bhp_sprzataczka.doc

(35 KB) Pobierz
Podstawa Prawna:

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY DLA SPRZĄTACZKI

 

 

 

1.              Uwagi ogólne

 

Do samodzielnej pracy przy na stanowisku sprzątaczki może przystąpić pracownik który uzyskał zezwolenie na pracę przy nim od bezpośredniego przełożonego oraz:

q              posiada ważne przeszkolenie BHP i PPOŻ

q              posiada ważne badania lekarskie bez przeciwwskazań, poświadczone  zaświadczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy

q              posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe,

q              ukończył 18 lat.

 

Pracownik przystępujący do pracy ponadto powinien być:

q              wypoczęty,

q              w stanie nie wskazującym na spożycie alkoholu i narkotyków,

q              ubrany w odzież roboczą, ochronną

 

 

2.              Przed rozpoczęciem pracy:

 

Pracownik powinien:

q              Szczegółowo zapoznać się ze stanowiskową instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.

q              Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (fartuch roboczy, rękawice ochronne, nakrycie głowy, odpowiednie buty). Zdjąć także z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.

q              Zapewnić dobre oświetlenie.

q              Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy. 

q              Upewnić się czy rozpoczęcie pracy  nie spowoduje zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.

q              Zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.

 

 

3.              W czasie pracy:

 

q              Ściśle stosować się do zaleceń:

-              stanowiskowej instrukcji bhp,

-              poleceń i wskazówek  przełożonych.

q              Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.

q              Systematycznie usuwać śmieci, odpady ze śmietniczek. W pomieszczeniach palarni opróżniać zawartość popielniczek, po uprzednim sprawdzeniu, czy nie ma w nich tlących się niedopałków papierosów (w razie potrzeby należy zalać je wodą i dopiero wyrzucić do worków do których zbierane są śmieci).

q              Worki wypełnione odpadkami papieru, makulaturą itp. należy usuwać do zasobników poza budynkiem.

q              Wykonywać prace tylko zlecone przez bezpośredniego przełożonego.

q              Materiały używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych. Narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.

q              W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest zatrzymać obsługiwane maszyny (np. odkurzacze froterki), które mogą spowodować jakiekolwiek zagrożenia.

q              W przypadku przerwy w dostawie prądu należy wyłączyć obsługiwane urządzenia.

q              W razie wątpliwości co do obsługi urządzeń, czy stosowanych metod pracy pracownik winien zwrócić się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej) pod fachowym dozorem przełożonego.

 

 

Pracownikowi nie wolno:             

 

q              nie stosować się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,

q              stosować niebezpieczne metody pracy, tak, by stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,

q              jeśli podłogi są pastowane należy ustawiać tabliczki ,,Uwaga świeżo pastowane- palenie i używanie otwartego ognia zabronione,,. Tabliczka taka powinna znajdować się w miejscu przez okres około 0,5 godziny.

q              składać szmat na grzejnikach i przewodach centralnego ogrzewania,

q              stosować do mycia podłóg benzyny, czy innych palnych rozpuszczalników,

q              pracowania bez nakazanych ochron osobistych,

q              usuwać osłon czy znaków  zabezpieczających,

q              naprawiać samodzielnie sprzęt, który wykorzystuje podczas wykonywanej pracy,

q              naprawiać urządzeń elektrycznych ,

q              dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem,

q              oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,

q              dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek osób bez wiedzy przełożonego,

q              przeszkadzać innym w pracy,

q              tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego i wyłączników prądu elektrycznego,

 

 

4.              Po zakończeniu pracy:

 

q              wyłączyć dopływ energii w sprzątanych pomieszczeniach, sprawdzić, czy są wyłączone wszystkie urządzenia elektryczne, czy są zakręcone krany wodne, czy zamknięty jest dopływ gazu do pomieszczeń (uprzednio sprawdzić, czy np. w pochłaniaczu odkurzacza nie utkwił tlący się niedopałek papierosa),

q              dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych,

q              oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,

q              upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia,

q              przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.

q              pozamykać pomieszczenia po zakończeniu sprzątania.

q              odnieść klucze od sprzątanych pomieszczeń na ustalone miejsce ich przechowywania. 

  

 

 

 

Uwagi dodatkowe:

 

Osoba sprzątająca powinna:

a.              dbać o higienę osobistą  i schludny wygląd,

b.              W razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, czy też prawidłowości pracy urządzeń stosowanych w procesie pracy pracownik winien zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.       

 

 

Sporządził:                                                                                                                           Zatwierdził:

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin