scenariusz Świerszczyk(1).doc

(39 KB) Pobierz
Andrzejkowe wróżby

Andrzejkowe wróżby

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

·         uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu oraz wypowiedzi koleżanek
i kolegów;

·         zna zwyczaje związane z andrzejkami;

·         czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;

·         rozwiązuje samodzielnie zagadki logiczne;

·         zgodnie współpracuje w grupie.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 22/2006,

czarodziejska różdżka – czarny patyk ze srebrną gwiazdką, ołówek, linijka, klej, nożyczki, trzy kartony w różnych kolorach do wykonania planszy do wróżb, osiem małych karteczek na wróżby, kółko z kartonu i gwóźdź do wykonania bączka, słowniki, kartki z tekstem „Wróżba”.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

„Dotknięcie czarodziejskiej różdżki” – zabawa wprowadzająca.

Dzieci stoją w kręgu i przekazują sobie czarodziejską różdżkę, której dotknięcie sprawia, że każde dziecko mówi do swojego sąsiada coś miłego, np. Bardzo lubię, kiedy się do mnie uśmiechasz. „Czarowanie” rozpoczyna nauczyciel.

 

Kiedy czary, a kiedy wróżby? – ustalanie różnic między pojęciami czary, wróżby.

Rozwiązanie krzyżówki („Świerszczyk” s. 16) z hasłem andrzejki.
Rozmowa na temat zwyczajów związanych z andrzejkami oraz wróżb andrzejkowych (odwołanie się do doświadczeń dzieci). Próba definiowania pojęcia wróżba. Wskazanie różnic między czarowaniem a wróżeniem.

 

Szukamy czarodziejskich rodzin – tworzenie i poprawne pisanie wyrazów pokrewnych.

Uczniowie pracują w grupach, wyszukują w słownikach hasła: wróżyć, czarować. Porównują znaczenia obu wyrazów, weryfikują wcześniej utworzone definicje.

Następnie wyszukują wyrazy tworzące rodzinę wyrazu wróżba (np.: wróżyć, powróżyć, wywróżyć, wróżka, wróżbiarka, wróżbiarz, wróżbita) oraz czary (czarować, czarodziej, czarownik, czarujący, czarownica) i porównują, który zespół znalazł ich najwięcej. Porządkują rodziny wyrazów na tablicy, zapisują w zeszytach, wyróżniając miejsca trudności ortograficznych.

 

„Wieczór andrzejkowy” – analizowanie tekstu i ilustracji („Świerszczyk” s. 12–13).

Słuchanie opowiadania „Wieczór andrzejkowy” czytanego przez nauczyciela.

Przedstawianie różnych rodzajów wróżb andrzejkowych.

• Porównanie treści tekstu z ilustracją znajdującą się obok.

• Wyszukanie na ilustracji podanych szczegółów.

 

„Jaka to wróżba?” – zabawa pantomimiczna.

Dzieci w parach pokazują wybraną wróżbę andrzejkową, pozostali uczniowie odgadują, jaka to wróżba.

 

„Andrzejki w Kopniętym Królestwie” – grupowe opracowanie zagadek logicznych.

Grupa I: Czytanie zaszyfrowanego meldunku agenta Kluska („Świerszczyk” s. 8)
o wieczorze andrzejkowym w Kopniętym Królestwie, wykreślanie niepotrzebnych wyrazów.

Grupa II: Rozwiązanie zagadki zapisanej w Bajeczce matematycznej („Świerszczyk”    s. 9).

• Prezentacja wykonanych zadań. Wyjaśnienie informacji podawanych przez grupy.

„Opowiadamy o wróżbach” sporządzanie kilkuzdaniowej notatki na temat treści wróżb (praca dwupoziomowa).

I poziom: Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami. Uczniowie otrzymują kartki z tekstem, który uzupełniają podanymi wyrazami.

 

   wróżenie, wróżba, wywróżyła, Wróżka, powróżyła, wróżki

 

Wróżba

 

W andrzejkowy wieczór Królewna Różyczka poszła do __________ Agaty. Chciała, aby Agata _________ jej z kart.  __________ rozłożyła karty
i __________ Różyczce, kto zostanie jej mężem. Królewna przeraziła się
i zapragnęła, aby ________ nigdy się nie spełniła. Nie chciała przecież mieć za męża żabiego króla. Nie spodobało się Różyczce to ________ .

 

II poziom: Samodzielne redagowanie i zapisanie przez dzieci krótkiego tekstu pt. „Wróżba” – wykorzystanie w nim wyrazów podanych przez nauczyciela: wróżenie, wróżba, wywróżyła, Wróżka, powróżyła, wróżki.

• Swobodne wypowiedzi uczniów na temat pozytywnego działania lub szkodliwości wróżb i wróżenia, uzasadnianie swojej wypowiedzi, np.:

Wróżby są dobre, bo:                                          Wróżby są niedobre, bo:

- dostarczają rozrywki                                          - mogą wzbudzać niepotrzebne lęki i obawy

- są doskonałą zabawą                                          - czasem sprawiają przykrość

- rozwijają wyobraźnię                                          - nie zawsze dobrze służą rozwijaniu wyobraźni

 

◙ „Andrzejkowe czary-mary w naszej klasie” zabawa we wróżenie.

 

Wykonanie planszy do wróżb według instrukcji w „Kolorowych zabawach” („Świerszczyk” s. 20) – praca w czterech zespołach. Wymyślanie i zapisywanie ciekawych wróżb.

Zabawa we wróżenie.

 

        

Iwona Rokicińska

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin