technik_architektury_krajobrazu_314202_program_P_2012-05-08.doc

(4442 KB) Pobierz

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

1

 







PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU 

TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU 314202

wersja przed recenzją (wersja robocza) 08.05.2012

 

TYP SZKOŁY: Technikum

 

1. TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY

2. RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

3. AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA: 

Autorzy: Katarzyna Jóźwik-Jaworska,

                Dariusz Szafranek

                Andrzej Pyszczek

Recenzenci: …

Konsultanci: …

4. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Program nauczania dla zawodu TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU opracowany jest zgodnie

z poniższymi aktami prawnymi:

- Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

- Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2012 r.

- Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.

- Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.

- Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania

przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z dnia 8

czerwca 2009 r.

- Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z dnia 30

kwietnia 2007 z późn. zmianami.

- Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia  17 listopada 2010 r.

- Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeostwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach

i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. z późn. zmianami.

- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. -o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych

innych ustaw.

 

5. CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie co najmniej następujących celów ogólnych

kształcenia zawodowego:

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego

świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są

uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają

w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych,

rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilnośd geograficzna i zawodowa, nowe techniki

i technologie, a także wzrost oczekiwao pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności

pracowników.

W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego

i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego,

z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą


 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

2

 







zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół

kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwośd sprostania wyzwaniom zmieniającego się

rynku pracy.

W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego

się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek

edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz

zapobiegania przedwczesnemu kooczeniu nauki

Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na

uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyd

wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów

szkolnictwa zawodowego. 

 

6. KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU Z PODSTAWĄ

PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

Program nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwzględnia aktualny stan wiedzy 

o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze koncepcje nauczania. 

Program uwzględnia także zapisy zadao ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia

w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:

1) umiejętnośd zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do

osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeostwa; 

2) umiejętnośd wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów

opartych na rozumowaniu matematycznym; 

3) umiejętnośd wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania

problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących

przyrody lub społeczeostwa; 

4) umiejętnośd komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych; 

5) umiejętnośd sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi

i komunikacyjnymi; 

6) umiejętnośd wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji; 

7) umiejętnośd rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się; 

8) umiejętnośd pracy zespołowej.

 

W programie nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwzględniono powiązania 

z kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów kształcenia w zakresie

przedmiotów ogólnokształcących nauczanych na poziomie rozszerzonym, czyli biologię oraz matematykę.

Zastosowanie rozszerzeo z tych przedmiotów pozwoli na przybliżenie uczniom zagadnieo związanych z

systematyką i anatomią i fizjologią roślin. Z kolei rozszerzenie z matematyki ułatwi realizację zagadnieo

związanych ze skalowaniem rysunków i planów, w istotnym procesie projektowania oraz przybliży

wykonywanie prostych pomiarów terenowych( geodezyjnych). 

 

7. INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIKA ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU

 

Technik architektury krajobrazu produkuje rośliny ozdobne, przygotowuje, urządza i pielęgnuje tereny

zieleni miast i obszarów wiejskich; nadzoruje pielęgnację parków, starodrzewu; nadzoruje podległych

pracowników. Produkcja roślin ozdobnych realizowana jest poprzez stosowanie technologii produkcji

drzew i krzewów ozdobnych, bylin oraz roślin jednorocznych i dwuletnich.   

W zakresie urządzania i pielęgnacji terenów zieleni technik architektury krajobrazu: planuje i projektuje

tereny zieleni miast i obszarów wiejskich, wyznacza miejsca do zakładania trawników, rabat bylinowych,

nasadzeo drzew i krzewów, posługuje się dokumentacją projektową w poszczególnych etapach realizacji 

i konserwacji terenów zieleni  oraz urządza tereny zieleni miast i obszarów wiejskich wg przygotowanego


 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

3

 







projektu, przygotowuje miejsca do nasadzeo drzew i krzewów, zakłada trawniki i kwietniki, obsadza wazy

kwiatowe, przygotowuje mieszanki ziem ogrodniczych, torfu i podłoży dla roślin,.

W zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych: wyznacza drzewa do karczowania lub wycięcia,

terminowo systematycznie organizuje pielęgnacje   nad powierzoną zielenią na osiedlach, w parkach oraz

przed obiektami użyteczności publicznej, nadzoruje przycinanie żywopłotów, strzyżenia trawników,

pielęgnuje parki, odczytuje projekty terenów zieleni i wykonuje je w terenie.

 

Absolwent w zawodzie technika  architektury krajobrazu zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami 

przygotowany będzie do podejmowania pracy w jednostkach opracowujących projekty zagospodarowania

obiektów architektury krajobrazu, jednostkach realizacyjnych i pielęgnujących obiekty architektury

krajobrazu, jednostkach administracji samorządowej /m.in. w wydziałach: geodezji i kartografii, ochrony

środowiska, kształtowania i pielęgnacji zieleni, w placówkach służb ochrony zabytków i ochrony przyrody,

u właścicieli obiektów krajobrazowych, w szkółkach drzew, krzewów i roślin ozdobnych  oraz 

w szkolnictwie zawodowym /po ukooczeniu studiów i specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami

kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).

8. POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU Z INNYMI ZAWODAMI

Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym uczącemu się

uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy, własnych potrzeb i ambicji. 

Zawód technik architektury krajobrazu nie ma wspólnych kwalifikacji z innymi zawodami. Posiada wspólne

efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru rolniczo-leśnego z ochroną środowiska

stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach (PKZ (R.c).): ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz,

technik pszczelarz, rolnik, technik rolnik, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, operator

maszyn leśnych, technik leśnik, rybak śródlądowy, technik rybactwa śródlądowego, technik weterynarii. 

 

9.     UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU

Architektura krajobrazu jest dynamicznie rozwijającym się obszarem związanym z kształtowaniem życiowej

przestrzeni człowieka za pomocą szaty roślinnej, elementów wodnych i architektonicznych oraz

z uwzględnieniem rozmaitych czynników, które tworzą charakter otaczającego krajobrazu. Są to

uwarunkowania naturalne, takie jak: rzeźba terenu, istniejąca roślinnośd, gleba, klimat, a także kultura

regionu i miejscowe tradycje czy też potrzeby społeczne. Szczególną i z pewnością jedną z najważniejszych

ról architektury krajobrazu jest kształtowanie i przekształcanie istniejących przestrzeni otwartych, a także

inwentaryzacja i rewaloryzacja założeo krajobrazowych oraz  architektonicznych (ogrodów, parków,

skwerów, ulic) co ma szczególne znaczenie w dobie rozwijającej się infrastruktury na terenach

zurbanizowanych. Technicy architektury krajobrazu należą do grupy poszukiwanych pracowników. Rynek

pracy oczekuje na profesjonalnych specjalistów w zawodzie, których zaangażowanie przyczyni się do

podniesienia obrotów firm prowadzących działalnośd w zakresie architektury krajobrazu. Osoby

przedsiębiorcze mogą tworzyd własną jednoosobową firmę w branży architektury krajobrazu. Analiza

internetowych ofert pracy, prowadzona w oparciu o portale internetowe prowadzące wyszukiwanie ofert

pracy wykazuje, że obszarem, w którym stosunkowo łatwo można znaleźd pracę jest obszar szeroko

rozumianej architektury krajobrazu. 

9. PODZIAŁ GODZIN NA PRZEDMIOTY Z UWZGLĘDNIENIEM RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w technikum architektury

krajobrazu minimalny wymiar godzin na kształcenie zawodowe wynosi 1470 godzin, z czego na kształcenie

zawodowe teoretyczne zostanie przeznaczonych minimum 735 godzin, a na kształcenie zawodowe

praktyczne 735 godzin oraz 160 godzin praktyki zawodowej i 20 godzin nauki jazdy kategorii T. 

W podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu minimalna liczba godzin

na kształcenie zawodowe została określona dla efektów kształcenia i wynosi:

- na kształcenie w ramach kwalifikacji R.21. przeznaczono – minimum 530 godzin


 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

4

 







- na kształcenie w ramach kwalifikacji R.22. przeznaczono – minimum 520 godzin

- na kształcenie w ramach efektów wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów

w ramach obszaru kształcenia przeznaczono – minimum 300 godzin.

 

10.   CELE SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ARCHITEKTURY  KRAJOBRAZU

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik architektury krajobrazu powinien byd przygotowany do

wykonywania następujących zadao zawodowych: 

1) opracowywanie projektów obiektów terenów zieleni;

2) urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni i zadrzewieo; 

3) urządzanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu;

4) prowadzenia ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami)

 

Do wykonywania zadao zawodowych niezbędne jest osiągnięcie efektów kształcenia określonych

w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu:

- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów (BHP, PDG, JOZ, KPS i OMZ)

- efekty kształcenia w ramach obszaru rolniczo-leśnego z ochroną środowiska stanowiące podbudowę

do kształcenia w zawodach PKZ (R.c): ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz, technik pszczelarz, rolnik,

technik rolnik, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, operator maszyn leśnych, technik

leśnik, rybak śródlądowy, technik rybactwa śródlądowego, technik weterynarii 

- efekty stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu PKZ(R.I)

- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji R.21. Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych

obiektów architektury krajobrazu oraz R.22. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją

obiektów małej architektury krajobrazu wyodrębnionych w zawodzie. 

 

11. PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU  TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU

Tabela 3. Plan nauczania przedmiotowego

 

Lp. Nazwa przedmiotu

Klasa Liczba godzin w cyklu

kształcenia

I II III

 

IV tygodniowo łącznie

I II I II I II I II

Kształcenie zawodowe teoretyczne

1. Podstawy architektury krajobrazu  1 1       1 30

2.

Rośliny ozdobne w architekturze

krajobrazu

4 4 8 8     12 360

3. Obiekty małej architektury krajobrazu     5 6 7  9 270

4.

Działalnośd gospodarcza w architekturze

krajobrazu

     1 1  1 30

5. Język obcy w architekturze krajobrazu     1 1   1 30

6. Przepisy ruchu drogowego kategorii T      2   1 30

Łączna liczba godzin na kształcenie

zawodowe teoretyczne w klasie

5 8 8 4 25 750


 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

5

 







Kształcenie zawodowe praktyczne

7. Projekty obiektów architektury krajobrazu 3 2 3 3 2 2 4  9,5 285

8. Prace w obiektach architektury krajobrazu 2 3 5 5 5 5 6  15,5 465

Łączna liczba godzin na kształcenie

zawodowe praktyczne w klasie

5 8 7 5 25 750

Łączna liczba godzin na kształcenie

zawodowe

10 16 15 9 50 1500

 


 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

6

 







12. PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW

 

W programie nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu zastosowano taksonomię celów ABC B. Niemierko

1. Podstawy architektury krajobrazu     30 godzin

2. Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu     360 godzin

3. Obiekty małej architektury krajobrazu    270 godzin

4. Działalnośd gospodarcza w architekturze krajobrazu  30 godzin 

5. Język obcy w architekturze krajobrazu    30 godzin 

6. Przepisy ruchu drogowego kategorii T    30 godzin

7. Projekty obiektów architektury krajobrazu    285 godzin

8.   Prace w obiektach architektury krajobrazu    465 godzin

9.  Praktyka zawodowa      160 godzin

 

 


 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

7

 







1.   Podstawy architektury krajobrazu

1.1.  Historia ogrodów

1.2.  Zasoby i walory przyrodnicze krajobrazu

1.3.  Rośliny ozdobne w krajobrazie

1.1. Historia ogrodów

 

Uszczegółowione efekty kształcenia

Uczeo po zrealizowaniu zajęd potrafi:

 

Po

zio

m

 

wy

m

ag

ao

p

ro

gr

am

ow

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin