PROJEKT OKAZJI EDUKACYJNEJ Z ZAKRESU EDUKACJI PROEKOLOGICZNEJ DLA DZIECI CZTEROLETNICH
Temat: „Chora rzeka” – rozmowa kierowana na podstawie wiersza J. Papuzińskiej.
Cele:
· Ukazanie różnicy między „chorą” (zanieczyszczoną) a „zdrową” (czystą) rzeką.
· Zachęcanie do dbałości o czystość otoczenia
· Wzbogacenie słownika biernego dzieci o pojęcie „zanieczyszczenia”
Metody:
· Czynne
- samodzielnych doświadczeń dziecka
- zadań stawianych do wykonania
- ćwiczeń utrwalających nabyte umiejętności
· Słowne
- rozmowy
- objaśnienie
- żywe słowo
Formy:
· Zbiorowa
· Grupowa
· Indywidualna
I. PRZEDMIOT ODKRYCIA:
Woda to żywioł. Jej bogactwo odnajdujemy w rzekach, jeziorach, morzach, oceanach, a także w kropli rosy, deszczu. Ma ona również „czarne” oblicze.
II. PUNKT WYJŚCIA:
W sali znajduje się ułożona z gazet rzeka. Wkoło niej porozrzucane są różnego rodzaju śmieci – opakowania po jogurtach, puste pudełka, pogniecione gazety. Na tle szumu fal dzieci słuchają wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka”:
„Chora rzeka”
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka, czeka, czeka…
1. Rozmowa na podstawie wiersza:
- Dlaczego w rzece i wokół niej nic nie było?
- Jak myślicie, kto przyczynił się do zanieczyszczenia rzeki?
- Kto może wyleczyć rzekę z kłopotów?
- Co można zrobić, aby rzeka była zdrowa?
2. Praca z obrazkami. Nauczycielka zawiesza na tablicy dwa obrazki – jeden przedstawia rzekę czystą, a drugi brudną. Pyta dzieci, która rzeka do nich mówiła. Dzieci wskazują różnice między obrazkami.
3. Sprzątanie terenu wokół „rzeki”. Nauczycielka zaprasza dzieci do zabaw w „rzece” i pyta co trzeba zrobić, żeby te zabawy były przyjemne. Włącza muzykę. Zadaniem dzieci jest uprzątnięcie „rzeki” i terenu wokół niej zanim skończy się piosenka. Sama chodzi wśród dzieci trzymając duży worek, do którego dzieci wrzucają śmieci. Po skończonej pracy proponuje dzieciom zabawę ruchową (przeskakiwanie przez rzeczkę, pokazywanie różnych stylów pływania).
4. Co czuje „chora”, a co „zdrowa” rzeka?
Nauczycielka prosi wybrane dzieci, aby wyobraziły sobie, że są „chorą”, albo „zdrową” rzeką i opowiedziały jak się czują i dlaczego.
5. Praca plastyczna w grupach. Dzieci otrzymują uprzednio przygotowane przez siebie arkusze szarego papieru z „czystą” i „brudną” rzeką. Zadaniem pierwszej grupy jest naklejanie na arkuszu wokół czystej rzeki drzew, kwiatów, ptaków i motyli, zaś drugiej – naklejanie różnego rodzaju śmieci – wyciętych z gazet puszek, opon, butów, opakowań oraz innych zanieczyszczeń.
III. ELEMENT WYMAGAJĄCY WYEKSPONOWANIA:
Rzeka jest domem dla roślin i zwierząt. Aby utrzymać ją w stanie czystości należy ją bezustannie pielęgnować.
IV. WARUNKI MATERIALNE:
Gazety, opakowania po jogurtach, puste pudełka, magnetofon, nagranie z wierszem J. Papuzińskiej „Chora rzeka” na tle szumu wody, ilustracje przedstawiające czystą i brudną rzekę, arkusze szarego papieru z uprzednio namalowanymi rzekami – czystą i brudną, wycięte z bloku rysunkowego i pomalowane drzewa, kwiaty, motyle, ptaki, ryby, wycięte z gazet opakowania po różnych produktach, buty, wiadra, garnki, opony, klej.
ewajorek