plan pracy 4 , 5 latki kwiecień.doc

(52 KB) Pobierz
„Hałabała Ci to powie, że ruch to zdrowie”

 

 

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej

dla dzieci 4,5-letnich „Jagódki” w Miejskim Przedszkolu nr 57

im. Krasnala Hałabały w Katowicach

na miesiąc kwiecień 2005 roku

 

 

TEMATYKA:

1.    „Słońce przygrzewa a Hałabała o wiośnie śpiewa ”.

2.    „Hałabała Ci to powie, dbaj o czystość, bo to zdrowie”.

3.    „Śmieci tu, śmieci tam Hałabała o ekologii powie nam ”.

4.    „W teatrze przed kurtyną nasz Hałabała występuje z uśmiechniętą miną”.

 

 

 

 

„Słońce przygrzewa a Hałabała o wiośnie śpiewa ”.

 

CEL GŁÓWNY:  rozpoznawanie charakterystycznych cech wiosny

 

CELE OPERACYJNE: dziecko:

-          Zna oznaki wiosny

-          Zna nazwę nowej pory roku

-          Umie wykonać pracę plastyczną

-          Umie poruszać się przy muzyce

-          Zna wybrane elementy przyrody

-          Liczy swoje palce u rąk i u stóp

 

 

 

I

 

II

 

III

 

 

-          „Nowy tydzień” - zmiana gazetki tematycznej, porządkowanie kącika przyrody.

-          „Zgadnij, co gra?” – zabawa muzyczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

-          „Wiosenne kolorowanki” – kolorowanie obrazków wybranych przez dzieci.

-          Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza – rymowanki („Moje ...” przewodnik str. 70).

-          Ćwiczenia słuchowe: podział na sylaby nazw przedmiotów pokazywanych przez n-la.

-          „Lustro” – zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo – ruchową

 

 

-          Zapoznanie z nazwą nowej pory roku na podstawie wiersza D. Gellner „Pierwszy dzień wiosny” („Moje 5 lat” przewodnik str. 72).

-          Improwizacja ruchowa z zielonymi wstążkami do utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna”.

-          „Wiosenne kwiaty” – zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów (krokus, sasanka, przebiśnieg). Wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania.

-          „Krokus” – praca plastyczna wg wzoru.

-          „Liczymy palce u rąk i stóp” – zabawa dydaktyczna. Wykorzystanie elem. programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.

-          Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf.

-          „Nasze instrumenty” – konstruowanie instrumentów muzycznych z puszek, kartoników i różnego rodzaju materiału (groch, kamyczki, piasek, mak, ryż np.).

-          „Czyje to gniazda?” – łączenie ptaka z jego gniazdem („Moje ....” cz. 4 str. 31). Opowiadanie o ptakach przylatujących z ciepłych krajów.

-          „Wiosna” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

-          „Co wiemy o wiośnie?” – zabawa dydaktyczna. Praca w zespołach. Podsumowanie tematyki tygodnia.

 

 

 

 

-          „Zabawa w kolory” – wyszukiwanie w sali zabawek, które są w kolorze podanym przez n-la.

-          „Pani wiosna” – kolorowanie sylwety.

-          „Wiosenne zabawy” – zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym

-          Ćwiczenia graficzne – kolorowanie pól na zadane kolory („Moje ...) cz.4, str. 25).

-          Zabawy ruchowe przy piosenkach o tematyce wiosennej.

-          „Ruchy naprzemienne” – zabawy przy pianinie, wykorzystanie elem. met. P. Dennisona.

 

 

 

 

„Hałabała Ci to powie, dbaj o czystość, bo to zdrowie”.

 

CEL GŁÓWNY:  kształtowanie nawyku dbania o swoje zdrowie

 

CELE OPERACYJNE: dziecko:

-          wie, że należy dbać o swoje zdrowie

-          potrafi lepić z plasteliny

-          odczytuje imiona kolegów z grupy

-          rozwiązuje zagadki

-          uczestniczy w „Dniu Czyściocha”

-           

 

 

I

 

II

 

III

 

 

-          „Nowy tydzień z Hałabałą” – przywitanie się dzieci z krasnalem, zmiana gazetki tematycznej.

-          „Ulepianki” – ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni – lepienie z plasteliny wałeczków, formowanie z wałeczków dowolnych kształtów.

-          „Różne czynności” – zabawa ruchowa wg pomysłu n-lki.

-          „Listonosz” – zabawa z wykorzystaniem elem. metody I. Majchrzak.

-          „Rozpoznaj zapach” – zabawa dydaktyczna rozwijająca zmysł węchu.

 

 

-          Poznanie sposobów zapobiegania chorobom na podstawie opowiadania n-lki z wykorzystaniem kukiełki Krasnala Hałabały.

-          Segregowanie przedmiotów, przyborów służących do mycia się i przedmiotów kojarzących się z lekarzem i apteką. Wykorzystanie elem. met. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.

-          „U lekarza” – zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych wg pomysłu n-lki w formie opowieści ruchowej.

-          „U dentysty” – zapoznanie dzieci  z pracą lekarza stomatologa na podstawie ilustracji i opowiadania n-lki.

-          Ocena postępowania postaci przedstawionych na obrazkach w książce „Moje 5 lat” cz. 4 str. 33

-          Zorganizowanie w p-lu „Dnia Czyściocha”; uświadomienie dzieciom, że należy dbać o swoje zdrowie.

-          „Przybory toaletowe” – praca plastyczna.

-          „Poznajemy swoje ciało” – zabawa dydaktyczna; poznanie i właściwe nazywanie odpowiednich części ciała. Wykorzystanie wierszyka („Moje ...” przewodnik, cz.4 str. 100)

-          „Zdrowotna zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek słownych, muzycznych i ruchowych związanych ze zdrowiem. Podsumowanie tematyki tygodnia.

 

 

 

 

-          „Ciuciubabka” – zapoznanie dzieci z nową zabawą.

-          „Co tu nie pasuje?” – odszukiwanie przedmiotów nie pasujących do pozostałych („Moje ....” cz. 4 str. 35).

-          „Najciekawsza budowla” – konkurs na najciekawszą budowlę z klocków różnego materiału.

-          „Nasze kolorowanki” – kolorowanie obrazków dotyczących tematyki tygodnia.

-          „Czy chudzi czy grubi”- tańce integracyjne przy muzyce z płyty CD.

-          „Esy floresy” – ćwiczenia kształtujące sprawność manualną ręki.


 

„Śmieci tu, śmieci tam Hałabała o ekologii powie nam ”.

 

CEL GŁÓWNY:  wie, że należy dbać o środowisko

 

CELE OPERACYJNE: dziecko:

-          rozumie znaczenie słowa „ekologia”

-          bierze udział w Sprzątaniu Świata, rozumie jego idee

-          wykonuje Eko-stworka z nieużytków

-          rozwiązuje zagadki

-          rozpoznaje brzmienie instrumentów perkusyjnych

-          potrafi puszczać bańki mydlane

 

 

I

 

II

 

III

 

 

-          „Nowy tydzień” – zmiana gazetki tematycznej, przedstawienie tematyki tygodnia.

-          Układanie PUS-ów.

-          „Zrób tak jak ja” – zabawa dydaktyczna; zapamiętywanie i odtwarzanie przez dzieci pokazanych czynności przez n-lkę.

-          „Zaczarowany worek” – zabawa dydaktyczna; rozpoznawanie dźwięków znanych dzieciom instrumentów perkusyjnych.

-          „Nie daj opaść balonikowi” – podrzucanie balonów w górę i odbijanie rękami, starając się utrzymać go jak najdłużej nad głową.

 

 

 

-          „Ekologiem być” – rozmowa n-lki z dziećmi przy gazetce tematycznej n.t. segregacji śmieci, odpadów np. Wykorzystanie kukiełki krasnala Hałabały. Wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania: ekologia.

-          „Dzień ekologa” – udział dzieci w corocznej akcji „Sprzątanie świata”. Sprzątanie najbliższej okolicy przedszkola.

-          „Eko-song” – śpiewanie znanych dzieciom piosenek przy akompaniamencie gitary.

-          „Eko-stworek” – praca plastyczna z nieużytków. Kształtowanie wyobraźni dzieci.

-          „Inwentaryzacja” – liczenie znikających obiektów i ustalenie ile ich jest. Rozszerzanie zakresu liczenia. Wykorzystanie elem. programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.

-          „Eko-ścieżka” – zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem elem. met. W. Sherborne.

-          „Ekologiczne zabawy” – ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci poprzez zapamiętywanie tego, co widnieje na pokazywanych przez moment obrazkach.

-          „Ekologiczna zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek różnego rodzaju. Praca w zespołach.

 

 

 

-          „Farma” – gra dydaktyczna. Ustalenie reguł i przestrzeganie ich.

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin