Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej.docx

(14 KB) Pobierz

 

Temat: Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej.

 

 

Przedmiot: godzina wychowawcza (ewentualnie lekcja języka polskiego)

 

Cele:

a)     dydaktyczne

- zaznajomienie z przysłowiami związanymi z tematyką domu

- określenie znaczenia słowa dom (budynek mieszkalny, rodzina)

- zaznajomienie z treścią powiedzeń związanych z tematyką domu oraz ich znaczeniem

     

b)    wychowawcze:

- rozwijanie przynależności do grupy społecznej jaką jest rodzina

- kształtowanie pozytywnych postaw wobec domowników, osób z najbliższego otoczenia

- wzmacnianie więzi z domownikami, rodziną, sąsiadami, przyjaciółmi

- określanie uczuć i emocji, człowieka powracającego do domu po długiej nieobecności

- kształtowanie postawy szacunku i miłości do członków rodziny, przyjaciół

 

 

 

Metody:

- pogadanka

- drama

 

Formy organizacji:

- indywidualna

- w grupach

 

Środki i pomoce dydaktyczne:

- D. Masłowska, G. Masłowski, Wielka księga przysłów polskich, b.m.w. 2008.

 

Przebieg zajęć:

 

1.     Czynności porządkowo-organizacyjne.

 

2.     Rozmowa uczniów na temat skojarzeń związanych ze słowem „dom”.

 

 

3.     Rozmowa na temat ich uczuć po powrocie do domu po długiej nieobecności.

 

4.     Wysunięcie tezy przez uczniów, że dom ma dwa znaczenia: dom – budynek mieszkalny, dom – rodzina. (zapis na tablicy).

 

5.     Ekspozycja fragmentu tekstu „Pana Tadeusza”, obrazującego powrót bohatera do domu po długiej nieobecności.

 

6.     Rozmowa na temat uczuć bohatera.

 

7.     Rozmowa na temat tego, za czym najbardziej tęsknią uczniowie znajdując się daleko od domu (poczynając od rzeczy materialnych).

 

8.     Rozmowa na temat znaczenia powiedzenia zawartego w temacie zajęć.

 

9.     Podanie przez uczniów innych znanych im przysłów związanych z tematyką domu i wyjaśnienie ich znaczenia np.:

- Gość w dom, Bóg w dom.

- Wolnoć Tomku w swoim domku.

- Ten dom zdobi, kto w nim mieszka.

- Chcesz wiedzieć, co u Ciebie w domu nowego? Zapytaj sąsiada swojego.

- Własny domek milszy, niż cudze pałace.

 

10. Podział uczniów na 3 grupy A, B i C. Uczniowie w parach przedstawiają scenkę mającą zobrazować w jaki sposób witają się po długiej nieobecności:

Grupa A – z mamą/tatą

Grupa B – z rodzeństwem

Grupa C – z koleżanką/kolegą

 

11. Podsumowanie zajęć.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin