Historia roweru.pdf

(89 KB) Pobierz
Historia roweru
Historia roweru
Rower to realizacja odwiecznych marzeń o siedmiomilowych butach – maszyna prosta,
niedroga i lekka, a przy tym zwielokrotniająca możliwości człowieka. Na pokonanie
pieszo kilometra przeciętny człowiek potrzebuje ok. 15 minut. Ten sam człowiek na
rowerze w tym samym czasie przejedzie 4 km, nie męcząc się ani trochę bardziej. To
oznacza, że obszar w zasięgu 15-minutowej przejażdżki rowerem jest 16 razy większy
niż obszar dostępny w tym czasie na piechotę.
Najwcześniejszym wyobrażeniem roweru jest niewątpliwie maszyna przedstawiona na
witrażu wykonanym we Włoszech około roku 1580, a zainstalowanym w Anglii w kościele
w Stoke Poges w 1642 r. Kolejna wzmianka o protoplascie dzisiejszego roweru pochodzi
z roku 1765, ale pozostaje bez większego oddźwięku w historii, a na jej temat nie
zachowały się żadne wiarygodne źródła.
Pierwsza konstrukcja przypominajaca rower byl drewniany pojazd zbudowany przez
Francuza M. de Sivraca w 1771, napedzany za pomoca odepchniec nogami od ziemi,
nazwany celeryferem (a po udoskonaleniu - welocyferem). W 1861 P. Michaux
zastosowal pedaly napedzajace bezposrednio os przedniego kola, które mialo 1,5 m
srednicy i bylo znacznie wieksze od tylnego.
Leonardo na rowerze? Wiele źródeł przypisuje wynalezienie roweru Leonardowi da
Vinci. Wprawdzie na pochodzącym z końca XV w. szkicu mistrza wyraźnie widać kształt
roweru, jednak szkic ten odnaleziono stosunkowo niedawno i nie wiadomo, jaka część
jest autorstwa Leonarda, jaka jego ucznia, a jaka sprytnym fałszerstwem. Nie ulega
jednak wątpliwości, że da Vinci wymyślił m.in. bardzo istotne dla późniejszego rozwoju
roweru łożysko kulkowe i napęd łańcuchowy. Według innych, jeszcze mniej pewnych
źródeł pomysł skonstruowania roweru narodził się już w początkach XV stulecia, a jego
autorstwo przypisuje się Włochowi Joannesowi Fontanie.
1
32653247.001.png
Rower królowej Beatrycze? Stuprocentową kaczką dziennikarską są za to doniesienia o
XVII-wiecznych rowerach niderlandzkich, na których do dzisiaj mają jeździć członkowie
holenderskiej rodziny królewskiej. Na początku 1999 r. Konrad Dybek opublikował w
„Kółkach Dwóch” na wpół żartobliwą relację z Holandii, której fragmenty (te bardziej
sensacyjne) zostały bezkrytycznie i bez konsultacji z autorem skopiowane przez
„Rzeczpospolitą”... i tak narodził się narodowy mit.
Według innych, niepotwierdzonych źródeł pomysł roweru narodził się już w początkach
XV wieku, a jego autorstwo przypisuje się Włochowi Joanesowi Fontanie.
Pierwsze udokumentowane historycznie wydarzenie pochodzi z roku 1816, kiedy to
baron Karl Friedrich Christian von Drais de Sauerbrun zaprezentował dwukołowy pojazd
napędzany poprzez odpychanie się nogami od podłoża. Nazywany często "maszyną do
biegania", czy też Draisine. Wehikuł ten pozwalał podróżować z prędkością 10 - 15 km/h,
co dawało dużo lepszy wynik niż jazda dyliżansem. Na początku 1818 r. von Drais
opatentował swój wynalazek w Niemczech. Draisina dość szybko zyskała popularność w
kręgach arystokracji, a 20 kwietnia 1819 r. odbył się pierwszy wyścig kolarski na świecie.
W tym samym roku maszynę do biegania opatentowano w Stanach Zjednoczonych,
gdzie jednak nie wywołała ona lawinowego zainteresowania. Zresztą w pozostałych
krajach, zainteresowanie nową rozrywką też powoli zaczęło wymierać. W roku 1821
maszyna do biegania została praktycznie zapomniana.
Przełomową datą okazał się rok 1839, kiedy to Kirkpatrick Macmillan, szkocki kowal,
pokazał światu rower z napędzanym tylnym kołem. Nie posiadał on jeszcze pedałów
znanych z dzisiejszych rowerów. Napęd był przenoszony za pomocą specjalnych ramion,
podobnie jak to ma miejsce w parowozie. Pomimo, iż pewne rozwiązania roweru
Macmilliana, jak chociażby koła tej samej średnicy, są bliskie współczesnym, to jednak
jego wynalazek nie zdobył odpowiedniego rozgłosu, a tym bardziej trudno mówić, aby
kiedykolwiek był popularny.
2
W 1885 Anglik J. Starley wprowadził transmisje łańcuchowa, co pozwolilo zmniejszyć
średnice przedniego kola. Nazwa "rower" funkcjonuje jedynie w jezyku polskim i powstala
pod koniec XIX w., gdy na polskim rynku popularne byly bicykle marki Rover. Francuzi
nazwali ten pojazd vélocipcde, a Anglicy bicycle.
Źródło: Internet
Złote lata cyklistyki
1869 - Bicykl i łożysko kulkowe W tym roku po raz pierwszy pojawia się nazwa bicykl,
Swierey patentuje w Anglii łożysko kulkowe, a na liczącej 123 km trasie z Paryża do
Rouen odbywa się wyścig, w którym bierze udział 200 cyklistów. Zwycięzcą zostaje
James Moore na welocypedzie ważącym 73 kg (wg innych źródeł „zaledwie” 30 kg),
wyposażonym właśnie w łożyska kulkowe.
1870 - Ariel Cycle James Starley, uznany potem za ojca przemysłu rowerowego,
konstruuje bicykl z wielkim przednim kołem i znacznie mniejszym tylnym. Rok później
rozpoczyna się seryjna produkcja Ariel Cycle (przednie koło o średnicy 48, tylne – 22
cali). Rower był w całości wykonany z metalu, ważył ok. 23 kg i kosztował 8 funtów.
Pozycja, jaką zajmował cyklista na bicyklu, sprawiała, że kierowanie tym pojazdem
wymagało dosyć dużej wprawy i bywało niebezpieczne (zdarzały się śmiertelne wypadki
po locie nad kierownicą). Przez jakiś czas wydawało się, że jedyną metodą osiągnięcia
większych prędkości jest powiększanie średnicy koła, ale później Starley skonstruował
przekładnię, dzięki której jeden obrót korby powodował dwa obroty koła.
1885 - Rover Safety Cycle Bratanek Jamesa, John Kemp Starley, konstruuje rower
będący pierwowzorem dzisiejszych. Koła zbliżonej wielkości, diamentowa rama
(określenie pochodzi od kształtu, nie materiału), napęd łańcuchowy, wygodne siodełko i
rączki na kierownicy sprawiły, że jazda na bicyklu stała się łatwiejsza, bezpieczniejsza i
przyjemniejsza. Nazwa „Rover” pochodzi od słowa rove (wędrować, wałęsać, włóczyć
się). Ponieważ bicykle produkowane przez spółkę Starleya i Sattona zyskały sporą
3
32653247.002.png
popularność również w Polsce, ich nazwa została spolszczona – stąd nasz „rower”.
[ b]1886 - Towarzystwo Cyklistów i Dynasy Powstaje Warszawskie Towarzystwo
Cyklistów – drugie w Polsce stowarzyszenie sportowe. Sześć lat później otwarto ziemny
tor kolarski na Dynasach w Warszawie, jeden z najnowoczesniejszych wówczas
obiektów w Europie, uznawany za kolebkę polskiego kolarstwa. W 1921 r. tor ziemny
zastapiono betonowym.
1888 - Gumowe opony Weterynarz z Belfastu, John Boyd Dunlop, wymyśla opony
pneumatyczne i wyposaźa w nie trójkołowy rower swego syna Johna. Próby przebiegają
obiecująco, więc Dunlop sporządza więcej pneu-bicycles (rowerów pneumatycznych) i
namawia rajdowca Williama Hume’a do uczestniczenia w wyścigach na takim rowerze.
Dzięki nowym oponom Hume wygrywa wyścig. Wcześniejszy patent Thomsona
(napełniona powietrzem opona z lnu impregnowanego kauczukiem lub gutaperką)
odchodzi w zapomnienie. Warto zwrócić uwagę, że ten niewątpliwie pożyteczny
wynalazek na kilkadziesiąt lat zahamował rozwój amortyzatorów – wcześniejsze bicykle
wyposażano w skomplikowane układy resorowania. Niektóre były bardzo interesujące,
np. koło mające dwie połączone sprężynami obręcze, większą i mniejszą. Po
upowszechnieniu pneumatycznej opony amortyzację uznano za ślepą uliczkę.
1891 - dwaj francuzcy wynalazcy Edouard i André Michelin, którym zawdzięczamy dętkę
rowerową zaopatrzoną w wentyl, przez co zdecydowanie wzrósł komfort jazdy i zapewne
przyczepność kół do podłoża. Pamiętać należy, że jakość ówczesnych dróg, była
całkowicie różna od tej, jaką znamy dzisiaj, więc wynalezienie oraz zastosowanie opony i
dętki, było bardzo istotne. Do tej pory bowiem, przeważały koła drewniane, których
przyczepność do drogi, np: zabłoconej lub brukowanej, musiała być mizerna.
1892 - UCI Powstaje International Cyclist Association (Międzynarodowy Związek
Rowerzystów), w 1900 r. przemianowany na Union Cycliste Internationale, pod którą to
4
nazwą działa do dnia dzisiejszego.
1896 Kolarstwo sportem olimpijskim | Na igrzyskach w Atenach pojawia się kolarstwo.
1899 - Dursley Pedersen Powstaje rower o alternatywnej konstrukcji ramy, z siodełkiem
zawieszonym wysoko na czymś w rodzaju hamaku, oferujący większy komfort podczas
przejażdżek. Rowery Pedersena są produkowane do dzisiaj i można je spotkać np. na
ulicach Kopenhagi.
1900 - Piasta Sachsa Niemiecki producent rowerów Fichtel & Sachs wprowadza na
rynek piastę wolnobiegową, potem nazwaną piastą torpedo.
1902 - Pierwsze przerzutki Henry Sturmey i James Archer opatentowali przekładnię
planetarną montowaną w tylnej piaście. Początkowo przerzutka była dwu-, potem
trzybiegowa.
Pierwsza połowa XX wieku
1917 - Polski rower W Zakładach Zawadzkiego zostaje zmontowany pierwszy w Polsce
rower.
1920 - PZKol Powstał Zwiazek Polskich Towarzystw Kolarskich, w roku 1938
przemianowany na Polski Zwiazek Kolarski. 1934 Poziome to oszustwo Charles Mochet
skonstruował Velocar – rower poziomy, na którym, dzięki wygodniejszej pozycji i
mniejszym oporom powietrza, z łatwością pobijano kolejne rekordy. W odpowiedzi UCI
(Międzynarodowa Unia Cyklistów) zakazała rowerom poziomym udziału w oficjalnych
zawodach kolarskich. Zabroniła też stosowania jakiejkolwiek obudowy aerodynamicznej.
Można jedynie spekulować, jak potoczyłaby się historia, gdyby nie te zakazy i zamiast
udoskonalania roweru Starleya wysiłek skierowano by na rozwój rowerów poziomych.
Być może dziś na drogach powszechne byłyby napędzane siłą mięśni pojazdy
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin