Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU 314202
wersja przed recenzją (wersja robocza) 08.05.2012
TYP SZKOŁY: Technikum
1. TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY
2. RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
3. AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:
Autorzy: Katarzyna Jóźwik-Jaworska,
Dariusz Szafranek
Andrzej Pyszczek
Recenzenci: …
Konsultanci: …
4. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Program nauczania dla zawodu TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU opracowany jest zgodnie
z poniższymi aktami prawnymi:
- Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania
przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z dnia 8
czerwca 2009 r.
- Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z dnia 30
kwietnia 2007 z późn. zmianami.
- Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17 listopada 2010 r.
- Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeostwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. z późn. zmianami.
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. -o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych
innych ustaw.
5. CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie co najmniej następujących celów ogólnych
kształcenia zawodowego:
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego
świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są
uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają
w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych,
rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilnośd geograficzna i zawodowa, nowe techniki
i technologie, a także wzrost oczekiwao pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności
pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego
i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego,
z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą
2
zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół
kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwośd sprostania wyzwaniom zmieniającego się
rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego
się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek
edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz
zapobiegania przedwczesnemu kooczeniu nauki
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na
uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyd
wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów
szkolnictwa zawodowego.
6. KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU Z PODSTAWĄ
PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Program nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwzględnia aktualny stan wiedzy
o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze koncepcje nauczania.
Program uwzględnia także zapisy zadao ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia
w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:
1) umiejętnośd zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do
osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeostwa;
2) umiejętnośd wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów
opartych na rozumowaniu matematycznym;
3) umiejętnośd wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania
problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących
przyrody lub społeczeostwa;
4) umiejętnośd komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;
5) umiejętnośd sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
i komunikacyjnymi;
6) umiejętnośd wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;
7) umiejętnośd rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;
8) umiejętnośd pracy zespołowej.
W programie nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwzględniono powiązania
z kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów kształcenia w zakresie
przedmiotów ogólnokształcących nauczanych na poziomie rozszerzonym, czyli biologię oraz matematykę.
Zastosowanie rozszerzeo z tych przedmiotów pozwoli na przybliżenie uczniom zagadnieo związanych z
systematyką i anatomią i fizjologią roślin. Z kolei rozszerzenie z matematyki ułatwi realizację zagadnieo
związanych ze skalowaniem rysunków i planów, w istotnym procesie projektowania oraz przybliży
wykonywanie prostych pomiarów terenowych( geodezyjnych).
7. INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIKA ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Technik architektury krajobrazu produkuje rośliny ozdobne, przygotowuje, urządza i pielęgnuje tereny
zieleni miast i obszarów wiejskich; nadzoruje pielęgnację parków, starodrzewu; nadzoruje podległych
pracowników. Produkcja roślin ozdobnych realizowana jest poprzez stosowanie technologii produkcji
drzew i krzewów ozdobnych, bylin oraz roślin jednorocznych i dwuletnich.
W zakresie urządzania i pielęgnacji terenów zieleni technik architektury krajobrazu: planuje i projektuje
tereny zieleni miast i obszarów wiejskich, wyznacza miejsca do zakładania trawników, rabat bylinowych,
nasadzeo drzew i krzewów, posługuje się dokumentacją projektową w poszczególnych etapach realizacji
i konserwacji terenów zieleni oraz urządza tereny zieleni miast i obszarów wiejskich wg przygotowanego
3
projektu, przygotowuje miejsca do nasadzeo drzew i krzewów, zakłada trawniki i kwietniki, obsadza wazy
kwiatowe, przygotowuje mieszanki ziem ogrodniczych, torfu i podłoży dla roślin,.
W zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych: wyznacza drzewa do karczowania lub wycięcia,
terminowo systematycznie organizuje pielęgnacje nad powierzoną zielenią na osiedlach, w parkach oraz
przed obiektami użyteczności publicznej, nadzoruje przycinanie żywopłotów, strzyżenia trawników,
pielęgnuje parki, odczytuje projekty terenów zieleni i wykonuje je w terenie.
Absolwent w zawodzie technika architektury krajobrazu zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami
przygotowany będzie do podejmowania pracy w jednostkach opracowujących projekty zagospodarowania
obiektów architektury krajobrazu, jednostkach realizacyjnych i pielęgnujących obiekty architektury
krajobrazu, jednostkach administracji samorządowej /m.in. w wydziałach: geodezji i kartografii, ochrony
środowiska, kształtowania i pielęgnacji zieleni, w placówkach służb ochrony zabytków i ochrony przyrody,
u właścicieli obiektów krajobrazowych, w szkółkach drzew, krzewów i roślin ozdobnych oraz
w szkolnictwie zawodowym /po ukooczeniu studiów i specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami
kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).
8. POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU Z INNYMI ZAWODAMI
Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym uczącemu się
uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy, własnych potrzeb i ambicji.
Zawód technik architektury krajobrazu nie ma wspólnych kwalifikacji z innymi zawodami. Posiada wspólne
efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru rolniczo-leśnego z ochroną środowiska
stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach (PKZ (R.c).): ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz,
technik pszczelarz, rolnik, technik rolnik, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, operator
maszyn leśnych, technik leśnik, rybak śródlądowy, technik rybactwa śródlądowego, technik weterynarii.
9. UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Architektura krajobrazu jest dynamicznie rozwijającym się obszarem związanym z kształtowaniem życiowej
przestrzeni człowieka za pomocą szaty roślinnej, elementów wodnych i architektonicznych oraz
z uwzględnieniem rozmaitych czynników, które tworzą charakter otaczającego krajobrazu. Są to
uwarunkowania naturalne, takie jak: rzeźba terenu, istniejąca roślinnośd, gleba, klimat, a także kultura
regionu i miejscowe tradycje czy też potrzeby społeczne. Szczególną i z pewnością jedną z najważniejszych
ról architektury krajobrazu jest kształtowanie i przekształcanie istniejących przestrzeni otwartych, a także
inwentaryzacja i rewaloryzacja założeo krajobrazowych oraz architektonicznych (ogrodów, parków,
skwerów, ulic) co ma szczególne znaczenie w dobie rozwijającej się infrastruktury na terenach
zurbanizowanych. Technicy architektury krajobrazu należą do grupy poszukiwanych pracowników. Rynek
pracy oczekuje na profesjonalnych specjalistów w zawodzie, których zaangażowanie przyczyni się do
podniesienia obrotów firm prowadzących działalnośd w zakresie architektury krajobrazu. Osoby
przedsiębiorcze mogą tworzyd własną jednoosobową firmę w branży architektury krajobrazu. Analiza
internetowych ofert pracy, prowadzona w oparciu o portale internetowe prowadzące wyszukiwanie ofert
pracy wykazuje, że obszarem, w którym stosunkowo łatwo można znaleźd pracę jest obszar szeroko
rozumianej architektury krajobrazu.
9. PODZIAŁ GODZIN NA PRZEDMIOTY Z UWZGLĘDNIENIEM RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w technikum architektury
krajobrazu minimalny wymiar godzin na kształcenie zawodowe wynosi 1470 godzin, z czego na kształcenie
zawodowe teoretyczne zostanie przeznaczonych minimum 735 godzin, a na kształcenie zawodowe
praktyczne 735 godzin oraz 160 godzin praktyki zawodowej i 20 godzin nauki jazdy kategorii T.
W podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu minimalna liczba godzin
na kształcenie zawodowe została określona dla efektów kształcenia i wynosi:
- na kształcenie w ramach kwalifikacji R.21. przeznaczono – minimum 530 godzin
4
- na kształcenie w ramach kwalifikacji R.22. przeznaczono – minimum 520 godzin
- na kształcenie w ramach efektów wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów
w ramach obszaru kształcenia przeznaczono – minimum 300 godzin.
10. CELE SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik architektury krajobrazu powinien byd przygotowany do
wykonywania następujących zadao zawodowych:
1) opracowywanie projektów obiektów terenów zieleni;
2) urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni i zadrzewieo;
3) urządzanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu;
4) prowadzenia ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami)
Do wykonywania zadao zawodowych niezbędne jest osiągnięcie efektów kształcenia określonych
w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów (BHP, PDG, JOZ, KPS i OMZ)
- efekty kształcenia w ramach obszaru rolniczo-leśnego z ochroną środowiska stanowiące podbudowę
do kształcenia w zawodach PKZ (R.c): ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz, technik pszczelarz, rolnik,
technik rolnik, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, operator maszyn leśnych, technik
leśnik, rybak śródlądowy, technik rybactwa śródlądowego, technik weterynarii
- efekty stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu PKZ(R.I)
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji R.21. Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych
obiektów architektury krajobrazu oraz R.22. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją
obiektów małej architektury krajobrazu wyodrębnionych w zawodzie.
11. PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Tabela 3. Plan nauczania przedmiotowego
Lp. Nazwa przedmiotu
Klasa Liczba godzin w cyklu
kształcenia
I II III
IV tygodniowo łącznie
I II I II I II I II
Kształcenie zawodowe teoretyczne
1. Podstawy architektury krajobrazu 1 1 1 30
2.
Rośliny ozdobne w architekturze
krajobrazu
4 4 8 8 12 360
3. Obiekty małej architektury krajobrazu 5 6 7 9 270
4.
Działalnośd gospodarcza w architekturze
1 1 1 30
5. Język obcy w architekturze krajobrazu 1 1 1 30
6. Przepisy ruchu drogowego kategorii T 2 1 30
Łączna liczba godzin na kształcenie
zawodowe teoretyczne w klasie
5 8 8 4 25 750
5
Kształcenie zawodowe praktyczne
7. Projekty obiektów architektury krajobrazu 3 2 3 3 2 2 4 9,5 285
8. Prace w obiektach architektury krajobrazu 2 3 5 5 5 5 6 15,5 465
zawodowe praktyczne w klasie
5 8 7 5 25 750
zawodowe
10 16 15 9 50 1500
6
12. PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
W programie nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu zastosowano taksonomię celów ABC B. Niemierko
1. Podstawy architektury krajobrazu 30 godzin
2. Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu 360 godzin
3. Obiekty małej architektury krajobrazu 270 godzin
4. Działalnośd gospodarcza w architekturze krajobrazu 30 godzin
5. Język obcy w architekturze krajobrazu 30 godzin
6. Przepisy ruchu drogowego kategorii T 30 godzin
7. Projekty obiektów architektury krajobrazu 285 godzin
8. Prace w obiektach architektury krajobrazu 465 godzin
9. Praktyka zawodowa 160 godzin
7
1. Podstawy architektury krajobrazu
1.1. Historia ogrodów
1.2. Zasoby i walory przyrodnicze krajobrazu
1.3. Rośliny ozdobne w krajobrazie
Uszczegółowione efekty kształcenia
Uczeo po zrealizowaniu zajęd potrafi:
Po
zio
m
wy
ag
ao
p
ro
gr
am
ow
...
ADRIANUSS