dla dzieci 4,5-letnich „Jagódki” w Miejskim Przedszkolu nr 57
im. Krasnala Hałabały w Katowicach
na miesiąc kwiecień 2005 roku
TEMATYKA:
1. „Słońce przygrzewa a Hałabała o wiośnie śpiewa ”.
2. „Hałabała Ci to powie, dbaj o czystość, bo to zdrowie”.
3. „Śmieci tu, śmieci tam Hałabała o ekologii powie nam ”.
4. „W teatrze przed kurtyną nasz Hałabała występuje z uśmiechniętą miną”.
„Słońce przygrzewa a Hałabała o wiośnie śpiewa ”.
CEL GŁÓWNY: rozpoznawanie charakterystycznych cech wiosny
CELE OPERACYJNE: dziecko:
- Zna oznaki wiosny
- Zna nazwę nowej pory roku
- Umie wykonać pracę plastyczną
- Umie poruszać się przy muzyce
- Zna wybrane elementy przyrody
- Liczy swoje palce u rąk i u stóp
II
- „Nowy tydzień” - zmiana gazetki tematycznej, porządkowanie kącika przyrody.
- „Zgadnij, co gra?” – zabawa muzyczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- „Wiosenne kolorowanki” – kolorowanie obrazków wybranych przez dzieci.
- Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza – rymowanki („Moje ...” przewodnik str. 70).
- Ćwiczenia słuchowe: podział na sylaby nazw przedmiotów pokazywanych przez n-la.
- „Lustro” – zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo – ruchową
- Zapoznanie z nazwą nowej pory roku na podstawie wiersza D. Gellner „Pierwszy dzień wiosny” („Moje 5 lat” przewodnik str. 72).
- Improwizacja ruchowa z zielonymi wstążkami do utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna”.
- „Wiosenne kwiaty” – zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów (krokus, sasanka, przebiśnieg). Wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania.
- „Krokus” – praca plastyczna wg wzoru.
- „Liczymy palce u rąk i stóp” – zabawa dydaktyczna. Wykorzystanie elem. programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf.
- „Nasze instrumenty” – konstruowanie instrumentów muzycznych z puszek, kartoników i różnego rodzaju materiału (groch, kamyczki, piasek, mak, ryż np.).
- „Czyje to gniazda?” – łączenie ptaka z jego gniazdem („Moje ....” cz. 4 str. 31). Opowiadanie o ptakach przylatujących z ciepłych krajów.
- „Wiosna” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
- „Co wiemy o wiośnie?” – zabawa dydaktyczna. Praca w zespołach. Podsumowanie tematyki tygodnia.
- „Zabawa w kolory” – wyszukiwanie w sali zabawek, które są w kolorze podanym przez n-la.
- „Pani wiosna” – kolorowanie sylwety.
- „Wiosenne zabawy” – zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym
- Ćwiczenia graficzne – kolorowanie pól na zadane kolory („Moje ...) cz.4, str. 25).
- Zabawy ruchowe przy piosenkach o tematyce wiosennej.
- „Ruchy naprzemienne” – zabawy przy pianinie, wykorzystanie elem. met. P. Dennisona.
„Hałabała Ci to powie, dbaj o czystość, bo to zdrowie”.
CEL GŁÓWNY: kształtowanie nawyku dbania o swoje zdrowie
- wie, że należy dbać o swoje zdrowie
- potrafi lepić z plasteliny
- odczytuje imiona kolegów z grupy
- rozwiązuje zagadki
- uczestniczy w „Dniu Czyściocha”
-
- „Nowy tydzień z Hałabałą” – przywitanie się dzieci z krasnalem, zmiana gazetki tematycznej.
- „Ulepianki” – ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni – lepienie z plasteliny wałeczków, formowanie z wałeczków dowolnych kształtów.
- „Różne czynności” – zabawa ruchowa wg pomysłu n-lki.
- „Listonosz” – zabawa z wykorzystaniem elem. metody I. Majchrzak.
- „Rozpoznaj zapach” – zabawa dydaktyczna rozwijająca zmysł węchu.
- Poznanie sposobów zapobiegania chorobom na podstawie opowiadania n-lki z wykorzystaniem kukiełki Krasnala Hałabały.
- Segregowanie przedmiotów, przyborów służących do mycia się i przedmiotów kojarzących się z lekarzem i apteką. Wykorzystanie elem. met. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- „U lekarza” – zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych wg pomysłu n-lki w formie opowieści ruchowej.
- „U dentysty” – zapoznanie dzieci z pracą lekarza stomatologa na podstawie ilustracji i opowiadania n-lki.
- Ocena postępowania postaci przedstawionych na obrazkach w książce „Moje 5 lat” cz. 4 str. 33
- Zorganizowanie w p-lu „Dnia Czyściocha”; uświadomienie dzieciom, że należy dbać o swoje zdrowie.
- „Przybory toaletowe” – praca plastyczna.
- „Poznajemy swoje ciało” – zabawa dydaktyczna; poznanie i właściwe nazywanie odpowiednich części ciała. Wykorzystanie wierszyka („Moje ...” przewodnik, cz.4 str. 100)
- „Zdrowotna zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek słownych, muzycznych i ruchowych związanych ze zdrowiem. Podsumowanie tematyki tygodnia.
- „Ciuciubabka” – zapoznanie dzieci z nową zabawą.
- „Co tu nie pasuje?” – odszukiwanie przedmiotów nie pasujących do pozostałych („Moje ....” cz. 4 str. 35).
- „Najciekawsza budowla” – konkurs na najciekawszą budowlę z klocków różnego materiału.
- „Nasze kolorowanki” – kolorowanie obrazków dotyczących tematyki tygodnia.
- „Czy chudzi czy grubi”- tańce integracyjne przy muzyce z płyty CD.
- „Esy floresy” – ćwiczenia kształtujące sprawność manualną ręki.
„Śmieci tu, śmieci tam Hałabała o ekologii powie nam ”.
CEL GŁÓWNY: wie, że należy dbać o środowisko
- rozumie znaczenie słowa „ekologia”
- bierze udział w Sprzątaniu Świata, rozumie jego idee
- wykonuje Eko-stworka z nieużytków
- rozpoznaje brzmienie instrumentów perkusyjnych
- potrafi puszczać bańki mydlane
- „Nowy tydzień” – zmiana gazetki tematycznej, przedstawienie tematyki tygodnia.
- Układanie PUS-ów.
- „Zrób tak jak ja” – zabawa dydaktyczna; zapamiętywanie i odtwarzanie przez dzieci pokazanych czynności przez n-lkę.
- „Zaczarowany worek” – zabawa dydaktyczna; rozpoznawanie dźwięków znanych dzieciom instrumentów perkusyjnych.
- „Nie daj opaść balonikowi” – podrzucanie balonów w górę i odbijanie rękami, starając się utrzymać go jak najdłużej nad głową.
- „Ekologiem być” – rozmowa n-lki z dziećmi przy gazetce tematycznej n.t. segregacji śmieci, odpadów np. Wykorzystanie kukiełki krasnala Hałabały. Wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania: ekologia.
- „Dzień ekologa” – udział dzieci w corocznej akcji „Sprzątanie świata”. Sprzątanie najbliższej okolicy przedszkola.
- „Eko-song” – śpiewanie znanych dzieciom piosenek przy akompaniamencie gitary.
- „Eko-stworek” – praca plastyczna z nieużytków. Kształtowanie wyobraźni dzieci.
- „Inwentaryzacja” – liczenie znikających obiektów i ustalenie ile ich jest. Rozszerzanie zakresu liczenia. Wykorzystanie elem. programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- „Eko-ścieżka” – zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem elem. met. W. Sherborne.
- „Ekologiczne zabawy” – ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci poprzez zapamiętywanie tego, co widnieje na pokazywanych przez moment obrazkach.
- „Ekologiczna zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek różnego rodzaju. Praca w zespołach.
- „Farma” – gra dydaktyczna. Ustalenie reguł i przestrzeganie ich.
- ...
anula78kr