Aplikacje_w_Visual_C_2005_Przyklady_apvcpp.pdf
(
306 KB
)
Pobierz
Aplikacje w Visual C++
2005. Przyk³ady
Autor: Mariusz Owczarek
ISBN: 978-83-246-0875-1
Format: B5, stron: 216
Bogaty zbiór rozwi¹zañ czêsto spotykanych
problemów programistycznych jêzyka Visual C++
• Poznaj œrodowisko tworzenia programów w Visual C++ 2005
• Naucz siê sk³adni jêzyka Visual C++
• Wykorzystaj mo¿liwoœci platformy .NET w programach w Visual C++
W kontekœcie programowania przy u¿yciu platformy .NET zwykle mówi siê o jêzykach
Visual Basic i C#. Wiêkszoœæ stron internetowych, artyku³ów i ksi¹¿ek dotycz¹cych
.NET zawiera kod napisany w³aœnie w nich. Co maj¹ zrobiæ programiœci, którzy od lat
u¿ywaj¹ C++ i wcale nie chc¹ rezygnowaæ z jego licznych zalet? Czy jedynym wyborem
jest nauka nowego jêzyka lub pozostanie poza œwiatem programowania dla .NET?
Ksi¹¿ka „Aplikacje w Visual C++ 2005. Przyk³ady” zawiera dziesi¹tki krótkich zadañ
wraz z rozwi¹zaniami, dziêki którym b³yskawicznie zaczniesz wykorzystywaæ mo¿liwoœci
platformy .NET w programach pisanych w jêzyku C++. Poznasz œrodowisko Visual C++
2005 Express Edition oraz podstawowe sk³adniki aplikacji pisanych w Visual C++.
Nauczysz siê miêdzy innymi obs³ugiwaæ dane, przetwarzaæ pliki, korzystaæ z w¹tków
oraz ³¹czyæ aplikacje z internetem. Dowiesz siê tak¿e, jak wykonaæ wiele innych
operacji niezbêdnych w codziennej pracy programisty.
• Œrodowisko Visual C++ 2005 Express Edition
• Elementy aplikacji jêzyka Visual C++
• Przetwarzanie i wyœwietlanie danych
• Praca z plikami
• U¿ywanie okien dialogowych
• Programy wielow¹tkowe
• Stosowanie grafiki w aplikacjach
• Tworzenie programów u¿ywaj¹cych sieci
• Sk³adnia jêzyka Visual C++ w pigu³ce
Przyspiesz wykonywanie codziennych zadañ programistycznych,
stosuj¹c sprawdzone rozwi¹zania
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Rozdział 1. Środowisko Visual C++ 2005 Express Edition ................................... 7
Język C++ a .NET Framework .......................................................................................... 7
Od czego zacząć? ...............................................................................................................8
Podstawy obsługi środowiska ............................................................................................ 8
Wygląd środowiska w trybie budowy aplikacji .............................................................. 11
Struktura projektu ............................................................................................................ 11
Klasa okna głównego ....................................................................................................... 12
Rozdział 2. Podstawowe elementy aplikacji ...................................................... 15
Główne okno ....................................................................................................................15
Przyciski .......................................................................................................................... 20
Etykiety ............................................................................................................................ 21
Pola tekstowe ................................................................................................................... 23
Wprowadzanie danych do aplikacji za pomocą pól tekstowych ..................................... 25
Wprowadzanie danych z konwersją typu ........................................................................ 26
Wyświetlanie wartości zmiennych .................................................................................. 28
Pole tekstowe z maską formatu danych ........................................................................... 28
Pola wyboru i przyciski opcji .......................................................................................... 31
Rozdział 3. Menu i paski narzędzi ..................................................................... 39
Rodzaje menu .................................................................................................................. 39
Komponent MenuStrip .................................................................................................... 39
Menu podręczne .............................................................................................................. 45
Skróty klawiaturowe w menu .......................................................................................... 46
Paski narzędzi .................................................................................................................. 48
Rozdział 4. Wprowadzanie i konwersja danych .................................................. 51
Wprowadzanie danych do aplikacji ................................................................................. 51
Prosta konwersja typów — klasa Convert ....................................................................... 51
Konwersja ze zmianą formatu danych ............................................................................. 52
Konwersja liczby na łańcuch znakowy ........................................................................... 55
Rozdział 5. Tablice, uchwyty i dynamiczne tworzenie obiektów .......................... 57
Tablice ............................................................................................................................. 57
Uchwyty ........................................................................................................................... 62
Dynamiczne tworzenie obiektów — operator gcnew ...................................................... 62
Dynamiczna deklaracja tablic .......................................................................................... 63
4
Aplikacje w Visual C++ 2005. Przykłady
Rozdział 6. Komunikacja aplikacji z plikami ...................................................... 65
Pliki jako źródło danych .................................................................................................. 65
Wyszukiwanie plików ..................................................................................................... 66
Odczyt własności plików i folderów ............................................................................... 67
Odczyt danych z plików tekstowych ............................................................................... 68
Zapisywanie tekstu do pliku ............................................................................................ 71
Zapis danych do plików binarnych .................................................................................. 72
Odczyt z plików binarnych .............................................................................................. 73
Rozdział 7. Okna dialogowe ............................................................................. 75
Okno typu MessageBox ................................................................................................... 75
Okno dialogowe otwarcia pliku ....................................................................................... 77
Okno zapisu pliku ............................................................................................................ 79
Okno wyboru koloru ........................................................................................................ 80
Wybór czcionki ................................................................................................................ 81
Rozdział 8. Możliwości edycji tekstu w komponencie TextBox .......................... 83
Właściwości pola TextBox .............................................................................................. 83
Kopiowanie i wklejanie tekstu ze schowka ..................................................................... 85
Wyszukiwanie znaków w tekście .................................................................................... 85
Wstawianie tekstu między istniejące linie ....................................................................... 86
Elementy grafiki w polu tekstowym ................................................................................ 87
Rozdział 9. Komponent tabeli DataGridView ...................................................... 89
Podstawowe właściwości komponentu DataGridView ................................................... 89
Zmiana wyglądu tabeli .................................................................................................... 92
Dopasowanie wymiarów komórek tabeli do wyświetlanego tekstu ................................ 94
Odczytywanie danych z komórek tabeli .......................................................................... 96
Zmiana liczby komórek podczas działania aplikacji ..................................................... 100
Tabela DataGridView z komórkami różnych typów ..................................................... 103
Przyciski w komórkach — DataGridViewButtonCell .................................................. 106
Komórki z polami wyboru — DataGridViewCheckBoxCell ........................................ 108
Grafika w tabeli — komórka DataGridViewImageCell ................................................ 109
Komórka z listą rozwijaną — DataGridViewComboBoxCell ...................................... 110
Odnośniki internetowe w komórkach — DataGridViewLinkCell ................................ 112
Rozdział 10. Metody związane z czasem — komponent Timer ........................... 115
Czas systemowy ............................................................................................................ 115
Komponent Timer .......................................................................................................... 117
Rozdział 11. Grafika w aplikacjach Visual C++ .................................................. 119
Obiekt Graphics — kartka do rysowania ...................................................................... 119
Pióro Pen ........................................................................................................................ 124
Pędzle zwykłe i teksturowane ........................................................................................ 126
Rysowanie pojedynczych punktów — obiekt Bitmap .................................................. 129
Rysowanie trwałe — odświeżanie rysunku ................................................................... 129
Animacje ........................................................................................................................ 131
Rozdział 12. Podstawy aplikacji wielowątkowych ............................................. 133
Wątki ............................................................................................................................. 133
Komunikacja z komponentami z innych wątków — przekazywanie parametrów ....... 135
Przekazywanie parametrów do metody wątku .............................................................. 137
Klasa wątku — przekazywanie parametrów z kontrolą typu ........................................ 138
Komponent BackgroundWorker .................................................................................... 140
Spis treści
5
Rozdział 13. Połączenie aplikacji z siecią internet ............................................. 145
Komponent WebBrowser .............................................................................................. 145
Przetwarzanie stron Web — obiekt HtmlDocument ..................................................... 148
Protokół FTP .................................................................................................................. 151
Pobieranie zawartości katalogu z serwera FTP ............................................................. 153
Pobieranie plików przez FTP ........................................................................................ 154
Wysyłanie pliku na serwer FTP ..................................................................................... 155
Klasa do wysyłania i odbierania plików z FTP korzystająca z wątków ........................ 157
Rozdział 14. Dynamiczne tworzenie okien i komponentów ................................. 161
Wyświetlanie okien — klasa Form ............................................................................... 161
Komponenty w oknie tworzonym dynamicznie ............................................................ 162
Przesyłanie danych z okien dialogowych ...................................................................... 163
Okno tytułowe aplikacji ................................................................................................. 164
Obsługa zdarzeń dla komponentów tworzonych dynamicznie ..................................... 165
Aplikacja zabezpieczona hasłem ................................................................................... 167
Dodatek A
Skondensowane C++ .................................................................... 169
Skorowidz .................................................................................... 201
Rozdział 11.
Obiekt Graphics
— kartka do rysowania
Większości komponentów wizualnych VC++ zawiera właściwość
Graphics
, dzięki której
można rysować, wypisywać teksty i umieszczać na nich grafiki w postaci bitmapy.
Możesz pomyśleć o właściwości
Graphics
jako o kartce czy płótnie, na którym można
tworzyć grafikę.
Na początku po utworzeniu komponentu jego właściwość
jest „pusta”. Przed
rozpoczęciem rysowania trzeba stworzyć obiekt typu
Graphics
i „podpiąć” do tej właści-
wości. Dopiero na tym obiekcie można rysować. Do tworzenia obiektu
Graphics
służy
metoda
CreateGraphics()
wywoływana na komponencie, na którym chcemy rysować.
Graphics
Oprócz podłoża do rysowania niezbędne są także obiekty klasy
i
, a do wy-
Pen
Brush
świetlania tekstu także obiekt opisujący czcionkę typu
Font
.
— pióro, jakim rysujemy.
Pen
Brush
— (pędzel) rodzaj wypełnienia rysowanych obiektów (kolor, deseń). Mamy dwa
rodzaje pędzli:
SolidBrush
to pędzel jednokolorowy,
TextureBrush
zaś wypełnia obiekty
deseniem z podanej bitmapy.
— określa czcionkę do rysowania napisów.
Font
Zasadę rysowania najlepiej wyjaśni prosty przykład.
Plik z chomika:
EBOOKI-najlepsze-ebooki
Inne pliki z tego folderu:
Adobe_Illustrator_CS_CS_PL_Oficjalny_podrecznik_ilcspo.pdf
(621 KB)
Adobe_InDesign_CS3_CS3_PL_Oficjalny_podrecznik_incs3o.pdf
(7648 KB)
Adobe_InDesign_CS5_CS5_PL_Oficjalny_podrecznik_ind5op.pdf
(1957 KB)
Adobe_PageMaker_7_0_Oficjalny_podrecznik_pm7pod.pdf
(2949 KB)
Adobe_Photoshop_7_Wystarczy_jedno_klikniecie_ph7kli.pdf
(1208 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dla bystrzaków
OnePress
Sensus
Septem
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin