A. Mickiewicz - Dziady cz. III STRESZCZENIE.pdf

(52 KB) Pobierz
Adam Mickiewicz - DZIADY CZĘŚĆ III
streszczenie
prośby Konrada. Rozczarowany mężczyzna czuje się "[...] duszą w
ojczyznę wcielony" i jest przekonany, że potrafi "[...] za milijony
kochać i cierpieć katusze". Zarzuca Bogu, że ten jest zbyt nieczuły, za
bardzo kieruje się chłodnym rozsądkiem i wzywa Boga do walki "na
serca". Konrad zwątpił w miłość i sprawiedliwość Pana. Jego bunt
wynika jednak również z pychy - opętany przez szatana mężczyzna
posuwa się do bluźnierstwa, określając Boga mianem "cara".
przy drzwiach prosi, by zgromadzeni wysłuchali historii Cichowskiego -
młodego człowieka, który torturowany nie wydał swych towarzyszy,
lecz poniósł za to olbrzymią karę, stał się bowiem zupełnie innym
człowiekiem. Literaci, o klasycznych poglądach na sztukę, nie widzą w
opowiedzianej historii materiału i inspiracji dla swojej twórczości.
Młodzi Polacy wychodzą z salonu, a zbulwersowany wypowiedziami
literatów Wysocki wygłasza znamienne zdanie:
Na powstanie III części "Dziadów" Adama Mickiewicza miało wpływ
kilka czynników. Przede wszystkim poeta zaczerpnął z doświadczeń,
jakie zdobył w czasie swej działalności najpierw w kręgach Filomatów,
a później w założonym przez nich tajnym stowarzyszeniu Filaretów.
Powodowała nim również chęć podsumowania wyników powstania
listopadowego oraz próba usprawiedliwienia się przed rodakami, że nie
wziął udziału w powstaniu.
Scena 3
"[...] Nasz naród jest jak lawa
Do więzienia przybywa ksiądz Piotr, bernardyn wezwany przez
zaniepokojonego sytuacją strażnika. Piotr, przepełniony wiara i pokorą,
odprawia egzorcyzmy i wypędza szatana. Dusza Konrada zostaje
ocalona, bowiem złorzeczył Bogu w imię miłości do ojczyzny i chęci
wyzwolenia ukochanego narodu. Ksiądz ratuje również Rollisona, który
popadł w obłęd wywołany cierpieniami w czasie zadawanych mu tortur.
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa
Dramat opisuje wydarzenia, które nastąpiły w latach 1820-1823, chociaż
główna część utworu to wypadki mające miejsce w 1823 roku.
Lecz wewnątrz ognia sto lat nie wyziębi
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi."
Utwór rozpoczyna się od słów, w których poeta dedykuje dramat: "[...]
świętej pamięci [...] narodowej sprawy męczennikom". Dalej następuje
przedmowa, w której Mickiewicz wyjaśnia przesłanki, które skłoniły go
do napisania "Dziadów". Następnie pojawia się Prolog zawierający opis
sceny duchowej przemiany Gustawa. Widzimy bohatera osadzonego w
więzieniu, który pod wpływem wydarzeń i dręczących go rozterek
przybiera imię Konrad. Po tym zdarzeniu następują po sobie kolejne
sceny dramatu.
Scena 4
Scena 8 (Pan Senator)
Akcja dzieje się w domu na wsi, w okolicach Lwowa. Ewa zasypiając
modli się o ocalenie niewinnych, wileńskich dzieci, które car chce
unicestwić. Ukazują się anioły, które nad głową dziewczynki splatają
wieniec z kwiatów - symbol niewinności. Ewa doznaje widzenia, w
czasie którego jej dusza jednoczy się ze Stwórcą.
Doktor (noszący cechy ojczyma Słowackiego) i Nowosilcow prowadzą
rozmowę na temat spisku, jaki odkryto wśród wileńskich studentów.
Kiedy do Senatora zgłasza się Kanissyn - kupiec, któremu Nowosilcow
jest winny pieniądze, ten rozkazuje uwięzić jego syna. Poplecznik
Senatora - Pelikan - przypomina o konieczności rozwiązania sprawy
Rollisona, który ku zaskoczeniu oprawców przeżył srogie tortury. W tej
samej chwili lokaj anonsuje przybycie matki Rollisona, która ma ze
sobą list zawierający prośbę księżnej o uwolnienie chłopca. Niewidoma
kobieta błaga o możliwość spotkania z synem, a tymczasem z sali
balowej mieszczącej się obok wchodzi dama, która prosi Senatora, by
wysłuchał "sercowego" koncertu (autor zastosował tu grę słów - mają
wysłuchać koncertu Henryka Hertza, którego nazwisko oznacza
"serce"). Nowosilcow wyraża swe zdziwienie tak długim okresem
uwięzienia chłopca, co wydaje się dobrze rokować zdaniem pani
Kmitowej, która towarzyszy matce Rollisona. Kiedy kobiety odchodzą,
Senator zaleca ukaranie lokaja i zabiera się do przesłuchiwania księdza
Piotra. Chce mu udowodnić udział w spisku. Doktor jest innego zdania -
sugeruje, by winę zrzucić na księcia Czartoryskiego. Odchodząc, ksiądz
Piotr wieszczy obecnym szybką śmierć.
Scena 1 (WiĘzienie)
Scena 5 (Widzenie ks. Piotra)
Jest wigilia Bożego Narodzenia. Więźniowie (Adolf [Januszkiewicz],
Frejend, Jacek [Pietraszkiewicz], Jakub [Jagiełło], ksiądz Lwowicz,
Feliks Kółakowski, Suzin i Tomasz [Zan]), dzięki uprzejmości
strażnika-Polaka, mogą spotkać się w celi jednego z towarzyszy -
Konrada. Ci, którzy są w uwięzieniu dłużej i są bardziej doświadczeni
opowiadają o tym, jak wygląda życie w zamknięciu. Sobolewski opisuje
towarzyszom niedoli scenę wywozu dzieci i młodzieży na Syberię (w.
188-295). Inny więzień, Żegota [Domeyko], opowiada natomiast
historię o diable i ziarnie (w. 330-349). Uwięzieni mężczyźni wśród
rozmów śpiewają także pieśń ułożoną przez Konrada, której refren
brzmi następująco:
Piotrowi, pogrążonemu w modlitwie w celi klasztornej, Bóg zsyła
widzenie. Ukazuje mu dzieje udręczonego narodu i wyjawia sens
doznawanych cierpień. Historia Polski ma być powtórzeniem losów
Jezusa Chrystusa. Jak On, naród polski ma umrzeć i jak On -
zmartwychwstać, by w chwale zbawić świat, wyzwolić go spod jarzma
niewoli. Ksiądz widzi także zsyłaną młodzież, wśród której jest również
"dziecię", które ma być "obrońcą". Przyszły Mesjasz - "namiestnik
wolności na ziemi" - nosi sekretne imię "Czterdzieści i Cztery".
Scena 6 (Wizja Senatora)
"Tak! Zemsta, zemsta, zemsta na wroga!
Scena balu
Pijany Nowosilcow dręczony jest przez diabły. Marzy o ogromnych
zaszczytach i nieprzebranym bogactwie, raduje się całkowitym
posłuszeństwem swych sług, którzy z zawiścią patrzą na wysoką
pozycję Senatora. Tymczasem w wizji pojawia się car, który tym razem
nie jest mu przychylny. Poplecznicy wykorzystują to, teraz odkrywając
swe prawdziwe oblicza. Senator czuje się nieszczęśliwy i zagubiony bez
carskiego poparcia.
Z Bogiem i choćby mimo Boga!"
Goście próbują wszelkimi sposobami przypodobać się Senatorowi. Dla
kariery matki są nawet gotowe zaryzykować cześć swoich córek.
Obecnych na balu można podzielić na dwie grupy: "stronę lewą", w
skład której wchodzą małżeństwo Sowietników, Dama, Matka,
Pułkownik i Registrator, i "stronę prawą", którą reprezentują goście,
niekryjący swego krytycznego zdania na temat popleczników Senatora.
Jeden z nich - Justyn Pol - chce zabić Nowosilcowa, lecz odwodzi do od
tego Bestużew. Zabawa ustaje, gdy na balu pojawiają się ksiądz Piotr i
pani Rollison. Zrozpaczona kobieta, poznawszy podstęp Doktora i
Pelikana, w wyniku którego wypchnięto jej syna z okna, a potem
upozorowano samobójstwo, przeklina ich. Doktor ginie od uderzenie
pioruna, a przerażeni goście uciekają. Ksiądz Piotr, próbując ostrzec
Senatora i Pelikana, opowiada im historie biblijne.
To utwór pełen pasji i złości, która przepełnia uwięzionych ludzi.
Konrad, przekonany o swej wyjątkowości, próbuje poznać przyszłość,
ale jego wysiłki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów (scena tzw.
Małej Improwizacji). Spotkanie dobiega końca i więźniowie wracają do
swoich cel.
Scena 7 (Salon Warszawski)
Scena 2 (Wielka Improwizacja)
Blisko drzwi grupa ludzi (Adolf, Zenon Niemojewski i dwóch Polaków
w podeszłym wieku) prowadzi rozmowę na temat prześladowań. Przy
stoliku w głębi siedzą natomiast oficerowie i damy, literaci i urzędnicy,
którzy ubolewają nad wyjazdem Nowosilcowa ze stolicy. Ich zdaniem,
Senator - jak nikt inny - potrafił urządzać bale. Młoda kobieta siedząca
Konrad, pewny swej wyjątkowej pozycji i mocy, żąda od Boga, by ten
dał mu władzę nad "rządem dusz". Wierzy, ze potrafi dać swemu
narodowi szczęście i wolność. Stwórca pozostaje jednak obojętny na
837694132.001.png
 
Konrad, którego właśnie prowadzono na przesłuchanie, spotyka po
drodze księdza Piotra. Ten przepowiada mu:
"Ty pojedziesz w daleką, nieznaną drogę;
Będziesz w wielkich, bogatych i rozumnych tłumie".
Przegląd wojsk
Mamy tu opis wojskowej parady i obraz uległego tłumu poddanych
cara. Pojawia się ironiczny komentarz poety na temat złudnego
"ucywilizowania" Rosji. Przygnębiający jest obraz placu po paradzie, na
którym pozostały ciała żołnierzy:
"Biorą ich z ziemi policyjne sługi
I niosą chować; martwych, rannych społem".
Mickiewicz opowiedział tu również historię rekruta z Litwy oraz los
sługi, który zamarzł pozostawiony na siarczystym mrozie.
Fragment zakończony jest apostrofą: " Ach, żal mi ciebie, biedny
Słowianinie".
Do przyjaciół Moskali
Utwór jest hołdem złożonym pamięci dekabrystów (A. Bestużewa i K.
Rylejewa). Mickiewicz w klarowny sposób wyraża tu swe polityczne
poglądy. Krytykuje despotyzm carski i postępowanie podległych mu
Rosjan. Jednoczy się z tymi, którzy, podobnie jak Polacy, walczą o
wyzwolenie spod dyktatury cara i marzą o wolności i szczęśliwym
kraju.
Podsumowanie
W dramacie Mickiewicz zastosował metodę synkretyzmu gatunkowego.
Zerwał z regułą trzech jedności. Kompozycję utworu cechuje
fragmentaryczność, pojawiają się luźno powiązane ze sobą epizody.
Obok scen realistycznych, pełnych patosu i wysokiego tonu, wprowadził
poeta również sceny o charakterze mistycznym. Obrazy dramatyczne
przeplatają się tu z wątkami komediowymi (czarny humor) i groteską.
Opisane sceny są zróżnicowane pod względem ładunku emocjonalnego,
historie są bardzo plastyczne i sugestywne w odbiorze.
"Dziady" jako dramat romantyczny
- niespełniona reguła trzech jedności: miejsca (cela Konrada, klasztor
bernardynów, pałac Nowosilcowa, cmentarz w okolicach Wilna, dworek
mieszczący się pod Lwowem, Warszawa, Petersburg), czasu (akcja
obejmuje okres około roku, ale między poszczególnymi scenami
pojawiają się liczne luki czasowe) i akcji (tematyka scen jest bardzo
zróżnicowana, a każdą z nich cechuje odrębna dramaturgia).
- sceny realistyczne cechuje wieloprzestrzenność (liczne szczegóły o
autentycznym charakterze np. pochodzące z opisu celi Konrada), a
realizm przeplata się tu ze scenami symbolicznymi (cela to grób, ale i
kolebka narodzin Konrada). Taki sposób realizacji utworu zbliża go do
misterium z okresu średniowiecza. Mamy tu bowiem podział na prawą
(dobrą) i lewą (złą) stronę, a świat postrzegany jest w układzie
pionowym: piekło, ziemia, niebo.
- różne rodzaje czasu:
a. historyczny (daty i wydarzenia, których uczestnikami są autentyczne
postaci historyczne)
b. religijny (złożony z cykli, wyznaczanych okresem od jednego do
drugiego święta; ważne wydarzenia religijne odpowiadają mistycznym
przeżyciom postaci, np. Wielkanoc łączy się z widzeniem ks. Piotra, a
Boże Narodzenie z Wielką Improwizacją, która zwiastuje powtórzenie
losów Zbawiciela)
c. mistyczny ( cykl agrarny: zima symbolizuje umieranie, niewolę,
podczas gdy wiosna staje się symbolem zmartwychwstania, zapowiedzią
wolności. Ziarno to natomiast młodzież, która przygotowuje się do
kiełkowania w ukryciu - w niewoli)
- wielka różnorodność postaci
historyczne:
- występujące pod własnym, autentycznym nazwiskiem - Sobolewski,
Pelikan, Wysocki, Bajkow
- ukryte pod pseudonimem - Doktor - August Becu
fikcyjne
- ukazane poprzez nakreślenie rysów psychologicznych i przepuszczone
przez pryzmat satyry (literaci w Salonie Warszawskim) lub karykatury
(Senator)
- symboliczne - noszące cechy wielkości, wzniosłości i niewinności
(Ewa, ks. Piotr)
fantastyczne
- przedstawione w oparciu o średniowieczne alegorie (duch dobre i złe,
zjawy).
- liczne nawiązania do Biblii, wyrażone w przedstawionych wątkach,
motywach fabularnych, ale i w postaci symboli, w zawartych wzorcach
osobowych, przekonaniach filozoficznych i prawdach moralnych. Autor
zestawia dzieje ojczyzny z losem Chrystusa; studentów porównuje do
wiedzionych na rzeź niewiniątek, a cara określa mianem Heroda.
Konrad jest tu Samsonem, a Petersburg - wieżą Babel i Babilonem.
W opisie widzeń łatwo natomiast zauważyć naśladowanie stylu
charakterystycznego dla Apokalipsy według św. Jana i Ewangelii.
- kompozycja utworu jest luźna, nie ma tu wyraźnych związków
przyczyna - skutek, a poszczególne sceny znacznie różnią się poruszaną
tematyką
- przemieszano tu również rodzaje literackie: obok liryki (Wielka
Improwizacja) występuje epika (Ustęp) i dramat (Pan Senator)
- pojawiają się fragmenty śpiewane, operowe
- występuje połączenie wielu konwencji i pojęć estetycznych:
fantastyka + realizm
język potoczny, mówiony + symboliczny, mistyczny sposób wyrażania
się
komizm + tragizm
wzniosłość i powaga + ironia, satyra i groteska.
- dualistyczna wizja świata: obok rzeczywistości realnej występuje świat
nadprzyrodzony, ponadzmysłowy. Wydarzenia prawdopodobne wiążą
się ściśle z metafizycznymi: Wielka Improwizacja to zarówno efekt
choroby (epilepsja), jak i opętania duszy przez złe moce, natomiast
piorun to jednocześnie zjawisko przyrodnicze, jaki i kara za grzechy.
Wszystkie przedstawione cechy tworzą dramat romantyczny
przepełniony mnogością znaczeń i wątków. I tak mamy:
patriotyzm - cierpienie polskiej młodzieży
bunt Konrada wobec losu, jaki zgotował Polakom Bóg - Wielka
Improwizacja
przekonanie poety o roli Polski jako mesjasza - "Polska Chrystusem
narodów"
objawienia woli Boga - widzenie księdza Piotra
surowa ocena społeczeństwa - Salon Warszawski
zdanie poety na temat wrogów ojczyzny - Sen Senatora, Ustęp, Pan
Senator.
Trzecia część "Dziadów" Adama Mickiewicza jest próbą przełamania
pasma nieszczęść dotykających naród polski. Mesjanizm jest tu drogą
do objaśnienia sensu cierpienia prześladowanych Polaków. Jest też
źródłem nadziei na "zmartwychwstanie" - na wolność.
Ogromna różnorodność zawartych w utworze przesłań, a także ich
uniwersalny charakter czynią ten dramat ciągle aktualnym i dają
możliwość odkrywania go na nowo.
Scena 9 (Noc Dziadów)
Kobieta w czerni i Guślarz (bohaterowie II części "Dziadów") idą w
stronę kaplicy. Żałobniczka wspomina swoje wesele, na którym pojawił
się duch z krwawą raną na sercu. Postaci trafiają na cmentarz, a tu
ukazują im się zjawy. Pojawia się "trup świeży" Doktora, który za swe
przewinienia cierpi męki piekielne, a także "trupisko obrzydłe"
(Bajkow), które wodzi na pokuszenie czart-dziewica i które na strzępy
rozrywają psy. Guślarz chce przywołać ducha nieszczęśliwego
kochanka, lecz ukazuje się Jeździec o krwawiącym sercu. Mówi, że
nieprzyjaciele narodu zabili go , wbijając mu swe miecze "aż po dusze" i
jedynym ratunkiem jest śmierć. Natomiast rana na czole, której sam jest
sprawcą, może zostać uleczona tylko przez Boga.
UstĘp do III czĘŚci "Dziadów"
Droga do Rosji
Opis podróży do Rosji. Dokoła jadących kibitek rozciąga się "[...] kraina
pusta, biała i otwarta". Ludzie skazani na zesłanie, siedzą ciasno
stłoczeni w wozach. Na ich twarzach maluje się rozpacz, ale i złość:
"[...] więzień, chociaż w słomie siedzi,
Jak dziko patrzy! Jaki wzrok dumny."
Przedmieście stolicy
Wozy dojeżdżają do przedmieścia miasta. Następuje opis wielkiego
przepychu, z jakim zbudowano carską rezydencję w Carskim Siole,
położonym pod Petersburgiem:
" Ileż trzeba było spisków,
Ilu niewinnych wygnać albo zabić,
Ile ziem naszych okraść i zagrabić,
Póki krwią Litwy, łzami Ukrainy
I złotem Polski hojnie zakupiono
Wszystko, co mają Paryże, Londyny".
Petersburg
Mickiewicz przedstawia historię powstania miasta:
" W głąb ciekłych piasków i błotnych zatopów
Rozkazał wpędzić sto tysięcy palów
I wdeptać ciała stu tysięcy chłopów",
a
"[...] kto widział Petersburg, ten powie:
Że budowały go chyba szatany."
Poeta ukazał cara jako człowieka, który swym okrucieństwem
dorównuje samemu diabłu. Wśród owego przepych przechadzają się
dworzanie, między którymi chyłkiem przemyka raz po raz młody
zesłaniec - "Pielgrzym sam jeden", który z nienawiścią patrzy na dwór
carski. W tym piekle zdarzają się jednak i dobrzy ludzie, określani tu
mianem "drugiego człowieka" (Józef Oleszkiewicz), który
przekazawszy datki potrzebującym, próbuje pocieszać nieszczęśliwego
Pielgrzyma.
Pomnik Piotra Wielkiego
Dawaj młodzi ludzie - Pielgrzym i "wieszcz rosyjski" (Puszkin albo
Rylejew) obserwują pomnik cara. Jest on dla nich symbolem
okrucieństwa, tyranii i reżimu.
837694132.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin