7 - rotkiel.doc

(44 KB) Pobierz

 

PAMIĘĆ I UCZENIE, ĆW 4 - Wywiad poznawczy jako metoda wydobywania informacji z pamięci

 

Wywiad poznawczy - metoda rekonstrukcji przeszłości skłądająca się z szeregu instrukcji przekazywanych przez moderatora osobie badanej. Ma na celu skłonienie do odtworzenia kontekstu całego zdarzenia oraz eksploracji pamięci przy użyciu różnych dróg odtwarzania. (E. Geiselman, R. Fisher)

 

 

Wywiad poznawczy:

-  udoskonalona wersja wywiadu poznawczego, wykorzystująca zarówno poznawcze, jak i socjologiczne tech wydobywania inf, jest najbardziej efektywną techniką eksploracji pamięci.

-  najistotniejsze inf znajdują się z reguły na poziomie szczegółowym, w wywiadzie poznawczym przesłuchujący odwołyje się do tego włąśnie poziomu reprezentacji pamięciowej u badanego

-  jest techniką posiadającą jasno wyodrębniony zbiór narzędzi i metod

-  opiera sie na współczesnych modelach pamięci, zakłądających, że jendostki reprezentacji mogą mieć charakter semantyczny lub epizodyczny, a dane mogą być w nich kodowane na różne sposoby.

-  w opracowaniu procedury CI szczególne znaczenie miały dwie zasady funkcjonowania pamięci:

              *zasada złożoności śladu pamięciowego (Bower)

              *zasada specyficzności kodowania (Tulving i Thomson)

-  umożliwia dotarcie do wspomnień, które wskutek upływu czasu bądź innych czynników zakłócających mogą wydać się trudne bądź niemożliwe do przypomnienia i odtworzenia.

-  jest efektywną i rzetelnie zbadaną empirycznie metodą eksploracji pamięci

-  ma szerokie zastosowanie w licznych dziedzinach

-  odporny na sugestię!

 

 

Informacje zrekonstruowane przy pomocy w. poznawczego są:

-  dokłądniejsze

-  bogatsze w szczegóły

-  b oporne na sugestię i zniekształcenia w porównaniu ze standardowymi technikami, np wywiad kliniczny

-  możliwość wydobycia relatywnie większej ilości detali

 

 

Zmodyfikowany w. poznawczy operuje 4 technikami:

1) Odtworzenie kontekstu (OK) - odtworzenie zarówno zewnętrznego - fizyczne otoczenia, jak i wewnętrznego - subiektywny komponent emocjonalny, kontekstu zdarzenia.

2) Pełna relacja (PR) - "opowiadaj o wszytskim" - wydobycie wszystkich szczegółów dotyczących konkretnej informacji, nawet jeśli badanemu wydają się nie istotne. Mogą prowadzić do przypomniania sobie dalszych, znaczących szczegółów.

3) Zmiana kolejności (ZK) - przywoływanie z pamięci w odwrotnej kolejności. Mobilizuje do maksymalnej koncentracji na odtwarzanych informacjach.

4) Zmiana perspektywy (ZP) - rekonstrukcja wydarzenia z odmiennej perspektywy, co umożliwia wydobycie dodatkowych informacji.

 

**DODATKOWY ISTOTNY ELEMENT: komunikacja pomiędzy badanym a moderatorem. Zasady takiej komunikacji:

-  pomoc osobie badanej w przekształceniu wspomnień w szczegółową reprezentację przypomnianego zdarzenia

-  pozyskanie inf istotnych dla celu wywiadu

-  zrozumienei psychologicznej sytuacji osoby badanej

 

 

Zmodyfikowana wersja jest podzielona na 6 części

I POWITANIE I NAWIĄZANIE KONTAKTU. Ma na celu zbudowanie odpowiedniej więzi oraz stworzenie sytuacji psychologicznej dającej poczucie bezpieczeństwa.

II WYJAŚNEINIE CELU WYWIADU. Moderator zachęca badanego do opisu kontekstu sytuacyjnego jaki towarzyszył wydobytej z pamięci informacji. Służy do planowania przez moderatora strategii prowadzenia wywiadu.

III OTWARTE PYTANIE "CO JESZCZE PAMIĘTASZ"

IV PYTANIA oparte na wcześniejszym swobodnym odtwarzaniu. Moderator konsoliduje wspomnienia osobybadanej

V MOTYWOWANE DRUGIE ODTWARZANIE. Moderator wprowadza dwie strategie eksploracji pamięci - zmianę kolejności i zmianę perspektywy

VI ZAKOŃCZENIE WYWIADU.

 

**Nowa wersja pozwala na wydobycie o 45% liczby inf niż wersja pierwotna i daje dwa razy wiecej inf niz standardowe techniki

 

 

Fisher, Geiselman, Amador - badanie wywiadem poznawczym świadków i ofiar przestępstw podczas przesłuchań policyjnych.

Badani - 16 doświadczonych detektywów. Wstępna faza - badani nagrali kilka losowo wybranych przesłań, w których używali standardowych procedur. Kolejna - 2 grupy: pierwsza została przeszkolona w technikach w. poz., druga - kontrolna - posłygiwałą się standardowymi technikami. WYNIKI: W. poz był skuteczniejszy zarówno przy porównaniu liczby faktów zebranych przed i po szkoleniu jak i przy porównaniu liczby faktów zebranych przez przeszkolonych i nei przeszkolonych detektywów. Grupa przeszkolonych detektywów zebrałą o 47% więcej inf niz gr kontrolna. Gr przeszkolona uzyskała o 63% więcej inf po szkoleniu niż przed szkoleniem.

 

Jak wypada porównanie w. poznawczego z hipnozą? (Fisher, Geiselman i Raymond). W podobnych warunkach w. poz daje o 33.4% więcej poprawnych inf niż hipnoza. Istotny jest też fakt, że w . poz nie powoduje charakterystycznych dla hipnozy wad merytorycznych przesłuchania, takich jak podatność na sugestię.

 

 

Ograniczenia w. poznawczego:

-  jego użyteczność może zmienić się w zależności od sytuacji

-  może być stosowany tylko w przypadku świadka, który współpracuje (chce zeznawać)

-  wymaga dłuższego czasu i dużego skupienia od prowadzącego - musi on podejmować więcej natychmiastowych decyzji i wykazać się większą elastycznością

-  wymagagruntownego przygotowania merytorycznego i większej elastyczności ze strony moderatora

-  wymaga skomplikowanego kodowania pytań

 

Clifford i George -w badaniach stwierdzili, że policjanci niechętnie stosują techniki: zmiany kolejności (ZK) i zmiany perspektywy (ZP).

Boon i Noon - wykazali, że oficerowie policji stosowali tylko technikę pełnej relacji (PR). Policjanci powiedzieli autorom badania, że jednym z najważniejszych czynników decydujących o użyciu bądź nie użyciu technik w. poznawczego jest czas.

 

 

Zalety zastosowania CI w przypadku dzieci:

-  więcej nacisku na kontakt

-  zmniejsza podatność na sugestię

-  dzieci są bardziej pewne swoich informacji

-  mniejsze uleganie własnym schematom

-  w poznawczy pomaga w wydobywaniu szczegółów, a jak wiemy :) dzieci mówią ogólne rzeczy

-  impregnuje na wpływ sugestii po wywiadzie

-  może zostać wykorzystany po upływie stosunkowo ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin