TM_SL_311504_program_P_2012-05-24_JK.pdf

(3738 KB) Pobierz
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
TECHNIK MECHANIK, 311504
na podbudowie kwalifikacji M.20. w zawodzie luar
O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ
wersja przedrecenją(werja robocza) z 24.05.2012
Warszawa 2012
ProjektwpółinanowanypreUniEuropejkąwramachEuropejkiegoFunduupołecnego
837156822.022.png 837156822.023.png 837156822.024.png 837156822.025.png 837156822.001.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
PITRECI
ProjektwpółinanowanypreUniEuropejkąwramachEuropejkiegoFunduupołecnego
1
837156822.002.png 837156822.003.png 837156822.004.png 837156822.005.png 837156822.006.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
TYPZKOŁYTechnikum
1
TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY
2
RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
3 AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:
utorymgrinżGrażynaDobrowolka-abłockamgrinżMarekOladrinżJanuFigurkimgrinżJeryagańcyk
Recenenci
KonultancimgrinżRobertWanic
4 PODTWYPRWNEKZTŁCENIZWODOWEGO
Programnaucaniadlaawodutechnikmechanikopracowanyjetgodnieponiżymiaktamiprawnymi
Utawądnia19ierpnia2011romianieutawyoytemieowiatyoraniektórychinnychutaw
Roporądeniemwprawieklayikacjiawodówkolnictwaawodowegodnia23grudnia2011r
Roporądeniemwprawiepodtawyprogramowejktałceniawawodachdnia7lutego2012 r.
Roporądeniemwprawieramowychplanównaucaniadnia7lutego2012r
Roporądeniemwprawiedopucaniadoużytkuwkoleprogramówwychowaniapredkolnegoiprogramównaucaniaoradopuszczania do
użytkukolnegopodrcników(projekt)
Roporądeniemwprawiewarunkówipoobuocenianiaklayikowaniaipromowaniaucniówi łuchacyorapreprowadaniaprawdianówi
egaminówwkołachpublicnychdnia30 kwietnia2007pónmianami
Roporądeniemwprawieaadudielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicnychpredkolachkołachiplacówkach
dnia 17 listopada 2010 r.
Roporądeniemwprawiebepieceńtwaihigienywpublicnychiniepublicnychkołachi placówkachdnia31grudnia2002rpónmianami
5 CELEOGÓLNEKZTŁCENIZWODOWEGO
Celemktałceniaawodowegojetprygotowanieucącychidożyciawwarunkachwpółcenegowiatawykonywaniapracyawodowej i aktywnego
unkcjonowanianamieniającymirynkupracy
Zadaniakołyiinnychpodmiotówprowadącychktałcenieawodoweorapoóbichrealiacjią uwarunkowanemianamiachodącymiwotoceniu
gospodarczo-połecnymnaktórewpływająw cególnociideagopodarkiopartejnawiedyglobaliacjaproceówgopodarcychipołecnychronący
ProjektwpółinanowanypreUniEuropejkąwramachEuropejkiegoFunduupołecnego
2
837156822.007.png 837156822.008.png 837156822.009.png 837156822.010.png 837156822.011.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
udiałhandlumidynarodowegomobilnoćgeograicnai zawodowa, nowe techniki i technologie, a takżewrotocekiwańpracodawcóww zakresie poziomu
wiedyiumiejtnocipracowników
Wproceiektałceniaawodowegoważnejetintegrowanieikorelowaniektałceniaogólnegoi zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych
nabytychwproceiektałceniaogólnego uwgldnieniemniżychetapówedukacyjnychOdpowiednipoiomwiedyogólnejpowiąanejwiedąawodową
prycyniido podnieieniapoiomuumiejtnociawodowychabolwentówkółktałcącychwawodachatymamymapewniimmożliwoćprostania
wywaniommieniającegoirynkupracy
Wproceiektałceniaawodowegoąpodejmowanediałaniawpomagającerowójkażdegoucącegoitoowniedojegopotrebimożliwocie
cególnym uwgldnieniem indywidualnych cieżek edukacji i kariery możliwoci podnoenia poiomu wyktałcenia i kwaliikacji zawodowych oraz
zapobiegania przedwcenemukońceniunauki
Elatycnemureagowaniuytemuktałceniaawodowegonapotrebyrynkupracyjegootwartocinaucenieiprecałeżycieoramobilnociedukacyjnej
i awodowejabolwentówmałużyćwyodrbnieniekwaliikacjiwramachpocególnychawodówwpianychdoklayikacjiawodówkolnictwaawodowego
6 PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM
W programie nauczania dla zawodu technik mechanik uwgldnionopredmiotyogólnoktałcącefizyka i matematykaktórychnaukaodbywaćibdie na
poiomieroeronymorauwgldnionopredmiothitoriaipołeceńtwojakopredmiotuupełniający
7 KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK ZPODTWĄPROGRMOWĄKZTŁCENIOGÓLNEGO
Program nauczania dla zawodu technik mechanikuwgldniaaktualnytanwiedyoawodiee cególnymwróceniemuwaginanowetechnologieinajnowe
koncepcje nauczania.
Programuwgldniatakżeapiyadańogólnychkołyi umiejtnocidobywanychwtrakciektałceniawkoleponadgimnajalnej umieszczonych w
podtawachprogramowychktałceniaogólnegowtym
1) umiejtnoćroumieniawykorytaniairelekyjnegopretworeniatektówprowadącado oiągniciawłanychcelówrowojuoobowegoora
aktywnegoucetnictwawżyciupołeceńtwa
2) umiejtnoćwykorytanianardimatematykiwżyciucodiennymoraormułowaniaądówopartychnaroumowaniumatematycnym
3) umiejtnoćwykorytaniawiedyocharakterenaukowymdoidentyikowaniai rowiąywaniaproblemówatakżeormułowaniawniokówopartychna
oberwacjachempirycnychdotycącychpryrodylubpołeceńtwa
4) umiejtnoćkomunikowaniaiwjykuojcytymiwjykachobcych
5) umiejtnoćprawnegopoługiwaniainowocenymitechnologiamiinormacyjnymii komunikacyjnymi
6) umiejtnoćwyukiwaniaelekcjonowaniaikrytycnejanaliyinormacji
7) umiejtnoćroponawaniawłanychpotrebedukacyjnychorauceniai
8) umiejtnoćpracyepołowej
ProjektwpółinanowanypreUniEuropejkąwramachEuropejkiegoFunduupołecnego
3
837156822.012.png 837156822.013.png 837156822.014.png 837156822.015.png 837156822.016.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
Wprogramienaucaniadlaawodutechnikmechanikuwgldnionopowiąaniaktałceniemogólnympolegającenawceniejymoiąganiueektów
ktałceniawakreiepredmiotówogólnoktałcącychtanowiącychpodbudowdlaktałceniawawodieDotycytopredewytkimtakichpredmiotów
jakmatematykaatakżepodtawypredibiorcociiedukacjdlabepieceńtwa
8 INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK
Technikmechanikjetawodemktałconymodwielulatakreemwymobejmujetakieagadnieniajakbudowaekploatacjainaprawamayniurądeń
Technicy mechanicymogąnalećatrudnieniearównonatanowikachprodukcyjnychjakitanowikachnadorutechnicnegoproceówwytwaraniamayn
i urądeńTechnicymechanicypracująpreważniewpremylelectakżewbudownictwiegórnictwiekomunikacjiitranporcierolnictwieuługachiwróżnych
innych dziedzinach gospodarki.
9 UZDNIENIEPOTRZEBYKZTŁCENIWZWODZIETECHNIK MECHANIK
PremyłmaynowynależydorowijającejigałigopodarkiwnaymkrajuTechnicymechanicynależądogrupypoukiwanychpracownikówewglduna
pełnianeunkcjeprodukcyjneiuługoweabolwencitegoawodunajdująatrudnieniepredewytkimwpredibiortwachpremyłumetalowego
i maynowegopredibiortwachobługowo-naprawcychatakżewinnychdiałachgopodarkiajmującychiwytwaraniemiekploatacjąurądeń
technicnychybkiepreobrażeniaw technicetechnologiiorganiacjiprodukcjiiuługachtwarająpotrebrowijaniaktałceniaw zawodzie. Osoby
predibiorcemogątworyć właneirmy
Technicymechanicynajdująatrudnieniepraktycniewewytkichakładachprojektowychprodukcyjnychiuługowychbranżwktórychąprojektowane
produkowaneiużytkowaneinaprawianemaynyiurądeniamechanicneoranardiapomiarowekrawająceiinneewgldunawechtronne
prygotowaniewdiedinietechnologiimechanicnejjetawodemuniweralnymumożliwiającymłatweprekwaliikowaniecotwaradodatkowemożliwoci
zatrudnienia.
10 POWIĄZNIZWODUTECHNIK MECHANIK Z INNYMI ZAWODAMI
Podiaławodównakwaliikacjecyniytemktałceniaelatycnymumożliwiającymucącemuiuupełnianiekwaliikacjitosownie do potrzeb rynku pracy,
włanychpotrebiambicjiWpólnekwaliikacjemająawodyktałconenapoiomieaadnicejkołyawodowejitechnikumDlatechnikamechanika
wyodrbnionotrykwaliikacjektóretanowiąpodbudowktałceniawawodieM17Montażiobługamayniurądeńlub M19Użytkowanieobrabiarek
krawającychlubM20WykonywanieinaprawaelementówmaynurądeńinardiMechanik-montermayniurądeńoperatorobrabiarekkrawających
i luarmająkwaliikacjewłaciwedlaawoduktóreąpodbudowądokwaliikacjibaowejM44Organiacjainadorowanieproceówprodukcji maszyn
i urądeńInnągrupąwpólnycheektówdotycącychobaruawodowegoąeektytanowiącepodbudowktałceniawawodachokrelonekodami
PKZ(M.a), PKZ(M.b)i PKZ(M.h).
ProjektwpółinanowanypreUniEuropejkąwramachEuropejkiegoFunduupołecnego
4
837156822.017.png 837156822.018.png 837156822.019.png 837156822.020.png 837156822.021.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin