POŁĄCZENIA SPAWANE
Spawanie - jest najbardziej rozpowszechnionym sposobem łączenia metali , polegającym na miejscowym nagrzaniu metalu do stanu topnienia i łączeniu powierzchni w stanie ciekłym . Łączenie może odbywać się doprowadzeniem dodatkowego spoiwa lub bez doprowadzenia dodatkowego spoiwa . Podczas spawania nie wywiera się nacisku na części łączone . Zależnie od sposobu, w jaki odprowadza się ciepło potrzebne do stopienia metalu , rozróżnia się spawanie :
- gazowe ;
- elektryczne ;
- termitowe .
1. Klasyfikacja połączeń spawanych i rodzaje spoin .
Połączenia spawane można podzielić na trzy podstawowe rodzaje ( kryterium podziału jest kształt ) :
a) doczołowe - elementy łączone zestawione są w jednej płaszczyźnie - spoiny nazywamy czołowymi ;
b) kątowe - elementy łączone zestawione są prostopadle . W szczególności wyróżnić tu można połączenia: teowe ,
krzyżowe i narożne . Spoiny mogą być pachwinowe, czołowe oraz otworowe .
c) przylgowe - najczęściej stosowane są złącza zakładkowe i nakłądkowe wykonane za pomocą spoin pachwinowych
lub otworowych oraz właściwe złącza przylgowe ze spoinami brzeżnymi lub grzbietowymi .
Rodzaje spoin :
a) czołowe - wysoka wytrzymałość na obciążenia stałe i zmienne , łatwe w kontroli metodami nieniszczącymi ;
b) pachwinowe - łatwe w wykonaniu , niższa wytrzymałość szczególnie w przypadku obciążeń zmiennych ,
utrudniona kontrola ze względu na złożoną geometrię złącza ;
c) otworowe - nie stosowane w przypadku łączenia elementów silnie obciążonych szczególnie zmiennie ,
trudna kontrola ;
d) brzeżne - powstają w wyniku przetopienia , bez dodatkowego spoiwa , odpowiednio wywiniętych brzegów blach ,
stosowane przy łączeniu cienkich elementów , nie przenoszą obciążeń ( z wyjątkami ) ;
e) grzbietowe - odmiana niepełnych spoin czołowych , stosowane do łączenia blach w celu zwiększenia ich grubości ,
nie przenoszą obciążeń i nie podlegają obliczeniom .
Przy użyciu specjalnych technologii ( laser , wiązka elektronów ) można uzyskać spoiny bezotworowe , punktowe i liniowe .
Oznaczenie spoiny na rysunku powinno zawierać informacje potrzebne do wykonania połączenia o wymaganej jakości , w tym znak spoiny , wymiary charakterystyczne oraz w razie potrzeby znaki dodatkowe ( ukształtowanie lica , sposoby obróbki mechanicznej spoiny , podpawania grani itp.) i inne dane ( metoda spawania , sposób kontroli , klasę jakości złącza ) . Wszystkie potrzebne informacje zawarte są w normie PN-89/M-01134 .
Rys. Przykład oznaczenia spoiny .
2.. Naprężenia i odkształcenia spawalnicze .
Proces spawania charakteryzuje się miejscowym nagrzewaniem łączonych elementów . Materiał ogranicza swobodę odkształceń w tej strefie , prowadząc do powstania naprężeń , które można wyrazić wzorem :
gdzie :
E - moduł YOUNGA ( zależny od temperatury )
a - współczynnik rozszerzalności cieplnej ( zależny od temperatury )
Dt - różnica temperatur pomiędzy nagrzaną i chłodną strefą materiału .
Podczas spawania powstają znaczne odkształcenia plastyczne oraz naprężenia spowodowane zmianami objętościowymi towarzyszącymi przemianą fazowym . Podczas spawania mamy do czynienia z naprężeniami wzdłużnymi , jak i poprzecznymi . Osiągają one największą wartość w środkowej części spoiny . obydwa naprężenia mogą być równe granicy plastyczności . W złączach grubych blach naprężenia własne zmieniają się w kierunku grubości . Można ten efekt zaniedbać dopiero w połączeniach o grubości poniżej 20 - 25 mm . Rozkład naprężeń własnych zależy od wielu czynników ( technologii wytwarzania i przygotowania elementów , sztywności wykonywanej konstrukcji i kolejności spawania ) . Pomiaru naprężeń spawalniczych można dokonać przy pomocy metod tensometrycznych , elastooptycznych czy ultradźwiękowej .
Naprężenia własne usuwa się przeważnie przy pomocy wyżarzania odprężającego.
Elementy spawane stygnąc ulegają skróceniu zarówno wzdłużnemu jak i poprzecznemu . Można tego uniknąć przez stosowanie odpowiednich naddatków przy trasowaniu elementów . W podobny sposób można zapobiec innemu rodzajowi odkształcenia spawalniczego , a mianowicie wygięciu kątowemu . W celu uniknięcia odkształceń należy ponadto zadbać o staranne przygotowanie krawędzi spawanych elementów w celu dokładnego ich dopasowania .
Zmniejszenie wielkości odkształceń osiąga się także przez odpowiednią technologię spawania , przede wszystkim poprzez stosowanie metod spawania o dużej efektywności ( spawanie łukiem krytym, elektronowe , laserowe ) ,
spawanie obustronne z odpowiednią kolejnością układania poszczególnych warstw oraz przez nadawanie odkształceń wstępnych łączonym elementom .
Odkształcone elementy prostuje się mechanicznie lub termicznie .
3. Wytrzymałość połączeń spawanych .
3.1. Wytrzymałość połączeń przy obciążeniach statycznych .
Poprawnie wykonanie spoiny i właściwy dobór dodatkowych materiałów do spawania zapewnia iż połączenie doczołowe poddane statycznej próbie rozciągania ulega zniszczeniu w materiale rodzimym .
W materiałach zdolnych do uplastycznienia ( a niepoddanych wyżarzaniu odprężającemu ) naprężenia spawalnicze nie zmieniają wytrzymałości złączy . Naprężenia własne mogą powodować niekorzystne skutki w postaci odkształceń konstrukcji spawanej poddanej obróbce mechanicznej . Usunięcie warstwy zewnętrznej zakłóca równowagę wewnętrzną konstrukcji i prowadzi do jej odkształceń . Aby temu przeciwdziałać należy ją uprzednio wyżarzyć odprężająco .
3.2. Wytrzymałość połączeń przy obciążeniach zmiennych .
W połączeniach spawanych zmiany przekroju powodują spiętrzenie naprężeń . Koncentracja naprężeń obniża zmęczeniowe własności połączenia . Miarą wpływu spiętrzenia naprężeń na wytrzymałość zmęczeniową jest współczynnik działania karbu :
gdzie - Zgł i Zk oznaczają odpowiednio wytrzymałość zmęczeniową próbki gładkiej i próbki z karbem .
Wpływ geometrii karbu ujmuje współczynnik kształtu ak .
Przy obciążeniach osiowych współczynnik ak może zmieniać się od 1,2 do 3 . Różnica grubości blach wywołuje mimośrodowanie obciążeń złącza , a w konsekwencji dodatkowe naprężenia zginające . Wówczas :
gdzie - e - mimośród działania sił , gmin - grubość cieńszej blachy .
Dla złagodzenia spiętrzeń naprężeń stosuje się odpowiednią obróbkę mechaniczną . Jak wiadomo koncentracja naprężeń może być wywołana także obecnością wad spawalniczych . Działanie karbu wywołana kształtem połączenia lub wadami spawalniczymi może być częściowo złagodzone przez odpowiednią obróbkę mechaniczną .
Pogorszenie wytrzymałości zmęczeniowej może być spowodowane także chropowatością powierzchni powstałą na w skutek zgorzeliny walcowniczej . Do wpływu zgorzeliny dodawać się mogą skutki cięcia gazowego .
Wady wpływają w znacznie większy sposób na wytrzymałość zmęczeniową niż na wytrzymałość statyczną . Wpływ wad jest wypadkową wielu czynników : rodzaju , wielkości i nasilenia wad , własności materiału podstawowego i dodatkowego , rodzaju zastosowanej obróbki odprężającej , sposobu obciążenia i warunków pracy .
Wytrzymałość zmęczeniową połączeń spawanych można podwyższyć między innymi poprzez przeciążenia wstępne , młotkowanie lub śrutowanie , lokalne nagrzewanie palnikiem gazowym . Poprawia to wytrzymałość w zakresie od kilku do kilkudziesięciu procent .
4. Projektowanie połączeń spawanych
4.1. Wymiary obliczeniowe spoin .
Grubość obliczeniową spoiny przyjmuje się równą s = gmin . W złączach kątowych lub teowych s = .
Długość obliczeniowa spoiny l = b - 2 s ( b - szerokość spoiny ) .
Pole przekroju poprzecznego spoiny czołowej As = s l .
Grubość obliczeniowa a = 0.7 z .
Maksymalna grubość spoiny amax = 0.7 gmin .
Minimalna grubość spoiny amin = 0.2 gmax .
Przy automatycznym spawaniu łukiem krytym grubość obliczeniową przyjmujemy następująco :
aobl = 1.3 a - dla spoin jednowarstwowych ;
aobl = a + ( 2mm ) - dla spoin wielowarstwowych .
Obliczeniowa długość l spoin pachwinowych l = b - 2 s .
4.2. Wskazówki konstrukcyjne do projektowania połączeń spawanych .
a) w połączeniach przenoszących obciążenia należy stosować spoiny czołowe ;
b) nie należy stosować spoin grubszych niż wynika to z obliczeń wytrzymałościowych ;
c) liczba spoin powinna być jak najmniejsza ;
d) konstrukcja połączeń powinna być jak najprostsza ;
e) należy unikać nadmiernego skupienia spoin ;
f) w celu zapewnienia szczelności należy stosować spoiny ciągłe rozmieszczone od strony wewnętrznej ;
g) nie należy stosować spoin otworowych w złączach przenoszących obciążenia dynamiczne ;
h) spoiny należy rozmieszczać tak , aby ich środek ciężkości pokrywały się ze środkiem ciężkości przekroju łączonych
elementów ;
i) jeżeli grubości łączonych elementów różnią się więcej niż o 5 mm , grubszą blachę należy jednostronnie zukosować ;
j) spoiny można obrabiać dopiero po wcześniejszym przeprowadzeniu wyżarzania odprężającego ;
k) należy unikać połączeń kątowych , teowych i krzyżowych grubych blach ;
l) należy zwrócić uwagę na możliwość zastosowania założonej metody spawania
5. Obliczanie wytrzymałości połączeń spawanych metodą naprężeń dopuszczalnych .
W obliczeniach połączeń spawanych konstrukcji maszynowych stosowana jest szeroko metoda naprężeń dopuszczalnych .
W literaturze można spotkać dwa sposoby obliczania naprężeń dopuszczalnych k’st dla spoin przy obciążeniach statycznych .
Według jednego z nich :
k’st = z z0kr
z - współczynnik jakości spoiny
z0 - współczynnik statycznej wytrzymałości spoiny
kr - naprężenia dopuszczalne na rozciąganie dla materiału podstawowego połączenia .
z = 0.8 - 1 ( 0.5 - gdy nie ma możliwości zagwarantowania wysokiej jakości spoiny )
- dla spoin czołowych rozciąganych , ściskanych , zginanych z0 = 1
- dla spoin czołowych ściskanych z0 = 0.8
- dla spoin pachwinowych niezależnie od sposobu obciążenia z0 = 0.8
Naprężenia dopuszczalne kr = Re /xe ( xe - współczynnik bezpieczeństwa 1.5 - 1.7 )
Według innego sposobu
k’st = s kr
Przy czym w przypadku stali ( aluminium ) :
- dla spoin czołowych przy ściskaniu osiowym i przy zginaniu s = 1 ( s = 1 )
- dla spoin pachwinowych niezależnie od sposobu ściskania s = 0.8 - 1 ( s = 0.7 - 0.9 ) , w przypadku kontroli spoin
metodą radiograficzną lub ultradźwiękową s = 1 ( s = 0.9 ) ;
- dla spoin czołowych przy ściskaniu s = 0.6 ( s = 0.6 ) ;
- dla spoin pachwinowych niezależnie od sposobu obciążenia s = 0.65 ( s = 0.6 ) .
Warunek wytrzymałości dla połączenia spawanego obciążonego statycznie wyraża się wzorem :
s = Fst/As£k’st
W przypadku obciążeń zmiennych naprężenia dopuszczalne dla spoiny wyliczyć można ze wzoru :
k’zm = z za kzm
w którym z - współczynnik jakości spoiny jak we wzorze , za - współczynnik zmęczeniowej wytrzymałości spoiny ,
kzm - naprężenia dopuszczalne dla materiału podstawowego przy danym obciążeniu zmiennym .
Naprężenie dopuszczalne kzm przy obciążeniach zmiennych oblicza się na podstawie wytrzymałości zmęczeniowej Z , przyjmując współczynnik bezpieczeństwa xz - 1.5 - 3 ( średnio 2 ) :
kzm = Z / xz
Warunek wytrzymałości zapisać można następująco :
Współczynniki dynamiczne :
Rodzaj uderzeń
Typ maszyn
Współczynnik j
Lekkie
silniki elektryczne, turbiny wodne , szlifierki , pompy próżniowe , sprężarki wirnikowe
1 - 1.1
Średnie
maszyny parowe , silniki spalinowe , pompy i sprężarki tłokowe , strugarki , tokarki , dźwignice
1.2 - 1.5
Duże
prasy kuzienne , nożyce , krawędziarki , dziurkarki , przeciągarki , piły
1.6 - 2
B.duże
młoty mechaniczne , walcarki , kruszarki
2 - 3
6. Literatura .
6.1. M.Porębska A.Skorupa „Połączenia spójnościowe” PWN Warszawa 1993
6.2 S.Orzełowski „Technologia” WSiP Warszawa 1984
2
WJXT