cwi3-1.rtf

(19 KB) Pobierz
ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH NARZĄDY ARTYKULACYJNE DO PRZEPROWADZANIA W TRAKCIE PRZERW ŚRÓDLEKCYJNYCH

ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH NARZĄDY ARTYKULACYJNE DO PRZEPROWADZANIA W TRAKCIE PRZERW ŚRÓDLEKCYJNYCH

 

Przyczyną wadliwej artykulacji bywa często gorsza sprawność narządów mowy, a także brak czucia ułożenia tych narządów. Proponowane ćwiczenia mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów warg, języka i podniebienia miękkiego nie tylko dla dzieci z wadami wymowy.

 

PRZYKŁADY ZABAW-GIMNASTYKA WARG I JĘZYKA:

 

-         ”Niedźwiadki”

Dzieci chodzą po sali naśladując ruchy niedźwiadków (ciężko stąpają). Na przerwę w muzyce lub na określony sygnał „niedźwiadki” zatrzymują się i „zlizują miód z górnej wargi”, przesuwając w tym celu wokół niej językiem. Czynność tę dzieci powtarzają kilkakrotnie.

 

-         „Kotki”

Dzieci kotki krążą po sali, naśladując koty. Na przerwę w muzyce lub określony sygnał „kotki stają na miejscu pijąc mleczko z miseczki”.

 

-         „Rytm piosenki”

Nauczyciel gra lub śpiewa piosenkę. Dzieci usiłują rozpoznać jaka to piosenka, a następnie czubkiem języka mlaskają jej fragment.

 

-         „Języczek wędrowniczek”

      Każde dziecko ma przed sobą lusterko. Nauczyciel opowiada, pokazując ruchy języka.

 

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (mlaskanie językiem- naśladowanie konia). Na łące zostawił konia (prrrrr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w głąb jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy już przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo, i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego kącika ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody). Wsiadł na konia i pojechał do domu (kląskanie językiem).

             

 

 

-  „Porządki”

To jest myszka i jej domek. Gdy tylko zaświeciło słońce, myszka wyszła przed domek (wysuń język jak najdalej na brodę), rozejrzała się dookoła (zrób kółka językiem), spojrzała w prawo, a potem w lewo (język dotyka prawego i lewego kącika ust). Postanowiła wrócić do domu i zrobić w nim porządki.  

Najpierw umyła sufit (język dotyka podniebienia), potem zamiatała podłogę (język wykonuje ruchy na dnie jamy ustnej), wytarła kurze z mebli (język myje wewnętrzną stronę zębów), umyła okna, najpierw jedno, (wypychamy językiem policzek), potem umyła drugie. Na koniec wyciągnęła odkurzacz i odkurzyła dywanik (język zwija się w rurkę). Ponieważ odkurzacz nie wyczyścił dokładnie dywanika, myszka wzięła trzepaczkę i wytrzepała dywanik (mlaskanie językiem). Teraz myszka postanowiła coś zjeść. Nałożyła na miseczkę (język układamy w miseczkę) tik-taka i odpoczęła po ciężkiej pracy.

 

-„Język”

Język to tancerz jest nad tancerze.

Każdy to przyzna i przyzna szczerze.

Bo ten języczek oj bez pamięci

To się wydłuża, kurczy i kręci.

Płaszczy, rozszerza- to w trąbkę zwija.

Raz jest jak jaszczur,

Raz jest jak żmija,

Raz jak igiełka,

To znów jak narty.

Długi, wypukły, wklęsły, rozwarty.

To w górę skacze, z powrotem spada,

Jak zręczny szermierz, co szpadą włada.

Jak sztukmistrz biegły,

Linoskok śmiały,

Tak ten języczek koniuszkiem małym

Wywija, cofa, skręca,

Zawraca, zadaje cięcie,

Drga i kołata,

Żeby wyrzeźbić, wymodelować,

Malarskim pędzlem plastycznie podać

Tę wartość słowa,

Ten szczegół boski-

Co nosi nazwę małej spółgłoski.

                                                        Autor nieznany

 

 

-„Gimnastyka”

Na początku jest rozgrzewka,

Językowa wprzód wywieszka.

Cały język wyskakuje,

Wszystkim nam się pokazuje.

W dół i w górę,

W lewo, w prawo.

Pięknie ćwiczy!

Brawo! Brawo!

Język wargi oblizuje,

Piękne kółka wykonuje.

Popatrzymy do lusterka,

Jak się język bawi w berka.

Kto spróbuje z miną śmiałą

Zwinąć język w rurkę małą?

Może uda się ta sztuczka.

Trzeba uczyć samouczka.        

                                                        Autor: M. Rocławska

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

Ćwiczenia oddechowe mają na celu usprawnić aparat oddechowy, zwiększyć pojemność płuc, nauczyć się ekonomicznego zużywania powietrza podczas mowy. Ćwiczyć należy w przewietrzonym pomieszczeniu, przy otwartym oknie. Ćwiczenia oddechowe są bardzo męczące, dlatego należy je prowadzić krótko, jednorazowo przez okres 2-3 minut Należy zwracać szczególną uwagę, by wdech następował nosem, przy zamkniętych ustach, a wydech ustami.

 

Przykłady ćwiczeń:

-         chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt talerza)- dmuchanie ciągłym strumieniem

-         zdmuchiwanie mlecza

-         odtajanie zamarzniętej szyby- dmuchanie, chuchanie

-         chuchanie na zamarznięte ręce

-         wypuszczanie powietrza z balonika, piłki, dętki (długie ssssss)

-         parskanie wargami: prrrr, brrrr

-         nadmuchiwanie baloników

-         wyśpiewywanie samogłosek na jednym wydechu: eo, ao, aoe

-         liczenie na jednym wydechu, powtarzanie zdań 2-3 wyrazowych, potem coraz dłuższych (nie należy dzielić zdań na wyrazy)

-         powtarzanie zdań szeptem (zwracamy uwagę, aby szept był wyraźny)

-         naśladowanie śmiechu różnych osób

staruszki:he –he –he

kobiety- jasny:ha- ha- ha

mężczyzny- tubalny:ho- ho- ho

dziewczynki- piskliwy:hi- hi- hi

chłopca- wesoły: ha- ha- ha

-          pociąg stoi na stacji gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie- dzieci naśladują sapanie lokomotywy- pach, pach lub pf, pf, pf. Pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej- dzieci naśladują: cz,cz, cz (na jednym wydechu).

 

 

 

 

 

LITERATURA:

E. Chmielewska, Zabawy logopedyczne i nie tylko. Kielecka Oficyna Wydawnicza, 1996.

G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978.

 

 

 

 

                                             Opracowała: logopeda Katarzyna Zielińska

                                                                  

                                                                   

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin