TM_OOS_311504_program_P_2012-05-24_JK.doc

(80857 KB) Pobierz

 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 







PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU

TECHNIK MECHANIK, 311504

na podbudowie kwalifikacji M.19. w zawodzie operator obrabiarek skrawających

O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ

 

wersja przed recenzją (wersja robocza) z 24.05.2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa 2012


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

1







SPIS TREŚCI 

1 TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY .............................................................................................................................................................. 2

2 RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY .................................................................................................................................................................... 2

3 AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA: ................................................................................................................ 2

4 PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO ..................................................................................................................................... 2

5 CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO ................................................................................................................................................ 2

6 PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM ................................................................................................................................................. 3

7 KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO .............. 3

8 INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK ........................................................................................................................................... 4

9 UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK ................................................................................................. 4

10 POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z INNYMI ZAWODAMI ............................................................................................................. 4

11 CELE SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK .......................................................................................................... 5

12 PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK (NA PODBUDOWIE M.19.) .......................................................................................... 6

13 PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW ............................................................................................................... 10

1. Podstawy konstrukcji maszyn ............................................................................................................................................................................................. 11

2. Podstawy sterowania i regulacji maszyn ............................................................................................................................................................................. 17

3. Technologia obróbki skrawaniem ....................................................................................................................................................................................... 25

4. Podstawy technik wytwarzania ........................................................................................................................................................................................... 31

5. Organizacja procesów produkcji ......................................................................................................................................................................................... 36

6. Działalność gospodarcza w branży mechanicznej ............................................................................................................................................................... 40

7. Język obcy w branży mechanicznej ..................................................................................................................................................................................... 44

8. Konstrukcje maszyn ............................................................................................................................................................................................................. 53

9. Programowanie i obsługa obrabiarek sterowanych numerycznie ...................................................................................................................................... 57

10. Procesy produkcji ................................................................................................................................................................................................................ 64

11. Techniki wytwarzania .......................................................................................................................................................................................................... 69

12. Praktyki zawodowe ............................................................................................................................................................................................................. 80

ZAŁĄCZNIKI ....................................................................................................................................................................................................... 87 


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

2







TYP SZKOŁY: Technikum

1 TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY

2 RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

3 AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:

Autorzy: mgr inż. Grażyna Dobrowolska-Zabłocka, mgr inż. Marek Olsza, dr inż. Janusz Figurski, mgr inż. Jerzy Zagańczyk

Recenzenci: …

Konsultanci: mgr inż. Robert Wanic

4 PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Program nauczania dla zawodu technik mechanik opracowany jest zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:

− Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

− Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2011 r.

− Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.

− Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.

− Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do

użytku szkolnego podręczników (projekt)

− Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i

egzaminów w szkołach publicznych z dnia 30 kwietnia 2007 z późn. zmianami.

− Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z

dnia 17 listopada 2010 r.

− Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. z późn. zmianami.

5 CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego

funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu

gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

3







udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu

wiedzy i umiejętności pracowników. 

W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych

nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową

przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania

wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.

W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze

szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz

zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.

Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej

i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. 

6 PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM

W programie nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględniono przedmioty ogólnokształcące: fizyka i matematyka, których nauka odbywać się będzie na

poziomie rozszerzonym oraz uwzględniono przedmiot historia i społeczeństwo, jako przedmiot uzupełniający.

7 KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

Program nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględnia aktualny stan wiedzy o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze

koncepcje nauczania. 

Program uwzględnia także zapisy zadań ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w

podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:

1) umiejętność zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz

aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa 

2) umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym 

3) umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na

obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody lub społeczeństwa 

4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych 

5) umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi 

6) umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji 

7) umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się 

8) umiejętność pracy zespołowej.


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

4







W programie nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględniono powiązania z kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów

kształcenia w zakresie przedmiotów ogólnokształcących stanowiących podbudowę dla kształcenia w zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich przedmiotów

jak: matematyka, a także podstawy przedsiębiorczości i edukację dla bezpieczeństwa. 

8 INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK

Technik mechanik jest zawodem kształconym od wielu lat. Zakresem swym obejmuje takie zagadnienia jak: budowa, eksploatacja i naprawa maszyn i urządzeń.

Technicy mechanicy mogą znaleźć zatrudnienie zarówno na stanowiskach produkcyjnych, jak i stanowiskach nadzoru technicznego procesów wytwarzania maszyn

i urządzeń. Technicy mechanicy pracują przeważnie w przemyśle, lecz także w budownictwie, górnictwie, komunikacji i transporcie, rolnictwie, usługach i w różnych

innych dziedzinach gospodarki.

9 UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK

Przemysł maszynowy należy do rozwijającej się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Technicy mechanicy należą do grupy poszukiwanych pracowników. Ze względu na

spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie przede wszystkim w przedsiębiorstwach przemysłu metalowego

i maszynowego, przedsiębiorstwach obsługowo-naprawczych, a także w innych działach gospodarki, zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją urządzeń

technicznych. Szybkie przeobrażenia w technice, technologii, organizacji produkcji i usługach stwarzają potrzebę rozwijania kształcenia w zawodzie. Osoby

przedsiębiorcze mogą tworzyć własne firmy.

Technicy mechanicy znajdują zatrudnienie praktycznie we wszystkich zakładach projektowych, produkcyjnych i usługowych branż, w których są projektowane,

produkowane i użytkowane i naprawiane maszyny i urządzenia mechaniczne oraz narzędzia pomiarowe, skrawające i inne. Ze względu na wszechstronne

przygotowanie w dziedzinie technologii mechanicznej jest zawodem uniwersalnym umożliwiającym łatwe przekwalifikowanie, co stwarza dodatkowe możliwości

zatrudnienia.

10 POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z INNYMI ZAWODAMI

Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym uczącemu się uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy,

własnych potrzeb i ambicji. Wspólne kwalifikacje mają zawody kształcone na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej i technikum. Dla technika mechanika

wyodrębniono trzy kwalifikacje, które stanowią podbudowę kształcenia w zawodzie: M.17. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń lub M.19. Użytkowanie obrabiarek

skrawających lub M.20. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi. Mechanik-monter maszyn i urządzeń, operator obrabiarek skrawających

i ślusarz mają kwalifikacje właściwe dla zawodu, które są podbudową do kwalifikacji bazowej M.44. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn

i urządzeń. Inną grupą wspólnych efektów dotyczących obszaru zawodowego są efekty stanowiące podbudowę kształcenia w zawodach określone kodami

PKZ(M.a), PKZ(M.b)i PKZ(M.h).

 

 


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

5







Kwalifikacja Symbol

zawodu

Zawód Elementy

wspólne

M.17.  Montaż i obsługa maszyn 

i urządzeń

723310  mechanik-monter maszyn 

i urządzeń 

PKZ(M.a)

PKZ(M.b)

M.19. Użytkowanie obrabiarek

skrawających

722307 operator obrabiarek

skrawających

PKZ(M.a)

PKZ(M.b)

PKZ(M.h)

M.20. Wykonywanie i naprawa

elementów maszyn, urządzeń i

narzędzi

722204 ślusarz PKZ(M.a)

M.44.  Organizacja i nadzorowanie

procesów produkcji maszyn 

i urządzeń

311504 technik mechanik OMZ 

PKZ(M.a)

PKZ(M.b)

PKZ(M.h)

 

11 CELE SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik mechanik powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

1) wytwarzania części maszyn i urządzeń

2) dokonywania montażu maszyn i urządzeń

3) instalowania i uruchamiania maszyn i urządzeń

4) obsługiwania maszyn i urządzeń

5) organizowania procesu produkcji.

Do wykonywania zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik

mechanik:

− efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów(BHP, PDG, JOZ, OMZ),

− efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie

PKZ(M.a), PKZ(M.b)i PKZ(M.h).

− efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach będących podbudową dla technika mechanika: M.17. Montaż i obsługa maszyn

i urządzeń lub M.19. Użytkowanie obrabiarek skrawających lub M.20 Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi oraz efekty

kształcenia właściwe dla kwalifikacji M.44. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń.

 


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

6







12 PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK (NA PODBUDOWIE M.19.)

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w 4-letnim technikum minimalny wymiar godzin na kształcenie zawodowe wynosi 1500

godzin, z czego na kształcenie zawodowe teoretyczne zostanie przeznaczonych minimum 750 godzin, a na kształcenie zawodowe praktyczne 750 godzin. 

W podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik mechanik minimalna liczba godzin na kształcenie zawodowe została określona dla efektów kształcenia

i wynosi:

- na kształcenie w ramach kwalifikacji M.17. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń lub M.19. Użytkowanie obrabiarek skrawających lub M.20. Wykonywanie

i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi przeznaczono minimum 650 godzin, na kwalifikację M.44. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji

maszyn i urządzeń przeznaczono – minimum 150 godzin.

- na kształcenie w ramach efektów wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia przeznaczono – minimum 430

godzin.

Tabela 3. Plan nauczania dla programu o strukturze przedmiotowej

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Klasa Liczba godzin

tygodniowo 

w

czteroletnim

okresie

nauczania

Liczba godzin 

w

czteroletnim

okresie

nauczania

I II III IV

I  II  I  II  I  II  I  II 

Przedmioty w kształceniu zawodowym teoretycznym

1 Podstawy konstrukcji maszyn 2 2 2 2         4 120

2 Podstawy sterowania i regulacji maszyn 2 2 2 2         4 120

3 Technologia obróbki skrawaniem 3 3 3 3 2 2     8 240

4 Podstawy technik wytwarzania     2 2 2 2     4 120

5 Organizacja procesów produkcji           2 4   3 90

6 Działalność gospodarcza w branży mechanicznej          2       1 30


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin