ŚRODKI PRAWNE ORGANÓW PIP.pdf

(276 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 1/4.
1/4. Œrodki prawne organów Pañstwowej Inspekcji
Pracy
1/4. Œrodki prawne organów Pañstwowej Inspekcji Pracy
Spis treœci:
1. Wstêp .................................... 1
1.1. Pojêcie decyzji administracyjnej ............ 2
1.2. Rodzaje i formy decyzji ................... 3
2. Decyzje nakazowe organów PIP ............... 4
2.1. Wymagania dla decyzji nakazowych ......... 4
2.2. Sytuacje, w których organy PIP wydaj¹ decyzje
nakazowe ............................. 6
3. Decyzje nakazowe inspektora pracy ............ 8
3.1. Nakazanie usuniêcia uchybieñ ............. 8
3.2. Wstrzymanie prac lub dzia³alnoœci .......... 9
3.3. Skierowanie do innych prac ............... 10
3.4. Wstrzymanie eksploatacji maszyn i urz¹dzeñ . . 11
3.5. Zakazanie wykonywania pracy lub prowa-
dzenia dzia³alnoœci w miejscach, w których
stan warunków pracy stanowi bezpoœrednie
zagro¿enie dla ¿ycia lub zdrowia ludzi ....... 12
3.6. Nakazanie ustalenia okolicznoœci i przyczyn
wypadku .............................. 12
3.7. Nakazanie wyp³aty nale¿nego wynagrodzenia
za pracê, a tak¿e innego œwiadczenia przys³u-
guj¹cego pracownikowi .................. 13
4. Decyzje nakazowe okrêgowego inspektora pracy . . 13
5. Nienakazowe decyzje inspektora pracy – przyk³ady . 15
5.1. Zatrudnianie m³odocianych ............... 15
5.2. Zatrudnianie dzieci ...................... 15
5.3. Zatrudnianie osób niepe³nosprawnych....... 16
6. Wyst¹pienie inspektora pracy.................. 16
7. Inne œrodki prawne inspektora pracy – przyk³ady . . 17
7.1. Pozwolenie na u¿ytkowanie obiektu budo-
wlanego............................... 17
7.2. Opiniowanie nowych stanowisk dla niepe³no-
sprawnych............................. 17
7.3. Dopuszczenie statku do ¿eglugi ............ 17
8. Wspó³praca PIP z innymi urzêdami i instytucjami. . . 17
1. Wstêp
Kontrola oraz udokumentowanie jej ustaleñ to pierwszy etap dzia³añ prowadzo-
nych przez organy Pañstwowej Inspekcji Pracy wobec podmiotu kontrolowanego.
W drugim etapie organy PIP stosuj¹ œrodki prawne, których celem jest dostoso-
wanie stwierdzonego w trakcie kontroli stanu warunków pracy w zak³adzie pra-
cy do stanu zgodnego z przepisami prawa . W³aœnie œrodki prawne stosowane
przez poszczególne organy Inspekcji zostan¹ omówione poni¿ej.
maj 2008
1
Rozdzia³ 1/4.
Jacek Zalewski
1. Pañstwowa Inspekcja Pracy
maj 2008
OPINIE
1. Państwowa Inspekcja Pracy
Rozdział 1/4.
Możliwości
zaskarżenia
Nie ka¿de rozstrzygniêcie organu kontroli i nadzoru ma charakter decyzji admi-
nistracyjnej. Wyró¿nienie wœród œrodków prawnych, stosowanych przez organy
PIP dwóch grup:
decyzji i
innych œrodków prawnych
– ma znaczenie ze wzglêdu na mo¿liwoœci i tryb zaskar¿enia poszczególnych roz-
strzygniêæ nadzorczych.
Poniewa¿ tylko czêœæ z prezentowanej poni¿ej problematyki ma swoje umocowanie
w ustawie z 13.4.2007 r. o Pañstwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. Nr 89, poz. 589),
w kwestiach nieuregulowanych w tej ustawie maj¹ zastosowanie przepisy ustawy
z 14.6.1960 r. – Kodeks postêpowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 98,
poz. 1071, ze zm.). Stosowanie przez organy inspekcji pracy niektórych œrodków
prawnych zosta³o okreœlone równie¿ w odrêbnych przepisach, a w szczególnoœci
w ustawach:
z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, ze zm.),
z 30.8.2002 r. o systemie oceny zgodnoœci (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, ze
zm.),
z 27.8.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo³ecznej oraz zatrudnianiu osób nie-
pe³nosprawnych (tj. Dz.U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92).
1.1. Pojêcie decyzji administracyjnej
Definicja
Decyzj¹ administracyjn¹ bêdzie (zgodnie z Kpa) ka¿de jednostronne rozstrzyg-
niêcie organu administracji pañstwowej w sprawie indywidualnej, w której imien-
nie oznaczonego adresata (np. pracodawcê) nie wi¹¿e z organem (w naszym
przypadku organem PIP) stosunek zale¿noœci s³u¿bowej lub podporz¹dkowanie
administracyjne, a podstawê rozstrzygniêcia stanowi¹ przepisy prawa powszech-
nie obowi¹zuj¹cego.
Decyzje zawsze rozstrzygaj¹ sprawê co do jej istoty w ca³oœci lub w czêœci, albo
w inny sposób koñcz¹ postêpowanie w danej instancji (art. 104 § 2 Kpa).
Ka¿de dzia³anie organu PIP, które posiada przedstawione powy¿ej cechy, jest de-
cyzj¹ administracyjn¹. Dla charakteru prawnego danego aktu nie ma bowiem zna-
czenia u¿ycie tej, czy innej nazwy.
PRZYKŁAD
Podstawowym œrodkiem prawnym organów PIP (inspektora pracy i okrêgowego inspektora pracy)
jest decyzja nakazowa, która:
jest jednostronnym rozstrzygniêciem inspektora PIP (a wiêc organu administracji pañstwowej),
dotyczy sprawy indywidualnej,
w nag³ówku ma imiennie oznaczonego adresata (np. pracodawcê), który nie jest zwi¹zany z orga-
nem PIP stosunkiem zale¿noœci s³u¿bowej lub podporz¹dkowaniem administracyjnym,
podstaw¹ rozstrzygniêcia s¹ przepisy powszechnie obowi¹zuj¹ce.
Jak widaæ, ze wzglêdu na okreœlaj¹ce j¹ cechy decyzja nakazowa jest decyzj¹ administracyjn¹.
Przepisy prawa dla za³atwienia danej sprawy, nie zawsze wymagaj¹ formy decyzji.
Je¿eli wiêc decyzja zostanie wydana w sprawie, w której jej wydania przepisy nie
przewiduj¹, to jest ona niewa¿na jako wydana bez podstawy prawnej .
2
maj 2008
88695629.005.png 88695629.006.png
1/4. Środki prawne organów Państwowej Inspekcji Pracy
OPINIE
Rozdział 1/4.
1.2. Rodzaje i formy decyzji
W artykule 11 ustawy o Pañstwowej Inspekcji Pracy wymieniono, ¿e organy PIP
mog¹ stosowaæ, nastêpuj¹ce œrodki prawne:
nakaz (zawieraj¹cy decyzje nakazowe ),
wyst¹pienie.
Warto dodaæ, ¿e organy Pañstwowej Inspekcji Pracy maj¹ te¿ prawo do:
wnoszenia powództwa oraz wstêpowania do postêpowania (za zgod¹ powo-
da) przed s¹dem pracy w sprawach o ustalenie istnienia stosunku pracy, a tak¿e
wykonywania innych zadañ okreœlonych w odrêbnych przepisach.
Uprawnienia
Decyzj¹ administracyjn¹ nie jest natomiast wyst¹pienie organu Pañstwowej
Inspekcji Pracy, który to œrodek prawny zosta³ przypisany wszystkim organom
inspekcji.
Decyzje organów Pañstwowej Inspekcji Pracy mog¹ mieæ formê pisemn¹, b¹dŸ
ustn¹ (reguluj¹ to przepisy ustawy o PIP i Kpa). Szczególnym rodzajem decyzji
pisemnej jest decyzja w formie wpisu do dziennika budowy .
Forma decyzji
Decyzja pisemna powinna, zgodnie z art. 107 § 1 Kpa zawieraæ:
oznaczenie organu administracji publicznej,
datê wydania,
oznaczenie strony lub stron,
powo³anie podstawy prawnej,
rozstrzygniêcie,
uzasadnienie faktyczne i prawne,
pouczenie, czy i w jakim trybie s³u¿y od niej odwo³anie,
podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska s³u¿bowego osoby upo-
wa¿nionej do wydania decyzji.
Elementy
decyzji
Decyzja, w stosunku do której mo¿e byæ wniesione powództwo do s¹du powszech-
nego lub skarga do s¹du administracyjnego, powinna zawieraæ ponadto pouczenie
o dopuszczalnoœci wniesienia powództwa lub skargi.
Pouczenie
Nie wszystkie decyzje organów Pañstwowej Inspekcji Pracy wymagaj¹ uzasad-
nienia. Odstêpstwa w tym zakresie przewiduj¹ przepisy ustawy o PIP (zostan¹ one
omówione w czêœci Opinii dotycz¹cej decyzji inspektora pracy).
Uzasadnienie
Decyzja inspektora pracy mo¿e mieæ równie¿ formê ustn¹. Zgodnie z art. 14§2Kpa
sprawy mog¹ byæ za³atwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a prze-
pis prawny nie stoi temu na przeszkodzie . Warto jednak pamiêtaæ, ¿e zarówno
treœæ, jak i istotne motywy takiego za³atwienia sprawy powinny byæ utrwalone
w aktach.
W przypadku kontroli przeprowadzanej przez inspektora pracy, treœæ decyzji ustnych podaje siê
w za³¹czniku do protoko³u kontroli.
PRZYKŁAD
Warunkiem za³atwienia sprawy w formie decyzji ustnej jest mo¿liwoœæ faktyczne-
go jej wykonania do czasu zakoñczenia kontroli (podpisania protoko³u kontroli).
maj 2008
3
88695629.007.png 88695629.008.png
OPINIE
1. Państwowa Inspekcja Pracy
Rozdział 1/4.
2. Decyzje nakazowe organów PIP
2.1. Wymagania dla decyzji nakazowych
Definicja
Decyzj¹ nakazow¹ jest ka¿de wydane przez inspektora pracy (lub okrêgowego in-
spektora pracy) zarz¹dzenie usuniêcia rozpoznanego zagro¿enia lub naruszenia
przepisów oraz zasad bhp ze wskazaniem podstawy prawnej lub naruszonej za-
sady bhp oraz terminu wykonania . W zale¿noœci od charakteru naruszenia prawa
wydawana jest decyzja:
usuniêcia uchybieñ,
wstrzymania prac lub dzia³alnoœci,
skierowania do innych prac,
wstrzymania eksploatacji maszyn i urz¹dzeñ,
zakazania wykonywania pracy lub prowadzenia dzia³alnoœci,
zaprzestania prowadzenia dzia³alnoœci b¹dŸ dzia³alnoœci okreœlonego rodzaju,
ustalenia okolicznoœci i przyczyn wypadku,
wyp³aty nale¿nego œwiadczenia wynikaj¹cego ze stosunku pracy.
Decyzja wydana na piœmie powinna w szczególnoœci zawieraæ:
treϾ decyzji,
podstawê prawn¹ jej wydania,
termin realizacji,
pouczenie o przys³uguj¹cych œrodkach odwo³awczych.
Informowanie
o realizacji
Inspektor pracy (okrêgowy inspektor pracy) ma prawo ¿¹daæ od podmiotu, do
którego zosta³a skierowana decyzja, poinformowania o jej realizacji , wraz z up³y-
wem terminów okreœlonych w tej decyzji.
Podstaw¹ prawn¹ decyzji mo¿e byæ norma (nie myliæ z Polskimi Normami) lub ze-
spó³ norm nale¿¹cych do aktów prawnych bêd¹cych Ÿród³em prawa lub zasad bhp.
Unormowania zawarte w aktach prawnych i zasadach bhp mog¹ stanowiæ podsta-
wê wydania decyzji pod warunkiem, ¿e przedmiot regulacji wi¹¿e siê z warunkami
pracy i ma na celu szeroko pojêt¹ ochronê ¿ycia i zdrowia pracowników w procesie
pracy. Z regu³y decyzje s¹ wydawane w oparciu o przepisy:
ustawy z 13.4.2007 r. o Pañstwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. Nr 89, poz. 589),
ustawy z 26.6.1974 r. – Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, ze zm.),
rozporz¹dzenia MPiPS z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (tj.
Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, ze zm.),
innych bran¿owych rozporz¹dzeñ wykonawczych do Kodeksu pracy,
norm technicznych, budowlanych, itp.
Rodzaje
terminów
W praktyce maj¹ zastosowanie dwa rodzaje terminów wykonania decyzji :
zwyk³e – ustala je w naszym przypadku inspektor pracy (okrêgowy inspektor
pracy),
ustawowe, które s¹ z góry okreœlone przez przepisy.
Trzeba wiedzieæ, ¿e terminy ustawowe nie mog¹ byæ skracane b¹dŸ przed³u¿ane ,
np. w wyniku indywidualnego porozumienia siê pracodawcy i inspektora pracy.
Mo¿e siê tak zdarzyæ, ¿e termin nie zostanie dotrzymany. W takiej sytuacji termin
mo¿e zostaæ przywrócony na proœbê zainteresowanego, jeœli uprawdopodobni on,
4
maj 2008
88695629.001.png 88695629.002.png
1/4. Środki prawne organów Państwowej Inspekcji Pracy
OPINIE
Rozdział 1/4.
¿e uchybienie nast¹pi³o nie z jego winy. Proœbê nale¿y wnieœæ w ci¹gu 7 dni od dnia
ustania przyczyny uchybienia terminu.
Wyznaczaj¹c terminy wykonania decyzji nakazowych, organ je wydaj¹cy stosuje
tzw. decyzje terminowe , które okreœlane s¹ konkretn¹ dat¹, lub czasem od jakie-
goœ zdarzenia .
Termin okreœlony konkretn¹ dat¹ wygl¹da tak, ¿e inspektor pracy nakazuje usuniêcie uchybieñ –
np. wydania pracownikom do sta³ego korzystania stanowiskowych instrukcji bhp do jakiejœ konkret-
nej daty – np. 10 czerwca 2008 r.
W przypadku terminu okreœlonego czasem od zdarzenia – inspektor pracy zaznaczy w decyzji, ¿e
uchybienia maj¹ zostaæ usuniête w ci¹gu, np. dwóch tygodni od zakoñczenia kontroli.
PRZYKŁAD
Wa¿n¹ spraw¹ jest te¿ sposób obliczania, kiedy up³ywa dany termin . Jeœli termin
jest okreœlony konkretn¹ dat¹, to w³aœciwie nie ma k³opotu. Problemy zaczynaj¹ siê,
gdy termin podano w dniach, np.: „14 dni od dorêczenia nakazu”. Obliczaj¹c ter-
min okreœlony w dniach od jakiegoœ zdarzenia nale¿y pamiêtaæ, ¿e nie uwzglêdnia
siê dnia, kiedy to zdarzenie mia³o miejsce, a up³yw ostatniego z wyznaczonej liczby
dni uwa¿a siê za koniec terminu.
Obliczanie
terminu
Nakaz inspektora pracy zosta³ dorêczony 5 wrzeœnia z terminem odwo³ania 14 dni. Przy obliczaniu
terminu odwo³ania nie uwzglêdnia siê dnia 5 wrzeœnia, tak wiêc ostatnim terminem odwo³ania bêdzie
19 wrzeœnia.
PRZYKŁAD
Zdarza siê, ¿e termin zosta³ okreœlony w tygodniach . W takim przypadku termin
odwo³ania up³ywa w ostatnim tygodniu z up³ywem tego dnia, który nazw¹ odpo-
wiada pocz¹tkowemu dniu terminu.
Decyzjê dorêczono we wtorek 13 maja 2008 r. z dwutygodniowym terminem odwo³ania. Poniewa¿
wtorek by³ dniem dostarczenia pisma, to ostatnim dniem terminu odpowiedzi bêdzie równie¿ wtorek
27 maja 2008 r.
PRZYKŁAD
W przypadku, gdy termin okreœlono w miesi¹cach termin odwo³ania up³ywa tego
dnia w ostatnim miesi¹cu, który odpowiada pocz¹tkowemu dniowi terminu, a jeœli
takiego dnia w ostatnim miesi¹cu nie by³o – termin up³ywa ostatniego dnia mie-
si¹ca.
Jeœli pismo urzêdowe dorêczono we wtorek 1 lipca 2008 r. z miesiêcznym terminem odpowiedzi, to ter-
min na udzielenie tej odpowiedzi koñczy siê w pi¹tek 1 sierpnia 2008 r. Natomiast, gdyby pismo dorê-
czono 31 stycznia 2008 r. tak¿e z miesiêcznym terminem udzielenia odpowiedzi, to ostatnim dniem
by³by pi¹tek 29 lutego 2008 r.
PRZYKŁAD
maj 2008
5
88695629.003.png 88695629.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin