Jak postępować z dziećmi z przetrwałymi odruchami wrodzonymi?
Przetrwały Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny(ATOS):
- należy układać dziecko tak, aby obserwowało otoczenie na wprost a nie z boku (siad plecami do ściany, leżenie przodem nogami do ściany);
- wykonywanie różnych czynności rękoma w linii środkowej ciała, tak aby ułatwić utrzymywanie głowy na wprost oraz symetrie ruchów;
- nauka symetrycznych chwytów - picie z filiżanki z dwoma uszami;
- dużo zabaw z przekraczaniem linii ciała.
Przetrwały Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny(STOS):
- organizować zabawy w siadzie rozkrocznym;
- nie pozwalać na siad klęczny( pupa między nogami);
- we wszystkich pozycjach nie pobudzać do nadmiernego zginania i prostowania głowy. Przetrwały Odruch Moro:
- dziecko należy układać na brzuchu i mobilizować do chwytania zabawek;
- ostrożnie przyzwyczajać do hałasów;
- na różne sposoby uprzedzać dziecko o mającym za chwile wystąpić bodźcu wywołującym u dziecka Odruch Moro np. „zaraz zapalę światło".
Przetrwały Opistotonus - nadwyprost tułowia w leżeniu tyłem:
- organizować dziecku zabawy w pozycji siedzącej;
- nie podchodzić do dziecka z tyłu;
- należy nosić dziecko tyłem do siebie lub z jedną noga zgiętą;
- w czasie zabaw lub ćwiczeń nie wykonywać z dzieckiem gwałtownych ruchów.
Przetrwały Odruch Chwytny Stóp:
- mobilizować dziecko do zabawy stopami;
- zachęcać do chodzenia boso po różnym terenie ( dywan, trawa, piasek);
- dotykać i głaskać powierzchnie grzbietową stopy rozpoczynając od palca małego w kierunku pięty;
- nie wywoływać niekontrolowanego odruchu przez niepotrzebne punktowe drażnienie podeszwy stopy;
- przetaczanie stopy.
Przetrwały Odruch Chwytny Rąk:
- rozluźniać ramiona i wyprowadzać je w kierunku linii środkowej ciała z rotacją zewnętrzną dłoni;
- mobilizować dziecko do dotykania ręką swojego ciała ( głaskanie drugiej ręki, brzucha , twarzy);
- mobilizować dziecko na ile jest to możliwe do samoobsługi;
- często poklepywać, głaskać powierzchnie grzbietowe ręki;
- do zabawy używać często zabawek większych niż dłoń dziecka( małe zabawki mogą wzmagać odruch chwytny);
- mobilizować dziecko do zabawy swoimi rączkami, np. kosi - kosi, itp.
Przy występowaniu wszystkich opisanych przetrwałych odruchów stałe i systematyczne przestrzeganie powyższych zasad oraz utrzymywanie prawidłowych pozycji daje dobre rezultaty w codziennej pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
Jak postępować z dziećmi z przetrwałymi odruchami wrodzonymi ?
Nazwa odruchu
Sposób badania i efekt
Czas wygaśnięcia
Obecność tego odruchu blokuje
Przetrwały Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny(ATOS)
Polega na tym, że gdy noworodkowi ułożonemu na plecach przekręci się głowę w prawo, to ręka prawa wyprostowuje się, a lewa kurczy.
Wygasa do 6 miesiąca życia.
Wykonywanie czynności oburącz, przenoszenie rąk do ust, prawidłowe obracanie się, rozwój koordynacji wzrokowo - ruchowej.
Przetrwały Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny(STOS)
Polega on na tym, że gdy dziecko leży na brzuchu, zgięcie głowy do klatki piersiowej, wywołuje zgięcie kończyn górnych wyprost kończyn dolnych, a wyprost głowy w tył powoduje wyprost kończyn górnych i zgięcie kończyn dolnych.
Zabawa oburącz, swobodne ruchy głowy, ruchy naprzemienne.
Odruch Moro
Polega on na tym, że przy nagłym bodźcu np. uderzeniu w materac, na którym leży dziecko, wywołującym przestrach, noworodek wykonuje ruch obejmowania, składający się z faz: I -odwodzenie i wprost rąk, II -zgięcie i przywiedzenie, odruch ten ma pomóc noworodkowi bezpiecznie przywrzeć do matki,
Wygasa miedzy 1 a 6 miesiącem życia.
Reakcje równoważne, reakcje obronne, reakcje podporowe.
Opistotonus -nadwyprost tułowia w leżeniu tyłem.
W wyniku niekorzystnego bodźca, dziecko nagle prostuje się, odchyla głowę do tyłu, cofa barki, tułów wygina w łuk, kończyny dolne prostuje, ręce zaciśnięte w pięść
Nie powinien
występować.
Siad z biodrami prawidłowo zgiętymi, zabawę w pozycji siedzącej, reakcje równowagi, patrzenie wprost, lokomocję, mowę.
Przetrwały Odruch Chwytny Rąk.
Podrażnienie wewnętrznej powierzchni dłoni ( od palca małego) powoduje jej odruchowe zaciśnięcie.
Maksymalnie trwa do 3 miesiąca życia. Wygasa, gdy pojawia się świadome chwytanie.
Prawidłowy rozwój chwytu, możliwości poznawcze dziecka i rozwój koordynacji wzrokowo - ruchowej.
Przetrwały Odruch Chwytny Stóp.
Podrażnienie stopy w okolicy podeszwowej palców powoduje ich zgięcie podeszwowe.
Wygasa między 8 a 12 miesiącem życia wraz z pojawieniem się pionizacji.
jamajka22