Ultrasi, Pikniki, Bojówkarze – poznajemy ekipy stadionowe.doc

(37 KB) Pobierz
Magdalena Stępowska klasa 5b 09

Temat lekcji:  Ultrasi, Pikniki, Bojówkarze – poznajemy ekipy stadionowe.

 

 

Cel główny:

 

- Uczeń poznaje realia stadionowe. Po zapoznaniu się z nimi potrafi wskazać sposoby, które spowodują zanik przemocy podczas widowisk sportowych wśród kibiców.

 

Cele operacyjne:

 

- Dostrzega charakterystyczne zachowania i wygląd kibiców.

- Zdobywa informacje dotyczące poszczególnych ugrupowań.

- Wskazuje cechy dobrego kibica.

- Umie współpracować w grupie, przestrzegając ustalonych zasad.

- Określa problemy społeczne płynące z działań pseudokibiców.

 

Metody:

 

- oglądowa

- podająca

- problemowa

 

Formy organizacji pracy:

 

- indywidualna

- grupowa

 

Środki dydaktyczne:

 

- fragment meczu Wisły Kraków i Legii Warszawy podczas Pucharu Polski z 2008roku.

- fragment dopingu kibiców Wisły Kraków podczas meczu z Lechem Poznań z 2012roku.

-  fragment filmu „Skrzydlate świnie” w reżyserii Anny Kazejak

- laptop

- rzutnik

 

Bibliografia:

 

a)   merytoryczna:

M. Babik, Szkoła wobec kultury pseudokibiców, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

J. Dudała, Fani - chuligani. Rzecz o polskich kibolach. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

 

b) metodyczna: M. Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących

nauczycieli, wyd. 2 popr., Warszawa 1995.

 

 

 

 

 

 

Przebieg lekcji:

 

 

Wprowadzenie:

 

 

1.      Nauczyciel wita się z klasą, sprawdza obecność i zapisuje temat lekcji w dzienniku.

2.      Uczniowie oglądają z nauczycielem fragmenty meczów.

3.      Zadaniem klasy jest opis, na podstawie obejrzanych retransmisji, zachowania i wyglądu kibiców.

1 film:

·         ubrani w barwy klubowe

·         wszyscy posiadają szalik klubu

·         dopingują swoją drużynę

·         śpiewają przyśpiewki klubowe

·         są pełni energii, zafascynowani

·         wkładają całe serce w to co robią

·         są przepełnieni emocjami

 

2 film:

 

·         ubrani w barwy klubowe

·         mają zasłonięte twarze szalikami

·         wbiegają na murawę

·         dopuszczają się przemocy

·         wypełnia ich agresja

·         atakują kibiców przeciwnej drużyny

 

4.      Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy.

 

5.      Nauczyciel prosi uczniów, by spróbowali nazwać postacie, które występują na filmie:

 

·         kibice

·         kibole

·         chuligani

·         pseudokibice

 

6.      Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś inne nazwy ugrupowań stadionowych.

 

·         Pikniki

·         Ultrasi

·         Hools’i

 

 

Rozwinięcie:

 

6. Nauczyciel pokazuje fragment filmu pt. „Skrzydlate świnie”, w którym główny bohater przybliża sylwetki poszczególnych ekip stadionowych.

 

7.      Nauczyciel pyta uczniów, która z postaw kibiców powinna być obecna podczas widowisk sportowych?

 

Powinna być obecna postawa zaprezentowana w pierwszym filmiku. Przychodzimy na stadiony, by wspierać swoją drużynę i oglądać grę zespołu. Chcemy, aby potrzeba bezpieczeństwa została zaspokojona w każdej sytuacji. Przychodząc, zabieramy ze sobą dzieci, o które się troszczymy i chcemy zapewnić im spokój. Staramy się rozbudzić w nich duszę kibica, nie chuligana. Nie chcemy narażać swoich bliskich na niebezpieczeństwo. Sportowcy, którzy reprezentują nasz kraj podczas wszelakich zawodów sportowych, nie powinni wstydzić się za swoich kibiców. Są oni wizytówką całego narodu na arenie międzynarodowej. Powinniśmy dbać o swój wizerunek zwłaszcza teraz, przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej, których jesteśmy współgospodarzami. 

 

8.      Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Którą z postaw obserwujemy częściej?

 

Najczęściej obserwujemy postawę drugą, która przepełniona jest agresją i nienawiścią do przeciwników. Każdego dnia słyszymy o kolejnej bójce między kibicami, a nawet wypadkach śmiertelnych.

 

9.      Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach spróbowali wymyślić kilka sposobów, dzięki którym zjawisko przemocy na stadionach zacznie zanikać:

 

·         zakaz alkoholu na stadionach

·         zakaz stadionowy dla kibiców karanych

·         kontrola alkomatem przed wejściem na stadion

·         zakaz wnoszenie broni

·         legitymowanie kibiców przed wejściem na stadion

 

 

Zakończenie:

 

10.  Uczniowie prezentują swoje pomysły, reszta klasy komentuje je wraz z nauczycielem.

11.  Klasa tworzy kodeks dobrego kibica.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin