Opis i objaśnienie dostepnych funkcji programu VAG-COMModuły [Select Control Module] są dostępne pod klawiszem [SELECT] - Previous Modules,Po wybraniu i nawiązaniu komunikacji na ekranie pojawiają się następujące dane:[Control Unit Info] - Odczytanie numeru sterownika, nazwy systemu, oznakowania zastosowanego oprogramowania sterownika oraz aktualne kodowanie sterownika. Funkcja wykonywana domyślnie przy nawiązaniu komunikacji ze sterownikiem. Tu można powtórzyć identyfikację urządzenia w celu dokładnego sprawdzenia poprawności nawiązania połączenia z danym modułem.[Controller Info] - Numer katalogowy sterownika lub modułu [b][Component] - Nazwa systemu [Software Coding] - Kod oprogramowania sterownika[Shop # - WSC Dealer Number] - Numer sterownika lub Dealera (warsztatu) ASO.Wskazówka: Niektóre przyrządy sterujące po wielokrotnym uruchamianiu tej funkcji każdorazowo pokazują inne identyfikacje (np.: numer seryjny). Dzieje się tak, gdy przyrząd sterujący cechuje długa droga identyfikacji przy jednoczesnym zadaniu wyświetlenia pełnych informacji.[Fault Codes - 02] - Odczytanie wszystkich kodów błędów zawartych w pamięci sterownika. Jeśli będzie więcej błędów niż może się zmieścić na ekranie to po prawej stronie pojawi się pasek przewijania. Przy pomocy myszy lub strzałkami z klawiatury można poruszać się po ekranie w górę i w dół. Kody błędów można wydrukować [Print Codes] skopiować do schowka [Copy, Save Codes] skasować [Clear Codes]Przykład informacji w tekście: najpierw podane jest miejsce błędu, w drugiej linijce rodzaj błędu, jeśli jest to jakiś sporadyczny błąd to pojawi się dodatkowo trzecia linijka. W przypadku gdy rodzaj i miejsce występowania błędu jest nieznane, podane zostaną tylko liczby.[Outputs Tests - 03] - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespołów wykonawczych. Liczba i kolejność wykonywanych testów jest ściśle przekazywana do przyrządu sterującego. Po wykonaniu diagnozy załączona sekwencja zostanie zakończona.Opcja bardzo przydatna w wielu sytuacjach. Można bardzo dokładnie ustalić i zweryfikować działanie (lub niesprawność) poszczególnych urządzeń takich jak czujniki, sensory, moduły, potencjometry. Opcja pozwala również zaobserwować sprawności działania i poprawności wyświetlania kontrolek i wskaźników na desce (zegary). Testowanie przeprowadzać na wyłączonym silniku - tylko włączona stacyjka.[Basic Settings - 04] - Nastawy podstawowe.W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przeglądu muszą zostać wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, ze regulacja komputera została przełączona na niezmienne wartości. Jeżeli system znajduje się w nastawach podstawowych można np. wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu, adaptację położenia przepustnicy, wolnych obrotów, klimatyzacji, itp. Nastawy podstawowe należy wykonywać dla danego samochodu tylko w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi przekraczać 80°C. Niektóre komputery oferują pomoc w regulacji podając obowiązujące wartości pomiarowe.[Meas Blocks - 08] - Odczyt bloku wartości zmierzonych.Odczyt parametrów wejściowych systemu - parametry podzielone są na kanały pomiarowe - należy podać numer kanału. Jakie kanały istnieją i jakie znaczenie maja zależy od przyrządu sterującego.[Single Reading - 09] - Odczyt pojedynczej wartości.[Adaptation - 10] - Dopasowanie - Adaptacja sterownika - kasowanie inspekcji OIL /SERVICE Istnieje możliwość zmiany w sterowniku wartości korekcyjnych dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu jałowego, dawki paliwa itp. Musi to być dokonane w trzech krokach - odczytanie wartości, testowanie wartości, zapisanie jej w pamięci.[Recode Module - 07] - Kodowanie sterownika.Poprzez tą funkcję można zmienić zawartość pamięci w sterowniku. Następuje wówczas zmiana pracy sterownika przy zmianie np. skrzyni biegów, jakości paliwa i innych warunków pracy. Dane szczegółowe kodów znajdują się w instrukcjach napraw. Jeśli nie znamy odpowiedniego kodu sterownika, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleźć w specjalistycznych poradnikach dotyczących kodowania i diagnostyki pojazdowej.[Login - 11] - Zalogowanie.Podany numer kodu musi być miedzy 0 a 65535. Z prawdziwymi numerami legitymuje się użytkownik. Przyrząd sterujący potrzebuje numer kodu do odczytania jemu potrzebnych danych określonych odpowiednim tokiem postępowania. Dane szczegółowe kodów znajdują się w instrukcjach napraw. Jeśli nie znamy odpowiedniego kodu logowania, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleźć w specjalistycznych poradnikach dotyczących kodowania i diagnostyki pojazdowej.[Readiness - 15] - Informacja o gotowości kodu.Pokazane zostaną wykorzystane do procesu zalogowania wartości pomiarowe i wynik.Po dokonaniu wszystkich nastaw lub adaptacji wszystkie pola powinny być w [Passed], jeśli są podświetlone na czerwono [Failed or Incomplete] należy dokonać właściwych nastaw.[Gen Engine Data] - Dane silnika.[Reset SRI's] - Kasowanie wskaźnika przeglądów serwisowych.[Close Controller, Go Back - 06] - Przerwanie i zakończenie komunikacji z wybranym sterownikiem. Można wówczas rozpocząć pracę z innym sterownikiem. Lista adresów sterowników[00] - automatycznie przebiegające sprawdzanie (odczyt kodów ze wszystkich systemów)- można również wybrać polecenie [Autoscan] - następnie wybieramy model auta B4 lub B5- po naciśnięciu START nastąpi automatycznie przeszukanie wszystkich modułów z listy oraz wykrywanie błędów.- w przypadku pojawiających się monitów należy zatwierdzić TAK lub NIE jeśli nie chcemy kontrolować danego modułu.01 - elektronika silnika41 - sterowanie pompą w silniku Diesla 02 - automatyczna skrzynia biegów12 - wspomaganie sprzęgła (elektronika) 22 - napęd 4*4 (elektronika) 4-Motion03 - układy wspomagania hamulców - ABS14 - układ kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu 24 - układ regulacji momentu napędowego34 - układ regulacja poziomu auta 15 - poduszka powietrzna - airbag 25 - alarm35 - centralny zamek45 - kontrola wnętrza (alarm) 55 - regulacja zasięgu świateł65 - nadzór nad ciśnieniem w kołach 75 - moduł bezpieczeństwa16 - układ wspomagania kierownicy (elektronika) 26 - elektrycznie otwierany dach36 - regulacja fotela kierowcy46 - moduł centralny systemu komfortu 56 - radio66 - regulacja lusterek i foteli 76 - pomoc w parkowaniu17 - tablica rozdzielcza (zegary) 37 - system nawigacyjny (navi) 47 - nagłośnienie08 - klimatyzacja - ogrzewanie 18 - ogrzewanie09 - centralna elektrykaDla każdego sterownika pojawia się okno z poleceniami: 01 - identyfikacja sterownika02 - odczyt kodów usterek03 - wysterowanie nastawników i podzespołów wykonawczych 04 - nastawy podstawowe05 - kasowanie pamięci usterek 06 - zakończenie transmisji07 - kodowanie sterownika08 - odczyt bloku wartości zmierzonych 09 - odczyt pojedynczej wartości10 - adaptacja11 - zalogowanie 15 - gotowość koduInformacje zawarte w powyższym opisie podane są w celach informacyjnych, treść art. nie stanowi oferty handlowej lub innej treści komercyjnej.
wojtekmatu