Budżet projektu finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Maria Wiro – Kiro
Budżet projektu ma charakter budżetu zadaniowego. Zadania ujęte w budżecie muszą prowadzić do osiągnięcia założonych celów projektu i być zgodne z harmonogramem projektu.
Budżet projektu zawiera wydatki kwalifikowane w podziale na koszty bezpośrednie i pośrednie.
Koszty bezpośrednie – to koszty bezpośrednio związane z zadaniami projektu, które powstają w związku z realizacją projektu.
Katalog kosztów bezpośrednich – przykłady:
Zarządzanie projektem
Wyżywienie dzieci
Rekrutacja dzieci do projektu
Warsztaty dla rodziców
Zajęcia adaptacyjno-edukacyjne dla dzieci
Promocja projektu
Organizacja festynu dla dzieci
Ewaluacja projektu
Organizacja wycieczki
Organizacja konferencji podsumowującej projekt
Spotkanie informacyjne z rodzicami
Szkolenia dla nauczycieli
Koszty pośrednie – to koszty o charakterze technicznym, poniesione niezależnie od realizacji projektu. Należą one do kosztów stałych podmiotu aplikującego do PO KL.
Zamknięty katalog kosztów pośrednich:
Koszty zarządu – wynagrodzenie osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu np. kierownik jednostki;
Opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową, wodę, odprowadzanie ścieków
Koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, administracyjna, sekretariatu i kancelarii);
Sprzątanie pomieszczeń, dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja pomieszczeń itp.
Koszty obsługi księgowej (tj. koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym koszty zlecenia prowadzenia obsługi księgowej biuru rachunkowemu);
Koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych (np. długopisów, papieru, teczek, tonera do drukarek, dyskietek) nie związanych bezpośrednio z realizacją zadań w projekcie.
Opłaty administracyjne (np. opłaty za najem powierzchni biurowych lub czynsz)
Usługi pocztowe, telefoniczne, telegraficzne, teleksowe, internetowe, kurierskie;
Amortyzacja środków trwałych
Usługi kserograficzne
Koszty ubezpieczeń majątkowych
Koszty ochrony obiektu
Ważne:
W kosztach pośrednich nie można umieścić finansowania żadnych wydatków w ramach cross-financingu.
Dwa sposoby rozliczania kosztów pośrednich.
Koszty pośrednie w PO KL rozliczane mogą być w sposób ryczałtowy albo na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów.
I – sposób – ryczałtowy, do wysokości:
1. 20% bezpośrednich kosztów projektu pomniejszonych o wydatki dotyczące cros-financingu – w przypadku projektów o wartości do 2 mln zł;
2. 15% bezpośrednich kosztów projektu pomniejszonych o wydatki dotyczące cross-financingu – w przypadku projektów o wartości od 2 do 5 mln zł włącznie;
3. 10% bezpośrednich kosztów projektu pomniejszonych o wydatki dotyczące cross- financingu – w przypadku projektów o wartości powyżej 5 mln zł.
II – sposób – na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów.
· Ryczałtowy sposób rozliczania kosztów pośrednich nie wymaga dokumentowania wydatków pośrednich. Podczas kontroli beneficjent nie będzie proszony o okazanie dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków. Właściwy limit procentowy wydatków pośrednich beneficjent sam określa we wniosku o płatność;
· II sposób rozliczania kosztów pośrednich wymaga dokumentowania wydatków.
Uwaga:
Niezależnie od wybranego sposobu rozliczania wydatków, beneficjent zobowiązany jest przedstawić w szczegółowym budżecie projektu – załączonym do wniosku o dofinansowanie projektu – uzasadnienie dla wykazanej we wniosku wartości kosztów pośrednich, które zamierza w projekcie rozliczyć.
Przykłady kosztów pośrednich w projektach dotyczących innych form wychowania przedszkolnego oraz metodologia rozliczania kosztów. W przykładzie założono, że:
· projekt realizowany będzie przez 12 miesięcy,
· inna forma wychowania przedszkolnego utworzona będzie przy szkole podstawowej,
· obsługę księgową prowadzić będzie osoba zatrudniona w Zakładzie Obsługi Administracyjno-Ekonomicznej,
· na potrzeby projektu nie wydzielono numeru telefonicznego,
· zakupiono sprzęt elektroniczny do projektu.
Rodzaje kosztów pośrednich, które beneficjent rozliczy w projekcie:
· koszt obsługi księgowej projektu – 12 m-cy x 800,00 zł = 9 600,00 zł gdzie 800,00 zł – według obowiązujących stawek wynagrodzenia w gminie Bukowno
· koszt ubezpieczenia zakupionego sprzętu elektronicznego – 1 usługa x 3000,00 zł = 3000,00 zł gdzie 3000,00 zł to stawka ubezpieczyciela, z którego korzysta szkoła
· koszt rozmów telefonicznych – 12 m-cy x 200,00 zł = 2 400,00 zł gdzie 200,00 zł – to koszt skalkulowany na podstawie sprawozdań finansowych szkoły
· opłata za media - 12 m-cy x 500,00 zł = 6 000,00 zł gdzie 500,00 zł – koszt skalkulowany proporcjonalnie do zajmowanej przez inną formę wychowania przedszkolnego powierzchni szkoły
· opłata za internet – 12 m-cy x 50 ,00 zł = 600,00 zł gdzie 50,00 zł stanowi koszt zakładki poświęconej projektowi na stronie www. szkoły
· koszt sprzątania pomieszczeń – 12 m-cy x 600,00 zł = 7 200,00 zł gdzie 600,00 stanowi wynagrodzenie sprzątaczki, skalkulowane w oparciu o wynagrodzenia dla sprzątaczek zatrudnionych w szkołach i powierzchnię do sprzątnięcia.
Razem koszty pośrednie wynoszą – 28 800,00 zł
arlettt