Doktryna-jakosci.pdf
(
4625 KB
)
Pobierz
DOKTRYNA
JAKOŚCI
Książka
in statu nascendi
udostępniana w kolejnych edycjach w domenie publicznej
Aktualna wersja zawsze do pobrania na
www.firmyrodzinne.pl
Andrzej Jacek Blikle
Rozwój polega na tym, że nieliczni przekonują wielu. Nowe
myśli muszą się gdzieś pojawić, zanim będą mogły stać się
poglądami większości.
Frederic August von Hayek,
Konstytucja wolności
Warszawa, 1 września 2011
© Copyright by Andrzej Blikle
. W ramach moich praw autorskich chronionych ustawą Prawo autorskie i prawa pokrewne z dnia 4
lutego 1994 (z późniejszymi zmianami) wyrażam zgodę na niekomercyjne rozpowszechnianie niniejszego materiału przez jego
zwielokrotnianie bez ograniczeń co do liczby egzemplarzy (w formie elektronicznej lub drukowanej), a także umieszczanie go na
stronach internetowych, jednakże bez dokonywania jakichkolwiek zmian i skrótów w tekście i bez zmiany elektronicznego formatu
„pdf na inny. Wszelkie inne rozpowszechnianie niniejszego materiału, w tym jego części, wymaga mojej zgody wyrażonej na pi-
śmie. Dozwolone jest natomiast cytowanie materiału zgodnie z zasadami ustanowionym przez ww. ustawę.
Doktryna jakości by Andrzej Blikle is licensed under a
Creative Commons Uznanie autor-
stwa — Użycie niekomercyjne — Bez utworów zależnych 3.0 Unported License
.
Andrzej Blikle,
Doktryna jakości — preambuła
, 1 września 2011
ii
Spis treści
SPIS TREŚCI ............................................................................................................................................................. II
CO NOWEGO W TEJ WERSJI KSIĄŻKI
............................................................................................................VI
CO JESZCZE ZOSTANIE NAPISANE
.................................................................................................................VI
PODZIĘKOWANIA
..................................................................................................................................................VI
O SOBIE .................................................................................................................................................................VIII
Część pierwsza: Wprowadzenie
1
WSTĘP ............................................................................................................................................................. 10
1.1
D
LA KOGO JEST TA KSIĄŻKA
.......................................................................................................................... 10
1.2
C
ELE ORGANIZACJI GOSPODARCZEJ
............................................................................................................... 11
1.3
S
POŁECZEŃSTWO WIEDZY
............................................................................................................................. 12
1.4
O
BYWATELSKA PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
............................................................................................................ 15
2
ZARYS DOKTRYNY JAKOŚCI................................................................................................................... 19
2.1
E
DWARDS
D
EMING W
J
APONII
....................................................................................................................... 19
2.2
W
ADY SĄ JAK ZARAZKI
................................................................................................................................. 22
2.3
D
OKTRYNA JAKOŚCI
...................................................................................................................................... 24
2.3.1
Zasada stałego doskonalenia .............................................................................................................. 24
2.3.2
Zasada współpracy.............................................................................................................................. 24
2.3.3
Zasada racjonalności .......................................................................................................................... 25
2.4
C
ZYM JEST JAKOŚĆ
........................................................................................................................................ 26
2.5
J
AKOŚĆ A WARTOŚĆ
...................................................................................................................................... 27
2.6
N
ISKA JAKOŚĆ KOSZTUJE
............................................................................................................................... 29
2.7
D
OBRA PRACA TO LEKKA PRACA
................................................................................................................... 31
2.8
N
IE OCZEKUJ PERFEKCJI
OCZEKUJ POSTĘPU
.............................................................................................. 32
2.9
Z
ARZĄDZANIE BEZ KIJA I MARCHEWKI
.......................................................................................................... 32
2.10
W
SPÓŁPRACA ZAMIAST WSPÓŁZAWODNICTWA
........................................................................................ 33
2.11
M
YŚLENIE SYSTEMOWE
............................................................................................................................ 35
2.12
K
SIĘGA STANDARDÓW
.............................................................................................................................. 38
2.13
C
ZTERNAŚCIE ZASAD
E
DWARDSA
D
EMINGA
............................................................................................ 38
2.14
S
ZEŚĆ ŚMIERTELNYCH CHORÓB
................................................................................................................ 40
2.14.1
Brak wytrwałości w konsekwentnym dążeniu do celu .................................................................... 40
2.14.2
Nacisk na zyski w krótkim okresie .................................................................................................. 42
2.14.3
Przeglądy kadrowe, wynagrodzenie zależne od wydajności........................................................... 43
2.14.4
Mobilność członków kierownictwa ................................................................................................. 44
2.14.5
Zarządzanie firmą jedynie na podstawie widocznych liczb ............................................................ 45
2.14.6
Twarda kultura zarządzania........................................................................................................... 46
2.15
C
ZTERY ZASADY
H
ENRY
F
ORDA
.............................................................................................................. 48
2.16
Z
BIGNIEW
B
UJAK O POLICJI DROGOWEJ I SŁUŻBACH CELNYCH
................................................................. 48
2.16.1
Policja drogowa ............................................................................................................................. 49
2.16.2
Celnicy............................................................................................................................................ 50
2.17
O
D CZEGO ZACZĄĆ
................................................................................................................................... 54
Część druga: Przywództwo
3
DYLEMAT LIDERA — PRZEMOC CZY PARTNERSTWO .................................................................. 58
3.1
N
OWA WIEDZA
.............................................................................................................................................. 58
3.2
K
OSZTY PRZEMOCY
....................................................................................................................................... 59
3.3
K
OSZTY PARTNERSTWA
................................................................................................................................. 60
3.4
C
ZYM SĄ PRZEMOC I PARTNERSTWO
.............................................................................................................. 61
3.5
D
LACZEGO JEDNE FIRMY ODNOSZĄ SUKCES
,
A INNE NIE
................................................................................ 61
4
RODZAJE I ŹRÓDŁA MOTYWACJI......................................................................................................... 63
4.1
K
ORZYŚCI I WARTOŚCI
.................................................................................................................................. 63
4.2
D
YSONANS GODNOŚCIOWY
........................................................................................................................... 68
4.3
M
OTYWACJA WEWNĘTRZNA I ZEWNĘTRZNA
................................................................................................. 69
4.4
Z
ARZĄDZANIE PODMIOTOWE I PRZEDMIOTOWE
............................................................................................. 71
4.5
O
RGANIZACJA ZAANGAŻOWANA
................................................................................................................... 73
Andrzej Blikle,
Doktryna jakości — preambuła
, 1 września 2011
iii
5
PRZEMOC....................................................................................................................................................... 74
5.1
A
RCHETYP KIJA I MARCHEWKI
....................................................................................................................... 74
5.2
P
OSTAWA A ZACHOWANIE
............................................................................................................................. 79
5.3
S
ŁABI I SILNI
―
PRZECIWNICY
...................................................................................................................... 82
5.4
P
REMIA ZA WYDAJNOŚĆ
................................................................................................................................ 84
5.5
P
REMIA A
P
RAWO
P
ARETO
............................................................................................................................ 84
5.6
D
ŹWIGNIA PREMIOWA
................................................................................................................................... 85
5.7
Z
ARZĄDZANIE PRZEZ CELE
―
PUŁAPKA SPECJALNA
..................................................................................... 90
5.7.1
Stan wyjściowy .................................................................................................................................... 90
5.7.2
Motywacja ― podejście pierwsze ....................................................................................................... 90
5.7.3
Potrzebny konsultant ........................................................................................................................... 91
5.7.4
MBO w „Jutrzni SA”........................................................................................................................... 91
5.7.5
Pierwsze wyzwanie dla dyrektora Kowalskiego .................................................................................. 93
5.7.6
Drugie wyzwanie dla dyrektora Kowalskiego ..................................................................................... 94
5.7.7
Ocena systemu po roku ....................................................................................................................... 96
5.7.8
Czy można było uniknąć tych problemów? ......................................................................................... 97
5.7.9
Premia dla rady nadzorczej ................................................................................................................ 97
5.7.10
Nierówne szanse w grze.................................................................................................................. 98
5.7.11
Opinia niezależnego eksperta ......................................................................................................... 99
5.7.12
MBO w oczach Edwardsa Deminga ............................................................................................. 100
5.8
Z
ARZĄDZANIE PRZEZ CELE A CELE W ZARZĄDZANIU
................................................................................... 100
5.9
W
INA CZY PRZYCZYNA
................................................................................................................................ 101
5.10
P
ODSUMOWANIE MODELU PRZEMOCY
.................................................................................................... 103
5.10.1
Samosprawdzająca się przepowiednia ......................................................................................... 103
5.10.2
Gry wojenne ................................................................................................................................. 104
5.10.3
Trzy prawa o dualności ................................................................................................................ 106
6
PARTNERSTWO.......................................................................................................................................... 107
6.1
J
EŻELI NIE MARCHEWKIJ
―
TO CO
? ............................................................................................................. 107
6.2
Z
CZEGO TRZEBA ZREZYGNOWAĆ
................................................................................................................ 108
6.3
Z
ASADA
4W ................................................................................................................................................ 109
6.3.1
Współpraca ....................................................................................................................................... 109
6.3.2
Wartość ............................................................................................................................................. 110
6.3.3
Wybór ................................................................................................................................................ 112
6.4
W
SPRAWIE LENISTWA
................................................................................................................................. 113
6.5
M
ŁODSI I STARSI
―
PARTNERZY
................................................................................................................. 114
6.6
W
YNAGRODZENIE NIEZALEŻNE OD JAKOŚCI I WYDAJNOŚCI PRACY
............................................................. 115
6.7
R
EZYGNACJA Z PRZEGLĄDÓW ROCZNYCH
................................................................................................... 119
6.8
P
UŁAPKI ZARZĄDZANIA BEZ KIJA I MARCHEWKI
.......................................................................................... 119
6.9
A
RCHETYP SŁOŃCA I DESZCZU
.................................................................................................................... 120
6.10
P
OCHWAŁY A WYRAZY UZNANIA
............................................................................................................ 122
6.11
U
POMINEK WRAZ Z WYRAZAMI UZNANIA
............................................................................................... 124
6.12
P
REMIA ROCZNA
―
MISECZKA
............................................................................................................... 124
6.13
R
EFORMA SYSTEMU WYNAGRODZEŃ SPRZEDAWCÓW
............................................................................. 127
6.13.1
Sytuacja wyjściowa....................................................................................................................... 128
6.13.2
Lepsi nie są lepsi .......................................................................................................................... 129
6.13.3
Lepsi są lepsi ................................................................................................................................ 129
6.13.4
Sposobu lepszych nie da się powielić ........................................................................................... 129
6.13.5
Sposób lepszych da się powielić ................................................................................................... 129
6.14
P
ARTNERSTWO A ZARZĄDZANIE PARTYCYPACYJNE
................................................................................ 131
6.15
C
ZY MODEL PARTNERSKI WYKLUCZA DOWODZENIE
? ............................................................................. 131
6.16
P
RZEMOC A ETYKA W BIZNESIE
............................................................................................................... 132
7
SYSTEM WYNAGRODZEŃ ....................................................................................................................... 133
7.1
K
SZTAŁTOWANIE SYSTEMU WYNAGRODZEŃ
............................................................................................... 133
7.2
P
RZYKŁADOWY SYSTEM WYNAGRODZEŃ
.................................................................................................... 134
7.3
A
KTUALIZACJA SYSTEMU WYNAGRODZEŃ
.................................................................................................. 136
7.4
T
RUDNY OKRES TRANSFORMACJI
................................................................................................................ 136
7.5
R
EAKCJE PRACOWNIKÓW
............................................................................................................................ 137
7.6
S
YMETRYCZNA RELACJA POMIĘDZY FIRMĄ A PRACOWNIKIEM
.................................................................... 139
Andrzej Blikle,
Doktryna jakości — preambuła
, 1 września 2011
iv
Część trzecia: Zarządzanie procesowe
8
DWA MODELE ORGANIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW........................................................................ 141
8.1
M
ODEL HIERARCHICZNY
............................................................................................................................. 141
8.2
M
ODEL
D
EMINGA
........................................................................................................................................ 141
9
PROCESY W PRZEDSIĘBIORSTWIE ..................................................................................................... 144
9.1
P
YTANIA
,
NA KTÓRE TRZEBA ODPOWIEDZIEĆ
.............................................................................................. 144
9.2
P
OJĘCIE PROCESU
........................................................................................................................................ 145
9.3
S
IECI CZYNNOŚCI
......................................................................................................................................... 146
9.4
M
APA PROCESÓW
........................................................................................................................................ 148
9.5
P
RODUKTY I ICH NORMY JAKOŚCI
................................................................................................................ 153
9.5.1
Dokumenty ........................................................................................................................................ 154
9.5.2
Narzędzia .......................................................................................................................................... 154
9.5.3
Dokumentacje produktów.................................................................................................................. 155
9.5.4
Kompleksy produktowe ..................................................................................................................... 156
9.5.5
Techniczne kompleksy narzędziowe .................................................................................................. 157
9.5.6
Informatyczne kompleksy narzędziowe.............................................................................................. 157
9.5.7
Bazy danych ...................................................................................................................................... 157
9.5.8
Kartoteki............................................................................................................................................ 158
9.5.9
Decyzje operacyjne ........................................................................................................................... 159
9.5.10
Różne poziomy podejmowania decyzji.......................................................................................... 160
9.5.11
Drużyny ........................................................................................................................................ 162
9.5.12
Stany rynku ................................................................................................................................... 162
9.5.13
Produkty umiejscowione............................................................................................................... 163
9.6
T
YPY CZYNNOŚCI PROCESOWYCH
................................................................................................................ 164
9.6.1
Czynności wytwórcze......................................................................................................................... 164
9.6.2
Czynności zmiany stanu .................................................................................................................... 165
9.6.3
Czynności przemieszczania ............................................................................................................... 166
9.6.4
Czynności bez dostawcy .................................................................................................................... 166
9.7
R
ODZAJE CZYNNOŚCI PROCESOWYCH
.......................................................................................................... 167
9.7.1
Czynności sprzedażowe ..................................................................................................................... 167
9.7.2
Czynności logistyczne........................................................................................................................ 167
9.7.3
Czynności marketingowe................................................................................................................... 167
9.7.4
Czynności biurowe ............................................................................................................................ 168
9.7.5
Czynności HR-owe ............................................................................................................................ 168
9.8
T
YPOWE PROCESY W ORGANIZACJI GOSPODARCZEJ
..................................................................................... 168
9.9
P
RZEPŁYWY MIĘDZY PROCESAMI
................................................................................................................. 170
9.10
P
OZIOM SZCZEGÓŁOWOŚCI PROCESOWEGO MODELU FIRMY
................................................................... 171
9.11
R
ÓŻNE OPISY PRZEDSIĘBIORSTWA
.......................................................................................................... 173
10
ZARZĄDZANIE PROCESOWE................................................................................................................. 175
10.1
I
NTERESARIUSZE PROCESU
...................................................................................................................... 175
10.2
O
BOWIĄZKI WYKONAWCÓW PROCESU
.................................................................................................... 175
10.3
O
BOWIĄZKI WŁAŚCICIELA PROCESU
....................................................................................................... 177
10.4
O
CZYJĄ WIEDZĘ POWINIEN DBAĆ WŁAŚCICIEL PROCESU
........................................................................ 178
10.5
U
PRAWNIENIA WŁAŚCICIELA PROCESU
................................................................................................... 179
10.6
P
EŁNOMOCNICY WŁAŚCICIELI PROCESÓW
............................................................................................... 180
10.7
P
ROCESOWY ATLAS FIRMY
..................................................................................................................... 180
10.8
K
IEROWNICY ZESPOŁÓW
......................................................................................................................... 182
10.9
D
YŻURNI ZESPOŁÓW
............................................................................................................................... 182
10.10
Z
ARZĄDZANIE PROCESOWE A TRADYCYJNE
............................................................................................ 183
11
KSIĘGA STANDARDÓW ........................................................................................................................... 186
11.1
D
OKUMENTY
K
SIĘGI
S
TANDARDÓW
....................................................................................................... 186
11.1.1
Rodzaje dokumentów .................................................................................................................... 186
11.1.2
Strażnik Księgi Standardów ......................................................................................................... 188
11.1.3
Indeksacja dokumentów................................................................................................................ 188
11.1.4
Indeksacja załączników ................................................................................................................ 189
11.1.5
Numeracja wersji standardów...................................................................................................... 190
11.1.6
Nazwy plików................................................................................................................................ 190
11.1.7
Przechowywanie i dostęp do dokumentów KS.............................................................................. 190
11.1.8
Dziennik KS .................................................................................................................................. 191
Andrzej Blikle,
Doktryna jakości — preambuła
, 1 września 2011
v
11.1.9
Spis dokumentów KS..................................................................................................................... 192
11.1.10
Słownik KS.................................................................................................................................... 192
11.2
T
WORZENIE
,
MODYFIKOWANIE LUB USUWANIE STANDARDU
KS............................................................ 193
11.2.1
Procedura koordynatora .............................................................................................................. 193
11.2.2
Zasady sprawdzania i zatwierdzania dokumentów KS ................................................................. 196
11.2.3
Procedura strażnika KS................................................................................................................ 197
11.2.4
Dokument opisujący standard .............................................................................................. 198
11.3
Z
AKRESY OBOWIĄZKÓW
......................................................................................................................... 198
11.3.1
Strażnik KS ................................................................................................................................... 198
11.3.2
Pozostałe osoby ............................................................................................................................ 199
Część czwarta: Koła jakości
12
ORGANIZACJA KÓŁ JAKOŚCI ............................................................................................................... 201
12.1
W
ARUNKI SKUTECZNEGO DZIAŁANIA
..................................................................................................... 201
12.2
P
ODSTAWOWE ZASADY PRACY KÓŁ JAKOŚCI
.......................................................................................... 202
12.3
P
RZEWODNIK LIDERA KOŁA JAKOŚCI
...................................................................................................... 204
13
NARZĘDZIA PRACY KÓŁ JAKOŚCI...................................................................................................... 207
13.1
M
ETODA
5
S
—
PIERWSZY KROK
............................................................................................................. 207
13.2
D
RZEWO WYMAGAŃ KRYTYCZNYCH DLA JAKOŚCI
................................................................................. 208
13.3
B
URZA MÓZGÓW
..................................................................................................................................... 208
13.4
K
ARUZELA POMYSŁÓW
........................................................................................................................... 210
13.5
R
YBIA OŚĆ
.............................................................................................................................................. 210
13.6
P
IĘĆ RAZY
„
DLACZEGO
......................................................................................................................... 211
13.7
A
NALIZA
P
ARETO
................................................................................................................................... 212
13.8
T
ABELKA
„J
AK JEST
?
J
AK BYĆ POWINNO
?........................................................................................ 215
13.8.1
Ustalanie problemu ...................................................................................................................... 215
13.8.2
Wypełnianie tabelki ...................................................................................................................... 216
13.9
T
ABELKA
P
LUS
-D
ELTA
........................................................................................................................... 218
13.10
D
IAGRAMY POKREWIEŃSTWA
................................................................................................................. 220
13.10.1
Ustalenie zakresu analizy ............................................................................................................. 220
13.10.2
Ustalenie pełnej listy problemów ................................................................................................. 220
13.10.3
Podział na rodziny pokrewieństwa ............................................................................................... 221
13.10.4
Ustalanie nazw dla rodzin pokrewieństwa ................................................................................... 221
13.10.5
Referendum z hierarchią .............................................................................................................. 222
13.10.6
Inne zastosowania diagramów pokrewieństwa ............................................................................ 224
13.11
C
YKL JAKOŚCI
E
DWARDSA
D
EMINGA
..................................................................................................... 224
13.12
M
ETODA SIEDMIU KROKÓW
.................................................................................................................... 225
13.12.1
Zasady ogólne............................................................................................................................... 225
13.12.2
Przykład zastosowania ................................................................................................................. 226
Część piąta: Zakończenie
14
DROGA DO TQM......................................................................................................................................... 232
14.1
T
RZY PODSTAWOWE DZIAŁANIA
............................................................................................................. 233
14.1.1
Budowanie zaangażowania .......................................................................................................... 234
14.1.2
Tworzenie zaplecza wiedzy i umiejętności.................................................................................... 235
14.1.3
Ustawiczne doskonalenie.............................................................................................................. 235
14.2
C
O ZROBIĆ
,
BY SIĘ UDAŁO
...................................................................................................................... 236
14.2.1
Potencjalne źródła oporu ............................................................................................................. 236
14.2.2
Przypadek szczególny — firmy rodzinne ...................................................................................... 238
14.2.3
Interesariusze wdrożenia.............................................................................................................. 239
14.3
P
ODSUMOWANIE
..................................................................................................................................... 239
INDEKSY I SPISY.................................................................................................................................................. 240
REGUŁY ................................................................................................................................................................. 240
RYSUNKI ................................................................................................................................................................ 240
TABELE .................................................................................................................................................................. 241
INDEKS HASEŁ..................................................................................................................................................... 241
RAMKI-PRZYKŁADY.......................................................................................................................................... 243
BIBLIOGRAFIA..................................................................................................................................................... 243
Plik z chomika:
slodziuutkaa
Inne pliki z tego folderu:
Doktryna-jakosci.pdf
(4625 KB)
W.I. Lenin - Imperializm jako najwyższe stadium kapitalizmu.pdf
(618 KB)
Schopenhauer - Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów.doc
(111 KB)
Inne foldery tego chomika:
AudioBook
Discovery - Wszystko o seksie
Fotografia
Galeria
Giełda
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin