10320a6c-bfdd-4940-8d36-a1aa349b1bf4.pdf

(125 KB) Pobierz
Microsoft Word - Scenariusz nr 5 _Przyjaciele_.doc
W KRAINIE GRAFOBAJEK
PROGRAM EDUKACYJNO-PROFILAKTYCZNY DLA DZIECI 5-6-LETNICH
Autor: Marta Łapie ı ska-Piechota, Ewa Lepianko (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Warszawie)
SCENARIUSZ V spotkania
Temat: PRZYJACIELE – empatia i przyja Ņı , podsumowanie zaj ħę
Cele:
- uczenie si ħ słuchania innych i konstruowania wypowiedzi własnych;
- trenowanie umiej ħ tno Ļ ci lingwistycznych: samodzielne ocenianie zachowa ı postaci
z bajek oraz werbalizowanie prze Ň ywanych emocji;
- usprawnianie motoryki du Ň ej i małej;
- wyrabianie nawyku przyjmowania wła Ļ ciwej pozycji ciała w trakcie wykonywania
ę wicze ı graficznych oraz prawidłowego uło Ň enia narz ħ dzia pisz Ģ cego w dłoni;
- kształtowanie motywacji do starannego wykonywania prac graficznych;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- rozwijanie wyobra Ņ ni, inwencji twórczej;
- zaspokajanie potrzeby samorealizacji;
- rozwijanie umiej ħ tno Ļ ci pracy w grupie;
- wzmacnianie poczucia własnej warto Ļ ci u dzieci;
1.
POWITANIE DZIECI – iskierka.
2.
ZABAWA INTEGRACYJNA – odbijanie balonikiem z wypowiedzeniem imienia
dziecka, do którego balonik ma dolecie ę .
3.
PRZYPOMNIENIE POSTACI Z POZNANYCH W TRAKCIE SPOTKA İ BAJEK
– jedna z osób prowadz Ģ cych czyta dzieciom zagadki tematyczne, których rozwi Ģ zaniem
s Ģ : Ň ółw, lokomotywa, rolnik, zamek (tre Ļę zagadek za E. Skorek Ksi ħ ga zagadek str. 167,
262, 366, 385).
4.
ROZGRZEWKA R ġ K (na podstawie zalece ı terapii r ħ ki).
Jedna z osób prowadz Ģ cych prosi, aby dzieci pokazały r Ģ czk ħ , któr Ģ trzymaj Ģ kredk ħ ,
p ħ dzelek, myj Ģ z ħ by lub jedz Ģ , nast ħ pnie prezentuje ę wiczenia nadgarstków i dłoni, dzieci
powtarzaj Ģ :
- kr ĢŇ enie nadgarstkiem – r ħ k Ģ , której nie u Ň ywamy do rysowania chwytamy
nadgarstek r ħ ki wiod Ģ cej i lekko nim skr ħ camy raz w jedn Ģ , raz w drug Ģ stron ħ ,
- odwracanie przedramienia (dło ı ku dołowi/dło ı ku górze),
- zgi ħ cie i wyprost nadgarstka,
- przywodzenie i odwodzenie dłoni w płaszczy Ņ nie poziomej,
- ruchy okr ħŇ ne nadgarstka,
- wyprost i utrzymanie dłoni w tej pozycji ok. 3 sekund,
- rozsuwanie i ł Ģ czenie palców,
- zginanie i prostowanie palców w stawach mi ħ dzypaliczkowych,
- zginanie i prostowanie palców w stawach mi ħ dzypaliczkowych – „daszek“,
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 1 z 2
221211325.001.png
- pogł ħ bianie „daszku“ przez dociskanie drug Ģ r ħ k Ģ ,
- rozci Ģ ganie zahaczonych palców na zewn Ģ trz,
- dociskanie zło Ň onych dłoni,
- przekr ħ canie splecionych dłoni z prostowaniem łokci;
ZESTAW Ę WICZE İ GRAFOMOTORYCZNYCH
Û Ň ółw – kalkowanie:
„Zabawy graficzne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym“ M. Pietniun – str. 22;
Û zamek – rysowanie w obr ħ bie wyznaczonych linii;
„Zabawy graficzne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym“ M. Pietniun – str. 51;
Û rolnik – kre Ļ lenie linii pionowych, poziomych i uko Ļ nych po Ļ ladzie;
Ę wiczenia grafomotoryczne 1. Klasa 0-I.” E. Gaweł – str. 6;
Û lokomotywa –rysunek swobodny z elementami kolorowania.
„Pomy Ļ l i narysuj sze Ļ ciolatku – 3”
6.
ZAPREZENTOWANIE TRE ĺ CI BAJKI – jedna z osób prowadz Ģ cych czyta bajk ħ pt.
Przyjaciele (autor nieznany).
7.
ROZMOWA NA TEMAT TRE ĺ CI BAJKI – próba swobodnej dyskusji nt. przyja Ņ ni,
dzieci zastanawiaj Ģ si ħ :
- jaki powinien by ę prawdziwy przyjaciel;
- czy łatwo jest mie ę prawdziwego przyjaciela;
- dlaczego jest nam smutno, gdy przyjaciel nas zawiedzie;
8.
ZABAWA GRAFICZNA – uczestnicy (dzieci i osoby prowadz Ģ ce) odrysowuj Ģ na
kartkach dło ı , któr Ģ nie rysuj Ģ . Nast ħ pnie przekazuj Ģ swoje kartki zgodnie z ruchem
wskazówek zegara i „upi ħ kszaj Ģ ” narysowane dłonie ró Ň nymi rysunkami (praca trafia do
wła Ļ ciciela na pami Ģ tk ħ wspólnie sp ħ dzonego czasu na zaj ħ ciach).
Posprz Ģ tanie miejsca pracy. Wspólne obejrzenie rysunków.
9.
PO ņ EGNANIE – podsumowanie cyklu spotka ı nagrodzenie pracy dzieci –
przyklejenie na identyfikatorach wybranych przez dzieci nalepek. Podzi ħ kowanie za
wspólnie sp ħ dzony czas.
10.
ISKIERKA.
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 2 z 2
5.
221211325.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin