176-182 Konspekt.doc

(90 KB) Pobierz
Układ planu konspektu kierownika zajęć

 

Załącznik – plan konspekt kierownika zajęć z wyszkolenia technicznego

 

ZATWIERDZAM

Dowódca kompanii

……………………

/stopień Imię Nazwisko/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN-KONSPEKT

 

 

 

 

TEMAT 13: Obsługiwanie techniczne wozu bojowego w czasie eksploatacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      OPRACOWAŁ

…………………

/Stanowisko służbowe/

/stopień Imię Nazwisko/

 

 

WROCŁAW

2005


TEMAT 13: Obsługiwanie techniczne wozu bojowego
w czasie eksploatacji

CEL:

zapoznać z organizacją i z realizacją w jednostce obsługiwania technicznego wozu bojowego w czasie eksploatacji;

sprawdzić zakres teoretycznego przygotowania szkolonych do realizacji obsługiwania technicznego wozu bojowego;

doskonalić jakość wykonywanych czynności przez załogę wozów bojowych w czasie obsługiwań technicznych;

kształtować nawyki systematycznego obsługiwania sprzętu.

 

ZAGADNIENIA I CZAS:

Rozpoczęcie zajęć                                                                                                                                  20 min

  1. Obsługiwanie bieżące BWP-1 przed użytkowaniem                                                                  20 min

  2. Obsługiwanie bieżące BWP-1 w trakcie użytkowania                                                                  30 min

  3. Obsługiwanie bieżące BWP-1 po użytkowaniu i wybrane czynności obsługiwań
okresowych                                                                                                                                      160 min

Zakończenie zajęć                                                                                                                                  10 min

 

FORMA:                             zajęcia praktyczne

 

METODA:               ćwiczenia praktyczne ze sprzętem

 

CZAS:                             6 godzin

 

MIEJSCE:                             PSTmiejsce obsługiwania wozów bojowych

 

LITERATURA:

 

1.      BWP-1 - album tablic poglądowych BMP 765. Panc-Sam. 15/T/74.

2.      BWP-1 - eksploatacja sprzętu. Panc-Sam. 377/77.

3.      BWP-1 - opis i użytkowanie. Panc-Sam. 376/77.

4.      Poradnik eksploatacyjny dla załogi BWP. Panc.-sam.323/76

5.      Przepisy o eksploatacji uzbrojenia i wojskowych pojazdów  mechanicznych. Inspektorat Logistyki. Sztab. Gen. WP, Warszawa 1995.

6.      Przepisy o gospodarowaniu mieniem służby czołgowo-samochodowej. Panc-Sam. 578/91.

7.      Zintegrowane zasady eksploatacji uzbrojenia i wojskowych pojazdów  mechanicznych. (pismo szefa Logistyki Dowództwa ŚOW nr wych. 440 z dnia 22.11.1993 r.).

 

 

POMOCE SZKOLENIOWE:

Schematy i tablice poglądowe układów BWP-1 oraz karty technologiczne obsługiwania.

 

ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:

bojowe wozy piechoty będące na wyposażeniu plutonu.

 

WYPOSAŻENIE SZKOLONYCH:

ubranie robocze

 

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO - METODYCZNE:

 

1.      W zakresie przygotowania zajęcia:

-        tydzień przed zajęciami wydać dowódcom drużyn tematy do opracowania zagadnień na punkty nauczania w roli instruktorów;

-        3 dni przed zajęciami z dowódcami drużyn przeprowadzić instruktaż do zajęć, przede wszystkim sprawdzić:

w        przygotowane plany pracy instruktorów,

w        omówić organizację oraz warunki bezpieczeństwa zajęć;

-        szkoleni powinni opanować teoretycznie przed rozpoczęciem zajęć materiał z zakresu obsługiwania danego wozu bojowego.

 

2.      W zakresie prowadzenia zajęć:

-        przed rozpoczęciem zajęć sprawdzić teoretyczne przygotowanie szkolonych;

-        udzielić całemu stanowi osobowemu instruktażu BHP;

-        w roli instruktorów występują dowódcy drużyn;

-        pluton podzielony na drużyny (grupy) szkoli się na etatowych wozach bojowych;

-        każda grupa realizuje szkolenie z instruktorem na podstawie planu pracy;

-        instruktorzy omawiają zakres wykonywania czynności obsługowych wskazując miejsca obsługowe na pojeździe;

-        szkoleni pod ich nadzorem realizują wybrane czynności obsługowe.


WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA

TREŚĆ

UWAGI

W celu zachowania warunków bezpieczeństwa
w czasie obsługiwania
wojskowych pojazdów mechanicznych zabrania się:

·         uruchamiania i rozgrzewania silnika przy zamkniętych drzwiach garażu;

·         wykonywania prac w przedziale silnikowym i układzie przeniesienia mocy przy pracującym silniku pojazdu mechanicznego, z wyjątkiem czynności kontrolno-regulacyjnych, które w inny sposób nie mogą być przeprowadzone;

·         wykonywania na wojskowych pojazdach mechanicznych czynności obsługowo-naprawczych i spawalniczych, jeżeli w nich znajdują się materiały niebezpieczne;

·         zdejmowania kół, rozpinania gąsienic z wojskowego pojazdu mechanicznego niezabezpieczonego przed przechyleniem się lub stoczeniem;

·         jazdy wozem bojowym bez hełmofonów i w ubiorze nie
stanowiącym wyposażenia żołnierza;

·         podawania komend (sygnałów) kierowcy wozu bojowego z odległości bliższej niż 20 metrów od pojazdu;

·         w czasie podawania sygnałów nie można iść tyłem do kierunku jazdy pojazdu;

·         holowania pojazdu za pomocą niesprawnego sprzętu oraz używania sprzętu i wyposażenia nietypowego, jak również jazdy przy nie zamkniętych (lub niezabezpieczonych przed zamknięciem) włazach wozu bojowego;

·         przebywania w zasięgu pracujących urządzeń dźwigowych;

·         wykorzystywania do obsługiwania i naprawy wojskowych pojazdów mechanicznych urządzeń i przyrządów nie zapewniających bezpieczeństwa pracy;

·         palenia tytoniu poza miejscem do tego przeznaczonym;

·         pozostawiania na drodze nie zabezpieczonych plam oleju lub smaru;

·         wjeżdżania samodzielnie bez osoby wprowadzającej na najazdy, na kanał obsługowy, tyłem do garażu lub na miejsce postoju.

     
BHP podczas obsługiwania bieżącego BWP-1

1.      Przed przystąpieniem do wykonywania obsługiwania należy sprawdzić sprawność oprzyrządowania i przygotować stanowisko obsługowe.

2.      W czasie pracy należy ostrożnie poruszać się na kadłubie pojazdu.

3.      Przed przystąpieniem do zalewania paliwa i oleju należy unieruchomić silnik.

4.      Przed przystąpieniem do sprawdzania poziomu cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia, gdy temperatura cieczy jest wyższa niż 60°C, należy nakryć zawór wlewu zbiornika wyrównawczego szmatą i wykręcać zawór ostrożnie do chwili aż przestanie wylatywać para.

 

 

Omawiając przepisy bhp kierownik ilustruje je przykładami

 

 

 

 

5.      Po zakończeniu prac z cieczą chłodzącą należy dokładnie umyć ręce mydłem w cieplej wodzie.

6.      Wjeżdżanie pojazdem na pomost, uruchamianie i unieruchamianie silnika, zjazd z pomostu może wykonywać wyłącznie kierowca, któremu pojazd przydzielono, po otrzymaniu sygnałów przekazywanych przez dowódcę pojazdu.

7.      Bezpieczniki topikowe umieszczone w bloku zasilania radiostacji można wymieniać po jej wyłączeniu.

8.      Nie dotykać przewodów i części prądowych urządzenia antenowego (szczególnie wejścia antenowego), nie ustawiać i nie wymieniać anteny w czasie nadawania przez radiostację.

9.      Sprawdzić sprawność działania napędu elektrycznego wieży wyłącznie przy zamkniętych włazach kierowcy i dowódcy i tylko za zezwoleniem dowódcy.

10.  Przed przystąpieniem do sprawdzania działania układu pneumatycznego falochronu i rury ssącej upewnić się, czy w pobliżu nie znajdują się ludzie.

11.  Butle powietrzne oraz przewody można wyjmować i wkładać wyłącznie po zakręceniu zaworów butli.

12.  Sprawdzanie obwodów elektrycznych, wymianę przewodów lub butli UPP wykonywać wyłącznie po odłączeniu przewodów ładunków prochowych.

13.  W czasie sprawdzania mechanizmu ładowania należy:

·          upewnić się, czy nie występują zakłócenia przesunięcia przenośnika;

·          ustawić w położenie bojowe osłonę operatora;

·          operator powinien tak usiąść na siedzisku, aby jego łokieć i ramię prawej ręki nie wychodziły poza krawędź osłony;

·          upewnić się czy armata jest wyprowadzona ze strefy obejścia włazów dowódcy i kierowcy, czy zamek armaty jest otwarty, a pokrowiec z lufy ar...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin