0c364f4f-7f6c-4d05-af03-b91cc6e504ba.pdf

(129 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Scenariusz nr 3 _Niebia\361ski spok\363j_.doc)
W KRAINIE GRAFOBAJEK
PROGRAM EDUKACYJNO-PROFILAKTYCZNY DLA DZIECI 5-6-LETNICH
Autor: Marta Łapie ı ska-Piechota, Ewa Lepianko (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Warszawie)
SCENARIUSZ III spotkania
Temat: NIEBIA İ SKI SPOKÓJ – dostrzeganie potrzeby odpoczynku i wyciszenia
Cele:
- uczenie si ħ słuchania innych i konstruowania wypowiedzi własnych;
- rozwijanie zasobu słownikowego;
- zach ħ canie do nazywania i wyra Ň ania emocji;
- zaspokajanie potrzeby odpoczynku;
- usprawnianie motoryki du Ň ej i małej;
- wyrabianie nawyku przyjmowania wła Ļ ciwej pozycji ciała w trakcie wykonywania
ę wicze ı graficznych oraz prawidłowego uło Ň enia narz ħ dzia pisz Ģ cego w dłoni;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- rozwijanie wyobra Ņ ni, inwencji twórczej;
- wzmacnianie poczucia własnej warto Ļ ci u dzieci;
- poszerzanie umiej ħ tno Ļ ci posługiwania si ħ Ň nymi Ļ rodkami wyrazu plastycznego.
1.
POWITANIE DZIECI – zapoznanie z tytułem dzisiejszej bajki „Niebia ı ski spokój“ –
zaproponowanie Ň eby tytuł ten wyskaka ę (obunó Ň , na jednej nodze, na drugiej nodze, na
przemian itp.).
2.
ZAPREZENTOWANIE TRE ĺ CI BAJKI – jedna z osób prowadz Ģ cych czyta bajk ħ
„Niebia ı ski spokój“ (tekst bajki za A. Kerksiek/ Klaus W. Vopel „Kozioł w polu kapusty.
Opowiadania i kreatywne ę wiczenia ruchowe dla dzieci od 3 do 8 lat str. 43).
3.
ROZMOWA NA TEMAT TRE ĺ CI BAJKI – próba oceny przez dzieci: co sprzyja
odpoczynkowi, relaksowi; dlaczego hałas m ħ czy; jak i gdzie w Ň yciu codziennym mo Ň na
odpoczywa ę w spokoju; czy s Ģ zwierz ħ ta, od których mo Ň emy uczy ę si ħ odpoczywania w
spokoju?
4.
KREATYWNE ZABAWY RUCHOWE - dzieci staj Ģ w kr ħ gu – ilustruj Ģ ruchem
polecenia osoby prowadz Ģ cej:
A) „Czy pami ħ tacie, jakie hałasy słycha ę było w domu chłopa noc Ģ ? – skrzypi Ģ ce drzwi,
deski podłogi, stukaj Ģ ce okiennice, wyj Ģ cy wiatr w kominie – spróbujemy teraz
na Ļ ladowa ę te hałasy – ruchem i głosem:
- skrzypi Ģ ce drzwi – dzieci na Ļ laduj Ģ czynno Ļę otwierania i zamykania drzwi, które
skrzypi Ģ – cicho i gło Ļ no;
- deski podłogi – dzieci na Ļ laduj Ģ chodzenie po skrzypi Ģ cej podłodze;
- stukaj Ģ ce okiennice – dzieci wyklaskuj Ģ Ň ne rytmy;
- wyj Ģ cy wiatr w kominie – dzieci otrzymuj Ģ szarfy i obrazuj Ģ sił ħ wiatru kr ĢŇĢ c
ramionami w ró Ň nym tempie.
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 1 z 3
221211323.001.png
B) „Czy pami ħ tacie, jakie zwierz ħ ta chłop zabierał kolejno do swego domu? – gdacz Ģ ca i
grzebi Ģ ca kura, chrz Ģ kaj Ģ ca Ļ winia, mucz Ģ ca krowa, r ŇĢ cy ko ı – spróbujmy głosem
pona Ļ ladowa ę te zwierz ħ ta – od cichutkiego d Ņ wi ħ ku do coraz gło Ļ niejszego i
odwrotnie, Ļ wietnie…“
C) „Kiedy chłop wyrzucił z domu hałasuj Ģ ce zwierz ħ ta, po raz pierwszy mógł spokojnie i
ħ boko spa ę . Le Ň ał w łó Ň ku bardzo odpr ħŇ ony i nie przeszkadzało mu, Ň e stary dom
robi tyle hałasu. Chciałabym, aby Ļ cie pokazali mi, Ň e wspaniale potraficie odpr ħŇ a ę
si ħ , nawet, je Ň eli słyszycie taki czy inny szum. Połó Ň cie si ħ wygodnie na podłodze.
Zamknijcie oczy i udawajcie, Ň e Ļ picie. B ħ d ħ podchodziła do was kolejno, gdy Ň chc ħ
sprawdzi ę , czy rzeczywi Ļ cie jeste Ļ cie tacy odpr ħŇ eni. Kiedy b ħ d ħ przy was, usłyszycie
dzwoneczek. Wtedy poderwijcie si ħ , szybko przenie Ļ cie na inne miejsce i połó Ň cie si ħ
tam (uwa Ň ajcie przy tym na inne ‚ Ļ pi Ģ ce‘ dzieci). Znowu zamknijcie oczy i
zachowujcie si ħ tak, jak gdyby Ļ cie spali. Obudz ħ was wszystkich dwukrotnym
kla Ļ ni ħ ciem w dłonie.
5. ROZGRZEWKA R ġ K (na podstawie zalece ı z terapii r ħ ki).
Jedna z osób prowadz Ģ cych prosi, aby dzieci pokazały r Ģ czk ħ , któr Ģ trzymaj Ģ kredk ħ ,
p ħ dzelek, myj Ģ z ħ by lub jedz Ģ , nast ħ pnie prezentuje ę wiczenia nadgarstków i dłoni, dzieci
powtarzaj Ģ :
- kr ĢŇ enie nadgarstkiem – r ħ k Ģ , której nie u Ň ywamy do rysowania chwytamy
nadgarstek r ħ ki wiod Ģ cej i lekko nim skr ħ camy raz w jedn Ģ , raz w drug Ģ stron ħ ,
- odwracanie przedramienia (dło ı ku dołowi/dło ı ku górze),
- zgi ħ cie i wyprost nadgarstka,
- przywodzenie i odwodzenie dłoni w płaszczy Ņ nie poziomej,
- ruchy okr ħŇ ne nadgarstka,
- wyprost i utrzymanie dłoni w tej pozycji ok. 3 sekund,
- rozsuwanie i ł Ģ czenie palców,
- zginanie i prostowanie palców w stawach mi ħ dzypaliczkowych,
- zginanie i prostowanie palców w stawach mi ħ dzypaliczkowych – „daszek“,
- pogł ħ bianie „daszku“ przez dociskanie drug Ģ r ħ k Ģ ,
- rozci Ģ ganie zahaczonych palców na zewn Ģ trz,
- dociskanie zło Ň onych dłoni,
- przekr ħ canie splecionych dłoni z prostowaniem łokci;
6. Ę WICZENIA GRAFOMOTORYCZNE – malowanie zło Ň onych linii uko Ļ nych w 4
Ň nych pozycjach – zgodnie z zaleceniami H. Tymichowej:
- stoj Ģ cej – rysowanie w płaszczy Ņ nie pionowej;
- stoj Ģ cej – rysowanie w płaszczy Ņ nie poziomej;
- siedz Ģ cej – rysowanie z uniesionym łokciem;
- siedz Ģ cej – rysowanie z podpartym przedramieniem;
materiały:
Û „311 szlaczków i zygzaczków. Ę wiczenia grafomotoryczne usprawniaj Ģ ce r ħ k ħ
pisz Ģ c Ģ “ R.A. Hływa – str. 12;
7.
RYSOWANIE BEZ ODRYWANIA R Ħ KI – dzieci otrzymuj Ģ kartki (format A3)
z domkiem, rysuj Ģ po Ļ ladzie bez odrywania r ħ ki. Rysuj Ģ według własnego pomysłu
otoczenie domku. Prezentacja prac. Posprz Ģ tanie miejsca pracy.
materiały:
Û Ę wiczenia w rysowaniu 4-8 lat“ M. Bogdanowicz – str. 20;
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 2 z 3
221211323.002.png
 
8.
Do domu dzieci otrzymuj Ģ rysunki do pokolorowania – piskl ħ .
materiały:
Û Ę wiczenia w rysowaniu 4-8 lat“ M. Bogdanowicz – str. 28.
9.
PODSUMOWANIE – omówienie zaj ħę i nagrodzenie pracy dzieci – przyklejenie na
identyfikatorach wybranych przez dzieci nalepek.
10. PO ņ EGNANIE – ISKIERKA
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 3 z 3
221211323.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin