PLANOWANIE PRZESTRZENNE:
· Zajmuje się ochroną naturalną środowiska przestrzennego i jego kształtowania zgodnie z najszerzej rozumianymi potrzebami człowieka.
· Zajmuje się nauką i działalnością praktyczną
· Działalności naukowa:
· Bada zjawiska fizycznego i społecznego zachodzącego w przestrzeni. Opracowuje zasady jej przekształcania.
· Działalność praktyczna:
· Ochrona i przekształcane danej powierzchni poprzez projekty architektoniczne
· Wdraża określona praktykę
· Realizacją zajmuje się uczelnie niezbędna są biura projektowa. Administracja zajmuje się również planowaniem przestrzennym .
Planowanie (etapy):
· ustawa o planowaniu przestrzennym
· projekt założeń do planów
· zatwierdzenie projektu jako dokumentu podstawowego do planów
Działy:
· Planowanie przestrzenne typu regionalnego
· Urbanistyka i architektura
PLANOWANIE REGIONALNE:
· Optymalne wykorzystanie naturalnych i stworzonych przez człowieka walorów poprzez określanie programów (założenia prognozowe, przeznaczenie terenu)
· Określają ogólną lokalizację planów
· Wyznacza podstawowe funkcje oraz programy przedsięwzięć w określonym miejscu. W procesie planowania regionalnego określa się ogólną lokalizację pewnych programów inwestycyjnych.
· Istotne walory środowiska może stworzyć człowiek.
URBANISTYKA I ARCHITEKTURA:
· Zajmują się kształtowaniem konkretnej przestrzeni.
· Mówi jak ma wyglądać dany teren projektują go kryteria estetyczne jak mogą być zaprojektowane.
· Zajmuje się konkretnym projektem
Warunki naturalne tworzy:
· Hydrografia
· Ukształtowanie terenu
· Klimat
· Pokrycie terenu
· Żyzność gleby
· Zasoby mineralne
Warunki antropogeniczne tworzy:
· Zaludnienie
· Charakterystyka ludności
· Stan zainwestowania przestrzennego
· Stan zanieczyszczeń
RODZAJE PLANÓW:
· Sporządzanie projektu założeń do planu później zatwierdzonego
· Plan regionalny
– tak jak urbanistyczne mają określony czas realizacji (perspektywiczny -15letni). Wykonywane są przez zespoły wyspecjalizowanych fachowców. Zawierają część opisową i graficzną (mapy, wykresy, skala)
·
· Plan miejscowy
· może być jako plan ogólny lub plan szczegółowy
· (projekty urbanistyczne)
· 5-letnie (etapowe)
· Perspektywiczne
· dzielą się na etapowe (5letnie), czyli uaktualniane co 5 lat
· Kierunkowe
· – długookresowe (20-50 lat)
· Pożądany (opisowy, graficzny)
· Ponadnarodowy
· rozwój określonej dziedziny wytwórczości, odnosi się do sieci transportowej. Musi być zapewniona koordynacja pomiędzy poszczególnymi planami.
· plany wyższego szczebla
· – stanowią podstawę dla planów niższego szczebla, zaś plany regionalne dla miejscowych
Plan szczegółowy:
· Koordynacyjny
Uszczegółowienie planu ogólnego poprzez wprowadzenie obiektów
· Wstępny
Podstawowy element dokumentu dla zadania inwestycyjnego
Np. zaznaczenie pnia drzew, wejść do budynku
· Realizujący
Dokument którym posługuje się kierownik, pozostaje u administratora po realizacji projektu
Opracowany dla fragmentu terenu na którym będzie realizowana inwestycja
PROJEKTOWANIE TERENÓW:
GRUPY:
· Tereny pracy są ściśle związane z podziałem pracy. Rozwój przemysłu i przemiany gospodarcze wytworzyły różne sektory pracy:
- 1 sektor – pozyskiwanie dóbr (tereny dóbr odnawialnych, wydobywania surowców, dóbr nieodnawialnych)
- 2 sektor – produkcja przemysłowe:
* przemysł uciążliwy (izolowany od terenów osiedleńczych)
* zakłady o mały zatrudnieniu, uciążliwe dla środowiska
* przemysł, w którym głównym czynnikiem uciążliwości jest transport (kopalne)
* przemysły nieuciążliwe dla środowiska (średnie i małe zatr.)
* przemysły o dużym zatrudnieniu i małym transporcie
* przemysł o mały zatrudnieniu, lecz dużym transporcie
- 3 sektor – usługowy (budowane w terenach osiedleńczych oraz na terenach innych)
- 4 sektor rozwojowy, projektowanie, badania naukowe (budowane są z terenami miejskimi)
· Tereny osiedleńcze (sadowiska miejskie, wiejskie, aglomeracje)
- tereny osadnictwa miejskiego (kryteria do wyróżnienia rodzajów miast:
rozciągłość terytorialna obszaru inwestycyjnego
stopień koncentracji potoków ruchu (wewnętrznych, zewn.)
funkcja miasta w regionie (kulturalna, administracyjna)
- miasta ruchu pieszego (5-15 tys. ludności)–miasta uzdrowiskowe; zakłady pracy w promieniu 30min; kolej, PKS
- miasta średniej wielkości (100-300tys. ludności)-niewielka rola transportu publicznego, indywidualne dojazdy; pełnią rolę miast powiatowych
- miasta duże (300tys.-1mln ludności)-wymagany jest środek transportu publicznego
- miasta wielkie (>1mln ludności)-problemy z komunikacją, strata czasu 45min
- tereny osadnictwa wiejskiego (nie jest korzystne rozdrabnianie osadnictwa wiejskiego)
- aglomeracja miejska (monocentryczne i policentryczne) – o wielkości decyduje możliwość codziennych dojazdów do pracy, odległość centrum-obrzeża 35-45min
Konurbacja – o kilku równoważnych centrach (np. aglomeracja śląska)
centralny ośrodek adm.-usł.
tereny intensywnego zainwestowania miejskiego
tereny ekstensywnego osadnictwa podmiejskiego o strukturze rozproszonej, wraz z terenami zieleni i przemysłu
tereny lasów ochronnych
tereny produkcji rolniczej i osadnictwa wiejskiego + dojazdy do pracy w strefie 1 i 3
Obszary zurbanizowane powstają z aglomeracji policentrycznych, monocentryczne ze sobą się łączą.
· Tereny rekreacyjne (obszary rezerwy klimatycznej)
· Tereny komunikacyjne (transportowe)
· Rolniczy
· przemysłowy
· Usługowy
· Rozwojowy
PRZEWOZY:
· Lokalne
· Poza regionalne
TEREN ZAINWESTOWANY:
· Zajęty przez ciągła powierzchnię mieszkaniową itd. Powierzchnie objęte miejską infrastrukturą techniczną.
Kryteria:
· Intensywne zainwestowanie
· Stopień koncentracji potoków ruchu
· Funkcja miasta w regionie
MIASTO:
· Wielkie miasta nad wodą
· Zmiana i żądanie podniesienia komfortu życia
· Zmiany techniczne w zakresie transportu
· Zmiany w strukturze zatrudnienia
Koncepcje organizacji obsługi komunikacyjnej osiedli:
· zasada nieskrępowanej dostępności do ruchu zmotoryzowanego -> parkingi wewn. SJM, dojście z budynku do parkingu <81m
· zasada wyłączności ruchu pieszego -> parkingi poza SJM, dojście do parkingu <301m, przystanek transportu zbiorowego <601m, drogi piesze tworzą system bezkolizyjnych ciągów
MIASTA RUCHU PIESZEGO:
· Mieszkańcy 5 do 15 tysięcy
· W tym miasta rekreacyjne
· Rozciągłość zabudowań mniejsza od 2,5 km
· Droga ze skrajnych terenów trwa do centrum ok. 15 min.
MIASTA ŚREDNIEJ WIELKOŚCI:
· 100 do 300 tysięcy mieszkańców
· Km odgrywają pewną rolę
· MIASTA DUŻE:
· Mieszkańców więcej niż 1 mln
· Transport wystarczający na dotarcie do centrum 45 min
· Wielkie koncentracje potoków ruchu
AGLOMERACJE:
· Zespół miast tworzących orbitę miasta centralnego (monocentryczny) i aglomerację policentryczne
· Transport do pracy nie przekracza 45 min
Strefy w aglomeracji:
· Centra dyspozycyjno- usługowe
· Treny intensywnego zainwestowania miejskiego charakterze ciągłym
· Tereny ekstensywnego zainwestowania
· Tereny produkcyjno- przemysłowe
· Tereny rekreacyjne
UKŁAD REGIONALNY:
· Funkcję:
ü Podstawowe
Łączenie aglomeracji miejscowościami regionalnymi
Łączenie miast o znaczeniu regionalnym między sobą
Łączenie miast wojewódzkich z ośrodkami wypoczynkowymi
ü
ü Uzupełniające
Dla obszarów turystycznych
DROGI:
· punkty węzłowe -> sieci osadnicze, punkty przecięcia i łączenia autostrad (dróg)
· odcinki międzywęzłowe (połączenia drogowe) -> umożliwiają ruch między węzłami
· 1) przestrzenne rozmieszczenie dróg -> geometr. kształt sieci, gęstość ruchu, dostępność
· 2) specjalizacja połączeń drogowych -> zróżnicowana funkcja dróg, tworzą hierarchiczne obwody strukturalne
· 3) sposób powiązania dróg między so...
TR_SRD