BEZKRĘGOWCE
Zadanie (0 – 4 pkt.)
Schemat przedstawia przemianę pokoleń u chełbi.
Podpisz zaznaczone elementy oraz podaj, dla każdego z nich, do jakiego pokolenia (bezpłciowe, płciowe) on należy:
1 – ........................pokolenie: ...............................
2 – ..................... pokolenie: .......................................
3 – .........................pokolenie: ................................
4 –...................pokolenie.................................................
W którym miejscu zachodzi mejoza? Zaznacz na rysunku.
Jaki jest to rodzaj mejozy(pre – czy postgamiczna)
Odszukaj i podpisz stadia 1n i 2n
(6p.) U krążkopławów występują odmienne cykle przemiany pokoleń od roślinnych Korzystając z zamieszczonego obok schematu dotyczącego chełbi modrej
a) (1p.) wskaż haploidalne stadium życiowe w tym cyklu …………………..
b) (1p.) wskaż stadium życiowe rozmnażające się bezpłciowo ……………
c) (1p.) wskaż stadium larwalne pokolenia bezpłciowego …………………
d) (1p.) wskaż stadium larwalne pokolenia płciowego ……………………….
e) (2p.) podaj nazwę określającą szczególny typ rozmnażania bezpłciowego tu występujący: ……………………………… i określ własnymi słowami, na czym on polega ………………………………………………...........................
Zadanie Jaki proces przedstawiono na schemacie? Opisz ten proces.
Zadanie . (2 pkt)
Schemat przedstawia podział ciała ukwiała płaszczyznami symetrii.
Podaj nazwę tego rodzaju symetrii ciała i uzasadnij jednym argumentem, że jest ona bardzo korzystna dla tego zwierzęcia.
...................................................................................................................................
Zadanie Gąbki tworzą typowe tkanki. a)tak b)nie
Zadanie U kogo po raz pierwszy pojawiła się mezoderma? .................................
Zadanie Na czym polega istota działania szkieletu hydraulicznego?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zadanie W jaki sposób stułbia usuwa nie strawione resztki pokarmowe ze swojego organizmu?
.......................................................................................................................................................
Zadanie 34 Na podstawie rysunków opisz cykl życiowy motylicy wątrobowej.
ZADANIE 36 (3 p.)
Cykl życiowy motylicy wątrobowej jest bardzo złożony
i oprócz formy dojrzałej składającej jaja obejmuje pięć
stadiów larwalnych.
Przeanalizuj schemat cyklu rozwojowego motylicy
ze szczególnym uwzględnieniem trzech form larwalnych:
miracidium, cerkarii, metacerkarii. Wymień
i krótko scharakteryzuj po jednym przystosowaniu
w budowie wymienionych larw do
warunków, w których bytują
Zadanie 35 Na podstawie rysunków opisz cykl życiowy przywry krwi.
Zadanie Jakie przystosowania do pasożytnictwa posiada onkosfera, i cerkaria?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wyjaśnij, dlaczego podstawowym gatunkiem żywiciela dla włośnia krętego musi być gatunek kanibalistyczny, drapieżny lub padlinożerny
Uzupełnij schemat , podkreśl larwy rozmnażające się partenogenetycznie
Motylica wątrobowa -----jajo-------.............................------sporocysta------........................-------cerkaria------...................
Zadanie 13 (1 pkt) Na rysunkach przedstawiono rózne etapy cyklu rozwojowego motylicy watrobowej, która pasozytuje głównie w watrobie bydła i owiec, a jej zywicielem posrednim jest slimak– błotniarka.
Przedstaw w odpowiedniej kolejnosci etapy cyklu rozwojowego motylicy wątrobowej, wykorzystujac oznaczenia literowe rysunków.
1. ..… ®2. ….. ®3. ….. ®4. ….. ®5. ….. ®6. ….
Zadanie 14. (1 pkt)2008 Poniżej opisano fragment cyklu rozwojowego przywry motylicy wątrobowej. Urzęsiona larwa (miracidium) wnika aktywnie do ciała ślimaka błotniarki moczarowej, gdzie przekształca się w workowatą sporocystę. Wewnątrz każdej sporocysty rozwijają się liczne, również workowate larwy – redie, a wewnątrz każdej redii rozwijają się liczne ruchliwe larwy
– cerkarie. W każdym ślimaku z jednego miracidium może powstać kilkaset cerkarii. Cerkarie opuszczają ciało ślimaka i przekształcają się w otoczone osłonką, przymocowane do roślin nadwodnych stadia inwazyjne – metacerkarie, które razem z roślinami mogą zostać zjedzone przez bydło.
Wyjaśnij znaczenie, jakie ma dla tego pasożyta zwielokrotnienie liczby larw w trakcie cyklu rozwojowego.
......................................................................................................................................................
Zadanie (0 – 2 pkt.) Przyporządkuj każdemu rodzajowi pasożyta odpowiednie przykłady organizmów.
pasożyt wewnętrzny
pasożyt zewnętrzny
wesz ludzka
tasiemiec nieuzbrojony
pijawka lekarska
glista ludzka
włosień spiralny
pluskwa domowa
Zadanie (0 – 5 pkt.) Schemat przedstawia cykl rozwojowy jednego z pasożytów.
Podaj nazwę gatunkową organizmu, którego cykl rozwojowy obrazuje powyższy schemat. Napisz, do jakiej gromady i typu zwierząt on należy.
......................................................................
gromada – ..................................
typ – ....................................
Zadanie Napisz, na czym polega różnica między żywicielem pośrednim i ostatecznym dokonując między nimi odpowiedniego porównania:
Zadanie Wskaż żywiciela ostatecznego i pośredniego pasożyta, którego cykl rozwojowy przedstawiono na schemacie:
żywiciel ostateczny – .............................................................................................................
żywiciel pośredni – ................................................................................................................
Zadanie Przeanalizuj dane zamieszczone w tabeli i dobierz do poszczególnych cech środowiska odpowiadające im cechy budowy i fizjologii dotyczące tasiemca nieuzbrojonego.
Zadanie Na podstawie rysunków podaj dwie cechy podobne i trzy różniące przedstawionych cykli rozwojowych tasiemca Opisz rysunki podając nazwy pasożytów, ich żywicieli i ich larwy .
Zadanie 1. Połącz w pary typy larw z nazwami dorosłych organizmów. 2 pkt.
Zadanie 2. Wybierz prawidłową odpowiedź. Organizm, w którym rozwija się dorosła postać pasożyta nosi nazwę: 1 pkt a) Żywiciel pośredni b) Żywiciel ostateczny c) Żywiciel dorosły
Zadanie 3. Na schematach A, B, C widoczne są zwierzęce pasożyty przewodu pokarmowego człowieka. 3 pkt.
Uzupełnij podaną niżej tabelkę.
Zadanie 4. Schemat przedstawia cykl rozwojowy tasiemca nieuzbrojonego z błędnymi podpisami stadiów rozwojowych. Popraw podpisy na schemacie cyklu rozwojowego tasiemca nieuzbrojonego. Błędne nazwy wykreśl, wpisz w te miejsca prawidłowe nazwy. 1 pkt
Zadanie (0 – 4 pkt.)Wyjaśnij znaczenie pojęć i podaj po jednym przykładzie zwierząt, u których występuje dany typ rozrodu.
Jajorodność .................................................................................................
........................................................................................... np. ..............................................
Żyworodność ................................................................
...........................
np. ..............................................
Zadanie 41 Porównaj dwa schematy rozmnażania tasiemca bąblowca i opisz jego cykl rozwojowy .
(6p.) w oparciu o analizę zamieszczonego obok rysunku tasiemca uzbrojonego oraz swoją wiedzęJ
a) (1p.) określ, czy jest to gatunek obupłciowy, czy rozdzielnopłciowy ……………………………………………….
b) (2p.) określ, czy występuje tu zapłodnienie zewnętrzne, czy wewnętrzne, a swoją opinię poprzyj powołując się na odpowiedni element rysunku
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
c) ( 1p.) określ rolę pełnioną przez szyjkę strobili tasiemca
............................................................................................................................................................................................................
d) (2p.) wyjaśnij, czy rola szyjki związana jest z procesem rozrodu bezpłciowego, czy regeneracji
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Zadanie 42. Heterokseniczny cykl życiowy tasiemca z dwoma żywicielami pośrednimi – schematy Podaj przykład pasożytów, których cykl rozwojowy przebiega według załączonych schematów.
Zadanie
Wybrane larwy tasiemców o cyklu życiowym heteroksenicznym. Jakich tasiemców są larwy na załączonym schemacie
Zadanie Uzupełnij tabelę. Zestawienie wybranych cech rozwoju niektórych tasiemców.
Nazwa tasiemca/ cecha porównawcza
Tasiemiec
uzbrojony
Tasiemiec nieuzbrojony
kręćkowy
Tasiemiec bąblowcowy
Żywiciel pośredni
Miejsce bytowania larwy
&...
Mi3dzian