na zasadach równości z praw człowieka i
podstawowych wolności, nie będą uważane za dyskryminację rasową, pod warunkiem jednak, że środki te
Viadrina International Law Project
http://www.vilp.de
Ein Projekt des Lehrstuhls für Öffentliches Recht insb. Völkerrecht, Europarecht sowie ausländisches Verfassungsrecht.
Europa-Universität Viadrina, Frankfurt (Oder), 2002
http://voelkerrecht.euv-frankfurt-o.de
4
nie będą prowadzić w konsekwencji do utrzymywania odrębnych praw dla różnych grup rasowych i nie
pozostaną w mocy po osiągnięciu celów, dla których zostały podjęte.
Artykuł 2
1. Państwa Strony Konwencji potępiają dyskryminację rasową i zobowiązują się prowadzić przy pomocy
wszelkich właściwych środków i bezzwłocznie politykę zmierzającą do likwidacji dyskryminacji rasowej we
wszystkich jej formach oraz do pogłębiania zrozumienia między wszystkimi rasami i w tym celu:
(a) każde Państwo Strona Konwencji zobowiązuje się nie dokonywać żadnych aktów lub stosować praktyk
stanowiących dyskryminację rasową przeciwko osobom, grupom osób lub instytucjom i zapewnić, by
wszystkie władze i instytucje publiczne, tak ogólnokrajowe, jak i lokalne, działały zgodnie z tym
zobowiązaniem;
(b) każde Państwo Strona Konwencji zobowiązuje się, że nie będzie udzielać poparcia, występować w
obronie ani podtrzymywać dyskryminacji rasowej stosowanej przez jakiekolwiek osoby lub organizacje;
(c) każde Państwo Strona Konwencji podejmie skuteczne środki w celu dokonania przeglądu polityki
rządowej ogólnokrajowej i lokalnej oraz zmiany, uchylenia lub unieważnienia wszelkich ustaw i przepisów,
których skutkiem jest stwarzanie dyskryminacji rasowej lub utrwalenie jej tam, gdzie ona istnieje;
(d) każde Państwo Strona Konwencji przy użyciu wszelkich właściwych środków, włączając w to - jeżeli
okoliczności tego wymagają - środki ustawodawcze, zabroni i położy kres dyskryminacji rasowej uprawianej
przez jakiekolwiek osoby, grupy osób lub organizacje;
(e) każde Państwo Strona Konwencji zobowiązuje się popierać, w odpowiednich wypadkach,
integracjonistyczne wielorasowe organizacje i ruchy oraz stosować inne środki mające na celu likwidację
barier między rasami i przeciwdziałać wszystkiemu, co zmierza do umocnienia podziału rasowego.
2. Państwa Strony Konwencji podejmą - jeżeli okoliczności tego wymagają - specjalne i konkretne środki w
dziedzinie społecznej, gospodarczej, kulturalnej i innych dziedzinach dla zapewnienia odpowiedniego
rozwoju i ochrony określonych grup rasowych i jednostek do nich należących w celu zagwarantowania im
na zasadach równości pełnego korzystania z praw człowieka i podstawowych wolności. Środki te w żadnym
wypadku nie powinny pociągać za sobą utrzymania nierównych lub odrębnych praw dla różnych grup
rasowych po osiągnięciu celów, dla których zostały podjęte.
Artykuł 3
Państwa Strony Konwencji potępiają szczególnie segregację rasową i apartheid i zobowiązują się
zapobiegać na terytoriach podległych ich jurysdykcji wszelkim tego rodzaju praktykom, zakazać takich
praktyk i wykorzeniać je.
Viadrina International Law Project
http://www.vilp.de
Ein Projekt des Lehrstuhls für Öffentliches Recht insb. Völkerrecht, Europarecht sowie ausländisches Verfassungsrecht.
Europa-Universität Viadrina, Frankfurt (Oder), 2002
http://voelkerrecht.euv-frankfurt-o.de
5
Artykuł 4
Państwa Strony Konwencji potępiają wszelką propagandę i wszelkie organizacje oparte na ideach lub
teoriach o wyższości jednej rasy lub grupy osób określonego koloru skóry lub pochodzenia etnicznego bądź
usiłujące usprawiedliwić czy popierać nienawiść i dyskryminację rasową w jakiejkolwiek postaci oraz
zobowiązują się podjąć niezwłocznie właściwe środki zmierzające do wykorzenienia wszelkiego
podżegania do tego rodzaju dyskryminacji bądź też aktów dyskryminacji i w tym celu uwzględniając zasady
zawarte w Powszechnej deklaracji praw człowieka oraz prawa szczegółowo określone w artykule 5
niniejszej Konwencji zobowiązują się między innymi:
(a) uznać za przestępstwo podlegające karze zgodnie z prawem wszelkie rozpowszechnianie idei opartych
na wyższości lub nienawiści rasowej, wszelkie podżeganie do dyskryminacji rasowej, jak również wszelkie
akty przemocy lub podżeganie do tego rodzaju aktów wobec jakiejkolwiek rasy bądź grupy osób o innym
kolorze skóry lub innego pochodzenia etnicznego, a także udzielanie pomocy w prowadzeniu działalności
rasistowskiej, włączając w to finansowanie tej działalności;
(b) uznać za nielegalne organizacje mające na celu popieranie dyskryminacji rasowej i podżeganie do niej
oraz wprowadzić zakaz ich działalności, jak również zorganizowanej i wszelkiej innej działalności
propagandowej mającej takie same cele oraz uznać udział w takich organizacjach lub w takiej działalności
za przestępstwo podlegające karze zgodnie z prawem;
(c) nie zezwalać władzom i instytucjom publicznym, tak ogólnokrajowym, jak i lokalnym, na podżeganie do
dyskryminacji rasowej czy też na popieranie jej.
Artykuł 5
Zgodnie z podstawowymi obowiązkami określonymi w artykule 2 niniejszej Konwencji Państwa Strony
Konwencji zobowiązują się wydać zakaz dyskryminacji rasowej we wszelkich jej formach i wyeliminować ją
oraz zagwarantować wszystkim bez różnicy rasy, koloru skóry, pochodzenia narodowego bądź etnicznego
równość wobec prawa, a zwłaszcza korzystanie z następujących praw:
(a) prawa do równego traktowania przed sądami i wszystkimi innymi organami wymiaru sprawiedliwości;
(b) prawa do osobistego bezpieczeństwa i do ochrony przez państwo przed przemocą lub naruszeniem
nietykalności cielesnej bądź przez urzędników państwowych, bądź przez jakąkolwiek jednostkę, grupę lub
instytucję;
(c) praw politycznych, w szczególności prawa do udziału w wyborach - do głosowania i do kandydowania -
na zasadzie powszechnego i równego prawa wyborczego, do uczestniczenia w rządzie, jak również w
kierowaniu sprawami publicznymi na wszystkich szczeblach oraz prawa do równego dostępu do służby
publicznej;
(d) innych praw obywatelskich, w szczególności:
Viadrina International Law Project
http://www.vilp.de
Ein Projekt des Lehrstuhls für Öffentliches Recht insb. Völkerrecht, Europarecht sowie ausländisches Verfassungsrecht.
Europa-Universität Viadrina, Frankfurt (Oder), 2002
http://voelkerrecht.euv-frankfurt-o.de
Zgłoś jeśli naruszono regulamin