Anna Nowak® 21.10.09
Pod względem wielkości przestrzeń architektoniczna może być:
wielka mała
wysoka niska
szeroka wąska
głęboka płytka
Pod względem skali przestrzeń architektoniczna może być:
monumentalna kameralna
ludzka nadludzka
Pod względem spostrzeżeń przestrzeń architektoniczna może być:
jasna ciemna
lśniąca matowe
oświetlone nieoświetlona
cicha głośna
ruchliwa spokojna
Wartość przestrzeni pod względem kulturowym wg Floriana Znanieckiego
podmioty ludzkie nigdy nie doświadczają jakiejś
· powszechnej,
· obiektywnej,
· bezjakościowej,
· niezmiennej,
· nieograniczonej
· i nieograniczenie podzielnej przestrzeni,
w której istnieją, poruszają się wszelkie przedmioty, a w tym i oni sami.
Dane są im w doświadczeniu niezliczone „przestrzenie" które są:
· jakościowo różnorodne,
· ograniczone,
· niepodzielne zmienne,
które są dodatnio lub ujemnie oceniane. (...)
Można by nawet utworzyć specjalny termin na przykład „wartość przestrzenna".
Takie „przestrzenie" czy „wartości przestrzenne " to
· miejsca -zajęte lub puste,
· wnętrza -przestronne lub ciasne i w przeciwieństwie do nich,
· zewnętrza -siedziby, okolice, ośrodki, granice, tereny wymierzone,
· przestworza niewymierne,
· strony (przód. tył. prawa, lewa, góra, dół),
· strony świata, dalekości, bliskości, perspektywy, drogi, bezdroża etc.
Żadna z tych wartości przestrzennych nie występuje jako odosobniona w doświadczeniu ludzkim w taki sposób, aby możliwe było wydzielenie każdej z nich i skojarzenie z innymi wartościami przestrzennymi w ramach wspólnego układu geometrycznego.
Każda jest składnikiem jakiegoś nieprzestrzennego systemu wartości, w odniesieniu do którego posiada swoistą treść i znaczenie. Może to być system
· religijny,
· estetyczny,
· techniczno-wytwórczy,
· ekonomiczny,
· społeczny.
Przez przynależność do nierzestrzennego systemu wartości, konkretne wartości formy przestrzennej mogą być określane jako wartości:
· formalne,
· artystyczna,
· estetyczne,
· poznawcze,
· symboliczna,
· sakralne,
· ideowe (lokalne i uniwersalne),
· społeczne i indywidualne,
· psychologiczne (własność przestrzeni),
· historyczne,
· przyrodnicze,
· zdrowotne,
· ekonomiczne,
· techniczne,
· użytkowe
syntezą wartości danego miejsca jest genius loci.
Przestrzeń architektoniczna to konkretyzacja przestrzeni egzystencjalnej. Jest jej utrwaleniem w formie fizycznej, posiadającej swój wygląd i znaczenia.
Przestrzeń architektoniczna jest tworzona przez jednych ludzi dla drugich, co nie zawsze jest satysfakcjonujące. Aby przestrzeń architektoniczna była zaakceptowana, musi być zrozumiała. Mówi się o języku:
· architektury
· form architektonicznych
W dążeniu do nowych rozwiązań dawne formy nieraz staj się niezrozumiale, a nowe nieczytelne. Często jest odwrotnie - to człowiek swą przestrzeń egzystencjalną musi dostosować do danej przestrzeni architektonicznej, próbować ją przekształcać.
Struktura przestrzeni architektonicznej odpowiada strukturze przestrzeni egzystencjalnej.
Składają się na nią: miejsce i węzeł, droga i oś, strefa i dzielnica. Wszystkie te elementy tworzą całość, którą można nazwać polem architektonicznym. W zależności od sposobu rozwiązania to pole ma bardziej lub mniej określony charakter, w którym może przejawiać się genius loci - duch miejsca.
Ład przestrzeni
Jedną z podstawowych wartości przestrzennych jest ład przestrzeni.
Wg Bolesława Szmidta istnieją dwa podstawowe rodzaje ładu przestrzeni:
· ład naturalny, wtedy gdy człowiek swoimi działaniami wpisuje się w istniejący stan krajobrazu lub gdy nawet w oderwaniu od niego, budując, próbuje naśladować różnorodność, złożoność i nieregularność linii, występujących w przyrodzie,
· ład geometrii, podporządkowuje sobie otoczenie, narzucając plany oparte na sztywnych siatkach geometrycznych, nie przewidując żadnego odstępstwa.
Najczęściej ład przestrzeni jest kompromisem, dostosowaniem przyjętej siatki geometrycznej do terenu. Nie tylko chodzi o dostosowanie do rzeźby terenu, ale też o uzyskanie odpowiedniego doświetlenia i nasłonecznienia, poszukuje się także odpowiednich widoków.
Ład formy jest wyrazem ładu społecznego i stad w różnych kulturach jest różnie pojmowany. W pokoju panuje ład wówczas, gdy wszystkie znajdujące się w nim przedmioty są celowo dobrane i ustawione według pewnego wzoru:
· każdy przedmiot ma określone położenie względem innych. (...)
· wzory ładu poszczególnych rodzajów pomieszczeń są różne w różnych kulturach i zmieniają się w toku dziejów.
Ład kuchni amerykańskiej jest inny niż tradycyjnej kuchni chińskiej; urządzenia nowoczesnego magazynu różnią się od urządzenia średniowiecznego sklepu (Florian Znaniecki).
Ład występujący w przestrzeni jest najczęściej ładem umownym, który wynika z indywidualnych lub społecznych upodobań zapisanych nieraz w odpowiednich przepisach, wynika z przyjętych założeń funkcjonalnych, określonych zasad obyczajowych, z tendencji estetycznych.
Postacią ładu umownego jest porządek, a przykładem są tu antyczne porządki architektoniczne - dorycki, joński, koryncki, kompozytowy. Podlegają ścisłej dyscyplinie formalnej i modularnej, ale same nie tworzą ładu architektonicznego, są jego elementem. Ład architektoniczny jest ładem estetycznym, zespalającym części w całość. W języku polskim pojęcie ładu, przez skojarzenie ze słowem ładny, odnosi się do estetyki i prowadzi do pojęcia piękna. Wieloznaczność piękna sprawia, że podstawowym, minimalnym warunkiem, jaki stawia się formom przestrzeni, jest ład.
Wyróżnia się ponadto pojecie
· ładu pragmatycznego, który wynika z czynnej postawy artysty wobec życia i to pojmowanego jako "continuum" najgłębszych wartości kulturowych (Szmidt 1981). Przywołuje tu tradycję, wartości narodowe i społeczne,
· ładu konstrukcyjnego, który jest wyrazem zgodności formy architektonicznej z zasadami sztuki budowlanej. Jest szczególnym przypadkiem ładu pragmatycznego. Ład konstrukcji jest rozumiany jako lad wynikający z praw przyrody.
Odejście od ładu może być wyrazem:
· zmęczenia, lub (i)
· braku zrozumienia dla określonych zasad.
Gdy brak jasnego wzoru postępowania, niechęć do ładu prowadzi do nieporządku i bałaganu przestrzennego. Istnieją świadome tendencje do nieładu: istnieje pojęcie ładu bądź bałaganu artystycznego, określającego malowniczość. Paul Claudel pisał, że „porządek jest przyjemnością rozumu, a nieporządek rozkoszą wyobraźni”, a Heraklit twierdził, że „z chaosu bierze się najpiękniejsza harmonia”.
Wg Szmidta B. (1981) istnieje hierarchia rodzajów ładu i tak wyróżnia:
· poziom zerowy
to dowolne rozproszenie przedmiotów w nieograniczonej przestrzeni. Występuje dowolność i całkowita zmienność ich położenia, uniemożliwiająca uchwycenie jakichkolwiek zależności. Jest to poziom mitologicznego chaosu.
· poziom drugi
gdy wyłaniają się rozmaite konfiguracje, które można zidentyfikować i rozróżnić. Tworzą się indywidualne lub powtarzające się układy, pozostające w określonych stosunkach geometrycznych i zależnościach wymiarowych. Pojawiają się podobieństwa i kontrasty, zaczątki rytmów.
· poziom trzeci
gdzie występują konfiguracje, w których występu...
gospodarka9