Rozporządzenie MEN 12.02.2002r..doc

(66 KB) Pobierz
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

 z dnia 12 lutego 2002 r.

w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615) zarządza się co następuje:

§ 1.

Określa się ramowe plany nauczania dla publicznych szkół:

1) podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży:

a) szkoły podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,

b) szkoły podstawowej specjalnej, stanowiące załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia,

c) gimnazjum, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia,

d) gimnazjum specjalnego, stanowiące załączniki nr 5 i 6 do rozporządzenia,

2) podstawowej i gimnazjum dla dorosłych:

a) klasy VI szkoły podstawowej, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia,

b) gimnazjum, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia

3) ponad gimnazjalnych dla młodzieży i dorosłych:

a) trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia,

b) trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia,

c) trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum. profilowanego specjalnego, stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia,

d) czteroletniego technikum, w tym czteroletniego technikum specjalnego, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia,

e) zasadniczej szkoły zawodowej, w tym zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej, oraz dla oddziałów przysposabiających do pracy, stanowiące załączniki nr 13 i 14 do rozporządzenia,

4) ponadpodstawowych dla młodzieży i dorosłych:

a) liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, stanowiący załącznik nr 15 do rozporządzenia,

b) liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży, stanowiący załącznik nr 16 do rozporządzenia,

c) liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, stanowiące załączniki nr 17 i 18 do rozporządzenia,

d) zasadniczych i średnich zawodowych oraz liceum technicznego dla młodzieży i dorosłych, stanowiące załączniki nr 19-26 do rozporządzenia,

e) specjalnych, stanowiące załączniki nr 27-38 do rozporządzenia.

§ 2.

  1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi", w szkole podstawowej, gimnazjum; trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum i zasadniczej szkole zawodowej oraz w szkołach ponadpodstawowych:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczne-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 3, oraz zajęć fakultatywnych i zajęć w profilu,

2) zajęć z religii/etyki,

3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,

4) zajęć o charakterze terapeutyczne-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych dalej "zajęciami rewalidacyjnymi",

5) zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.

  1. Ramowy plan nauczania szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej określa obowiązujący wymiar godzin zajęć edukacyjnych w całym etapie edukacyjnym.
  2. Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę godzin zajęć edukacyjnych, nie więcej jednak niż o 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym, a w przypadku szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich - o 6 do 10 godzin:
  3. Przepis ust. 3 nie dotyczy nauki języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej w szkołach (oddziałach), o których mowa w § 4.
  4. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem realizacji zajęć, o których mowa w ust. 9, mogą być przeznaczone na:

1) zwiększenie. liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego; języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej albo dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,

3) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, lub w postaci odrębnych zajęć,

4) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczne-wyrównawczych,

5) nauczanie historii i geografii kraju pochodzenia mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych.

  1. Dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 5 pkt 2, dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
  2. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii/etyki nie może przekroczyć:

1) w klasach I-III szkoły podstawowej - 23 godzin łącznie,

2) w klasach IV-VI szkoły podstawowej - 28 godzin łącznie,

3) we wszystkich klasach gimnazjum - 31 godzin łącznie,

4) we wszystkich klasach trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego, czteroletniego technikum i zasadniczej szkoły zawodowej - 35 godzin łącznie.

  1. Zajęcia religia/etyka są realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zajęcia wychowanie do życia w rodzinie są realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.

 

 

§ 3.

  1. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego, z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.

2.     W szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, z zastrzeżeniem ust. 3, następujące zajęcia rewalidacyjne:

1) korekcyjne wad postawy,

2) korygujące wady mowy,

3) orientacji przestrzennej i poruszania się,

4) nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,

5) inne, wynikające z programów rewalidacji.

  1. Zajęć wymienionych w ust. 2 nie organizuje się w szkołach specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, a także w szkołach specjalnych dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania.
  2. W szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem - zajęcia rewalidacyjne nie obejmują nauki alternatywnych metod komunikacji.
  3. W szkołach specjalnych dla...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin