plan informatyzacji.pdf

(124 KB) Pobierz
DU2007061.pdf
415
ROZPORZÑDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 28 marca 2007 r.
w sprawie Planu Informatyzacji Paƒstwa na lata 2007—2010
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji dzia∏alnoÊci podmiotów reali-
zujàcych zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz
z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501) zarzàdza si´,
co nast´puje:
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, stanowi za∏àcznik
do rozporzàdzenia.
§ 2. Rozporzàdzenie wchodzi w ˝ycie po up∏ywie
14 dni od dnia og∏oszenia.
§ 1. 1. Ustanawia si´ Plan Informatyzacji Paƒstwa
na lata 2007—2010.
Prezes Rady Ministrów: J. Kaczyƒski
Za∏àcznik do rozporzàdzenia Rady Ministrów
z dnia 28 marca 2007 r. (poz. 415)
PLAN INFORMATYZACJI PA¡STWA NA LATA 2007—2010
Wprowadzenie
Plan Informatyzacji Paƒstwa na lata 2007—2010
okreÊla:
1) priorytety i cele informatyzacji paƒstwa, na pod-
stawie których powinien przebiegaç rozwój syste-
mów teleinformatycznych u˝ywanych do realizacji
zadaƒ publicznych;
2) zestawienie sektorowych oraz ponadsektoro-
wych projektów informatycznych, które b´dà s∏u-
˝yç do realizacji okreÊlonych priorytetów i us∏ug,
szczegó∏owe opisy projektów wraz z informacjà
o szacunkowych kosztach ich realizacji, mo˝liwych
êród∏ach finansowania, podmiotach odpowie-
dzialnych za ich realizacj´;
3) program dzia∏aƒ w zakresie rozwoju spo∏eczeƒ-
stwa informacyjnego, uwzgl´dniajàcy zakresy re-
alizacyjne priorytetów rozwoju systemów telein-
formatycznych, spójny z inicjatywà i2010 Europej-
skie spo∏eczeƒstwo informacyjne na rzecz wzrostu
i zatrudnienia 2) ;
4) zadania publiczne, które powinny byç realizowane
z wykorzystaniem drogi elektronicznej (us∏ugi
priorytetowe na rzecz obywateli i przedsi´-
biorstw). Zosta∏y wskazane podmioty odpowie-
dzialne za wdro˝enie poszczególnych us∏ug oraz
terminy rozpocz´cia ich realizacji.
Plan Informatyzacji Paƒstwa na lata 2007—2010,
zwany dalej „Planem”, utrzymuje priorytety zaprezen-
towane w Planie Informatyzacji Paƒstwa na 2006 r.
i zak∏ada kontynuacj´ uj´tych w nim zadaƒ. Zak∏ada
si´, ˝e nast´pny Plan Informatyzacji Paƒstwa obejmo-
wa∏by lata 2010—2013, co pozwoli∏oby utrzymaç pe∏-
nà korelacj´ mi´dzy Planami Informatyzacji Paƒstwa
a programami operacyjnymi funduszy strukturalnych
UE na lata 2007—2013 oraz utrzymaç spójnoÊç ze
„Strategià kierunkowà rozwoju informatyzacji Polski”,
przyj´tà przez Rad´ Ministrów w dniu 29 czerwca
2005 r.
Plan zachowuje zgodnoÊç i spójnoÊç z Krajowym
Programem Reform na lata 2005—2008 1) . Jest rów-
nie˝ w pe∏ni zgodny z obowiàzujàcymi aktami wyko-
nawczymi do ustawy o informatyzacji dzia∏alnoÊci
podmiotów realizujàcych zadania publiczne. Jego za-
∏o˝enia sà skorelowane z zadaniami w zakresie infor-
matyzacji i rozwoju spo∏eczeƒstwa informacyjnego
uj´tymi w Narodowej Strategii SpójnoÊci (Narodo-
wych Strategicznych Ramach Odniesienia) na lata
2007—2013 i opracowanymi na jej podstawie progra-
mami operacyjnymi.
Krajowy Program Reform na lata 2005—2008 na rzecz re-
alizacji Strategii Lizboƒskiej, przyj´ty przez Rad´ Mini-
strów dnia 27 grudnia 2005 r.
———————
2)
Inicjatywa i2010 Europejskie spo∏eczeƒstwo informacyjne
na rzecz wzrostu i zatrudnienia, przyj´ta przez Komisj´
Wspólnot Europejskich dnia 1 czerwca 2006 r.
———————
1)
172055611.002.png
Dziennik Ustaw Nr 61
— 3694 —
Poz. 415
Cz´Êç 1
Priorytety rozwoju systemów teleinformatycznych u˝ywanych do realizacji
zadaƒ publicznych
Priorytety rozwoju systemów teleinformatycz-
nych stosowanych do realizacji zadaƒ publicznych na
lata 2007—2010 sà nast´pujàce:
Cel priorytetu 2 zostanie osiàgni´ty w szczególno-
Êci poprzez dzia∏ania w nast´pujàcych zakresach:
1) przekszta∏cenie Polski w paƒstwo nowoczesne
i przyjazne dla obywateli i podmiotów gospodar-
czych;
1) koordynacja i integracja procesu informatyzacji
administracji publicznej;
2) zapobieganie zb´dnemu powielaniu dzia∏aƒ w ad-
ministracji publicznej dotyczàcych informatyzacji
administracji publicznej i rozwoju spo∏eczeƒstwa
informacyjnego;
2) racjonalizacja wydatków administracji publicznej
zwiàzanych z jej informatyzacjà i z rozwojem spo-
∏eczeƒstwa informacyjnego;
3) neutralnoÊç technologiczna rozwiàzaƒ informa-
tycznych wykorzystywanych w procesie informa-
tyzacji administracji publicznej.
3) zmiana zakresu funkcjonalnego, sposobów pozy-
skiwania i eksploatacji systemów teleinformatycz-
nych administracji publicznej dla zracjonalizowa-
nia ponoszonych w tym wzgl´dzie kosztów;
Celem realizacji priorytetu nr 1 jest zorientowanie
paƒstwa na obywatela poprzez zbudowanie sprzyjajà-
cego otoczenia legislacyjnego, instytucjonalnego
i technologicznego dla rozwoju spo∏eczeƒstwa infor-
macyjnego i dla informatyzacji administracji publicz-
nej w Polsce.
4) skuteczna absorpcja funduszy Unii Europejskiej na
realizacj´ dzia∏aƒ w zakresie informatyzacji i roz-
woju spo∏eczeƒstwa informacyjnego;
5) integracja rejestrów, w tym ustanowienie reje-
strów referencyjnych (w szczególnoÊci rejestr oby-
wateli, osób prawnych oraz jednostek terytorial-
nych) z uwzgl´dnieniem koniecznoÊci realizacji po-
stanowieƒ art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji dzia∏alnoÊci podmiotów realizujà-
cych zadania publiczne.
Cel priorytetu 1 zostanie osiàgni´ty w szczególno-
Êci poprzez dzia∏ania w nast´pujàcych zakresach:
1) uproszczenie procedur administracyjnych stano-
wiàcych podstaw´ organizacji procesu obs∏ugi
osób fizycznych i podmiotów nieb´dàcych osoba-
mi fizycznymi przez instytucje administracji pu-
blicznej;
Celem realizacji priorytetu nr 3 jest zachowanie
zasady równego traktowania rozwiàzaƒ informatycz-
nych wykorzystywanych w procesie informatyzacji ad-
ministracji publicznej poprzez brak dyskryminacji lub
preferencji wobec któregokolwiek z nich, przy zacho-
waniu spójnoÊci technologicznej rozwiàzaƒ informa-
tycznych.
2) usprawnienie i upowszechnienie elektronicznej
drogi dost´pu do us∏ug administracji publicznej
i do informacji publicznej;
Cel priorytetu 3 zostanie osiàgni´ty przez:
3)podnoszenie poziomu wiedzy spo∏eczeƒstwa
o mo˝liwoÊciach i korzyÊciach wynikajàcych z wy-
korzystywania elektronicznej drogi udost´pniania
us∏ug administracji publicznej i informacji publicz-
nej;
1) odpowiednie dzia∏ania legislacyjne w obszarze in-
formatyzacji i rozwoju spo∏eczeƒstwa informacyj-
nego, umacniajàce zasad´ równego traktowania
rozwiàzaƒ informatycznych wykorzystywanych
w procesie informatyzacji administracji publicznej
przez brak dyskryminacji lub preferencji wobec
któregokolwiek z nich;
4) podnoszenie poziomu zaufania spo∏ecznego do
elektronicznych metod udost´pniania us∏ug admi-
nistracji publicznej;
5) wspieranie prac badawczo-rozwojowych w zakre-
sie technologii informacyjnych oraz wspieranie in-
nowacyjnoÊci w sektorze teleinformatycznym.
2) wspieranie neutralnoÊci technologicznej syste-
mów teleinformatycznych administracji publicznej
w Polskich Ramach InteroperacyjnoÊci;
Celem realizacji priorytetu nr 2 jest zoptymalizo-
wanie nak∏adów bud˝etowych ponoszonych na in-
formatyzacj´ administracji publicznej i rozwój spo∏e-
czeƒstwa informacyjnego wzgl´dem uzyskiwanych
efektów, przez zwi´kszenie kompleksowoÊci rozwià-
zaƒ.
3) zalecenie stosowania jawnych, powszechnie do-
st´pnych standardów informatycznych;
4) wspieranie rozwoju rozwiàzaƒ informatycznych
sprzyjajàcych zwi´kszeniu neutralnoÊci technolo-
gicznej w procesie informatyzacji administracji pu-
blicznej.
172055611.003.png
Dziennik Ustaw Nr 61
— 3695 —
Poz. 415
Cz´Êç 2
Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych i sektorowych projektów
teleinformatycznych
Tabela 1. Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych projektów teleinformatycznych
Lp. Nazwa projektu
Opis
Resort
odpowiedzialny
Szacunkowy
koszt i êród∏a
finansowania
Czas
realizacji
1
2
3
4
5
6
1 E-PUAP —
ELEKTRONICZNA
PLATFORMA
US¸UG
ADMINISTRACJI
PUBLICZNEJ
e-PUAP jest spójnym i systema-
tycznym programem dzia∏aƒ zmie-
rzajàcym do uzyskania pe∏nej funk-
cjonalnoÊci elektronicznej admini-
stracji w Polsce.
Celem pierwszego etapu projektu
jest budowa platformy umo˝liwia-
jàcej tworzenie procesów obs∏ugi
firm z wykorzystaniem zdefiniowa-
nych wczeÊniej standardów doku-
mentów elektronicznych i proce-
sów pracy administracji publicznej.
W pierwszym etapie zak∏ada si´
uruchomienie infrastruktury plat-
formy pozwalajàcej na udost´pnia-
nie us∏ug dla przedsi´biorstw i oby-
wateli. Uruchomiona infrastruktura
b´dzie umo˝liwia∏a w dalszej kolej-
noÊci definiowanie kolejnych pro-
cesów obs∏ugi obywatela i przed-
si´biorstw, tworzenie adapterów
do poszczególnych systemów ad-
ministracji publicznej, rozszerzenie
zestawu us∏ug fundamentalnych
o np. obs∏ug´ mikrop∏atnoÊci elek-
tronicznych oraz wzbogacenie por-
talu o nowe kana∏y dost´pu (WAP,
SMS etc.) oraz mechanizmy agre-
gujàce grupy u˝ytkowników (kam-
panie marketingowe, agregacja tre-
Êci, fora dyskusyjne).
Podstawà do utworzenia warstw
bezpieczeƒstwa sieciowego b´dà
budowane przez Departament Bez-
pieczeƒstwa Teleinformatycznego
Agencji Bezpieczeƒstwa Wewn´trz-
nego: Techniczne Centrum Koordy-
nacji Krajowego Systemu Ochrony
Krytycznej Infrastruktury Teleinfor-
matycznej oraz system ARAKIS-
-GOV wspomagajàcy zarzàdzanie
bezpieczeƒstwem teleinformatycz-
nym w celu wczesnego ostrzegania
administracji publicznej przed zagro-
˝eniami wykrytymi w sieci Internet.
Na poziomie regionalnym konieczna
jest integracja z projektami regional-
nymi realizowanymi przez jednostki
samorzàdu terytorialnego i innymi
projektami.
MSWiA
35 mln z∏
(25 % bud˝et
paƒstwa,
75 % Europej-
ski Fundusz
Rozwoju
Regionalnego)
2006—2008
Projekt realizuje cele priorytetu
1 i 2.
172055611.004.png
Dziennik Ustaw Nr 61
— 3696 —
Poz. 415
1
2
3
4
5
6
2 E-PUAP2 —
ELEKTRONICZNA
PLATFORMA
US¸UG
ADMINISTRACJI
PUBLICZNEJ
e-PUAP2 jest spójnym i systema-
tycznym programem dzia∏aƒ zmie-
rzajàcym do rozszerzenia funkcjo-
nalnoÊci elektronicznej platformy
us∏ug administracji publicznej
w Polsce (e-PUAP).
Celem projektu jest wykorzystanie
doÊwiadczeƒ zdobytych w trakcie
realizacji pierwszego etapu do defi-
niowania kolejnych procesów ob-
s∏ugi obywatela i przedsi´biorstw
(zwi´kszenia ich konkurencyjnoÊci),
tworzenia powiàzaƒ informatycz-
nych do poszczególnych systemów
administracji publicznej, rozszerze-
nia zestawu us∏ug, zwi´kszenia licz-
by podmiotów korzystajàcych
z us∏ug publicznych za pomocà ró˝-
nych kana∏ów dost´pu, wprowa-
dzenia ukierunkowanej kampanii
marketingowej.
Infrastruktura techniczna zostanie
rozbudowana o serwery, urzàdze-
nia pami´ci masowych, urzàdzenia
aktywne sieci proporcjonalnie do
iloÊci przetwarzanych danych oraz
typów Êwiadczonych us∏ug. Zosta-
nà dokonane uaktualnienia istnie-
jàcego oprogramowania oraz do-
dane nowe oprogramowanie zwià-
zane z podsystemem bezpieczeƒ-
stwa, jak równie˝ uaktualnienia in-
nego oprogramowania zwiàzane-
go z w∏aÊciwymi procesami wyst´-
pujàcymi w systemie e-PUAP2.
Zminimalizowane zostanà koszty
uzyskania podstawowych mo˝li-
woÊci komunikacji elektronicznej
przez instytucje publiczne poprzez
ograniczenie iloÊci spraw za∏atwia-
nych w sposób tradycyjny.
Udost´pnione zostanà mechani-
zmy integrujàce jednostki samo-
rzàdu terytorialnego na platformie
e-PUAP2, m.in. przez udost´pnie-
nie us∏ug koordynacyjnych oraz
wspierajàcych tworzenie ram inte-
roperacyjnoÊci zgodnie z katalo-
giem us∏ug dostarczonych w ra-
mach drugiej fazy projektu.
Projekt realizuje cele priorytetu
1 i 2.
MSWiA
70 mln z∏
w latach
2008—2010
184 mln z∏
w latach
2008—2013
(15 % bud˝et
paƒstwa,
85 % Europej-
ski Fundusz
Rozwoju
Regionalnego)
2008—2013
3 STAP — SIEå
TELEINFORMA-
TYCZNA
ADMINISTRACJI
PUBLICZNEJ
G∏ówne us∏ugi
sieciowe: podpis
elektroniczny,
platforma obiegu
W dniu 25 stycznia 2005 r. Rada
Ministrów przyj´∏a dokument
„Us∏ugi i organizacja STAP — za-
∏o˝enia kierunkowe”. W dniu
2 sierpnia 2005 r. Rada Ministrów
przyj´∏a uchwa∏´ w sprawie eta-
pów budowy i ogólnych zasad
funkcjonowania STAP, w której
okreÊlono, ˝e:
MSWiA
Koszty zwià-
zane z do∏à-
czaniem do
infrastruktury
STAP u˝yt-
kowników
i korzysta-
niem z tej in-
frastruktury
2006—2008
172055611.005.png
Dziennik Ustaw Nr 61
— 3697 —
Poz. 415
1
2
3
4
5
6
dokumentów elek-
tronicznych, trans-
misja VoIP, trans-
misja wideo (wi-
deoprzekaz, strea-
ming)
— w maksymalnym stopniu zosta-
nie wykorzystana ju˝ istniejàca
i planowana infrastruktura tele-
informatyczna spinajàca u˝yt-
kowników instytucjonalnych
zlokalizowanych na terenie
m.st. Warszawy,
— infrastruktura na terenie kraju
równie˝ b´dzie si´ opieraç na ju˝
istniejàcych sieciach i syste-
mach, z uwzgl´dnieniem planów
ich rozbudowy i modernizacji,
— nowa infrastruktura b´dzie bu-
dowana w niezb´dnym zakresie
w zale˝noÊci od zadaƒ, do któ-
rych wykorzystywany b´dzie
STAP, a których nie mo˝na zre-
alizowaç na podstawie istniejà-
cych systemów i sieci,
— ze wzgl´du na charakter zada-
nia (i przewidywany rodzaj i za-
kres przesy∏anych informacji)
jego integratorem-koordynato-
rem b´dzie minister w∏aÊciwy
do spraw wewn´trznych. Mini-
ster w∏aÊciwy do spraw we-
wn´trznych w porozumieniu
z ministrem w∏aÊciwym do
spraw informatyzacji dokona
wyboru operatora sieci STAP.
W ramach prac nad STAP opraco-
wano i przeanalizowano m.in.:
— mo˝liwoÊci wykorzystania ist-
niejàcej infrastruktury sieci tele-
informatycznej TESTA do po∏à-
czenia urz´dów centralnych na
terenie Warszawy w sieç oraz
oferowania tym urz´dom
wspólnych us∏ug,
— mo˝liwoÊci w zakresie wprowa-
dzenia wewn´trznego uwierzy-
telniania pracowników admini-
stracji publicznej,
— koncepcj´ uruchomienia us∏ugi
EWD-P (Europejska Wymiana
Dokumentów — Polska) w ra-
mach stworzonej sieci,
— koncepcj´ uruchomienia us∏ug
g∏osowych opartych na techno-
logii VoIP dla u˝ytkowników sie-
ci STAP.
Potrzeba implementacji mechani-
zmów bezpieczeƒstwa, ostrzegania
i reagowania na pojawiajàce si´ in-
cydenty naruszajàce bezpieczeƒ-
stwo wymaga budowy odpowied-
niego dedykowanego modu∏u bez-
pieczeƒstwa. Podstawà do utwo-
rzenia warstw bezpieczeƒstwa sie-
ciowego b´dà budowane przez De-
partament Bezpieczeƒstwa Telein-
formatycznego Agencji Bezpie-
przez u˝yt-
kowników sà
pokrywane
z bud˝etów
tych u˝ytkow-
ników, w pro-
porcjach od-
powiadajà-
cych stopnio-
wi wykorzy-
stywania in-
frastruktury
STAP przez
ka˝dego z jej
u˝ytkowników
(rezerwa bud-
˝etowa)
172055611.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin