0c364f4f-7f6c-4d05-af03-b91cc6e504ba.pdf
(
129 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Scenariusz nr 3 _Niebia\361ski spok\363j_.doc)
W KRAINIE GRAFOBAJEK
PROGRAM EDUKACYJNO-PROFILAKTYCZNY DLA DZIECI 5-6-LETNICH
Autor: Marta Łapie
ı
ska-Piechota, Ewa Lepianko (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Warszawie)
SCENARIUSZ III spotkania
Temat:
NIEBIA
İ
SKI SPOKÓJ – dostrzeganie potrzeby odpoczynku i wyciszenia
Cele:
-
uczenie si
ħ
słuchania innych i konstruowania wypowiedzi własnych;
-
rozwijanie zasobu słownikowego;
-
zach
ħ
canie do nazywania i wyra
Ň
ania emocji;
-
zaspokajanie potrzeby odpoczynku;
-
usprawnianie motoryki du
Ň
ej i małej;
-
wyrabianie nawyku przyjmowania wła
Ļ
ciwej pozycji ciała w trakcie wykonywania
ę
wicze
ı
graficznych oraz prawidłowego uło
Ň
enia narz
ħ
dzia pisz
Ģ
cego w dłoni;
-
doskonalenie koncentracji uwagi;
-
rozwijanie wyobra
Ņ
ni, inwencji twórczej;
-
wzmacnianie poczucia własnej warto
Ļ
ci u dzieci;
-
poszerzanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci posługiwania si
ħ
ró
Ň
nymi
Ļ
rodkami wyrazu plastycznego.
1.
POWITANIE DZIECI
– zapoznanie z tytułem dzisiejszej bajki „Niebia
ı
ski spokój“ –
zaproponowanie
Ň
eby tytuł ten wyskaka
ę
(obunó
Ň
, na jednej nodze, na drugiej nodze, na
przemian itp.).
2.
ZAPREZENTOWANIE TRE
ĺ
CI BAJKI
– jedna z osób prowadz
Ģ
cych czyta bajk
ħ
„Niebia
ı
ski spokój“ (tekst bajki za A. Kerksiek/ Klaus W. Vopel „Kozioł w polu kapusty.
Opowiadania i kreatywne
ę
wiczenia ruchowe dla dzieci od 3 do 8 lat str. 43).
3.
ROZMOWA NA TEMAT TRE
ĺ
CI BAJKI
– próba oceny przez dzieci: co sprzyja
odpoczynkowi, relaksowi; dlaczego hałas m
ħ
czy; jak i gdzie w
Ň
yciu codziennym mo
Ň
na
odpoczywa
ę
w spokoju; czy s
Ģ
zwierz
ħ
ta, od których mo
Ň
emy uczy
ę
si
ħ
odpoczywania w
spokoju?
4.
KREATYWNE ZABAWY RUCHOWE
- dzieci staj
Ģ
w kr
ħ
gu – ilustruj
Ģ
ruchem
polecenia osoby prowadz
Ģ
cej:
A)
„Czy pami
ħ
tacie, jakie hałasy słycha
ę
było w domu chłopa noc
Ģ
? – skrzypi
Ģ
ce drzwi,
deski podłogi, stukaj
Ģ
ce okiennice, wyj
Ģ
cy wiatr w kominie – spróbujemy teraz
na
Ļ
ladowa
ę
te hałasy – ruchem i głosem:
-
skrzypi
Ģ
ce drzwi – dzieci na
Ļ
laduj
Ģ
czynno
Ļę
otwierania i zamykania drzwi, które
skrzypi
Ģ
– cicho i gło
Ļ
no;
-
deski podłogi – dzieci na
Ļ
laduj
Ģ
chodzenie po skrzypi
Ģ
cej podłodze;
-
stukaj
Ģ
ce okiennice – dzieci wyklaskuj
Ģ
ró
Ň
ne rytmy;
-
wyj
Ģ
cy wiatr w kominie – dzieci otrzymuj
Ģ
szarfy i obrazuj
Ģ
sił
ħ
wiatru kr
ĢŇĢ
c
ramionami w ró
Ň
nym tempie.
Copyright
©
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 1 z 3
B)
„Czy pami
ħ
tacie, jakie zwierz
ħ
ta chłop zabierał kolejno do swego domu? – gdacz
Ģ
ca i
grzebi
Ģ
ca kura, chrz
Ģ
kaj
Ģ
ca
Ļ
winia, mucz
Ģ
ca krowa, r
ŇĢ
cy ko
ı
– spróbujmy głosem
pona
Ļ
ladowa
ę
te zwierz
ħ
ta – od cichutkiego d
Ņ
wi
ħ
ku do coraz gło
Ļ
niejszego i
odwrotnie,
Ļ
wietnie…“
C)
„Kiedy chłop wyrzucił z domu hałasuj
Ģ
ce zwierz
ħ
ta, po raz pierwszy mógł spokojnie i
gł
ħ
boko spa
ę
. Le
Ň
ał w łó
Ň
ku bardzo odpr
ħŇ
ony i nie przeszkadzało mu,
Ň
e stary dom
robi tyle hałasu. Chciałabym, aby
Ļ
cie pokazali mi,
Ň
e wspaniale potraficie odpr
ħŇ
a
ę
si
ħ
, nawet, je
Ň
eli słyszycie taki czy inny szum. Połó
Ň
cie si
ħ
wygodnie na podłodze.
Zamknijcie oczy i udawajcie,
Ň
e
Ļ
picie. B
ħ
d
ħ
podchodziła do was kolejno, gdy
Ň
chc
ħ
sprawdzi
ę
, czy rzeczywi
Ļ
cie jeste
Ļ
cie tacy odpr
ħŇ
eni. Kiedy b
ħ
d
ħ
przy was, usłyszycie
dzwoneczek. Wtedy poderwijcie si
ħ
, szybko przenie
Ļ
cie na inne miejsce i połó
Ň
cie si
ħ
tam (uwa
Ň
ajcie przy tym na inne ‚
Ļ
pi
Ģ
ce‘ dzieci). Znowu zamknijcie oczy i
zachowujcie si
ħ
tak, jak gdyby
Ļ
cie spali. Obudz
ħ
was wszystkich dwukrotnym
kla
Ļ
ni
ħ
ciem w dłonie.
5.
ROZGRZEWKA R
ġ
K
(na podstawie zalece
ı
z terapii r
ħ
ki).
Jedna z osób prowadz
Ģ
cych prosi, aby dzieci pokazały r
Ģ
czk
ħ
, któr
Ģ
trzymaj
Ģ
kredk
ħ
,
p
ħ
dzelek, myj
Ģ
z
ħ
by lub jedz
Ģ
, nast
ħ
pnie prezentuje
ę
wiczenia nadgarstków i dłoni, dzieci
powtarzaj
Ģ
:
-
kr
ĢŇ
enie nadgarstkiem – r
ħ
k
Ģ
, której nie u
Ň
ywamy do rysowania chwytamy
nadgarstek r
ħ
ki wiod
Ģ
cej i lekko nim skr
ħ
camy raz w jedn
Ģ
, raz w drug
Ģ
stron
ħ
,
-
odwracanie przedramienia (dło
ı
ku dołowi/dło
ı
ku górze),
-
zgi
ħ
cie i wyprost nadgarstka,
-
przywodzenie i odwodzenie dłoni w płaszczy
Ņ
nie poziomej,
-
ruchy okr
ħŇ
ne nadgarstka,
-
wyprost i utrzymanie dłoni w tej pozycji ok. 3 sekund,
-
rozsuwanie i ł
Ģ
czenie palców,
-
zginanie i prostowanie palców w stawach mi
ħ
dzypaliczkowych,
-
zginanie i prostowanie palców w stawach mi
ħ
dzypaliczkowych – „daszek“,
-
pogł
ħ
bianie „daszku“ przez dociskanie drug
Ģ
r
ħ
k
Ģ
,
-
rozci
Ģ
ganie zahaczonych palców na zewn
Ģ
trz,
-
dociskanie zło
Ň
onych dłoni,
-
przekr
ħ
canie splecionych dłoni z prostowaniem łokci;
6.
Ę
WICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
– malowanie zło
Ň
onych linii uko
Ļ
nych w 4
ró
Ň
nych pozycjach – zgodnie z zaleceniami H. Tymichowej:
-
stoj
Ģ
cej – rysowanie w płaszczy
Ņ
nie pionowej;
-
stoj
Ģ
cej – rysowanie w płaszczy
Ņ
nie poziomej;
-
siedz
Ģ
cej – rysowanie z uniesionym łokciem;
-
siedz
Ģ
cej – rysowanie z podpartym przedramieniem;
materiały:
Û
„311 szlaczków i zygzaczków.
Ę
wiczenia grafomotoryczne usprawniaj
Ģ
ce r
ħ
k
ħ
pisz
Ģ
c
Ģ
“ R.A. Hływa – str. 12;
7.
RYSOWANIE BEZ ODRYWANIA R
Ħ
KI
– dzieci otrzymuj
Ģ
kartki (format A3)
z domkiem, rysuj
Ģ
po
Ļ
ladzie bez odrywania r
ħ
ki. Rysuj
Ģ
według własnego pomysłu
otoczenie domku. Prezentacja prac. Posprz
Ģ
tanie miejsca pracy.
materiały:
Û
„
Ę
wiczenia w rysowaniu 4-8 lat“ M. Bogdanowicz – str. 20;
Copyright
©
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 2 z 3
8.
Do domu dzieci otrzymuj
Ģ
rysunki do pokolorowania – piskl
ħ
.
materiały:
Û
„
Ę
wiczenia w rysowaniu 4-8 lat“ M. Bogdanowicz – str. 28.
9.
PODSUMOWANIE –
omówienie zaj
ħę
i nagrodzenie pracy dzieci – przyklejenie na
identyfikatorach wybranych przez dzieci nalepek.
10.
PO
ņ
EGNANIE – ISKIERKA
Copyright
©
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 3 z 3
Plik z chomika:
paolka_pl
Inne pliki z tego folderu:
ac2ba07e-a6d5-4b90-9430-d3a52c395398.pdf
(128 KB)
f74f65ec-ff31-46f9-a075-29db4ffb4c5b.pdf
(124 KB)
0c364f4f-7f6c-4d05-af03-b91cc6e504ba.pdf
(129 KB)
6cf29c72-99cc-474b-9f6f-d208cfa1388b.pdf
(134 KB)
10320a6c-bfdd-4940-8d36-a1aa349b1bf4.pdf
(125 KB)
Inne foldery tego chomika:
percepcja wzrokowa
uwaga
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin