głusi i niewidomi.pdf

(267 KB) Pobierz
Rehabilitacja psychospołeczna
Zdrowie Publiczne II rok II stopnia
2011/2012
semestr zimowy
Seminarium 25.11.2011
Uzupełnić o implanty ślimakowe
REHABILITACJA OSÓB
NIEDOSŁYSZĄCYCH I GŁUCHYCH
Głuchota
Prelingwalna / perilingwalna
Postlingwalna
K0nsekwekcje uszkodzeń słuchu
Prelingwalny lub perilingwalny okres - istniejący od urodzenia lub bardzo wczesnego
dzieciństwa
Postlingwalny okres – gdy człowiek opanował już w sposób naturany mowę
Prelingwalny / perilingwalny
Zmniejszenie liczby bodźców dźwiękowych docierających do kory mózgowej
Ograniczenie możliwości rozwojowych (powstawanie zmian i odchyleń w psychice)
K0nsekwekcje uszkodzeń słuchu
Zahamowanie naturalnego rozwoju mowy
Zahamowanie rozwoju słownictwa i myślenia słowno-pojęciowego
Negatywne konsekwencje dla rozwoju kontaktów społecznych
Utrudnia czynności odruchowe, koordynację sensoryczno-motoryczną
Kompensacja ze strony innych zmysłów (wzroku, percepcji dotykowo-wibracyjnej)
Niższy poziom dojrzałości społecznej
Charakterystyka mowy
Przypadku ukształtowania mowy występują charkterystyczne zaburzenia
Nieprawidłowe oddychanie (zbyt krótki, mowa nieekonomiczna)
Zła jakość głosu (zbyt wyoski lub niski, chrapliwy, bez modulacji)
Nieprawidłowa artkulacja (zniekształcenie głosek przednio- i średniojęzykowych,
mylenie dźwięczności i bezdźwięczności)
Ograniczone słownictwo
Zaburzenia składni (zdania proste, budowa niezgodna z językiem polskim)
Zaburzenia tempa mowy
Brak intonacji i akcntu zdaniowego
K0nsekwekcje uszkodzeń słuchu:
Wpływ na rozwój kontaktów interpersolnalnych
Naturalna potrzba przebywania we własnym środowisku (poczucie wspólnoty,
wspólne srodki porozumiewania się, czują się równi i równoprawni)
W świecie otaczającym (słyszących) czują się garstką, niezrozumini i upośledzeniu
w kontaktach
834001914.001.png
Rehabilitacja psychospołeczna
Zdrowie Publiczne II rok II stopnia
2011/2012
Przebywanie w środowisku dzieci niesłyszących powoduje spontaniczny rozwój
mowy (języka migowego)
Satysfakcja ze swobodnych kontaktów ze środowiskiem
Pojęcie głuchoty kulturowej
Nietypowe, hermtyczne środowisko (własny jężyk, kultura, własne formy twórczości)
Mniejszość językowa (z historią, kulturą, językiem, sztuką i strukturą społeczną)
Niedostateczne opanowanie języka polskiego (tzn. Ojczystego) powoduje brak
dostatecznj wymiany informacji i myśli, ograniczenia edukacyjne, wykonywnia zawodu
Postrzeganie ludzi głuchych jako mniej inteligentnych,
Język migowy był postrzegany jako mniej wartościowy, użytkowy, nie mający
możliwości przekazywania wartości abstrakcyjnych (niesłusznie)
Porozumiewanie się na piśmie jest niezrozumiałe (odmienność gramatyki)
Znaczenie tożsamości środowiskowej społeczności głuchych
Kontakty towarzyskie, małżeństwa, nawet system kastowości („dynastie’” głuchych
rodzin od pokoleń, dzieci głuche i ich rodzice porozumiewający się językiem migowym,
słyszące dzieci rodziców głuchych, pozostali to osoby z zewnątrz)
Odrywanie dziecka głuchego od naturalnego środowiska pociąga za sobą opóźnienia w
rozwoju społecznym, zaburzenia osobowości, mozliwość odzrucenia przez oba
środowiska słyszących i głuchych (nigdzie nie jest u siebie)
Czyli
Dziecko niesłyszące ma szanse stać się osobą dwukultuową i dwujęzyczną, zdolnym
posługiwać się językiem ojczystym i językiem migowym, w zależności od tego, gdzie
znajduje się i pod warunkiem, że będzie miało szanse na przyswojenie obu tych
języków
Resztki słuchu
Znaczenie resztek słuchu
Nieprzydatne do komunikacji językowej
Pomoc w odczytywaniu mowy z ruchu warg
Pomoc w orientacji przestrzennej, ostrzeganie,
Bardzo ważne oprotezowanie (aparaty, różne środki techniczne przetwarzające i
wzmacniające dźwięki)
W przypadku głuchoty postlingwalnej postępowanie rehabilitacyjne wiąże się z
Zachowaniem posiadanej umięjętności emisji głosu
Kształtowaniem jej odbioru drogą wzrokową lub wzrokowo-słuchową
Wyrównywanie szans
Najwcześniejszy okres życia
Dziecko niesłyszące w rodzinie
Wstrząs dla rodziców (szok, kryzys emocjonalny, niechęć, obawa, lęk, ocena
porozumiewania się w języku migowym jako coś prymitywnego, ocena dziecka
głuchego jako mniej inteligentnego, żałoba po „zdrowym dziecku”, pozorne
przystosowanie – bezpodstawna wiara w „cudowny lek”
Problemy rodziny – rozpad małżeństwa, „uprzywilejowana pozycja dziecka w rodzinie)
Okres konstruktywnego przystosowania (realna ocena sytuacji dziecka i rodziny,
dostrzeganie pozytywnych przeżyć, radości z sukcesów dziecka
2
Rehabilitacja psychospołeczna
Zdrowie Publiczne II rok II stopnia
2011/2012
Faza prelingwalna
Ograniczenie dopływu informacji
Rozwój osobowości dziecka (wykształcanie cech osobowości: samodzielność,
odporność emocjonalna, samoakceptacja, optymizm, gotowość do komunikowania się z
otoczeniem i umiejętność tejże komunikacji, umiejętność współpracy, zachowania
prospołeczne)
Kluczowy moment w rozwoju dziecka to chwila w którym naturalna, intuicyjna
komunikacja niewerbalna pomiędzy matką a dzieckiem poszerza się o
komunikację słowną.
Brak możliwości komunikacji FONICZNEJ wymaga zastosowania środków
zastępczych (zapobieganie zaburzeniom relacji emocjonalnych i więzi komunikacyjnej
pomiędzy matką i dzieckiem)
Wyrównywanie szans - diagnoza
Najwcześniejszy okres życia
Wczesna diagnoza uszkodzenia słuchu
Diagnoza medyczna
BADANIA PRZESIEWOWE SŁUCHU NOWORODKÓW
BADANIA OBIEKTYWNE
BADANIA SUBIEKTYWNE
Diagnoza psychologiczna
Diagnoza logopedyczna
Diagnoza pedagogiczna
Wyrównywanie szans - rehabilitacja
Wczesna diagnoza uszkodzenia słuchu
Cele wczesnej rehabilitacji
Kształtowanie i rozwijanie odpowiedniej formy komunikowania się z dzieckiem (w
pierwszych miesiącach życia do zaspokojenia potrzeb emocjonalnych wystarcza
komunikacja niewerbalna)
Kształtowanie i rozwijanie resztek słuchu, które dziecko posiada (wczesne
zaaparatowania obustronne)
Komunikacja z dzieckiem
Najwcześniejszy okres życia Niesłyszące dziecko słyszących rodziców
Początkowo brak jakiegokolwiek środka komunikacji
Elementarne środki porozumiewania się (gesty wskazujące i życzeniowe)
Komunikacja tylko za pomocą werbalną (nauka czytania z ruchu warg) nie sprzyja
rozwojowi emocjonalnemu dziecka, każdy kontakt to „nauka”, brak miejsca na pytania
o istotę świata i wieczne „po co?”, „dlaczego?”.
Brak dialogu, skromny zakres komunikacji
Rozmowa sytuacyjna, brak aktów przekazywania wiedzy, wprowadzania pojęć
abstrakcyjnych
Nie ma możliwości rozmowy o marzeniach, przeszłości, przyszłości
Ubogi zasób słów, gestów, komunikacja dotyczy jedynie realizacji podstawowych
potrzeb życiowych
Brak więzi ze środowiskiem niesłyszących (utożsamienie kulturowe)
3
Rehabilitacja psychospołeczna
Zdrowie Publiczne II rok II stopnia
2011/2012
Konieczne jest wprowadzanie obok języka mówionego języka gestów (podejście
komplementarne a nie konkurencyjne)
Utrzymuje prawidłową komunikację rodziców i dziecka (prawidłowy rozwój dziecka,
lepsze przygotowanie do społecznego funkcjonowania w obu środowiskach, możliwość
utrzymania kontaktu ze środowiskiem dzieci niesłyszących)
Ułatwia odczytywania z ruchu warg „trudnych artykulacyjnie” słów
Najwcześniejszy okres życia Niesłyszące dziecko niesłyszących rodziców
Język gestów jest „naturalnym” językiem w rodzinie
Zapewnia prawidłowy rozwój emocjonalny (analogiczne do rozwoju zdrowego dziecka
w zdrowej rodzinie)
Problem z komunikacją poza rodziną, w kontaktach z innymi dziećmi, personelem
medycznym, nauczycielami
Kształcenie resztek słuchu
Aparaty słuchowe – jak najwcześniej, obustronnie
Wychowanie słuchowe (celem maksymalnego rozwoju sprawności resztek słuchu)
Wychowanie akustyczne – budzenie zainteresowań dźwiękami z otoczenia i stwarzania
warunków do ich odbioru
Wprowadzenie dziecka w środowisko akustyczne, orientacja w świecie dźwięków i ich
różnicowanie
Kształcenie wrażliwości na dźwięk – różne dźwięki i mowa ludzka (matka!!!)
Rozbudzanie zainteresowania głosem (w I fazie głos matki), mową dźwiękową i jej
rozumienie
Kształcenie rozpoznawania przedmiotów i wydarzeń na podstawie dźwięków
Zwraca uwagę na bodźce dźwiękowe
Zwraca uwagę na różnice między bodźcami dźwiękowymi
Rozpoznaje przedmioty i wydarzenia po odgłosach
Jest ostrzegane przez powstające odgłosy
Wykorzystuje własną zdolność słyszenia do percepcji przestrzennej
Wykorzystuje własną zdolność słyszenia do percepcji językowej
Wykorzystuje własną zdolność słyszenia do kontrolowania własnej mowy
Zajęcia logopedyczne
Ćwiczenia aparatu mowy i żucia
Gryzienie pokarmu stałego
Karminie łyżeczką
Nie przedłużanie okresu karmienia smoczkiem
Implanty ślimakowe
Implant ślimakowy –urządzenie elektroniczne, wszczepiane podczas operacji
chirurgicznej osobom z obustronną głuchotą lub obustronnym głębokim niedosłuchem
zmysłowo-nerwowym.
Implant ślimakowy pozwala na rehabilitację osoby z głębokim niedosłuchem
zmysłowo-nerwowym. Pacjent zyskuje nie słuch fizjologiczny, ale słuch do niego
jakościowo zbliżony.
4
 
Rehabilitacja psychospołeczna
Zdrowie Publiczne II rok II stopnia
2011/2012
Wszczep ślimakowy - mikroelektroniczne urządzenie biomedyczne przekształca
dźwięk w prąd elektryczny i omija uszkodzony narząd zmysłu słuchu doprowadzając
bodziec bezpośrednio do zachowanych włókien nerwu słuchowego.
Powstała w ten sposób aktywność nerwowa wędruje szlakami drogi słuchowej do
kory mózgowej.
Całość systemu implantu ślimakowego składa się z dwóch części:
wewnętrznej , wszczepianej pod skórę, umieszczanej w loży kostnej przygotowanej
przez chirurga w zagłębieniu kości czaszki,
zewnętrznej , przetwarzającej sygnały akustyczne w sygnały elektryczne, przekazywane
dalej do części wewnętrznej. Elektroda części wewnętrznej umieszczona w ślimaku
bezpośrednio pobudza nerw słuchowy, wywołując wrażenia słuchowe.
Osoby, które posiadają doświadczenia słuchowe i dysponują pamięcią, odbierają w ten
sposób bezpośrednio wrażenia słuchowe .
Trudno jest przewidywać, jak te odczucia są interpretowane początkowo przez dzieci z
głuchotą wrodzoną, które nie odbierały wcześniej bodźców akustycznych i nie mają
doświadczeń słuchowych.
Pierwsze dopasowanie systemu implantu ślimakowego u dzieci
aktywacja implantu ( bioakustyk) – rozpoczęcie stymulacji elektrycznej nerwu
słuchowego, dopasowania procesora
wykonanie badań (audiologicznych, elektrofizjologicznych, otolaryngologicznych)
Implanty ślimakowe Rehabilitacja
Zastosowanie implantu - możność wykrywania, różnicowania, identyfikacji i
rozumienia dźwięków mowy .
Nadrzędny cel rehabilitacji - rozwinięcie przez dziecko systemowej sprawności
językowej (i to w takim zakresie, w jakim nie było to możliwe za pomocą klasycznych
aparatów słuchowych)
Rehabilitacja - elementy
percepcja dźwięków
wieloetapowy trening słuchowy = wychowanie słuchowe (dźwięki przedmiotowe, lecz
przede wszystkim i jak najszybciej o dźwięki mowy)
Rehabilitacja - etapy
wykrywanie dźwięków -dziecko uczy się reagować na dźwięk, zwracać na niego
uwagę i nie reagować wtedy, gdy go nie ma
różnicowanie (dyskryminacja) - postrzeganie podobieństw i różnic pomiędzy dwoma
lub więcej bodźcami słuchowymi, zwłaszcza w oparciu o mowę. Dziecko uczy się je
dostrzegać i odpowiadać w zróżnicowany sposób na dostarczane dźwięki.
Rozpoznawanie (identyfikacja) - możliwość określania poprzez powtórzenie,
wskazanie, bądź napisanie usłyszanych dźwięków mowy
Rozumienie - rozpoznawania znaczenia mowy poprzez odpowiadanie na pytania,
wykonywanie poleceń, uczestniczenie w rozmowie, nawet w niezbyt doskonały sposób.
Odpowiedzi dziecka mogą różnić się jakością, ważne jest to, że przekaz słowny został
przez nie zrozumiany.
Integracja jest przez nas rozumiana jako cel, do którego zmierza całe postępowanie
związane z implantacją.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin