Program nauczania a poprawność językowa w zakresie form liczebnika.doc

(60 KB) Pobierz
Program nauczania a poprawność językowa

Program nauczania a poprawność językowa

w zakresie form liczebnika

Spośród części mowy liczebnik w programie nauki o języku zajmuje jedno z

głównych miejsc obok rzeczownika i czasownika. JuŜ w klasie drugiej program zaleca

„praktyczne ćwiczenia w opanowaniu poprawnych form gramatycznych w zakresie związku

zgody /bez stosowania terminologii/, np. trzech uczniów, trzy uczennice, troje dzieci”. W

klasie trzeciej wprowadza się terminologię gramatyczną „liczebnik jako część mowy

oznaczająca liczbę i kolejność”. Prowadzi się równieŜ ćwiczenie w poprawnym łączeniu

liczebników z rzeczownikami” oraz zapoznaje się uczniów z „pisownią liczebników

dziewiętnaście, sześćdziesiąt, sześćset”.

Nauczyciel klas początkowych powinien wiedzieć, Ŝe kształcenie języka na tym etapie

jest równieŜ nauką języka jak i nauką o języku. Nie chodzi tu o wprowadzenie definicji i

uczenie się ich na pamięć przez uczniów, ale o dochodzenie do pojęć i definicji poprzez

Ŝnego rodzaju ćwiczenia praktyczne. A więc chodzi tu przede wszystkim o osiągnięcie celu

praktyczno – normatywnego, kształtującego umiejętności i wyrabiającego poprawne nawyki u

uczniów. Ten cel przyświeca równieŜ lekcjom nauki o języku w klasach IV – VI.

Szczególne miejsce zajmuje liczebnik w programie klasy V i VI, gdzie pokaźną liczbę

godzin przeznacza się na realizację następującej tematyki: „rzeczownik w związku z

wyrazami określającymi właściwości przedmiotów, z liczebnikiem jako wyrazem

charakteryzującym treść rzeczownika pod względem ilościowym: liczebniki główne,

zbiorowe, ułamkowe, porządkowe. Zagadnienia poprawnościowe dotyczące związków

składniowych liczebnika z rzeczownikiem, np. widzę dwóch chłopców, dwa psy, dwoje

dzieci, mówię o dwojgu dzieciach. Rzeczownik z liczebnikiem w dopełniaczu w związku z

orzeczeniem, np. dziesięć ptaków przyleciało, pięciu Ŝołnierzy poległo. Pisownia róŜnych

form liczebników prostych” – dotyczy klasy piątej. Zaś w klasie szóstej mamy tematykę

uzupełniającą o „rzeczownik w związku z wyrazami określającymi właściwości przedmiotów:

z liczebnikiem w roli przydawki, liczebniki złoŜone i nieokreślone. Wybrane zagadnienia

poprawnościowe, np. odmiana liczebników złoŜonych i błędy polegające na ich

nieodmienianiu: odmiana i zastosowanie liczebników nieokreślonych. Pisownia liczebników

złoŜonych”.

Z dokonanej analizy haseł programowych związanych z liczebnikiem w kursie nauki o

języku w szkole podstawowej wynika, Ŝe tematyka jest trudna i nasilenie wiadomości

przypada na klasę piątą i szóstą. A zasób wiedzy z tej tematyki, jaki uczniowie zdobędą na

lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej, musi zapewnić im sprawne posługiwanie

się formami liczebnika.

Aby ułatwić pracę nauczycielowi nad kształceniem poprawności językowej uczniów

w zakresie form liczebnika, przedstawia się przykłady z deklinacji liczebników, jego

związków frazeologicznych z innymi częściami mowy oraz ćwiczenia, które moŜna

wykorzystać na lekcjach.

Wśród liczebników rozróŜniamy liczebniki główne, np. trzy miesiące, pięć dni;

ułamkowe, np. pół kilograma, półtorej szklanki mleka; mnoŜne, np. potrójny, stokrotny;

wielorakie, np. dwojaki, czworaki; zbiorowe, np. sześcioro dzieci, troje kociąt; porządkowe,

np. pierwszy, dziesiąty, setny, tysięczny. Liczebniki porządkowe, mnoŜne i wielorakie, jak

wskazują przytoczone przykłady, mają formy przymiotników, odmieniających się jak

przymiotniki i nie sprawiają większych kłopotów młodzieŜy szkolnej. Natomiast od

liczebników ułamkowych pół, półtora, półtrzecia, półczwarta form przymiotnikowych nie

moŜna utworzyć i pod tym względem są one wyrazami nieodmiennymi. NaleŜy uŜywać form,

np. od pół roku, przed pół rokiem, po pół roku, w pół roku. Liczebniki półtora, półtrzecia,

półczwarta mają formy rodzajów i dlatego w połączeniu z rzeczownikami męskimi i nijakimi

mają końcówkę –a, np. półtora tygodnia, półtrzecia słońca, a w połączeniu z rzeczownikami

Ŝeńskimi końcówkę –y /-i/ lub –ej, np. półtory lub półtorej godziny, półtrzeci lub półtrzeciej

mili, półczwarty lub półczwartej godziny. Ale: Minęło półczwarta roku.

Spośród liczebników głównych moŜe nastręczyć trudność deklinacja liczebników

dwa i to w trzech rodzajach z powodu moŜliwości uŜycia w jednym przypadku nawet trzech

form, które z punktu widzenia językoznawczego są poprawne. Stąd teŜ wskazane jest

zapoznanie się z deklinacją tego liczebnika.

r. męski r. Ŝeński r. nijaki

M. dwaj, dwóch /dwu/, dwa dwie dwa

D. dwóch /dwu/ dwóch/dwu/ dwóch /dwu/

C. dwu, dwom dwu, dwom dwu, dwom

B. dwóch /dwu/, dwa dwie dwa

N. dwoma dwoma /dwiema/ dwoma

Mc. o dwóch /dwu/ o dwóch /dwu/ o dwóch /dwu/

Formy mianownika rodzaju męskiego dwaj, dwóch /dwu/ uŜywa się przy

rzeczownikach osobowych, tak samo jak forma biernika dwóch /dwu/ jest formą osobową.

Liczebniki tzw. porządkowo – zbiorowe w rodzaju męskoosobowym moŜna

odmieniać tylko do czterech, a więc pierwsi, drudzy, trzeci, czwarci, niepoprawnie juŜ piąci,

szóści. Swoiście zachowują się liczebniki zbiorowe typu dwoje – oboje, czworo, pięcioro, np.

Ulicą szło dwóch studentów. Ulicą szły dwie studentki. Ulicą szło oboje studentów / chłopiec

z dziewczyną/. W gniazdku zobaczyłem czworo piskląt. a nie: cztery pisklęta. Minęły cztery

minuty po siódmej. a nie: minęło cztery minuty.

W przypadkach zaleŜnych temat tych liczebników jest rozszerzony o–g-, np. obojga,

dwojga, trojga. Zagadnienie ilustruje deklinacja związku frazeologicznego składającego się z

liczebnika i rzeczownika.

M. oboje /obydwoje/ państwa Kowalscy

D. obojga państwa Kowalskich

C. obojgu państwu Kowalskim

B. oboje państwa Kowalskich

N. z obojgiem państwem Kowalskich

Mc. o obojgu państwu Kowalskich

Charakterystyczną cechą odmiany liczebników typu dwanaście, dwadzieścia jest to, Ŝe

odmieniają się w nich obie części złoŜenia, np.

M. dwanaście /dwunastu/

D. dwunastu

C. dwunastu

B. dwanaście /dwunastu/

N. dwunastoma /dwunastu/

Mc. o dwunastu

A związki frazeologiczne z tym liczebnikiem to: Uczył się z dwunastoma a. Dwunastu

kolegami. Dwunastu chłopców gra, biegło. A nie: grają, biegali. Dwanaścioro dzieci było w

klasie. Nauczyciel opowiadał bajkę dwanaściorgu dzieciom. Kwoka z dwanaściorgiem piskląt

grzebała się w piasku. Dwanaścioro dzieci idzie /szło/ do szkoły.

NaleŜy zauwaŜyć, Ŝe liczebnik sto ma dwojaką odmianę. UŜyty samodzielnie

odmienia się według deklinacji rzeczowników nijakich jak miasto, a więc sto, sta, sto, stem, o

ście. W połączeniu z rzeczownikami tworząc związek frazeologiczny forma liczebnika sto nie

zmienia się, liczebnik rządzi rzeczownikiem czyli pozostaje w związku rządu, a więc M. stu

chłopców, D. stu chłopców, C. stu chłopców, B. stu chłopców, N. stu chłopcami, Mc. o stu

chłopcach.

Formy liczebników dwieście, trzysta, czterysta, pięćset są ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin