Załącznik – plan konspekt kierownika zajęć z wyszkolenia technicznego
ZATWIERDZAM
Dowódca kompanii
……………………
/stopień Imię Nazwisko/
PLAN-KONSPEKT
TEMAT 13: Obsługiwanie techniczne wozu bojowego w czasie eksploatacji
OPRACOWAŁ
…………………
/Stanowisko służbowe/
WROCŁAW
2005
TEMAT 13: Obsługiwanie techniczne wozu bojowegow czasie eksploatacji
CEL:
zapoznać z organizacją i z realizacją w jednostce obsługiwania technicznego wozu bojowego w czasie eksploatacji;
sprawdzić zakres teoretycznego przygotowania szkolonych do realizacji obsługiwania technicznego wozu bojowego;
doskonalić jakość wykonywanych czynności przez załogę wozów bojowych w czasie obsługiwań technicznych;
kształtować nawyki systematycznego obsługiwania sprzętu.
ZAGADNIENIA I CZAS:
1. Obsługiwanie bieżące BWP-1 przed użytkowaniem 20 min
2. Obsługiwanie bieżące BWP-1 w trakcie użytkowania 30 min
3. Obsługiwanie bieżące BWP-1 po użytkowaniu i wybrane czynności obsługiwańokresowych 160 min
FORMA: zajęcia praktyczne
METODA: ćwiczenia praktyczne ze sprzętem
CZAS: 6 godzin
MIEJSCE: PST – miejsce obsługiwania wozów bojowych
LITERATURA:
1. BWP-1 - album tablic poglądowych BMP 765. Panc-Sam. 15/T/74.
2. BWP-1 - eksploatacja sprzętu. Panc-Sam. 377/77.
3. BWP-1 - opis i użytkowanie. Panc-Sam. 376/77.
4. Poradnik eksploatacyjny dla załogi BWP. Panc.-sam.323/76
5. Przepisy o eksploatacji uzbrojenia i wojskowych pojazdów mechanicznych. Inspektorat Logistyki. Sztab. Gen. WP, Warszawa 1995.
6. Przepisy o gospodarowaniu mieniem służby czołgowo-samochodowej. Panc-Sam. 578/91.
7. Zintegrowane zasady eksploatacji uzbrojenia i wojskowych pojazdów mechanicznych. (pismo szefa Logistyki Dowództwa ŚOW nr wych. 440 z dnia 22.11.1993 r.).
POMOCE SZKOLENIOWE:
Schematy i tablice poglądowe układów BWP-1 oraz karty technologiczne obsługiwania.
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:
bojowe wozy piechoty będące na wyposażeniu plutonu.
WYPOSAŻENIE SZKOLONYCH:
ubranie robocze
WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO - METODYCZNE:
1. W zakresie przygotowania zajęcia:
- tydzień przed zajęciami wydać dowódcom drużyn tematy do opracowania zagadnień na punkty nauczania w roli instruktorów;
- 3 dni przed zajęciami z dowódcami drużyn przeprowadzić instruktaż do zajęć, przede wszystkim sprawdzić:
w przygotowane plany pracy instruktorów,
w omówić organizację oraz warunki bezpieczeństwa zajęć;
- szkoleni powinni opanować teoretycznie przed rozpoczęciem zajęć materiał z zakresu obsługiwania danego wozu bojowego.
2. W zakresie prowadzenia zajęć:
- przed rozpoczęciem zajęć sprawdzić teoretyczne przygotowanie szkolonych;
- udzielić całemu stanowi osobowemu instruktażu BHP;
- w roli instruktorów występują dowódcy drużyn;
- pluton podzielony na drużyny (grupy) szkoli się na etatowych wozach bojowych;
- każda grupa realizuje szkolenie z instruktorem na podstawie planu pracy;
- instruktorzy omawiają zakres wykonywania czynności obsługowych wskazując miejsca obsługowe na pojeździe;
- szkoleni pod ich nadzorem realizują wybrane czynności obsługowe.
WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA
W celu zachowania warunków bezpieczeństwa w czasie obsługiwania wojskowych pojazdów mechanicznych zabrania się:
· uruchamiania i rozgrzewania silnika przy zamkniętych drzwiach garażu;
· wykonywania prac w przedziale silnikowym i układzie przeniesienia mocy przy pracującym silniku pojazdu mechanicznego, z wyjątkiem czynności kontrolno-regulacyjnych, które w inny sposób nie mogą być przeprowadzone;
· wykonywania na wojskowych pojazdach mechanicznych czynności obsługowo-naprawczych i spawalniczych, jeżeli w nich znajdują się materiały niebezpieczne;
· zdejmowania kół, rozpinania gąsienic z wojskowego pojazdu mechanicznego niezabezpieczonego przed przechyleniem się lub stoczeniem;
· jazdy wozem bojowym bez hełmofonów i w ubiorze nie stanowiącym wyposażenia żołnierza;
· podawania komend (sygnałów) kierowcy wozu bojowego z odległości bliższej niż 20 metrów od pojazdu;
· w czasie podawania sygnałów nie można iść tyłem do kierunku jazdy pojazdu;
· holowania pojazdu za pomocą niesprawnego sprzętu oraz używania sprzętu i wyposażenia nietypowego, jak również jazdy przy nie zamkniętych (lub niezabezpieczonych przed zamknięciem) włazach wozu bojowego;
· przebywania w zasięgu pracujących urządzeń dźwigowych;
· wykorzystywania do obsługiwania i naprawy wojskowych pojazdów mechanicznych urządzeń i przyrządów nie zapewniających bezpieczeństwa pracy;
· palenia tytoniu poza miejscem do tego przeznaczonym;
· pozostawiania na drodze nie zabezpieczonych plam oleju lub smaru;
· wjeżdżania samodzielnie bez osoby wprowadzającej na najazdy, na kanał obsługowy, tyłem do garażu lub na miejsce postoju.
1. Przed przystąpieniem do wykonywania obsługiwania należy sprawdzić sprawność oprzyrządowania i przygotować stanowisko obsługowe.
2. W czasie pracy należy ostrożnie poruszać się na kadłubie pojazdu.
5. Po zakończeniu prac z cieczą chłodzącą należy dokładnie umyć ręce mydłem w cieplej wodzie.
6. Wjeżdżanie pojazdem na pomost, uruchamianie i unieruchamianie silnika, zjazd z pomostu może wykonywać wyłącznie kierowca, któremu pojazd przydzielono, po otrzymaniu sygnałów przekazywanych przez dowódcę pojazdu.
7. Bezpieczniki topikowe umieszczone w bloku zasilania radiostacji można wymieniać po jej wyłączeniu.
8. Nie dotykać przewodów i części prądowych urządzenia antenowego (szczególnie wejścia antenowego), nie ustawiać i nie wymieniać anteny w czasie nadawania przez radiostację.
9. Sprawdzić sprawność działania napędu elektrycznego wieży wyłącznie przy zamkniętych włazach kierowcy i dowódcy i tylko za zezwoleniem dowódcy.
10. Przed przystąpieniem do sprawdzania działania układu pneumatycznego falochronu i rury ssącej upewnić się, czy w pobliżu nie znajdują się ludzie.
11. Butle powietrzne oraz przewody można wyjmować i wkładać wyłącznie po zakręceniu zaworów butli.
12. Sprawdzanie obwodów elektrycznych, wymianę przewodów lub butli UPP wykonywać wyłącznie po odłączeniu przewodów ładunków prochowych.
13. W czasie sprawdzania mechanizmu ładowania należy:
· upewnić się, czy nie występują zakłócenia przesunięcia przenośnika;
· ustawić w położenie bojowe osłonę operatora;
· operator powinien tak usiąść na siedzisku, aby jego łokieć i ramię prawej ręki nie wychodziły poza krawędź osłony;
· upewnić się czy armata jest wyprowadzona ze strefy obejścia włazów dowódcy i kierowcy, czy zamek armaty jest otwarty, a pokrowiec z lufy ar...
amigo47