DiU.doc

(84 KB) Pobierz

PLANOWANIE PRZESTRZENNE:

·         Zajmuje się ochroną naturalną środowiska przestrzennego i jego kształtowania zgodnie z najszerzej rozumianymi potrzebami człowieka.

·         Zajmuje się nauką i działalnością praktyczną

·         Działalności naukowa:

·         Bada zjawiska fizycznego i społecznego zachodzącego w przestrzeni. Opracowuje zasady jej przekształcania.

·         Działalność praktyczna:

·         Ochrona i przekształcane danej powierzchni poprzez projekty architektoniczne

·         Wdraża określona praktykę

·         Realizacją zajmuje się uczelnie niezbędna są biura projektowa. Administracja zajmuje się również planowaniem przestrzennym .

 

Planowanie (etapy):

·   ustawa o planowaniu przestrzennym

·   projekt założeń do planów

·   zatwierdzenie projektu jako dokumentu podstawowego do planów

 

Działy:

·         Planowanie przestrzenne typu regionalnego

·         Urbanistyka i architektura

 

PLANOWANIE REGIONALNE:

·         Optymalne wykorzystanie naturalnych i stworzonych przez człowieka walorów poprzez określanie programów (założenia prognozowe, przeznaczenie terenu)

·         Określają ogólną lokalizację planów

·         Wyznacza podstawowe funkcje oraz programy przedsięwzięć w określonym miejscu. W procesie planowania regionalnego określa się ogólną lokalizację pewnych programów inwestycyjnych.

·         Istotne walory środowiska może stworzyć człowiek.

 

URBANISTYKA I ARCHITEKTURA:

·         Zajmują  się kształtowaniem konkretnej przestrzeni.

·         Mówi jak ma wyglądać dany teren projektują go kryteria estetyczne jak mogą być zaprojektowane.

·         Zajmuje się konkretnym projektem

 

Warunki naturalne tworzy:

·         Hydrografia

·         Ukształtowanie terenu

·         Klimat

·         Pokrycie terenu

·         Żyzność gleby

·         Zasoby mineralne

 

 

 

Warunki antropogeniczne tworzy:

·         Zaludnienie

·         Charakterystyka ludności

·         Stan zainwestowania przestrzennego

·         Stan zanieczyszczeń

 

RODZAJE PLANÓW:

·         Sporządzanie projektu założeń do planu później zatwierdzonego

·         Plan regionalny

– tak jak urbanistyczne mają              określony czas realizacji (perspektywiczny -15letni). Wykonywane są przez zespoły wyspecjalizowanych fachowców. Zawierają część opisową i graficzną (mapy, wykresy, skala)

·        

·         Plan miejscowy

·    może być jako plan ogólny lub plan szczegółowy

 

·         (projekty urbanistyczne)

·         5-letnie (etapowe)

·         Perspektywiczne

·    dzielą się na etapowe (5letnie), czyli uaktualniane co 5 lat

 

·        

·         Kierunkowe

·    – długookresowe (20-50 lat)

·        

·         Pożądany (opisowy, graficzny)

·         Ponadnarodowy

·    rozwój określonej dziedziny wytwórczości, odnosi się do sieci transportowej. Musi być zapewniona koordynacja pomiędzy poszczególnymi planami.

 

·        

·         plany wyższego szczebla

·    stanowią podstawę dla planów niższego szczebla, zaś plany regionalne dla miejscowych

 

·        

 

Plan szczegółowy:

·         Koordynacyjny

Uszczegółowienie planu ogólnego poprzez wprowadzenie obiektów

·        

·         Wstępny

Podstawowy element dokumentu dla zadania inwestycyjnego

Np. zaznaczenie pnia drzew, wejść do budynku

·        

·         Realizujący

Dokument którym posługuje się kierownik, pozostaje u administratora po realizacji projektu

·        

Opracowany dla fragmentu terenu na którym będzie realizowana inwestycja

·        

 

 

PROJEKTOWANIE TERENÓW:

GRUPY:

·         Tereny pracy      są ściśle związane z podziałem pracy. Rozwój przemysłu i przemiany gospodarcze wytworzyły różne sektory pracy:

- 1 sektor – pozyskiwanie dóbr (tereny dóbr odnawialnych, wydobywania surowców, dóbr nieodnawialnych)

- 2 sektor – produkcja przemysłowe:

* przemysł uciążliwy (izolowany od terenów osiedleńczych)

* zakłady o mały zatrudnieniu, uciążliwe dla środowiska

* przemysł, w którym głównym czynnikiem uciążliwości jest transport (kopalne)

* przemysły nieuciążliwe dla środowiska (średnie i małe zatr.)

* przemysły o dużym zatrudnieniu i małym transporcie

* przemysł o mały zatrudnieniu, lecz dużym transporcie

- 3 sektor – usługowy (budowane w terenach osiedleńczych oraz na terenach innych)

- 4 sektor rozwojowy, projektowanie, badania naukowe (budowane są z terenami miejskimi)

 

·         Tereny osiedleńcze (sadowiska miejskie, wiejskie, aglomeracje)

- tereny osadnictwa miejskiego (kryteria do wyróżnienia rodzajów miast:

rozciągłość terytorialna obszaru inwestycyjnego

stopień koncentracji potoków ruchu (wewnętrznych, zewn.)

funkcja miasta w regionie (kulturalna, administracyjna)

 

- miasta ruchu pieszego (5-15 tys. ludności)–miasta uzdrowiskowe; zakłady pracy w promieniu 30min; kolej, PKS

- miasta średniej wielkości (100-300tys. ludności)-niewielka rola transportu publicznego, indywidualne dojazdy; pełnią rolę miast powiatowych

- miasta duże (300tys.-1mln ludności)-wymagany jest środek transportu publicznego

- miasta wielkie (>1mln ludności)-problemy z komunikacją, strata czasu 45min

- tereny osadnictwa wiejskiego (nie jest korzystne rozdrabnianie osadnictwa wiejskiego)

- aglomeracja miejska (monocentryczne i policentryczne) – o wielkości decyduje możliwość codziennych dojazdów do pracy, odległość centrum-obrzeża 35-45min

Konurbacja – o kilku równoważnych centrach (np. aglomeracja śląska)

centralny ośrodek adm.-usł.

tereny intensywnego zainwestowania miejskiego

tereny ekstensywnego osadnictwa podmiejskiego o strukturze rozproszonej, wraz z terenami zieleni i przemysłu

tereny lasów ochronnych

tereny produkcji rolniczej i osadnictwa wiejskiego + dojazdy do pracy w strefie 1 i 3

Obszary zurbanizowane powstają z aglomeracji policentrycznych, monocentryczne ze sobą się łączą.

 

·         Tereny rekreacyjne (obszary rezerwy klimatycznej)

·         Tereny komunikacyjne (transportowe)

 

Sektory pracy:

·         Rolniczy

·         przemysłowy

·         Usługowy

·         Rozwojowy

 

PRZEWOZY:

·         Lokalne

·         Poza regionalne

 

TEREN ZAINWESTOWANY:

·         Zajęty przez ciągła powierzchnię mieszkaniową itd. Powierzchnie objęte miejską infrastrukturą techniczną.

 

 

Kryteria:

·         Intensywne zainwestowanie

·         Stopień koncentracji potoków ruchu

·         Funkcja miasta w regionie

 

 

MIASTO:

·         Wielkie miasta nad wodą

·         Zmiana i żądanie podniesienia komfortu życia

·         Zmiany techniczne w zakresie transportu

·         Zmiany w strukturze zatrudnienia

 

 

Koncepcje organizacji obsługi komunikacyjnej osiedli:

·         zasada nieskrępowanej dostępności do ruchu zmotoryzowanego -> parkingi wewn. SJM, dojście z budynku do parkingu <81m

·         zasada wyłączności ruchu pieszego -> parkingi poza SJM, dojście do parkingu <301m, przystanek transportu zbiorowego <601m, drogi piesze tworzą system bezkolizyjnych ciągów

 

MIASTA RUCHU PIESZEGO:

·         Mieszkańcy 5 do 15 tysięcy

·         W tym miasta rekreacyjne

·         Rozciągłość zabudowań mniejsza od 2,5 km

·         Droga ze skrajnych terenów trwa do  centrum ok. 15 min.

 

MIASTA ŚREDNIEJ WIELKOŚCI:

·         100 do 300 tysięcy mieszkańców

·         Km odgrywają pewną rolę

·         MIASTA DUŻE:

·         Mieszkańców więcej niż 1 mln

·         Transport wystarczający na dotarcie do centrum 45 min

·         Wielkie koncentracje potoków ruchu

 

AGLOMERACJE:

·         Zespół miast tworzących orbitę miasta centralnego (monocentryczny) i aglomerację policentryczne

·         Transport do pracy nie przekracza 45 min

 

 

Strefy w aglomeracji:

·         Centra dyspozycyjno- usługowe

·         Treny intensywnego zainwestowania miejskiego  charakterze ciągłym

·         Tereny ekstensywnego zainwestowania

·         Tereny produkcyjno- przemysłowe

·         Tereny rekreacyjne

 

UKŁAD REGIONALNY:

·         Funkcję:

ü      Podstawowe

Łączenie aglomeracji miejscowościami regionalnymi

Łączenie miast o znaczeniu regionalnym między sobą

Łączenie miast wojewódzkich z ośrodkami wypoczynkowymi

ü     

ü      Uzupełniające

Dla obszarów turystycznych

ü     

 

 

 

DROGI:

 

Elementy sieci drogowej:

·         punkty węzłowe -> sieci osadnicze, punkty przecięcia i łączenia autostrad (dróg)

·         odcinki międzywęzłowe (połączenia drogowe) -> umożliwiają ruch między węzłami

 

Cechy strukturalne sieci drogowej:

·         1) przestrzenne rozmieszczenie dróg -> geometr. kształt sieci, gęstość ruchu, dostępność

·         2) specjalizacja połączeń drogowych -> zróżnicowana funkcja dróg, tworzą hierarchiczne obwody strukturalne

·         3) sposób powiązania dróg między so...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin