Pełny Skrypt Michalaka Na KOŁO (Word).doc

(189 KB) Pobierz
Amputacje

Amputacje

 

1. Problemy związane z amputacją zależą w dużej mierze od: wieku jednostki i charakterystycznych dla tego wieku cech fizycznych i psychicznych.

 

2. Wyróżniamy zasadniczo 3 rodzaje amputacji:

a)Wrodzone – nie wymagające interwencji chirurgicznej

b)Urazowe – po wypadkach

c)Postępowanie w procesie leczenia innych chorób

 

3.Podział amputacji

   Kończyna górna

- częściowa ręki – wyłuszczenie w stawie nadgarstkowym

- poniżej łokci – wyłuszczenie w stawie łokciowym

- powyżej łokcia – wyłuszczenie w stawie ramiennym

-całej kończyny - wraz ze stawem ramiennym

  

   Kończyna dolna:

- częściowa stopy

- w stawie skokowym – SYME

- poniżej kolana – wyłuszczenie w stawie kolanowym

- powyżej kolana – wyłuszczenie w stawie biodrowym

- całej kończyny wraz z połową miednicy

 

Ponadto mogą być:

-amputacje pojedyncze

-amputacje obustronne (obie kończyny górne lub dolne)

- amputacje podwójne – (1 kończyna górna i 1 dolna)

-amputacje mnogie

 

Dalsze możliwości sprawnego poruszania się związane są z miejscem gdzie nastąpiła amputacja .

 

3. Opieka lekarska nad osobami po amputacji:

1)     Postępowanie pooperacyjne: leczenie zmierzające do ostatecznego wygojenia rany / przygotowanie kikuta i całego organizmu. Ma to miejsce przed zastosowaniem protezy i trwa 2-3 miesiące.

2)     Przygotowanie protezy i nauka posługiwania się nią – 3 miesiące. Gdy nauczy się posługiwać protezą kończy się pierwszy okres rehabilitacji.

 

4. Zaburzenia stanowiące konsekwencje amputacji i noszenia protez:

- przykurcze mięśni w kikucie- ograniczenie siły i zakresu ruchu – wpływ na poruszanie protezą.

- nerwiaki i zbliznowacenie = długotrwałe bóle.

- nadmierne pocenie się w miejscu umocowania protezy – nieprzewiewność materiału

- podrażnienie skóry – tarcie i ucisk protezy

-         niedokrwienie w obrębie kikuta

 

5. Konsekwencje psychologiczne amputacji – wpływ na zachowanie się jednostki

ü      Wydolność fizyczna a ograniczenia funkcjonalne – problemy związane z chęcią podejmowania jakiejś aktywności i ograniczeniami związanymi z tym, że jednostka ma protezę.
3 opcje:
- unikanie wykonywania zadania

- kompensowanie inwalidztwa przez lepsze wykorzystanie pozostałych kończyn

- wykonywanie czynności przy użyciu protezy

 

ü      Dyspozycje fizyczne a niewydolność czynnościowa – niedoskonałość protezy, lub złe dopasowanie

- możliwość sterowania protezą

- opanowanie koordynacji nerwowo-mięśniowej

Gdy pojawiają się trudności przy wykonywaniu pewnych czynności może pojawić się zakłopotanie, zaniepokojenie.

 

·         Bóle związane z noszeniem protezy – proteza to nie jest część organizmu. Jest niewygodnym urządzeniem i nawet jak jest super wykonana może być niewygodna i powodować ból, podrażnienie skóry.

·         Objawy fantomowe – odczuwanie istnienia kończyny, tak jakby nadal była na swoim miejscu; poczucie, że jest nienaturalnie ułożona. Na ogół po jakiś czasie ustają.

·         Zmęczenie – chodzenie np. po amputacji powyżej kolana powoduje większe zużycie energii. Człowiek z protezą szybciej się męczy i może to wpływać hamująco na jego aktywność tutaj też występuje większe obciążenie psychiki – konieczność kontrolowania, zwracania uwagi na to, co się robi.

·         Wygląd – proteza jest widoczna – to negatywnie wpływa na samopoczucie. Mniejszy problem dla mężczyzn i dzieci, chodzi o sposób ubierania.

Tutaj problem też mogą stanowić pewne efekty akustyczne – zw. z użytkowaniem protezy.

·         Czynniki zawodowe i ekonomiczne: dla osób pracujących intelektualnie znalezienie czy utrzymanie pracy stanowi mniejszy problem niż dla osób, które pracowały fizycznie i utraciły kończynę

·         Względy społeczne – ważnym warunkiem pogodzenia i życia z protezą jest zaakceptowanie faktu utraty kończyny przez otoczenie społeczne. Ważne jest jaki stosunek do osób niepełnosprawnych miał człowiek przed zaistnieniem niepełnosprawności – wpływa to teraz na jego obraz siebie i to jak jego zdaniem jest odbierany przez społ.

·         Bardzo ważna jest percepcja inwalidztwa przez osobę poszkodowaną – ma to czasem większy wpływ na proces rehabilitacji niż samo uszkodzenie fizyczne. Ważny jest obraz siebie, jakim posługuje się osoba. Należy pamiętać o tym, że im bardziej spaczona jest percepcja własnego inwalidztwa, tym większe mogą być problemy psych.

·         Zachowanie przy noszeniu protezy: to czy osoba zaakceptuje protezę czy nie wywiera decydujący wpływ na jej późniejsze życie. Badania wykazały, że

osoby, które miały pozytywną postawę wobec protezy wykazywały:

1. mniejszą wrażliwość, frustrację

2. wzrost poczucia wartościowości społ.

3. większe zaufanie do siebie ( Scf ]=b )

4. większe poczucie bezpieczeństwa

5.  poczucie większej efektywności

ü      Pamiętajmy, że proteza odgrywa główną rolę w osobistej i zawodowej rehabilitacji osoby niepełnosp.

ü      Posługiwanie się protezą jest dowodem chęci powrotu do czynnego życia w społ. I jest też wskaźnikiem skuteczności rehabilitacji.

 

WAŻNE!!!  –  u osoby, która będzie nosić protezę należy wytworzyć realne nastawienie co do możliwości protezy i funkcjonowania z nią; w ten sposób uniknie się rozczarowań.

 

Co będzie się składało na rehabilitację w tym psych.?

Ø      Pomoc i poradnictwo w sprawach osobistych i zawodowych, pomoc w znalezieniu pracy = częściowe zaspokojenie potrzeb.

Ø      Wprowadzenie zastępczych wartości i celów w życiu chorego.

Ø      Odwrócenie uwagi od samej straty, koncentrowanie osoby na innych celowych czynnościach np. posługiwania się protezą.

Ø      W motywowaniu osoby po amputacji do działania może pomóc też kontaktowanie jej z innymi osobami, które doświadczyły amputacji.

Ø      Okazywanie szacunku i zrozumienia.

Ø      Nacisk na to, by każdy z problemów osoby był elementem programu postępowania i programu diagnostycznego.

Jednostkowe uwarunkowania skuteczności rehabilitacji

Ø    wiek – im młodszy tym chętniej uczestniczy w rehab., skuteczniejsze oddziaływania rehab.

Ø      związek małżeński – chętniejsze poddawanie się oddziaływaniom rehab.

Ø      ogólny stan zdrowia – jak zły to źle rokuje rehab.

Ø      płeć – mężczyźni chętniej poddają się rehab.

 

REHABILITACJA

 

1. Kim jest osoba niepełnosprawna ?

Człowiek niepełnosprawny = osoba, której stan zdrowia fizycznego lub psychicznego powoduje trwałe lub długotrwałe utrudnienie, ograniczenie, uniemożliwienie udziału w stosunkach społecznych i wypełnianie ról według określonych kryteriów i przyjętych norm.

 

Inwalida – osoba trwale poszkodowana na zdrowiu – istnieje u niej naruszenie sprawności i funkcji w stopniu wyraźnie utrudniającym ( w porównaniu z zdrowymi):

- pobieranie nauki w normalnej szkole

- wykonywanie czynności Życia codziennego

- pracę zawodową

- udział w Życiu społecznym

- zajęciach w czasie wolnym

 

2. Czym jest rehabilitacja?

Rehabilitacja - złożony proces obejmujący działania lecznicze, społeczne, zawodowe, pedagogiczne - zmierzające do przywrócenia sprawności i umożliwienia samodzielnego życia w

społeczeństwie człowiekowi, który nie miał takich możliwości lub je utracił.

 

3.Niepełnosprawność psychologiczna: utrata częściowej lub pełnej zdolności do podmiotowego organizowania własnego działania = utrudnienie zaspokajania potrzeb i wywiązywania się z narzuconych zadań.

 

4. Podstawowe założenia rehabilitacji:

1) Rozwój zdolności i sprawności posiadanych przez osobę niepełnosprawną.

2) Realna ocena zdolności i umiejętności = naturalne środowiska np. praca, szkoła

3) Kompleksowe podejście do problemu niepełnosprawnego – wszystkie aspekty

4) Niepełnosprawna jednostka = podmiot działania

5) Przystosowanie do Życia z niepełnosprawnością, przywrócenie równowagi wewnętrznej i relacji z otoczeniem (homeostaza, relacja człowiek – środowisko)

 

5. Praca z osobami niepełnosprawnymi nigdy nie ma charakteru rutynowego i schematycznego.

Przed podjęciem rehabilitacji należy dokładnie poznać osobę, do której będą kierowane oddziaływania rehabilitacyjne.

 

Zachowania pomocne powinny być dostosowane do :

1) potrzeb (zwłaszcza nieneurotycznej potrzeby samodzielności)

2) preferować reakcje podtrzymujące i rozumiejące

3) osoba pomagająca powinna odznaczać się wrodzonym poziomem empatii, uwewnętrznioną motywacją do pomagania innym ludziom, grupom społecznym itd.

 

6. Dobra pomoc psychologiczna charakteryzuje się:

- psycholog postrzegany jako osoba godna zaufania, autentyczna

- psycholog – pozytywny stosunek do osoby, której pomaga, sympatia, troska, zainteresowanie, bezinteresowne działanie na rzecz innych osób.

 

ALE

- zdolny do zachowania własnej odrębności

- nie poddaje się uczuciom niepokoju

-pozwala na odrębność osoby, której pomaga

- jasno przekazuje informacje za pomocą komunikacji werb. i niewerb.

- plastyczna zamiana zachowania w zależności od potrzeb osoby wspomaganej.

 

Człowiek – niepełnosprawność – adaptacja

1. Fazy przystosowujące do zaistniałego kalectwa (KERR):

•Szok - to nie ja

- nie zdaje sobie sprawy z własnego położenia

- zabiegi lecznicze traktowane jako zło konieczne – powodują zdenerwowanie

-pacjent- poczucie pełnej sprawności

 

•Oczekiwanie poprawy – chory ale wyzdrowieję (włącznie z całkowitym wyleczeniem)

- uświadomienie sobie swojego stanu zdrowia

- traktowanie go jako przejściowy i chwilowy

- koncentracja na ciele i wyłapywanie sygnałów świadczących o poprawie

- przekonanie o wyzdrowieniu

- poszukiwanie alternatywnych źródeł pomocy.

 

•Lament – wszystko stracone

- przypadkowy i gwałtowny charakter (trudna sytuacja, zła informacja )

-depresja, apatyczność, zrezygnowanie, życie traci sens – myśli samobójcze !!

- kalectwo = bariera nie do pokonania

 

*Obrona A ( zdrowa)- idę do przodu, gotowość do podjęcia działania o istotnej wartości, usprawnienia ciała by osiągnąć to co wartościowe, akceptowanie położenia życiowego

 

*Obrona B( neurotyczna)- mechanizmy obronne w celu zaprzeczenia skutkom inwalidztwa;

zbyt duże motywowanie = negacja barier związanych z kalectwem, nie wszytko jednak się udaje.

 

*Przystosowanie- trudne ale nie takie złe= zaprzestanie traktowania kalectwa jako bariery blokującej zapsokajanie własnych potrzeb. Bariera uznana za 1 z charakterystycznych właściwości

 

INNE KONCEPCJE:

 

Krueger- koncepcja faz rozwojowych- 3 fazy, TRAUMA PSYCHICZNA.

 

Dzieciństwo- nabywanie różnych umiejętności, uczenie panowania nad sobą, wyrażania własnych emocji, nabywania kompetencji

 

Dorosłość- posługiwanie się umiejętnościami nabytymi w dzieciństwie, traktowanie ich jako coś naturalnego.

 

Starość- stopniowa utrata wraz z wiekiem umiejętności i powolne ogólne pogarszanie się funkcjonowania, nienadążanie za życiem społecznym.

 

DEFEKT FIZYCZNY- naruszenie przebiegu tych faz.

-         Największe przeżycie traumatyczne dla dorosłych.

-         Uszkodzenie ciała u dzieci= tworzą swoje JA z tym defektem, potem dowiadują się o nim od społeczeństwa.

-         Osoby stare- oswojone, spodziewają się pogorszenia i utraty swoich funkcji i funkcjonowania co nie znaczy jednak, że wszytko przyjmują ze spokojem

 

WIELKOŚC TRAUMY zależy od:

-         wielkości, widoczności i lokalizacji uszkodzenia.

-         możliwości restytucji uszkodzenia

-         wcześniej doznanych urazów

 

Proces powtórnej socjalizacji- Cogswell

 

-         Po doznaniu kalectwa człowiek musi odnaleźć swoje nowe miejsce w życiu, w tym życiu i życiu społecznym= musi opanować nowe umiejętności.

 

-         Nabywanie tych umiejętności związane jest z doświadczaniem wielu zdarzeń o zabarwieniu dodatnim i ujemnym, tych drugich jest więcej i człowiek wobec tego doświadcza kryzysów

 

Cogswell w swoje koncepcji wskazuje na takie 3 główne kryzysy:

 

-         Kryzys przejścia z chorego w niepełnosprawnego

-         Kryzys ograniczonej niezależności

-         Kryzys pustki społecznej- poczucie niepełnowartościowości i odrzucenia

 

Ad.1. Szpital= monotonia, ciągłe oczekiwanie na coś, głównie na wyjście do domu. Złość. Lęk, depresja, rezygnacja. Moratorium –potem kryzys  przejścia od chorego do niepełnosprawnego.

 

Ad 2. Rodzina=ograniczona niezależność, uświadomienie sobie jakie ograniczenia jakie ograniczenia wynikają z kalectwa, uczucie bycia ciężarem dla rodziny

 

Ad.3. Społeczeństwo= pustka społeczna, zerwanie poprzednich kontaktów z dawnymi znajomymi, poszukiwanie nowych kontaktów z ludźmi niepełnosprawnymi.

 

Wolfensberger dodaje pojęcie kryzysu rzeczywistego

-         dotyczącego trudności finansowych, barier architektonicznych,

 

A. Nigro – kryzys związku z partnerem seksualnym

 

 

Pulton wprowadza pojęcie alienacji...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin